Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Johan,
Tks voor de specs van de ZeeNimf, dat ding voldeed inderdaad niet aan de eisen, power en tijd benodigd voor overschakelen van frequentie (aparte ontvanger).

Was dit hieronder vergeten en heb de post aangepast.

Zie text uit een oude Consolidated editie van Solas 1974 voor wat betreft de reserve krachtbron voor telefonie installaties, van kracht als het schip reizen maakte zonder sparks:
Solas 74 Ch IV Reg 16.jpg
Solas 74 Ch IV Reg 16.jpg (190.77 KiB) 1223 keer bekeken
Had de GB een nood generator die hieraan voldeed ?
Andre
Live life to the fullest!

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Andre,

Ik zal deze vraag doorzetten naar Louis.

Waarschijnlijk stonden er drie Deutz 6 cilinder diesels type F6M617 op de Geertje, als mede een nood/hulp diesel.

Onderstaand plaatje is van een asbak, gemaakt van een zuiger uit voornoemde diesel.
In 1966 toen de Geertje, in dat jaar een keer of 5, met Whisky vanuit Glasgow naar de Seaway/Great Lakes voer, voor de Donaldson Line.

Asbak.jpg
Asbak.jpg (178.07 KiB) 1174 keer bekeken

Gr. Zeepaardje
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Er stonden in de vetloods drie stuks 3-cyl of 6 cyl Deutzjes alsmede op de bak (direkt onder het BB-bakdek, de uitlaat kwam uit t.h.v. de railing), een ik denk 1-cyl Deutzje voor noodgevallen. Die werd nog wel eens opgestart als het in de vetloods ff misging, dan sloegen alle generatoren af en had je een dood schip. Die kon dus in dat soort gevallen het schip basaal draaien, zonder dat er winches gebruikt werden. Daar maakte Jaap ook nogal eens zijn handen smerig als ie weer voor stond voor en achter te maken, want die railing daar zat natuurlijk onder het roet. Op het ooit vervaardigde model hadden we daar ook zwarte rotzooi op die railing gesmeerd en toen Jaap in Middlesborough definitief van boord ging met zijn net verkregen model had ie weer zwarte vingers omdat ie van dat plekje niet af kon blijven :mrgreen:
Maar vraag me niet naar de feitelijke capaciteiten van het spul; ikke niet weten.
Die van ouwe hulpmotorzuigers gemaakte asbakken waren populair, er kon veel in en ze bleven meestal wel op je tafel staan. Ik heb zelf ook nog zoiets, alleen is die niet van een ouwe zuiger gemaakt maar van iets anders. Overigens ken ik die asbakken alleen maar zonder speciale inscriptie, die met inscriptie staan misschien nog wel ergens bij iemand thuis.
Louis
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Sparks316 schreef: 22 nov 2020 13:31 Er stonden in de vetloods drie stuks 3-cyl of 6 cyl Deutzjes alsmede op de bak (direkt onder het BB-bakdek, de uitlaat kwam uit t.h.v. de railing), een ik denk 1-cyl Deutzje voor noodgevallen.
Rare toestand.....
Een schip onder de 5000 GRT had geen nood generator nodig, maar toch een vreemde plaats voor een noodgenerator, moet boven het main deck staan. Louis bleef je MT250 draaien als je een black-out had en dat noodkarretje liep, maw was hij aangesloten op het noodnet?
Zo niet dan had jij iig de Renovas als het totaal fout ging, maar je mag je dan afvragen wat ze deden of konden doen als ze zonder sparks voeren.......
Groet Andre
Live life to the fullest!
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Andre, volgens mij draaide de MT wel via de noodgenerator, maar i.d.d., ik had ook de Renovas nog. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd, want meestal viel het spul uit als we voor de kant lagen en er ergens weer een feessie was. Dan ging er misschien wel een vriezer draaien en beneden reageerde het spul niet lekker met als gevolg een dood schip. Voor een minuutje of 5, want dan was er wel een wtk voorop met de Nooddeutz bezig.
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Vwb. "coasterwise" varen door de "Reuzin van Zwartsluis":

Hier de diploma's van de Stuurman Jaap, uit zijn monsterboekjes.
Hij had het diploma RT en , zoals blijkt uit het verhaal "Het stekkertje van Bert", kon Jaap ook overweg met de MT250 icm. de BX925.

Lijkt mij een plausibele verklaring voor het varen zonder Sparks.
Hoe kwamen anders de posities van het schip in de kranten, gedurende die coasterwise varen perioden?
Of werden die door de maatschappij/rederij doorgegeven?

Correct me if I am wrong, please.


Diploma's 1.jpg
Diploma's 1.jpg (286.13 KiB) 1003 keer bekeken
Diploma's 2.jpg
Diploma's 2.jpg (224.83 KiB) 1003 keer bekeken


Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Zeepaardje schreef: 23 nov 2020 11:02 Vwb. "coasterwise" varen door de "Reuzin van Zwartsluis":

Hier de diploma's van de Stuurman Jaap, uit zijn monsterboekjes.
Hij had het diploma RT en , zoals blijkt uit het verhaal "Het stekkertje van Bert", kon Jaap ook overweg met de MT250 icm. de BX925

Gr. Zeepaardje.
Daar ging het niet om Johan, het was duidelijk dat de stuurlui de zender/ontvanger konden bedienen en de daarvoor benodigde papieren hadden.
Het probleem was dat het niet duidelijk was dat de MT250B op een reserve krachtbron kon werken. Als je tijdens een eigen noodgeval de hoofdkrachtbron verliest en je zender kan niet op batterij of andere reserve krachtbron dan heb je een heeeeel groot probleem.
Dit nu heeft Louis opgehelderd, de zender was blijkbaar via het noodbord aangesloten op de nood generator onder de bak. Ook al moet zo'n ding boven het hoofddek staan, was deze situatie uiteraard goedgekeurd door vlag en klas.

