Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Wènag sjoeguh . . .hoe ken dat nâh . . . :?:
on a clear day, you can see forever . . . .

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door cor »

Ik zag op deze topic een doos met koptelefoons ik heb er hier nog 1
uit de jaren 50 die ik ook gebruit bij een kristal ontvangertje die ik had
Is ooit gekocht bij Zwanenveld in Vlaardingen op de Dayer later op de
Westhavenkade.
Die verkocht toen ook oud leger apparatuur zend en ontvangers hij was toen ook verfent
zend amateur en vrij bekend

Cor Boer
Bijlagen
001.jpg
001.jpg (61.75 KiB) 1184 keer bekeken
003.jpg
003.jpg (82.45 KiB) 1184 keer bekeken
008.jpg
008.jpg (56.96 KiB) 1184 keer bekeken
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Ik zat eigenlijk te wachten op een reactie van sparkymul met zijn koptelefoons. Maar goed.

Cor; vroeger - dertig jaar geleden - had je twee zaken naast elkaar; van der Bend (electronica) en Kwakkelstein (dumpzaak) tegenover de visbank op
op de Westhavenkade; allebei zijn ze allang pleitte. (alleen nog de Boer met z'n gebakzaak :) ) - Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Brandje in de hobbyschuur aka radiohut.

Straat Lombok.

Mombassa mei 1972. Bloedverziekend heet; de wal op voor brieven te posten, tandpasta (!), zeep enz en een afzakkertje in de Sunhine bar.
Terug aan boord - voor de PX en tflist - rond een uur of vier. Lood in m'n poten met al die trappen lopen; maar eindelijk, kaartenkamer en . .
. . . en wat rook ik nu? Stank, een soort teer en een branderige lucht.
De hobbykeet opengegooid en toen schrok me wezenloos. De ene helft was gitzwart geblakerd en de andere helft intact met de zenders en
ontvangers. En een LUCHT! Zumkotzen.
Volgens de stmn waren ze op het schavotje bezige geweest met lasapparatuur precies bij de antenne doorvoer.
Een dag laten kwamen de timmerman, stoffeerder en schoonmaker aan boord; de timmerman verwijderde alle formica platen voor nieuwe, kleden
en stoel werden gereinigd en de schoonmaker . . . . poetste zich wezenloos; alles spic en span, inclusief mijn . . . . seinsleuteltje.
In mijn logboek heb ik maar niets vermeld van bovenstaande; wat niet weet wat niet deert, toch?! ;)
Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Otter »

sparky-san schreef: 29 sep 2020 17:24 Ik zat eigenlijk te wachten op een reactie van sparkymul met zijn koptelefoons. Maar goed.

Cor; vroeger - dertig jaar geleden - had je twee zaken naast elkaar; van der Bend (electronica) en Kwakkelstein (dumpzaak) tegenover de visbank op
op de Westhavenkade; allebei zijn ze allang pleitte. (alleen nog de Boer met z'n gebakzaak :) ) - Hans
Kwakkelstein is elke dinsdag geopen en in de Eendrachtstraat hoek willenbeukenzoonstraat zit Brocks net zo iets als van de Bent vroeger En die is vanaf donderdag geopend
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door cor »

Hallo Carel van de Bent zat naast Oudheusden die ijssalon dze v.d Bent reed
vroeger ook met een geluidswagen door Vlaardingen als er ergens wat te vieren was
danwel iets bijzonders was.
Maar voor kwakkelstein er zat zat daar Zwaneveld die moest toen van de Dayer naar
de Westhavenplaats en dan praat ik over zo''n 68 of 70 jaar geleden dat die verhuisde.
Toen kwam ik daar nog wel eens mijn opa en oma woonde op de Markt 42 en bij de
huis zat een bijkeuken tussen dat huis en de bijkeuken zat een poortje dat uitkwam
in de Kerksteeg.
Hier een foto vanaf de dayer de Kerksteeg kan mij die bakkerij op de Dayer nog
herinneren en in die bijkeuken zat mijn oma altijd aardappelen te schillen en als
we weg gingen naar huis kregen we een luciferdoosje met sigaren bandjes en een
paar peperemuntjes er in.
Het brood snee ze altijd met het brood tegen haar borst niks geen broodplank
En helemaal links bij die witte stenen op dat rijtje zat Zwaneveld eerst

Cor Boer
Bijlagen
Kerksteeg Dayer.jpg
Kerksteeg Dayer.jpg (144.38 KiB) 1050 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Otter »

Swaneveld is van de Drayer naar de smallehavenstraat hoek vleersteeg verhuist er zit nu een pizzeria callo d’or
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Vervolg
De Hobby-keet - de making of de ms "Hollands Burcht".

Aanmonsteren op de Hollands Dreef sept 66. Mijn eerste "grote" schip na al die kleine KNSM bootjes. En meteen met m'n neus
in de boter, een echt hobby schip. Wat bleek, de kapitein was een vervent hobbyist, een bootjes(model)bouwer.
En dat heb ik dan ook geweten.
"Sparks, ben jij handig met een soldeerpookje? Mooi, dat komt goed uit". Die ouwe had in Yokohama een slim soldeerstationnetje
op de kop getikt. Leuk ding (voor die tijd).
Vanaf die tijd heb ik avond na avond kraantjes gesoldeerd; ik droom er nog wel een van . . .
Kraan na kraan; priegelwerk. En als die ouwe vond dat de lengte of breedte niet helemaal klopten, nâh . . . dan stond er
altijd wel een borrel klaar. . . . en . . . nòg maar een keertje.
HB.jpg
HB.jpg (60.3 KiB) 925 keer bekeken
Het schip heeft een lengte van 1.86 mtr (geen kleine jongen), RC bestuurbaar, verlichting en twee draaiende radarscanners.
HB1.jpg
HB1.jpg (224.1 KiB) 925 keer bekeken
De HB heeft een blauwe maandag in het Scheepsvaarthuis gestaan bij de HVM; toen verhuisd naar de zeevaartschool in Vlissingen.
Thans in privé-bezit te Workum. - Hans
HB2.jpg
HB2.jpg (78.22 KiB) 925 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

sparky-san schreef: 01 okt 2020 16:11 "Sparks, ben jij handig met een soldeerpookje? Mooi, dat komt goed uit". Die ouwe had in Yokohama een slim soldeerstationnetje
op de kop getikt. Leuk ding (voor die tijd).
Goh, jij ook al? Ik deed dat in 1969/1970, ook al een 1:100 model maar dan eentje van 80m. En niet met een "slim soldeerstationnetje" maar met de "standaard bout" van 100 W die we altijd in de gereedschapskist hadden zitten :mrgreen: Paperclips tot scheepsrailingen solderen, dat soort werk.
Het model bestaat nu nog en staat in het Buisman museum in Zwartsluis (nadat Roy 'm heeft overhaald). Daar droom ìk nou wel eens van... maar vooral niet teveel :mrgreen: Foto's zijn hier en daar al eens eerder op Kebuispraot geplaatst.
Louis
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

hh51.jpg
hh51.jpg (101.32 KiB) 845 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .


Plaats reactie