Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
Aan boord snapten ze ons al niet
Dat gold vooral voor ouwes die zelf niets te doen hadden op een oversteek en zich afvroegen of de sparks zijn 8 uur wel maakte. :)
Op de meest vreemde tijden hadden ze wacht, voor de sparks logische tijden, had met het gebied of zone te maken en de GMT.
Dat wij steeds de klok moesten verzetten, dat was ons probleem. :lol:
Op een Gulftanker zat ook zo'n sparksindepeilinghouder.
Die kwam me regelmatig uithoren op de brug.
"Jij zit wel eens bij die sparks in de hut een kassie te gooien terwijl die spreeuwenkast vol aanstaat, heeft tie dan wacht?"
Tja, dat weet ik ook niet, af en toe zet hij tijdens het kassie gooien opeens een koptelefoon op en gaat dan zitten knetteren met dat tikkassie, misschien praat hij even met een vriendje, maar hij kan ook wel een telegram opnemen met onze bestemmingshaven.
"Drinkt hij dan veel op wacht?"
Nee hoor, het meeste gaat eroverheen.
Wat doet hij eigenlijk als we in een haven liggen?
De frequentieslinger epibreren en de acculader opladen.
Zo ging het er in werkelijkheid niet aan toe, maar het komt wel dicht in de buurt. :wink:
All the best
Jos

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Ja Jos, ik heb er ook eentje gehad. Zat aan SB tegenover de radiohut op de klok te kijken wanneer ik daar naar binnen en buiten ging. Owee als je door een spelletje dekgolfen 1/2 minuut te laat was, dan kon je ff later bij meneer komen. Had ie de ADV, de dienstreglementen en alles wat ie nog meer normaal onder zijn kussen had liggen, op tafel gelegd, opengeslagen op de betreffende bladzijden. Ja kapitein, nee kapitein. Als ik tussen 2 wachten gewoon 2 uur extra daar liep vol te maken hoorde je nooit iets. Overigens hield ie alles en iedereen in de peiling, van HWTK tot leerling en ze stonden ook allemaal regelmatig voor zijn buro. Gefrustreerd mannetje, had ooit met een prauw gestoten ergens en had een aantekening gekregen. Als je met een andere prauw van de club contact had en zei "We hebben hier Kapitein X", dan wenste iedereen je sterkte. Berucht over den gehele vloot :mrgreen:
Het tegendeel heb ik ook meegemaakt, op een bootje waar bitter weinig te doen was. Vroeg ik of ik mee kon helpen zuigertrekken of lagerschrapen. "Nou dan doe je nog wat, sparks! Ga je gang". Of ik stond gewoon achter het roer bij in- en uitlopen. Scheelde weer een handje bij voor- en achter 8)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

De totale kosten van de operatie om op alle Nederlandse schepen de radioactiviteitsdetector te monteren zouden dermate hoog worden dat uiteindelijk alleen een aantal op vaarroute geselecteerde schepen het ding aan boord kregen. Een idioot plan dat uitging als de bekende nachtkaars..... De Marine had er ook niet veel zin in omdat de apparatuur periodiek getest zou moeten worden met behulp van zo'n radioactief bronnetje en daar waren ze niet echt op ingericht. Het betekende op gekke dagen en uren aan boord van zo'n schip te verschijnen ergens in meestal de Rotterdamse en soms Amsterdamse havens. Het aantal lieden bij de Marine dat geautoriseerd was om met die radioactieve bronnetjes om te gaan kon je trouwens op de vingers van één hand af te tellen.

