Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

Ik kom nog even terug op het schema van de klokradio uit het archief van Louis. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.... :!: Ik was benieuwd hoe je met maar 10 transistortje een AM en FM ontvanger in elkaar kan sleutelen. De AM-ontvanger begint met de transistor linksonder. De linkerspoel is naar ik aanneem op een ferrietstaaf gewikkeld. In het collectorcircuit zijn twee spoelcircuits onder elkaar getekend. De bovenste is afgestemd op het AM MG-signaal en de onderste werkt als een oscillator die de bijmenging genereert om tot het middenfrequentsigaal (traditioneel 455 khz) te komen. Rechts is een MF-trafo te zien die het MF-signaal aan de MF trap (bovenste derde transistor) toevoert. De vierde tor is weer een FM-versterker met links en rechts twee afgestemde kringen, resp. op 455 khz (AM) en 10.7 Mhz (FM). De twee kringen zitten elkaar niet in de weg omdat de FM-kring voor 455 khz praktische een kortsluiting vormt en omgekeerd de 455 khz kring een zeer hoge weerstand vormt voor het 10.7 Mhz signaal. De AM-detector is de enkele diode rechts en wordt via de AM-FM schakelaar aan de LF-versterker (de vier torren rechtsonder) toegevoerd.

De FM-antenne is in feite het netsnoer. Rechts is over de nettrafo een draadje een aantal slagen om de ene netverbinding gewikkeld en wordt het antennesignaal teruggevoerd naar de tor linksboven. In de tweede tor zijn weer twee parallelcircuits te zien. De onderste is het oscillatorgedeelte en levert samen met het ontvangen signaal de 10.7 Mhz MF op. Dit signaal loopt via de torren en bandfilters door tot e FM-discriminator, uiterst rechtsboven en het audiosignaal wordt tenslotte via de schakelaar op de LF-versterker gezet.

Het buzzersignaal ontstaat doordat de AC van de secundaire van de nettrafo met een kleine C van 0.04 wordt teruggevoerd naar de LF-versterker. Een puur bromsignaal dus.

De ontvanger staat natuurlijk stijf van de harmonische frequenties e.d. maar het is toch grappig om te zien hoe je met minimale middelen een min of meer aardig resultaat kan bereiken. In de tegenwoordige wekkerradio's zitten slechts een paar van die rupsen en een handje vol onderdeeltjes. Dit was nog het oude handwerk. Een soort Doxford motor dus..... Het zou helemaal mooi zijn als er nog een circuitje kon worden bijgebouwd die bij het inschakelen van de ontvanger die enorme luchtvatknal van een startende Doxford kon nabootsen.

Ferry

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Ferry,

mijn 1e transistorradiootje, eind jaren 50 of begin jaren 60 was een 2-transistor ding. Slechts geschikt voor zo'n oortelefoon en MG, maar toch. Zag eruit als een soort walkie-talkie met een 50 cm sprietje erbovenop. Ik ben ooit begonnen met een EE-bouwdoos van Philips, die bouwde ook zoiets met een AF116 en een AC126 (godmagweten waarom ik die types nog uit m'n kop weet, maar die weet ik dus nog). Gehoorapparaatje erin en tjeemigdepeemig, ik hoor muziek (of wat dan ook) 8) Naderhand uitgebreid met nog een AC126 voor luidsprekerweergave en op de ferrietkern een zelfgewikkelde spoel voor de visserijband. "Hallo Scheeeeeeeeeeeeeeeveningen Radio, hier de Twee Gezusters, ontvangt U mij, overrrrrrrrr???" Die 2 gezusters interesseerden me toen (10 jaar oud) geen bal, Scheveningen Radio des te meer :-D
Het moet allemaal daarmee begonnen zijn :mrgreen:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

godmagweten waarom ik die types nog uit m'n kop weet
Tja, zo weet ik nog dat je voor een échte rado een A415 nodig had.

AfbeeldingAfbeelding

Die kocht je voor een gulden, gebruikt, op de markt op het Noordplein in Rotterdam.
Dat was al een hele vooruitgang vergeleken met een kristalontvanger.

Afbeelding

Daar had je dan een kristaldetector voor nodig...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@ Ferry, ik had het schemaatje ook al 'gelezen', en kan me vinden in jouw bevindingen, maar om dit simpele transistor-radiootje te vergelijken met een Doxford motor, gaat me toch iets te ver.
Daar komen m.i. andere en mooiere schema's voor in aanmerking.

