Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Wat zou kunnen is dat de mailbox van de betreffende gebruiker vol zit.
Dan verstuurt ie ook niet meer.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Lijkt me sterk maar ik heb 'm leeggemaakt. Maar ik kan zelf ook geen PB naar mezelf sturen...
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Het hoeft niet de jouwe te zijn die vol is hoor. het kan ook die van Johan of Andre zijn.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Het rare is dat ik ook geen "send PB" boxje bij mezelf zie, zoals wel bij anderen...
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

@ Jinny

"Sparks316" heeft geen: "Contacteer dingetje" onder zijn Avatar staan, andere gebruikers wel.
Iets voor de webmaster om dit op te lossen?

Gr. Zeepaardje
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Linders »

Ik zie dat wel staan, zie hieronder.

Sparks316
Berichten: 482
Lid geworden op: do aug 23, 2018 10:25 am
Locatie: Oss
Contacteer: Contacteer Sparks316

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Louis,
Je moet gebruikers toestaan om je een PB te sturen:
Untitled.jpg
Untitled.jpg (83.36 KiB) 770 keer bekeken
Heb ik nog een vraag voor je:
Had de Geertje Buisman een radiohut? Zo ja waar?

Groeten, Andre
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Zeepaardje schreef: 14 nov 2020 19:16 Andere radio benodigd in de Seaway? 1960.
Andere radio.jpg
Andere radio.jpg (78.75 KiB) 746 keer bekeken

Ben benieuwd of iemand iets over die verbindingen in de Seaway kan vertellen.


Gr. Zeepaardje
Geertje Buisman en het mysterie rond de verplichte radiotelefoon voor de Grote Meren en de St. Laurence Seaway.

Sinds 1952 en wellicht daarvoor al, bestaat er een overeenkomst tussen Canada en de US in het kort genoemd de “Great Lakes Agreement”. Deze agreement is niet alleen van toepassing op Canadese en Amerikaanse schepen maar ook op buitenlandse schepen.

Onder deze agreement moeten schepen groter dan 65 ft verplicht uitgerust zijn met een radiotelefonie transceiver met minimaal twee frequenties, 2182 kHz en 2003 kHz (internship). Met op A3 een minimum draaggolf vermogen van 50W. Een auxiliary krachtbron was alleen vereist op passagiersschepen boven de 1000GRT.

De telefonieset behoorde geinstalleerd te zijn op de brug in de nabijheid van de conning positie voor onmiddelijk gebruik.

Er was een uitzondering, deze is vermeld in de FCC regels: schepen die slechts 1 of 2 keer per jaar op de Meren kwamen konden een exemptie krijgen zolang ze een telefonieset hadden die niet aan de Great Lakes technische specs voldeed, maar wel voldeed aan de toen geldende eisen van Chapter IV Regulation 15 van SOLAS 1948, vooropgesteld dat hij uitgerust was met 2182 kHz en 2003 kHz en gemonteerd op de brug.

Op 6 mei 1975 werd de eis voor MF telefonie gewijzigd in VHF.

Ik heb copieen van de Amerikaanse FCC regels van 1964 en van de Great Lakes Agreement van 1973, die van 1952 kan ik nergens vinden. Geinteresseerd? Stuur me een PB met je e-mail adres.

Ik weet niet of de Geertje ten tijde van dit Grote Meren avontuur de Zeenimf nog a/b had, anders hadden ze die set kunnen verhuizen naar de brug, kristalletje voor 2003kHz erin en klaar, aannemend dat die set 50W output had. Ook vreemd dat de rederij, de charterer en/of RH hier niet van op de hoogte was.

Cheers, André
Live life to the fullest!
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Vreemd hoor. Net nog ff nagekeken, PB en email stond uitgeschakeld. Nu weer ingeschakeld (zoals het hoorde) en nou moet het weer goed zijn. Mr. Murphy, die af en toe rondwaart denk ik.
Andre, de radiohut stond aan BB direkt achter de brug. Incl. zg. lulpijp, waarvoor je met je kop helemaal over de werktafel moest buigen om je mond bij het mondstuk te krijgen. Gewoon hard roepen werkte beter, deur radiohut open, deur brug open en klaar was Kees. Er was vlgs. mij geen doorgeefluik.
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Geertje Buisman en het mysterie rond de verplichte radiotelefoon voor de Grote Meren en de St. Laurence Seaway.

Hallo Andre en Louis ( nu met zichtbaar PB contacteer dingetje),

Eerst even een paar specs van de "Zeenimf":
ZEENIMF; Radiohut Geertje Buisman.jpg
ZEENIMF; Radiohut Geertje Buisman.jpg (52.17 KiB) 685 keer bekeken
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804E.jpg
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804E.jpg (77.17 KiB) 685 keer bekeken
Zeenimf specificaties.jpg
Zeenimf specificaties.jpg (176.79 KiB) 685 keer bekeken
Instruction Manual 2  ZEENIMF.jpg
Instruction Manual 2 ZEENIMF.jpg (133.99 KiB) 685 keer bekeken
De Zeenimf zou geschikt kunnen zijn, maar heeft geen 50W uitgang en is ook niet even op de brug te plaatsen.
Waarschijnlijk was de Zeenimf in 1960 nog wel aan boord en dacht men dat dat wel zou volstaan voor de Seaway/Great Lakes.
Blijkt dus niet het geval te zijn geweest want er moest, op last van de autoriteiten, een "Radio" op de brug geplaatst worden.

Dat kan dus heel goed het type zijn geweest dat Andre aangaf.

Heb inmiddels contact gehad met Dhr. v.d. Ent (Sparks op de Geertje van 12-04-1964 tot 13-07-1964).
Hij kende de voorgeschreven aanwezigheid van een MG telefonie transceiver op de brug bij de Seaway/Great Lakes.
Hij kon zich niet herinneren, dat er in zijn periode, op de Geertje nog een Zeenimf stond i.v.m. het "Coasterwise" varen.
Maar, vertelde hij, de aanwezige stuurman Jaap Mensinga kon wel converseren met zijn collega's op andere schepen.
Jaap kon de MT250 aanzetten en bedienen en via de BX925 ontvanger , lekker kon "ouwenelen" met zijn collega's.
Zie hieronder:
Stekkertje van Bert.jpg
Stekkertje van Bert.jpg (142.14 KiB) 685 keer bekeken

Dus met Stuurman Jaap Mensinga (later aflos kapitein), aan boord, kon er qua telefonie verbinding gerust coasterwise worden gevaren.
De 2e en 3e periodes coasterwise varen (1964 en 1965), was Jaap aan boord.
De 1e periode (1958/1959) was waarschijnlijk de Zeenimf nog aan boord.

Wordt vervolgd.

Gr. Zeepaardje


Plaats reactie