Ferry
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Mart Hoogedoorn »

dick/brazil schreef:Zouden die Groningse reders het niet in de gaten hebben gehad dat beknibbelen op voeding contra-productief werkt ?
um saco vazio não fica em pé
in Brazilië zeggen ze (terecht); een lege zak blijft niet (rechtop) staan.
Ja en ''zakken vullen'', hoef je ze hier niet te leren,vooral niet in de hogere rangen :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Puntenel »

Radio Techneuten en schema's

Ja, ik ben d'r nog en lees altijd met grote belangstelling wat jullie bespreken op het Radiohutten Forum.
Het enige wat ik nog heb uit mijn morse tijdperk is een Yaesu Musen FRG-7 ontvanger en ja, zelfs met handboek en schema's.
Dat sparksen na hun varenstijd verschillende kanten opgaan om een nieuwe carrière te zoeken blijkt ook wel uit wat jullie schrijven.
Ik ben mijn oude beroep ook trouw gebleven en ging uiteindelijk van het zilt naar het zoet water toen ik bij Sydney Water terecht kwam. Mijn eerste job was toch nog met VHF talk through repeater systems maar geleidelijk aan via electronica naar kabel communicatie en PABX's, line telemetry en uiteindelijk Wide Area Networks for een Remote SCADA system dat IICATS gedoopt werd.
Ik was toen daar verantwoordelijk voor het opstellen van een communicatie network dat Telemetry Computers en Workstations verbond via Packet Switching Exchange knooppunten. Als er iemand is die daar wat meer over wil lezen klik dan http://members.optusnet.com.au/johnpape ... AinSWC.doc
Het is in het Engels geschreven maar ik geloof niet dat dit een bezwaar is voor jullie Techneuten!
Misschien plaatst dit verhaal de Sparkies weer een streep boven de vetloods ploeg waar de jongere wtk's wel SCADA aan boord kennen maar zeker geen "lange afstand SCADA"!
:wink:
Met groet
puntenel
Hans van den Toorn

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Hans van den Toorn »

ferryvaneeuwen schreef:De totale kosten van de operatie om op alle Nederlandse schepen de radioactiviteitsdetector te monteren zouden dermate hoog worden dat uiteindelijk alleen een aantal op vaarroute geselecteerde schepen het ding aan boord kregen. Een idioot plan dat uitging als de bekende nachtkaars.....

Ferry

Toch heb ik jaren gevaren met stralingsmeters en pendosismeters van het merk Total.
Dat spul zat in een mooie aluminium koffer en moest regelmatig door de R/O getest worden.
Is nu nog te koop bij Baco in IJmuiden.
Deze apparatuur stond ook op Shell tankers onder Liberiaanse vlag.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Derk Gotink »

Als sparks van Wijsmuller was je transparant, de radiohut stond altijd open.
Was je alleen dan had je in principe 24 uur dienst wat in hield dat je met je speaker onder je kopkussen sliep.
Dit heeft me inderdaad een aantal jobs opgeleverd!

De verkeerslijsten werden daarom ook elk uur genomen of door mij of door de dienstdoende stuurman die het callsign uit zijn hoofd kon.
Kwam het juiste callsign in beeld dan was het mijn beurt om aktie te nemen.
Dat noem ik nog eens samenwerking, kan alleen op een kleine boot waar de sfeer goed is!

Op station waren er meestal 3 marconisten zoals bij Landsend.
Vier op acht af, vaak waren we overdag ook in de radiohut bij elkaar omdat het gezellig was en je hoorde nog eens wat.
Dit alleen op de Utrecht aangezien de radiohut en de kaartenkamer een geheel was.

Op deze Utrecht werd ik bij de ouwe geroepen omdat er door de sparksen kranten werden gelezen tijdens de wacht.
Kon niet, mocht niet etc!!!!!!!!!
Heb hem er gelukkig van kunnen overtuigen dat het wel kon !

Zouden wij als sparks iets gemist hebben wat later in het nadeel van Wijsmuller was geweest dan was je een looser en kon je beter gaan , ook voor jezelf.

Dit is en was het leven van een sleepboot marconist!

