Vliegmaatschappijen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 12 jan 2008 07:09

Ik moest in Richards Bay een gearresteerde OBO gaan bekijken. In Richards Bay liggen altijd gearresteerde schepen. Die komen daar na het oversteken van de Indische Oceaan vanaf Australië wegens gebrek aan bunkers binnen en worden dan in de kraag gevat. Worden ze geveild, dan gebeurt dat in Durban, in het Royal Hotel, een Bed & Breakfast waar het goed toeven is, maar dit terzijde.

Afbeelding

Ik had op een mooie morgen een vlucht naar Richards Bay geboekt met de SAL, de Suid Afrikaanse Lugdiens. Dat was een prima maatschappij die ik wel vaker had gevlogen.
De vlucht werd afgeroepen en een gedienstige grondstewardess begeleidde mij en nog twee passagiers naar de gate, wat in dit geval niet meer was dan een glazen deur die op een platform uitkwam waar wat vliegtuigjes stonden.
"Have a pleasant flight," zei ze en hield de deur open.
Ik zag nergens een vliegtuig dat me geschikt leek om ons naar Richards Bay te vliegen, dus ik vroeg: "Where's the plane?"
"Loopt u maar met die heren mee," zei ze.
Die heren liepen naar een sportvliegtuigje dat inderdaad in de kleuren van de SAL was geschilderd en daar klauterden we aan boord. Er was plaats voor zes passagiers, althans dat dacht ik. Een piloot zat er nog niet in.
Een jongen met een donkere broek aan en een wit overhemd met twee zilveren strepen op de schouder stapte samen met ons in.
"Please fasten your seat belts. A life vest is under your seat," zei hij en ging zelf achterin zitten. Er was dus maar plaats voor vijf passagiers.
Even later verscheen de piloot. Dat was zo'n karikatuur van een "ace" uit de Eerste Wereldoorlog met een wat slordig leren jack aan, een snorretje, een witte sjaal om zijn nek en zeemleren handchoenen aan.
"Good morning," zei hij, zette zijn koptelefoon op, kletste wat met de toren, startte het machien en daar gingen we.
Nu dacht ik altijd dat je bij het vliegen met passagiers verplicht twee piloten moest hebben, maar daar zijn klaarblijkelijk uitzonderingen op, want deze jongen deed dat helemaal alleen. Bovendien deed hij dat luid zingend, misschien om de moed er bij ons in te houden want het was een tikkie hobbelig in de lucht en bovendien knipperden er allerlei rode lampjes met "ALARM" en piepten er wat signaaltjes, maar hij vloog vrolijk verder met zijn witte sjaal en zeemleren handschoenen en draaide om wat stapelwolken heen want erdoorheen zou nog veel meer bokkesprongen hebben betekend en wie weet nog meer alarmen hebben doen afgaan.
"Wilt u iets drinken?" klonk het naast me en daar was die jongen met dat witte overhemd en twee zilveren strepen, op handen en voeten - want rechtop lopen kon je in dat toestel niet - en een supermarktmandje voor zich uit schuivend. Een snelle blik leerde me dat hij de drank die ik best had kunnen gebruiken niet bij zich had en dus behielp ik me met een pilsje tegen de stuipen.
Ik wees naar het dashboard en het paneel boven het raam en vroeg aan die biertremmer wat al die rode lampjes betekenden - de zingende piloot wilde ik uiteraard niet storen bij het ontwijken van te veel remous.
"No idea," zei die jongen en kroop achteruit weer terug.
Toen ik in de gaten kreeg dat we met maar één piloot zouden vliegen, dacht ik: en als die nou eens niet goed wordt? Een hartverlamming krijgt of wie weet nog iets ergers? Ik had er min of meer op gerekend dat die jongen met die twee zilveren strepen de besturing dan over zou nemen, maar als die niet eens wist wat al die rode lampjes betekenden, kon ik dat ook wel vergeten. Als de piloot stierf, zouden we in de Indische Oceaan storten, dat was duidelijk. Of ik zou zelf rechts naast de dooie vlieger moeten gaan zitten en het toestel in de lucht trachten te houden. Daarna werd het dan een spannende film waarbij men mij vanaf de grond zou leren hoe ik moest vliegen en het toestel veilig ergens aan de grond zetten. Die dingen vertonen ze immers op tv?
"Just relax and keep her straight," en dan zo verder. Leuk om vanaf de bank naar te kijken met een glas en een knabbeltje bij de hand, maar niet in het echt met een dooie piloot naast je.