We zijn er uit! Wat een vraagje over een radio voor de Great Lakes al niet teweeg brengt!

Groeten, Andre
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Andre , Louis en mede Kombuizers,

Hartelijk dank voor jullie bijdragen om:

"Geertje Buisman en het mysterie rond de verplichte radiotelefoon voor de Grote Meren en de St. Laurence Seaway", alsmede het "Coasterwise varen", te helpen oplossen.
Inderdaad, Andre, dank zij een zinnetje uit een dagboek.
Inmiddels heb ik contact met een kleindochter van de schrijver en die heeft mij een scan gestuurd van een kranten knipsel, een beschreven ansichtkaart en brief van de vrouw van de toenmalige kapitein Teerling, aan de schrijver.
De vrouw van de kapitein voer toen ook mee met die reis.
Kaart en brief (vanuit Shipyard Manitowoc), ga ik ook overschrijven, dan is het wat makkelijker te lezen, en de informatie omtrent de stranding en nasleep daarvan, in mijn vaarschema verwerken.

krant NRC 22-06-1960.jpg
krant NRC 22-06-1960.jpg (109.88 KiB) 879 keer bekeken


Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Geertje Buisman en het mysterie rond de verplichte radiotelefoon voor de Grote Meren en de St. Laurence Seaway.


Kreeg net een email uit Canada van:

Captain Peter G. Burgess
Senior Marine Officer, Marine Services / Enforcement Officer
St. Lawrence Seaway Management Corporation
202 Pitt Street
Cornwall, Ontario, Canada
K6J 3P7



Hij schrijft/stuurt het volgende:
Email pburgess@seaway.ca.jpg
Email pburgess@seaway.ca.jpg (59.86 KiB) 778 keer bekeken
Circular no.3 - 1960.jpg
Circular no.3 - 1960.jpg (71.02 KiB) 778 keer bekeken
Circular no.3 - 1961.jpg
Circular no.3 - 1961.jpg (94.18 KiB) 778 keer bekeken

Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Zeepaardje schreef: 26 nov 2020 20:47 Geertje Buisman en het mysterie rond de verplichte radiotelefoon voor de Grote Meren en de St. Laurence Seaway.
Kreeg net een email uit Canada van:
Captain Peter G. Burgess
Senior Marine Officer, Marine Services / Enforcement Officer
St. Lawrence Seaway Management Corporation
202 Pitt Street
Cornwall, Ontario, Canada
K6J 3P7
Hi Johan,
Aardig van die man om de moeite te nemen dit uit te zoeken!
Ik ben even in de archieven van de Library of Congress gedoken en inderdaad de aanbeveling voor VHF komt het eerst voor in de SeaWay Regulations in 1961 en de verplichting daarvan in 1962 voor doorvaart door het Welland kanaal, dit naast de verplichte MF Radiotelefonie set.

Het is merkwaardig dat VHF al in 1961/62 verplicht werd voor het Welland Kanaal want er was in USA en de rest van de wereld nogal wat toe doen over het VHF spectrum, het begon met de Atlantic City Radio Conference in 1947 en het kwam eindelijk min of meer rond op de ITU WARC van 1959. Er was in de USA enorme oppositie door de RailRoad, die het hogere eind van de duplex frequenties gebruikte voor voice en remote control.

Vanwege deze frequentie allocatie aan public business (o.a. RailRoad) kregen we hier dan de zogenaamde A kanalen (simplex op het lage eind van het internationale duplex kanaal).
Vandaar de “USA mode” op alle tegenwoordige VHF sets.
Lijst duplex kanalen die hier niet bruikbaar zijn:

VHF USA mode.jpg
VHF USA mode.jpg (194.06 KiB) 656 keer bekeken


De Amerikaanse afgevaardigde op WARC had het volgende commentaar:

WARC 59.jpg
WARC 59.jpg (139.32 KiB) 656 keer bekeken


Hieronder nog een tabel die aangeeft hoe het VHF spectrum hier gebruikt wordt, er is een flink brok maritiem spectrum in gebruik voor andere doeleinden. Een deel is in handen van een groep die dit via een FCC auction heeft verkregen voor het opzetten van een coastwise communicatie network, wat o.a. door de grote vlucht van cellphones nooit van de grond is gekomen. In principe moet men dit spectrum, wanneer het binnen 10 jaar niet gebruikt wordt, teruggeven aan de FCC.

VHF Freq allocation USA.jpg
VHF Freq allocation USA.jpg (137.23 KiB) 656 keer bekeken


Dit verhaal verandert weinig aan de eisen waaraan de Geertje Buisman moest voldoen, de MG telefonie set was verplicht op de SeaWay en Grote Meren en vanaf 1962 kwam daar dan de verplichting bij voor VHF. In 1975 verdween de eis voor MF telefonie en werd alles VHF.
Ik neem aan dat buitenlandse schepen MF en VHF radiotelefoons op eenvoudige wijze konden huren als ze een of beide sets niet hadden bij het aanlopen van Quebec City of Montreal voor doorvaart naar de Meren.
Groeten, André
Live life to the fullest!


Plaats reactie