Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

DP0POL_MM_Draft_v1_1.jpg
DP0POL_MM_Draft_v1_1.jpg (119.76 KiB) 1450 keer bekeken
Gistermiddag (02/Jan/2021) heb ik contact weten te leggen met DP0POL/MM - Felix een zendamateur aan boord van het R/V Polarstern /DBLK op de frequentie 14.027 MHz - 21:31z
Het schip is op weg naar Antartica en op dit moment ter hoogte van de west-Afrikaanse kust (8.49N / 21.9W)

Wat bijzonder is dat ik ook al eens contact heb gehad met de Duitse zuidpool basis op Antartica DP0GVN het zogenaamde Neumayer station III.

dp0gvn_qsl_1985.jpg
dp0gvn_qsl_1985.jpg (99.81 KiB) 1450 keer bekeken
Al met al, weer eens leuk om een verbinding te maken in telegrafie met een varend schip.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Als ik eens tijd krijg, ook maar eens leren....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter »

@Jinny,
Is het niet handiger dit laatste bericht te verplaatsen naar Ziekenboeg / Overlijdensberichten? Zou houden we beter overzicht over wie er nog onder ons is.

Done, Jinny
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

zetbb.jpg
zetbb.jpg (272.07 KiB) 1086 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

An Ode To CW

In days of old, when ops were bold,
And sideband not invented,
Words were passed by pounding brass,
And all were quite contented. - unknown

==> https://soundcloud.com/kalw/an-ode-to-morse-code
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Radio station van de ''ASIE'' 1914 van de Cie des Chargeurs Reunis
+
paquebot_Asie_(Compagnie_des_Chargeurs_Réunis)_1919.jpg
paquebot_Asie_(Compagnie_des_Chargeurs_Réunis)_1919.jpg (132.9 KiB) 890 keer bekeken
Gebruikersavatar
vonkentrekker-RH
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2021 17:23
Locatie: Drouwen (Drenthe)
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door vonkentrekker-RH »

Een groet aan alle oude "Vonkentrekkers" vanuit Drenthe, waar een zeekakkelobbes een zandhaas is geworden.
Ik ben nieuw op dit forum en kwam hier terecht toen ik op zoek was naar info over de schepen waarop ik heb gevaren en de radiohutten daarvan. Daarbij las ik ook iets van Louis Holleman over de start van het afdanken van de R/O's bij het in de vaart komen van de Prinsendam (I). Zit je nog op dit forum Louis? En André, heb jij als technicus op Curacao gewerkt soms? Ik heb na mijn vaartijd bij RH gewerkt op het Coördinatie Bureau (service regelen in het buitenland).
Groetjes van R/O II Ton Reitsma (1972-1980)
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

In ieder geval welkom Ton.
Geen officiële marconist geweest, ik beheers dan ook geen morse, anders dan met de koffie, maar wel een call.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

vonkentrekker-RH schreef: 07 mar 2021 12:40 En André, heb jij als technicus op Curacao gewerkt soms? Ik heb na mijn vaartijd bij RH gewerkt op het Coördinatie Bureau (service regelen in het buitenland).
Groetjes van R/O II Ton Reitsma (1972-1980)
Hallo Ton, welkom op dit forum!
Eerst gevaren en daarna Caribbean '67 - '70 Curacao, '70 - '74 Aruba en '74 tot medio '81 Curacao. Begonia en Gardenia zijn bekende namen.
'81 - '82 Scheveningen, en van '82 tot eind '06 in Houston, waar ik na bijna 43 jr RH met pensioen ben gegaan. Eigen clubje begonnen, inmiddels afgebouwd, maar ze weten me nog steeds te vinden voor advieswerk. Dan heb je o.a. met Gruson en Hunsche gewerkt, je naam is bekend en ik meen dat ik je ontmoet heb als je in Osdorp werkte. Tot wanneer heb je op het CB gewerkt?
Mvg
Andre'
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
vonkentrekker-RH
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2021 17:23
Locatie: Drouwen (Drenthe)
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door vonkentrekker-RH »

Moi André, dat had ik dus goed onthouden. Ik heb van 1975 tot 1978 bij de HAL gevaren en daarna nog de Begonia. Ben volgens mij 1x met de Statendam op Curacao geweest in 1976 en daarna elke 10 dagen met de Begonia in 1978-79. Omdat ik niet meer naar de HAL kon ivm teveel dienstjaren en de Begonia (qua werk) een afknapper was gekozen voor walbaan. Van 1980 tot 1985 op HK7CB met Rob Hunsche en Willem Gruson, daarna jaartje afd. mobilofonie en toen weer terug naar Coord.Bureau. In 1987 met de hele maritieme hap over naar R'dam RD3CB tot 1989. Daar, na Hunsche en Grusons afscheid gewerkt met o.a. Ernst Lohmann, Pieter...., Martijn Wisman, Ed v/d Dobbelsteen. In R'dam zat ik o.a. ook bij de nieuwbouwvergaderingen. Vervolgens een jaar als kaartcorrector bij LJ Harri in de Schreierstoren en in 1990 (wegens bezuinigingen) over naar de KNRM tot 2011. Werk in Rotterdam was op zich zelfde alleen was ik door familiesituatie gebonden aan de IJmond en dus heel veel reistijd.
Bijlagen
Afscheid Hunsche - vlnr Hunsche-Pieter-Gruson-Ed Dobbelsteen-Martijn -2.JPG
Afscheid Hunsche - vlnr Hunsche-Pieter-Gruson-Ed Dobbelsteen-Martijn -2.JPG (94.99 KiB) 552 keer bekeken


Plaats reactie