Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Voor de 2e maal verlengd.
Nu tot 14 maart 2020.

poster14-03 .jpg
poster14-03 .jpg (105.1 KiB) 1732 keer bekeken

Info gebouw Sluuspoort te Zwartsluis: 038-3866555
https://www.zwartsluisactueel.nl/2019/0 ... an-museum/

Gr. Zeepaardje

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Zeepaardje schreef: 30 nov 2019 13:31 Lijst van Sparksen PEGJ
Johan, moet dat niet zijn: "Als het schip coasterwise voer, was er geen Sparks aan boord.
De voice-communicatie werd dan verzorgd door een Stuurman met een grote bek, bv. Haagse Harry"??? :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Louis,

Het hoort niet echt bij het forum onderwerp, maar toch:

In mijn "Haagse tijd" heb ik de geestelijke vader van Haagse Harry wel eens ontmoet. Heb ook wel eens stiekem door het raam van zijn werkkamer gekeken. Marnix Rueb, een klein tenger mannetje met een sjekkie in zijn mond, was altijd druk aan het tekenen. Voor ons, als provincialen, was Haagse Harry een karikatuur die ons hielp om in de Haagse ambtenarij stand te houden. Wij, Marinemannen uit Noord-Holland, waren geplaatst bij de Admiraliteit in Den Haag en woonden daar, door de week, in een pension. In Den Haag hebben we Darten geleerd in café Harten-2. Een leuke kroeg met een echt Surinaams tintje. En wat blijkt, na 10 bier zijn die Hagenaars en Hagenezen ook nog te verstaan. De ene groep komt van het Veen en de andere groep komt van het Zand. Als je hun taal wilt lezen en begrijpen, dan moet je het echt hardop lezen zoals Haagse Harry dat ook zegt.

Voor jou had het misschien wel iets geweest om Harry als karikatuur te gebruiken in de omgang met de RH-Schriftgeleerden. :lol:

Haagse Harry heeft een standbeeld op de Grote Markt in Den Haag en dat heeft Marnix Rueb echt verdiend.

Hieronder nog wat foto-(grafische) voorstellingen:

Groeten van Johan.

Haagse Harry 1.2.jpg
Haagse Harry 1.2.jpg (189.12 KiB) 1553 keer bekeken
Haagse Harry 2.1.jpg
Haagse Harry 2.1.jpg (183.15 KiB) 1553 keer bekeken
haags boordgeld.jpg
haags boordgeld.jpg (46.24 KiB) 1553 keer bekeken
HARRY5.JPG
HARRY5.JPG (168.32 KiB) 1553 keer bekeken
Haagse Harry Standbeeld 1.jpg
Haagse Harry Standbeeld 1.jpg (204.87 KiB) 1553 keer bekeken
Haagse Harry Standbeeld 2.jpg
Haagse Harry Standbeeld 2.jpg (38.58 KiB) 1553 keer bekeken
harry-pad2.jpg
harry-pad2.jpg (276.92 KiB) 1553 keer bekeken