@ Louis, Theo
Deze buis (QB4/1100) staat nog in mijn geheugen gegrift, in balans-schakeling in de eindtrap van de SRA MT 1500 scheepszender
Afbeelding
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Over buizen gesproken. In de voeding voor de SMZ zitten kwikdampgelijkrichters. Ik zeg zitten want het station van de Cinulia bestaat nog. Deze gelijkrichters hadden de rot gewoonte om pas goed te gaan werken als ze een tijdje opgewarmd waren. Het was dus nooit zo van aanzetten en de lucht in. In de orkaantijd was het mijn eer te na om het bericht met nachtelijk weersomstandigheden pas te verzenden als ik op wacht kwam. Aan de stuurman had ik gevraagd om voordat hij met de waarnemingen begon de zender op te starten. (Het rode knoppie rechts boven indrukken). Het werkte prima. De gelijkrichters deden hun werk zoals het moest en niks niet met een enorme vonkenregen door de buis. Was trouwens wel een mooi gezicht.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

dick/brazil schreef:Deze buis (QB4/1100) staat nog in mijn geheugen gegrift, in balans-schakeling in de eindtrap van de SRA MT 1500 scheepszender
Leuke kacheltjes waren dat. Alleen al het gloeicircuit vrat zo'n 70 watt 8)
Gerard

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Gerard »

Afbeelding

Als je die verbindingslijnen tussen de componenten van a-symmetrische lengte maakte en van goed geaarde dunne coax tegen harmonischen waren die kristalontvangers de meest zuivere en onverslaanbare ,,directe" ontvangers. Het signaal op de luidspreker was van A-kwaliteit, Recht van de zender in onvermengde vorm, in tegenstelling tot die transistor- en buizenbakken met hun eeuwige ruis en gerommel van harmonischen. Het geluid was zacht, maar daar valt wel een mouw aan te pazzen.... :mrgreen:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Mijn eerste zelfbouwontvanger was een kristalontvanger geheel volgens het getoonde schema. Dat was wel kickuh om geluid uit de koptelefoon te horen komen zeker de eerste keer. Een goed plekje zoeken met de contactspriet op het kristal was wel eens lastig en even stoten had als gevolg dat je opnieuw moest zoeken. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Emergency Crystal Receiver Model D, 350 to 515kc.
[/url]
De 4U installaties hadden trouwens ook een kristalontvanger in het console ingebouwd. Op de Duivendrecht was het kristal nog steeds, netjes in een klein doosje verpakt, aanwezig. Het ding bevond zich in mijn herinnering in het midden van het console en laag, net boven de tafel. Met zo'n lange zendantenne eraan had je trouwens een gigantisch ontvangstbereik. De selectiviteit was natuurlijk slecht, maar voor noodgevallen was het zeer bruikbaar. Ik heb ook nog met de 5U gevaren maar daar zat geen kristalontvanger meer in.

Als dertienjarige bouwde ik mijn eerste zender voor de 80 meter band. Het was een klein houten frame en de toegepaste zendbuis of zendlamp zoals dat toen nog heette was de A415 van Theo's plaatje. De hoogspanning werd geleverd door een Philips gelijkrichter met de gelijkrichterlamp bovenop het apparaat. Ik herinner me dat de metalen microfoon die via een buizenversterker de zender moduleerde altijd onder stroom stond. Met de hand voelde je het nauwelijks maar als je per ongeluk met je lip het ding beroerde kreeg je een zoute opdonder..... De zendantenne was een dun draadje afgewikkeld van een honinggraatspoel. Dat lag praktisch onzichtbaar schuin over de dakpannen. Dat was nodig omdat er van een zendvergunning toen nog geen sprake was of kon zijn op die leeftijd. Als ik aan die tijd terugdenk dan krijg ik weer dat "Toen was geluk nog heel gewoon" gevoel over me.
Voor een klein land heeft
Nederland heel wat speciale radiotijdschriften gehad. Van 1918-1935 het maandblad radio Nieuws van de NVVR, van 1923 tot 1938 het weekblad Radio Expres, waarnaast heel spoedig nog het tweede weekblad Radio Wereld verscheen, dat echter in de loop van 1931 in Radio Expres werd opgenomen, welke laatste van 1939-1948 als tweemaal per maand verschijnend periodiek werd voortgezet en toen zijn vijfentwintigste jaargang voltooide (1944 was volledig uitgevallen).
Ik was een gretige lezer van het radioblad Radio Expres dat ik van mijn opa leende. Hij had een heel aantal jaargangen liggen ingebonden en wel. Dat was smullen geblazen. Een aantal van die jaargangen heb ik nog steeds in mijn bezit. Daarin las ik voor het eerst over het overdragen van beeldsignalen met behulp van de Nipkow-schijf. Dat vond ik zeer fascinerend en toen bijna niet voor te stellen.

Afbeelding

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mag ik barsten als die vonkentrekkers niet over " lampies" en listige schema's gaan ouwehoeren :mrgreen: en ze krijgen nog meeliggers ook van het zgn. " verstandige volk" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Laat maar doen Harry.....ze moeten ''demagnetieseren'' of te wel''hun ei kwijt'' :) :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie