Suikerfabrieken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Suikerfabrieken

Bericht door Co »

Goedenavond forum leden
Gisteren tijdens het surfen heb ik deze site ontdekt!

http://www.messiaen.co.uk/steam/mills/javamill00.htm

Zo heb ik ze zelf nooit gezien. Nooit op Indonesië gevaren, wel iets dergelijks in Gabon als triplex-fabriek ook geheel stoom aangedreven.

Veel kijk pelezier

Groeten van Co de Rijk

Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Mooi om te zien Co, maar ik ben blij dat ik daar m'n brood niet hoef te verdienen.

Alhoewel, dan zou het luie zweet er bij mij in no-time uit zijn.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Hier in Hoogkerk staat een suikerfabriek en in Groningen staat er ook een ze staan een paar km uit mekaar.
Maar er wordt geen subsidie meer aan de boeren gegeven door de EU dit zal als resultaat hebben dat de boeren stoppen met de bietenteelt.
Dit heeft weer als gevolg dat als er geen bieten komen de fabriek niet kan draaien.
We zullen dan rietsuiker moeten importeren ja en dan vraag ik mij af waar zijn we mee bezig.
Er gaat in de 10 tot 12 weken dat deze fabrieken draaien veel geld in om waar gaat al dat geld heen.
Maar als de fabrieken moeten sluiten staan er veel mensen op straat eerst van de fabriek dan heb je de transportbedrijven en de toeleveranciers die de overige 9 maanden op de fabrieken werken om deze weer te moderniseren want daar gaan miljoenen in om jaarlijks.

Ik weet nog van een 35 jaar geleden dat er ventilatoren besteld waren twee stuks kosten een half miljoen gulden die zijn zo op de schroothoop beland omdat er wat anders bedacht was.

Gr Jan
Hessel Droppers

Bericht door Hessel Droppers »

Hallo Mannuh,

Ik vind het helemaal niet erg dat die suikerfabrieken in Griningen gesloten worden, meurt als een oordeel, vreselijk wat een lucht.
Trouwens mooie foto's in Indonesië, ouwe troep maar het werkt. Inderdaad Leo, het luie zweet is er dan wel heel snel uit.

groeten Hessel
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Dat moet dan wel heel erg stinken Hessel dat je dat in Alphen kan ruiken :lol:
grts jan.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Geachte heren Hessel en Jan:

Jullie hebben volgens mij allebei gelijk.
Dat van die stank in Groningen klopt, maar ook de boerenstand moeten we in ere houden!
Nee, dan gooien we het over een andere boeg.
Wat te denken van ARBO en VEILIGHEID in de suikerfabrieken.
Zullen we dat dan eens vergelijken? Of toch maar liever niet.
(Ik vind dat het in ons landje te ver is doorgeschoten....)

Hartelijke groeten van Co.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

De fabriek in Groningen stinkt in Hoogkerk niet maar het is altijd de Import die er last van heeft.
Wat was er eerst de Fabriek toen kwamen er Huizen.
Hessel als je een scheet gelaten hebt loop je zeker hard weg omdat de stank niet te verdragen is voor jou hi.

Gr Jan
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Jan,

Ik ben zeker geen import hoor, EXPORT!!!!!
Natuurlijk ztonden die fabrieken vroeger ver buiten de stad, maar het blijft een feit dat er heel veel mensen last van hebben

Wat betreft de boerenstand: tja vervelend maar ook wel een beetje terecht, de boerentak is al jaren de slechtste bedrijfstak om te runnen met een rendement van 1% of lager. En dan ook nog door subsidie's anders was het nog veel erger geweest.
Die boeren zijn tegenwoordig ondernemers en als ondernemer moet je rendement halen, lukt dat niet dan moet je kappen of iets anders doen.
Maar niet lopen klagen en zielig doen omdat zij zonodig boer willen blijven.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook jammer dat die fabrieken verdwijnen, er gaat een stukje nostalgie van Groningen verloren.

groeten Hessel
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

De fabrieken stonden niet alleen ver buiten de stad maar de stad lag óók ver van de fabrieken.

Als ze de stad zonodig moeten verplaatsen(=uitbreiden) dan moet je niet klagen of ook maar verbaasd zijn dat er ineeens suikerfabrieken IN de stad staan inplaats van er buiten.

Ook waar ik woon kunnen we de suikerfabrieken goed ruiken en het enige wat ik ervan kan zeggen bij die geur "goh, het is al weer bijna winter" maar ik heb het nog nooit als vervelend of ondraaglijk beschouwd.

HET HOORT ER GEWOON BIJ
Ik zou het missen als het er niet meer was

Bert de Boer
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Er was een onderzoeker die woonde in Vinkhuizen bij de Groningers wel bekend.

Die had al eens een onderzoek gedaan naar de fabrieken hij was wel GEIMPORTEERD.

Wat schrijft die man jaren later in het toen nog Nieuwsblad v/h Noorden dat hij in Vinkhuizen soms beide fabrieken tegelijk kon ruiken.
Nou vraag ik mij af hoe die man dat voor mekaar heeft gekregen.
Er was geen Tornado dat draaid wij hebben hier altijd een rechte stakke wind.

Een ander ding huizen werden hier in Hoogkerk afgebroken voor het lawaai van de Suikerfabriek nieuwe normen van Den Haag.
De mensen kregen een muur van 8 meter hoog achter hun huis terwijl ze geen last van de fabriek hadden nooit gehad hebben en het is maar 10 a 12 weken per jaar.

Er is al veel gedaan je kon vroeger rijdend over het Hoendiep ineens in een mistbank komen zag je geen hand meer voor je ogen dat is verleden tijd.
Het kanaal het Hoendiep was pikzwart water met een laag schuim erop nu wordt er niet meer geloosd op het kanaal geen zwart water en schuim meer.

Ik heb hier wel foto's waar de fabriek midden in de weilanden staat en er totaal geen huizen staan die zijn er later gekomen zoals Bert zegt.
Dan komen er mensen die niet van de fabriek leven in die huizen en die klagen steen en been ga dan ergens in Drenthe wonen zonder industrie.
Moet je ook niet bij Tabaks Fabriek Niemeijer wonen en zo kan ik nog wel meer plaatsen opnoemen.

Gr Jan


Plaats reactie