Maar we kwamen natuurlijk keurig in Richards Bay aan want bij de SAL zijn ze heus niet gek en die zingende vlieger kon heel best met dat ding vliegen en pleurde het geval keurig op de runway van Richards Bay.
Diezelfde avond vloog ik ook weer met hem terug. Toen zong hij niet meer, maar floot wel heel vals waardoor ik de alarmpiepjes niet zo duidelijk meer hoorde. Toen we Durban naderden was het inmiddels donker waardoor al die rode lampjes nog veel mooier knipperden, maar daar was ik toen al aan gewend en het uitzicht bij de landing was prachtig.

Twee dagen later begon de veiling in een prachtige zaal van het Royal Hotel. Het schip zou voor een grijpstuiver van de hand gaan, zo was mij verzekerd. Ik mocht tot 3 miljoen dollar gaan en had ook een bankgarantie tot dat bedrag in mijn koffertje zitten en ik was helemaal opgetogen want voor het eerst van mijn leven ging ik dan toch een schip kopen. Nu hoorde ik er pas écht bij en had me die dagen daar in het Royal ook als zodanig gedragen. Dat kostte een paar centen, maar daar let men in de wereld van het grote geld niet op.
De zaal zat hartstikke vol, veel voller dan ik had verwacht, want volgens mijn informatie was er nauwelijks belangstelling voor het schip en zou heel zeker niemand tot 3 miljoen dollar gaan.
De veilingmeester heette ons allemaal van harte welkom en zei dat er sinds de brochure van de veiling was uitgegeven het een en ander was veranderd. Het schip zou niet voor sloop worden verkocht, maar voor "further trading", reden waarom er werd geopend op 3,5 miljoen dollar. Wie biedt er meer dan 3,5 miljoen?
Toen was ik dus al uitgekakt met mijn bankgarantie van 3 miljoen en bedrukt verliet ik de zaal.

Bij de receptie boekte ik mijn terugvlucht naar Athene, ik weet niet meer met wie vanaf Jo'burg, maar van Durban moest ik weer met de SAL. Dat was een hele toestand bij het inchecken want het vliegtuig was zwaar "overbooked" en ze moesten, als ik me goed herinner, 23 mensen laten staan. Ik zwaaide wat met mijn Courtesy Card van de KLM, wat daar geen effect had en mijn kaart van de IAPA - de International Airline Passengers Association - wat wel een klein beetje indruk maakte en zei dat ik in Jo'burg een aansluiting naar Athene moest halen.
Er werd wat overlegd waarna me werd gevraagd of ik genoegen wilde nemen met een "crew seat". Ik zei dat ik eventueel gaarne bereid was om te blijven staan, zolang ik mijn aansluiting nu maar haalde.
We vlogen met een Airbus en mijn crew seat bleek de plaats van de werktuigkundige te zijn die al heel kort na het in dienst nemen van de Airbus niet meer aan boord hoefde te zijn. Ik zat dus net achter de beide vliegers en dat was leuk. Zo ziet men nog eens iets en zo maakt men nog eens iets mee.
Overigens waren alle moeite en kosten dus voor niets geweest, maar dat gebeurde in dat vak wel vaker. In datzelfde Durban betaalde ik 4000 dollar voor een helikopter die me vanaf de wal zes mijl naar buiten bracht, naar een schip en weer terug. Ook voor niks, maar dat is weer een ander verhaal.

Ach ja, dat vliegen... :)
Omnia transit sed navigare necesse est


Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1855
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet » 12 jan 2008 11:15

Eind zestiger jaren en begin zeventiger jaren moest ik regelmatig een vliegtuig halen. Dan kreeg je een telefoontje van rooie Buis er komt een taxi aan want je "moet" naar .....
Als ik mocht kiezen koos ik altijd Singapore Airlines goeie service en wat een goddelijke cabine personeel !

SAS was een goeie tweede en KLM liefst zoveel mogelijk mijden.

Proet

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Bericht door schokker » 12 jan 2008 14:07

http://www.youtube.com/watch?v=nGLiDTjnpI0

Goedkoopste vluchten bij Aeroflot.

Vertrek en aankomst niet gegarandeerd .

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 15 jan 2008 11:35

Nooit veel gevlogen daar zorgden de Groningse reders wel voor dat je op het schip kwam als het dicht in de buurt lag.

Maar mijn eerste vlucht was wel de allermooiste, we waren met de sloep met buitenboordmotor natuurlijk wat aan het rondvaren in de wateren rond Hamina zien we ineens een grote tent staan en even daarna een watervliegtuig dus wij er op af.

Komen daar langs de kant blijkt dat je er rondvluchten kon maken en voor dat we het wisten had onze kapitein Anne Visser gezorgd dat we een rondvlucht mee konden maken, we kregen niet eens tijd om over vliegangst na te denken.

Het opstijgen met zo,n watervliegtuig is ook apart er was wat wind dus liepen er wat golfjes en het opstijgen was net als je met een auto op een hele hobbelige weg rijdt.

Eenmaal op hoogte ging die de motor wat langzamer want het gaf me een herrie die motor de piloot/eigenaar zij dat het een VW motor was en vlogen we natuurlijk ook even over het schip en wat lijkt die dan klein en nietig zo van boven en we vlogen niet eens zo hoog.

Na zo,n 30 minuten over de omgeving van Hamina gevlogen te hebben werd de landing weer ingezet en het landen was natuurlijk ook weer hobbelig.

We hebben nog even met de piloot nagepraat en hij bleek met zijn vliegtuig rond te reizen in Finland en verdiende zijn kost met rondvluchten, het was een oud toestel een 4 persoons het merk weet ik niet meer met weinig comfort maar het was wel een belevenis om nooit te vergeten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3417
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 15 jan 2008 15:20

Bij Aeroflot krjg je bij betaling van je ticket een parachute
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Bram

Bericht door Bram » 15 jan 2008 21:31

:-D
Ik heb een keer Air Italia gehad ,van Amsterdam- Frankfurt naar Rome,om over te stappen in een minivliegtuigie(lees k.tvliegtuigie) naar Malta,maar de service van Air Italia was de beste die ik ooit gehad had , (beter als de KLM toen(1970))het leek hotel de Paris wel van Monaco,het heb bij elkaar 3 tot 4 uur geduurd uur geduurd en kwamen echt niks tekort, klasse!!!!!!!!.

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 16 jan 2008 05:16

Air Italia was de beste die ik ooit gehad had , (beter als de KLM toen(1970)
Kijk, dat bedoel ik nu met die golfbewegingen. Nu is 1970 natuurlijk wel lang geleden, maar vorig jaar - het kan ook twee jaar geleden zijn - vloog ik Alitalia en toen vraten de honden er geen brood van. We werden ook bij hun gevoerd uit een kartonnen doosje, maar dat is tegenwoordig op alle Europese economyvluchten en dat zal me een zorg zijn. Maar dat toestel, dat viel van ellende bijna uit elkaar en dan bedoel ik het interieur. De vleugels en de motoren zal best voor elkaar zijn geweest en hij zal waarschijnlijk ook wel keurig op de bandjes hebben gestaan en de olie was misschien ook net ververst, daar twijfel ik niet aan, want die jongens komen zelf ook graag weer heelhuids thuis, maar binnen... Versleten stoelen, loshangende tafeltjes, afgebroken armleuningen. Er zat een Amerikaan naast me die terug naar huis ging. Die was heen ook met Alitalia van New York naar Rome gevlogen en die zei dat het op die vlucht net zo'n armoedige zooi was geweest. De toiletten was een vieze troep geweest, meldde hij. Maar ze waren wel goedkoop wat ook mijn reden was om Alitalia te vliegen. :)

