Nievelt Goudriaan & Co
-
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: Nievelt Goudriaan & Co
de altair is gezonken , dus zijn deze foto's correct ???
Re: Nievelt Goudriaan & Co
De naam stond erbij op die sites (je mot ff goegelen op "altair vitoria sunk" en dan op 'Afbeeldingen')
Dus verder weet ik het ook niet: ik heb de contouren ook niet gechecked...
Maar wrakken die op ondiep water zinken willen door natuurgeweld nogal eens 'rondwandelen', als je begrijpt wat ik bedoel...
Met wat rotspunten in je dubbele bodem is dat wat moeilijker, maar op zand ligt zo'n wrak bij extreem weer ahw op balletjes...
Er ligt daar in de buurt nog wél een andere, met Altair in de naam, maar gezien de (dubbele) portaalmasten en de verregaande staat van ontbinding sloot ik die uit...
Dus verder weet ik het ook niet: ik heb de contouren ook niet gechecked...
Maar wrakken die op ondiep water zinken willen door natuurgeweld nogal eens 'rondwandelen', als je begrijpt wat ik bedoel...
Met wat rotspunten in je dubbele bodem is dat wat moeilijker, maar op zand ligt zo'n wrak bij extreem weer ahw op balletjes...
Er ligt daar in de buurt nog wél een andere, met Altair in de naam, maar gezien de (dubbele) portaalmasten en de verregaande staat van ontbinding sloot ik die uit...
Oost, west...ook best
Re: Nievelt Goudriaan & Co
Er zijn dus meer schepen die Fikkie dan wel "Altair" heten. Daar zijn we dus gauw uit.
NiGoCo heeft 4 Liberties met de letter A gehad en 2 met een KERK naam.
De eerst genoemde 4 zijn de "Alderamin", "Alcyone", "Alamak" en "Aludra". Die zijn allen in 1958 / 1959 verkocht.
De genoemde / gedoemde "Altair" was op 16 september 1950 nieuw opgeleverd. Op 15 april 1956 is ze nabij Vitoria, Brazilië gestrand, geabonneerde en c.t.l. verklaard. Het was het 2e schip met deze naam in de vloot van NiGoCo.
Ze had ook nog een semi zuster bij NiGoCo en dat was de "Alioth", 1950 / 1963, maar was zo'n 1.000 brt. kleiner dan de "Altair".
m.v.g., Roy
NiGoCo heeft 4 Liberties met de letter A gehad en 2 met een KERK naam.
De eerst genoemde 4 zijn de "Alderamin", "Alcyone", "Alamak" en "Aludra". Die zijn allen in 1958 / 1959 verkocht.
De genoemde / gedoemde "Altair" was op 16 september 1950 nieuw opgeleverd. Op 15 april 1956 is ze nabij Vitoria, Brazilië gestrand, geabonneerde en c.t.l. verklaard. Het was het 2e schip met deze naam in de vloot van NiGoCo.
Ze had ook nog een semi zuster bij NiGoCo en dat was de "Alioth", 1950 / 1963, maar was zo'n 1.000 brt. kleiner dan de "Altair".
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Nievelt Goudriaan & Co
Het gestrande schip op de mooie foto's is een Liberty.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Nievelt Goudriaan & Co
ALTAIR
Onderstaande zonder toestemming geplaatst.
Begin Facebook:
"Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij"
Tekst:
ALTAIR - zo is het schip uiteindelijk in Vitoria achter gebleven.
Het wrak ligt er nog steeds, maar is geheel onder water verdwenen.
>>> https://www.facebook.com/pg/NIGOCO/posts/
Bij het openen van de LINK:
Mocht er een venster te voorschijn komen met "Aanmelden",
dan rechtsonder op "Nu niet" klikken.
Einde Facebook.
Nabrander mijnerzijds:
"De mastpartij op de foto's van @Jan was/is -in mijn ogen-
toch anders dan op de de foto's van de ALTAIR
Onderstaande zonder toestemming geplaatst.
Begin Facebook:
"Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij"
Tekst:
ALTAIR - zo is het schip uiteindelijk in Vitoria achter gebleven.
Het wrak ligt er nog steeds, maar is geheel onder water verdwenen.
>>> https://www.facebook.com/pg/NIGOCO/posts/
Bij het openen van de LINK:
Mocht er een venster te voorschijn komen met "Aanmelden",
dan rechtsonder op "Nu niet" klikken.
Einde Facebook.
Nabrander mijnerzijds:
"De mastpartij op de foto's van @Jan was/is -in mijn ogen-
toch anders dan op de de foto's van de ALTAIR
Grtn @Allen
Re: Nievelt Goudriaan & Co
Yep !
Ook de opbouw en schoorsteen zijn duidelijk anders...
De bijgeschreven naam heeft me misleid....of anders zij het knap gemaakte onderwaterfoto's...
Jammer, ik dacht dat ik bij toeval wat nieuwe foto's had gevonden...