HoutMoet,

Gr. Zeepaardje.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Haagse Harry dus nog even. In mijn tijd daar (1958-1978), waren er eigenlijk twee soorten Haags: het platte en het bekakte. Plus dan natuurlijk ook nog het ABN, zoals mijn ouders mij ook geleerd hadden. Het platte had natuurlijk best wel wat, en lang voordat Haagse Harry bekend werd, was er bv. lokaal daar ene Harry Touw, die flink plat Haags kon praten en dat bij tijd en wijlen ook deed. Er zijn platen van hem opgenomen "Bakken aan de bar", die zullen nog steeds wel rondwaren.
De grap is, dat er helemaal geen "standaard" is hoe je het nou uit moet spreken. Ten eerste praat een Hagenees met een harde G, inderdaad achter uit je huig. Of ie nou plat of bekakt praat maakt ook niet uit. Maar je kunt het of gewoon niet. Als ik hier (Oss, braboland) af en toe plat Haags liet horen waren er direkt gasten die het ook gingen doen. Nou ja, heb je wel eens een Ossische brabo plat haags horen praten? Ze praten van zichzelf al een koeterwaals dat nauwelijks te verstaan is en dan proberen ze in dat dialekt ook nog plat Haags te praten. Dat klinkt dus eg nie!
Maar dat geldt voor elk dialekt, of het nou Mokums Jordaans, Rotjeknors, Utrechts of Grunnings is, dat klinkt alleen maar orzjineel als je zo geleerd hebt te praten. Zelfs bij mij, grootgebracht met ABN, dan kan ik wel 20 jaar in het Haagse gezeten hebben, en ik kan die klanken redelijk uit mijn strot krijgen, maar een kenner hoort ogenblikkelijk : die gast komt hier niet vandaan. Daarnaast de hele specifieke Haagse uitdrukkingen als Orzjineel Waar, Golera Duitser (met een harde G en niet kolere-Duitser), en noem maar op. Ik vond destijds al dat Koot en Bie (nb. Hagenezen) maar een slap aftreksel produceerden als Jacobse en Van Es. Wie het redelijk goed kon, maar niet standaard deed was Dolluffie Brouwer, reeds. Zo ook Paultje van Vliet.
Maar het blèif wel gèinig om het af en toe te doen.
Dan ook nog: destijds "hoorde" ik ook bij de Kikkers. Die praatten doorgaans al helemaal geen plat haags, want het gros kwam uit de zogenaamd betere mileus. In tegenstelling tot de Bullen, wat doorgaans "arbeidersvolk" was en dan ook nog heel veel van Indische komaf. Die "enorme rellen", waar in de pers sprake van was, vielen ook reuze mee. Die kwamen pas toen er zich de nodige klojo's alleen om te kunnen rellen, bij aansloten. Net zoals nu de zg. "harde supporters" van Ajax, PSV en noem maar op. Maar volgens de pers zochten ze elkaar alleen maar op om te kunnen rellen, laat me niet lachen. Kijk, onze muziek was anders dan die van hun, wij hadden geen wijffies met petticoats en suikerspinnen op hun kop maar doorgaans bestonden we gewoon vredig naast elkaar. Gezamenlijk Dûitsers pesten, deden we wel. En aan de kitterij hadden we allemaal een hekel :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Heel herkenbaar Louis.

Als mijn kleindochters vragen wat eten we?
Dan is standaard het antwoord:

"Een è met ùi en prè egbè.
Lekkâh, en een wogtel."

En voor een West-Fries was dat wel even oefenen.

Gr. Johan

Gaan we weer over op de orde van de dag.
LXXIII
Zeepaardje.
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

IMG_0694[1].jpg
IMG_0694[1].jpg (53.46 KiB) 1505 keer bekeken
Gesigneerd door Marnix; stripboetiek in de Wagenstraat; 1991.

gr / Hans

NB geen grappies over Annie ! :)
on a clear day, you can see forever . . . .
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

Is het wellicht een idee om het topic af te splitsen?
Ik lees hier niets radio gerelateerd... :oops:
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Linders »

Je hebt gelijk Pascal, laten we het hier maar weer over radiohutten hebben, Haagse Harry moet maar naar een ander topic verhuizen. B.v de Ambuggiebar.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

SKANTI Marinetta TRP-1 Reddingssloep zender/ontvanger.

SKANTI Marinetta TRP-1 zender voor de reddingsloep 4.jpg
SKANTI Marinetta TRP-1 zender voor de reddingsloep 4.jpg (237.96 KiB) 1344 keer bekeken
SKANTI Marinetta TRP-1 zender voor de reddingsloep 6.jpg
SKANTI Marinetta TRP-1 zender voor de reddingsloep 6.jpg (214.46 KiB) 1344 keer bekeken
SKANTI Marinetta TRP-1 Technical Data.jpg
SKANTI Marinetta TRP-1 Technical Data.jpg (75.92 KiB) 1344 keer bekeken

Ik dacht te weten dat:
de 500 kHz gebruikt werd voor de Telegrafie;
en de 2182 kHz voor de Telefonie.
Maar dit apparaat heeft ook de 8364 kHz. Wat voor toepassing had deze frequentie?

HoutMoet

Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

8364 kHz
Dat was de internationale noodfrequentie voor radio telegrafie in de 8 Mhz.
Deze frequentie viel in de aanroep band van scheeps radiotelegrafie zenders waarin werd
uitgeluisterd door kust radio telegrafie stations.
De 8mhz had een groter bereik dan de 500kHz middengolf.
Maar na de komst van de satelliet communicatie en het afvloeien van de r/o's van de vloot
vanaf eind 1992 is het allemaal anders geworden.
Heb het idee dat deze Skanti's nu museumstukken zullen zijn.


Plaats reactie