Voor de tankerhandel heb ik ze een poosje een paar keer in de week gevlogen, Athene-Triëst, Athene-La Spezia, Athene-Genua, meestal via Rome en toen waren ze uitstekend. Zo verandert dat steeds en daarom valt er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen.
Omnia transit sed navigare necesse est

ed bartels
Berichten: 585
Lid geworden op: 13 apr 2005 10:40
Locatie: waalre

vliegmaatschappijen

Bericht door ed bartels » 16 jan 2008 12:45

Hoi,
Heb je wel eens gevlogen, liggend op een brancard? Leuk is heel anders.
Eerst met een hobbelig rammelende ambulance van Rouen naar Orly Parijs. Als het te druk werd in het verkeer zette de chauffeur de sirene aan dus na veel hobbels en pijn werd ik in de open lucht bij een vliegtuig neer gezet op het beton en sommige passagiers die van de trap uit dat vliegtuig kwamen moesten of met een boogje om de brancard of stapten over me heen. Franse manier denk ik.
Daarna brachten twee kruiers me aan boord en wel zo scheef dat ik bijna onder de veiligheidsriemen uit schoof. Weer veel pijn en gevloek. Maar ik was er en werd op twee achter elkaar neergeklapte stoelen gemonteerd. En... ik kon door het raampje kijken. KLM was 't, een vier motorige prop een dc nogwat.
Als je start en opstijgt krijg je gevoel al liggend achter in de staart te belanden. Toen won ik een flesje bier van de stewardess. Zakkend kwamen we boven Rotterdam en ik volgde de nieuwe Maas zag de Euromast, parkkade en toen de Willem Ruys. Ik zei dat tegen de stewardess. "nou, dat kun jij niet zien van zo hoog" zei ze. Ik zeg, bel op als we geland zijn en vraag of de Willem Ruys binnen ligt want ik had haar zien liggen.
Hoe ze het deed weet ik niet maar ik kreeg gelijk en ze kwam, toen ik weer 'geparkeerd' was, ditmaal binnen , met een pilsje aan. Het glas had niet gehoeven.
Hier op Schiphol werd ik daarna weer naar buiten gezeuld en kwam aan boord van een Lufthansa viegtuig. Het zelfde ritueel. Op naar Bremen.
Ik woonde destijds bij Osnabruck bij mijn ouders, mijn vader zat daar bij de Nederlandse luchtmacht, vandaar. S'morgens had de Noorse consul die alles had geregeld in Rouen gezegd dat ik s'avonds om acht uur in Osnabruck zou zijn. Dat klopte. Klokslag acht uur stopte de ambulance voor de deur. En hoe weet ik dat het acht uur was? Nou, we woonden naast de kerk en de torenklok galmde acht uur. Moest wel weer wennen aan dat gegalm iedere zondag.
Groetjes ED
lecko voor en achter

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 03 mar 2008 12:29

Vliegtuigpassagiers ontsnappen aan dood

Op het vliegveld van Hamburg is gisteren een A320 in de problemen geraakt tijdens een storm. Het toestel stortte bijna neer, maar het reactievermogen van de piloot voorkwam een ramp.
Een harde windstoot, vlak voor de landing, brengt het vliegtuig helemaal uit balans. Net op het moment dat het gevaarte dwars gaat en lijkt te gaan crashen, slaagt de piloot er in weer op te trekken. De passagiers ontsnappen aan de dood.

Toevallig werd het voorval gefilmd door een vliegtuigspotter.

Zie video hier
Afbeelding

ronny
Berichten: 1954
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 03 mar 2008 14:09

Ik vlieg nog steed veel.
De twee beste maatschapijen op dit moment zijn cathay pacific en Singapore airlanes.
maar deze maatschapijen zijn dat al jaren en de rest is een golf beweging
op dit moment is de klm waardeloos om mee te vliegen geen goede service aan de grond en ook niet in de lucht.
air france is ook waardeloos.
ach zo kan ik nog wel doorgaan,als je naar de west vliegt kun je beter BA nemen en naar de oost Singapore airlanes of cathay paciffic maar alles heeft een prijs natuurlijk dus als je voor de goedkoopste gaat naar de west heb je kans dat je bij BA uitkomt ga je voor de goedkoopste naar de oost heb je kans op China airlanes.
dit allemaal lijnvluchten natuurlijk.