Ook de opbouw en schoorsteen zijn duidelijk anders...
De bijgeschreven naam heeft me misleid....of anders zij het knap gemaakte onderwaterfoto's...
Jammer, ik dacht dat ik bij toeval wat nieuwe foto's had gevonden...
Oost, west...ook best
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Nievelt Goudriaan & Co
De foto's van de Liberty (Altair??) op het strand lijkt er niet op, ook had die waarschijnlijk geen passagiers
Ben het met dhr van Dorp eens dus, maar wat voor schip het dan wel is
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Nievelt Goudriaan & Co
De foto's geplaatst door @Jan op de vorige pagina betreft de
MOUNT ATHOS (Griek)
stranding 1967 mrt 11
Hieronder een verslag, het Portugees door de vertaalmachine van Google gehaald.
Vóór de installatie van een vuurtorennetwerk tussen Torres en Chuí, en de opkomst van GPS-navigatie, was de kust van Rio Grande do Sul het toneel van talloze scheepswrakken. De "noordoostenwind" en de "timmerman" verergerden de situatie, waardoor onze kust een echte bootval werd. Deze kenmerken waren geldig voor onze kust, beschouwd als een van de gevaarlijkste ter wereld, de bijnaam "scheepskerkhof". Een van de slachtoffers was de 164 meter lange “Mount Athos”. Op 11 maart 1967 werd het Griekse vrachtschip, dat kunstmest vervoerde naar Rio Grande, lastig gevallen door de wind en sterke golven. Toen het schip te dicht bij de kust naderde, kwam het in aanvaring met een zandbank en kwam met 28 bemanningsleden naar het strand. Iedereen is gered. Het was 15 kilometer ten noorden van de Farol da Solidão, bij de coördinaten van ongeveer 30ºS31 ’/ 50ºW20’. De berg Athos werd ontmanteld door de gebroeders Molet uit Porto Alegre en hun stoffelijk overschot werd naar de staalfabriek Rio Grandense gestuurd. Maar zelfs vandaag, bij lage zee, is het mogelijk om de overblijfselen van de bodem van de “berg Athos” te observeren.
(Persoonlijk commentaar van de organisator van de pagina, Miguel Sanchis): Ik kan me voorstellen dat ik een gelukkige "piá" was, want in het voorjaar van 1967 nam mijn vader zijn Aero-Willys-1961 mee en nam de hele familie mee om het gekapseisde schip te bezoeken. Op de familiefoto's van Zuazo Sanchis, mijn vader Fernando, mijn moeder Eloina, Mende (het meisje), José Fernando en Miguel (de jongste)
MOUNT ATHOS (Griek)
stranding 1967 mrt 11
Hieronder een verslag, het Portugees door de vertaalmachine van Google gehaald.
Vóór de installatie van een vuurtorennetwerk tussen Torres en Chuí, en de opkomst van GPS-navigatie, was de kust van Rio Grande do Sul het toneel van talloze scheepswrakken. De "noordoostenwind" en de "timmerman" verergerden de situatie, waardoor onze kust een echte bootval werd. Deze kenmerken waren geldig voor onze kust, beschouwd als een van de gevaarlijkste ter wereld, de bijnaam "scheepskerkhof". Een van de slachtoffers was de 164 meter lange “Mount Athos”. Op 11 maart 1967 werd het Griekse vrachtschip, dat kunstmest vervoerde naar Rio Grande, lastig gevallen door de wind en sterke golven. Toen het schip te dicht bij de kust naderde, kwam het in aanvaring met een zandbank en kwam met 28 bemanningsleden naar het strand. Iedereen is gered. Het was 15 kilometer ten noorden van de Farol da Solidão, bij de coördinaten van ongeveer 30ºS31 ’/ 50ºW20’. De berg Athos werd ontmanteld door de gebroeders Molet uit Porto Alegre en hun stoffelijk overschot werd naar de staalfabriek Rio Grandense gestuurd. Maar zelfs vandaag, bij lage zee, is het mogelijk om de overblijfselen van de bodem van de “berg Athos” te observeren.
(Persoonlijk commentaar van de organisator van de pagina, Miguel Sanchis): Ik kan me voorstellen dat ik een gelukkige "piá" was, want in het voorjaar van 1967 nam mijn vader zijn Aero-Willys-1961 mee en nam de hele familie mee om het gekapseisde schip te bezoeken. Op de familiefoto's van Zuazo Sanchis, mijn vader Fernando, mijn moeder Eloina, Mende (het meisje), José Fernando en Miguel (de jongste)
Grtn @Allen
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Nievelt Goudriaan & Co
Dag Allen.
Ik ben blij met je verhaal over de gestrande Liberty. Ik kon het zelf niet vinden.
Grt.
Klaas
Ik ben blij met je verhaal over de gestrande Liberty. Ik kon het zelf niet vinden.
Grt.
Klaas