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Derk, jullie WM mensen vielen uiteraard buiten de RH regeling. Maar Smit haalde zijn sparkies wel via RH en voorzover ik weet was dat ook een hele vaste club mensen. Geschikt/ongeschikt.... je kent dat vast wel. Soms werden er assistentjes op een sleper gezet, konden ze er vast aan wennen. Zeker in mijn offshore tijd altijd lekker kunnen werken met de sleper collega's. Joh, doe jij die TTT's van de move op alle frequenties? Doe ik ze toch ff voor de 2182 en ch16? Als ik maar elk uur een update op de positie krijg. Kon de sleper zich beperken tot de 500 8)
Was het trouwens niet de Typhoon die destijds in Marsa el Brega station/havenwacht liep te doen? Werkte zo'n beetje als Port Control, o.i.d.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb indertijd nog de zenders van de Typhoon en Tempest vervangen door, dacht ik S1250 zenders die meer vermogen hadden. Dit werd vanuit RH Rotterdam in Ymuiden uitgevoerd. Dat was schoppen tegen het Amsterdamse been van de RH-vestiging daar, maar ik had het zelf niet bedacht. De reden was dat wij bij Smit Internationale zeer ruime ervaring hadden met dit type schip en met name om met de zeer beperkte mogelijkheden tot het aanbrengen van zendantennes om te gaan.
Afbeelding
De zendantennes waren twee staafantennes STA-90 van elk 9 meter lang van het fabrikaat Dieckmann & Klapper met neerdraden naar de STP2500 2,5 meter lange doorvoerisolatoren naar de radiohut.

De naam van de radioman van Weismueller is mij ontschoten maar het was een knap zenuwachtige gast die mij en mijn monteurs op enig moment van boord schopte omdat iets hem niet zinde. We hebben de boel ingepakt en zijn toen naar Rotterdam teruggereden. Hierna ontstond grote paniek bij Weismueller want het schip moest de volgende dag al varen en voor die tijd Rijksinspectie gehad hebben voor het Bewijs van Goedkeuring. We zijn toen maar weer teruggereden naar Ymuiden waar de goede man handenwringend op de kade ons stond op te wachten en zijn excuses aanbood. Wat een gedoe.

We waren echter door dit akkefietje wel ruim een halve dag vertraagd en zwaar achteropgeraakt. Pas in de kleine uurtjes van de volgende dag waren we klaar. Later is de man bij Weismueller weggegaan en naar Canada geëmigreerd om iets voor zichzelf daar te beginnen. Misschien wel door ons...... :twisted: Wat een verschil met de sympathieke en rustige radioman Greep van Smit!

Terwijl ik naar wat gegevens zocht van D & K op het internet kwam ik tot mijn stomme verbazing een werkje van mijn hand tegen handelend over scheepszendantennes, overigens zonder bronvermelding, met weglating van de inleiding en geheel geanonimiseerd. Da's wel knap lullig vind ik. Dat zouden ze Theo ook niet moeten flikken denk ik..... :wink:
Afbeelding
Ik had dit werkje geschreven uitsluitend voor intern gebruik voor de radiotechnici bij Radio Holland. Dit omdat er over het algemeen weinig kennis aanwezig was en veel onbegrip over dit onderwerp bestond. Een simpel draadje is moeilijker dan het lijkt..... Als de ex-collega's hun kennis over dit onderwerp nog eens willen oppoetsen of aanscherpen dan kunnen ze dat hierrrr
doen!

Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Ferry, nu snij je een interessant onderwerp aan, (zend) antennes.

Ik had zo de indruk dat voornamelijk de draad-antennes bij R.H. in het geheel niet werden ontworpen voor maximale afstraling en minimale SWR (staande golf verhouding). Er werd maar wat opgehangen afhankelijk van de beschikbare ophangpunten (masten).
Zo had ik op de Coral Rubrum twee parallel gespannen draad-antennes als zend-antenne, maar ik heb met mijn kennis en antenne ervaring op de kortegolf als zend-amateur nooit iets begrepen wat daar de bedoeling van geweest zou moeten zijn.

Kun jij eens beschrijven hoe dat ontwerp proces bij RH in zijn werk ging ?


Plaats reactie