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door BU-6 » 28 feb 2009 18:04

SCHIPHOL CRASH.(woensdag 25 febr.)
Rob de Knecht, degene die bij Schiphol de crash met het toestel van Turkish Airlines overleefd heeft, is vermoedelijk oud KJCPL-er Rob de Knecht.Nu zijn er altijd meerdere personen met dezelfde naam, maar na het zien van beelden in het programma Netwerk(vrijd.jl) en het stemgeluid, denk ik dat het zeer waarschijnlijk die Rob is. Hij was één van de, gelukkig, velen die de crash overleefd hebben. Hij werd bekend vanwege het opmerkelijke feit dat het voor hem de tweede crash in één week betrof :!:
Heb Rob ontmoet op de Tjinegara en ruim 10 jaar later ontmoette ik hem in een vliegtuig naar Edinburgh, waar hij voor de fa.Heerema, offshore werkzaamheden verrichtte in de buurt van Mosmorran(Schotland). Hij bleef ook na z'n vaartijd als globe-trotter veelvuldig gebruik maken van de div. vliegmaatschappijen.
Wie kan e.e.a. bevestigen.?
In elk geval, welke Rob het ook zijn mag: sterkte!
Zie: Uitzending gemist.Netwerk vrijd.27 febr.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door BU-6 » 03 mar 2009 19:10

Inmiddels kan ik bevestigen dat Rob de Knecht, één van de overlevenden van de Schiphol-crash van vorige week, inderdaad een oud KJCPL-er
is. (Heb contact met hem gehad). Morgenmiddag wordt hij in Nieuwspoort verwacht, en zal hij ook een verklaring afleggen. Pieter zal de zwarte doos "openen" en wellicht met (voorlopige) conclusies komen omtrent de oorzaak van de ramp met het toestel van Turkish Air.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.

Noel
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2014 20:24

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door Noel » 02 okt 2019 16:39

Dag mede Kombuizers.
In mijn ganse zeemans - baggerloopbaan heb ik veel gevlogen. Hierbij een samenvatting hoe ik persoonlijk over de diverse maatschappijen denk:
- SABENA, nu Brussels Airlines: het vliegt van A naar B, luxe of vriendelijkheid van het cabine personeel is ver te zoeken (en ik ben Belg...!!!)
- KLM: heb ik steeds graag met gevlogen. Vriendelijk personeel, op tijd en stond een drankje. Het eten is zoals bij bijna alle maatschappijen, uit een kartonnen doos een kleffe hap.
- Lufthansa: mijn favoriet wegens het vertrouwen in de Deutsche Grundligheit wat onderhoud betrefd. Cabine personeel dat echt de puntjes op de I zet. En 99% op tijd vertrekken en aankomen.
- Air France: NOOIT meer. Arrogantie van het cabine personeel, als men geen Frans praat wordt men raar bekeken, het eten is zeker nier "Gourmet" zoals ze zelf denken. Allicht doordat ik niet alleen Belg doch bovenal Vlaming ben reageer ik op deze manier.
TAP: ronduit slecht. Onvriendelijk, eten bijzonder slecht (en dat wil wat zeggen als men andere maatschappijen hen kartonnen doosjes gewoon is)
Iberia: alias Miseria. Veel vertragingen, anulaties. Boordpersoneel bijzonder onvriendelijk als men geen Spaans praat.
PIA: international vluchten goed tot zeer goed, binnenlandse vluchten een nachtmerrie.
SAS: alleen korte vluchten gedaan, geen opmerkingen.
British Airways: geen opmerkingen.
Qatar Airways, Etihad, Emirates, Singapore Airlines, Cathay Pacific, Thai Arways: die bestrijden elkaar om de 1ste plaats. Vriendelijk personeel, eten beter dan men normaal voorgeschoteld krijgt, nette en op zicht goed onderhouden vliegtuigen. Wel iets duurder doch de moeite waard.
En tot mijn eigen verbazing: AIR NIEGUINEA, de nationale trots van Papoea Nieuw Guinea. Vriendelijk personeel, modern (lees nieuwe) vliegtuigen, goed tot zeer goed eten (keuze menu uit 3 schotels in Economy)
Groeten,
Noel.

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door dick/brazil » 02 okt 2019 17:46

SABENA:
Such
A
Bloody
Experience
Never
Again

ALITALIA:
Always
Late
In
Take-off
Always
Late
In
Arrival

Sparks316
Berichten: 356
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door Sparks316 » 02 okt 2019 21:05

Nou, zoveel gevlogen heb ik niet en dat was allemaal in de jaren 60-70, dus vergelijken is misschien wel helemaal geen optie.

Maar dan toch:
1e vlucht, van Stavanger naar London (Heathrow denk ik) met SAS in zo'n toen nog nieuwe Caravelle (achterin tussen de motoren in de staart omhoog).
Ik kon het nergens mee vergelijken, laat ik zeggen dat die OK was. Het ging wel heel steil omhoog, godsamme!
Dan van Heathrow naar Schiphol met zo'n hoe heette het toen ook alweer, KLM-huppeldepup, Fokker Friendship. Oh nee, het heette NLM.
Vervolgens van Amsterdam naar Guayaquil. Eerst met Lufthansa naar Frankfurt, dan met een B-707 naar Quito, daar weer overstappen op een Electra van Equadoriana naar Guayaquil. Lufthansa = Deutsche Grundlichkeit. De vlucht naar Quito zat vol met lawaaiige Zuidamerikanen, veel ruimte om effe lekker te kanen is er niet, dus ach ja, het zal wel zo horen. De vlucht met de Electra was best wel leuk, gewoon tussen de Andestoppen door en dan kom je 's avonds in de klamme warmte van Guayaquil aan.
Toen terug: Equadoriana naar Quito, toen door naar Miami. Je bent gewoon transferpassagier, maar voor de maffe US-customs kom je uit Ecuador dus alles wordt uit je koffer gesleurd en pak het zelf maar weer in. Have a nice day!
Dan met BOAC (toen nog) naar Heathrow, een nachtvlucht. De best wel vriendelijke stewardess vroeg of ik film wilde kijken of slapen. Nou, laat mij maar slapen moppie. Kreeg ik drie stoelen achterin, de filmkijkers mochten voorin zitten. Dekentje erbij en Good night, sir! "s Morgens moesten we op Heathrow wel een stukkie over de tarmac lopen, want er was daar net weer ombouw. Het had ook nog gesneeuwd en in je korte mouwen tropen-overhempie is dat koud. Maar binnen kon ik bij mijn koffers en er een trui uitvissen. Service BOAC: prima. Toen weer in zo'n NLM-Friendship incl. nederlandse boerentrut-KLM-stewardess naar Schiphol. Dat kende ik al van eerder.
Daarna een keertje met KLM helemaal naar Joburg. Het bleven wel nederlandse boerentrut-KLM-stewardessen. Maar je gaat om een uur of middernacht weg, kan ook nog slapen (plus nog een fuelstop op Rome-Fiumicino of L. da Vinci, ikke niet meer weten, waar je k*tkoffie uit een k*tautomaatje kon krijgen), en om zolaat 's morgens sta je dan op Jan Smut. Pas later weer door met de Suidafrikaanse Lugdiens naar Durban. Ik heb er geen trauma aan overgehouden nie, dus het zal wel. Buiten dat, alles sal reg kom, ook bij SAA.
Jaartje later weer terug, idem SAL naar Joburg, vervolgens Sabena naar Brussel. I.p.v. nederlandse-boerentrut-KLM-stewardessen waren het nu vlaamse Sabena collega's. Daarna weer de welbekende F27 van NLM naar Mokum. Die kende ik dus eigenlijk ook al.
Daarna heb ik nog jaren gevlogen met BA Helicopters, Bristows, KLM Noordzee helikopters cq. KLM Helicopters, Maersk Helicopters, Business Air Service Rotterdam, alsmede een Noorse club, Helicopter Services A/S, maar dat was altijd zonder stewardessen en zonder eten. Ik ben ook altijd weer heel thuis gekomen :mrgreen:
En over vakantievluggies met Transavia, Martinair, Yugoslovensko huppeldepup, ga ik het maar niet hebben. En destijds vloog een Tupolev niet echt anders dan een Boeing of Douglas kist. Airbus nooit in het eggie mee gevlogen.
Louis



Plaats reactie