Nievelt Goudriaan & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi Douwe,

Ik geniet elke keer van je foto's :wink: Het is weer een tijdje geleden,
maar het waren fijne scheepie's !!!!

Gr. Rob

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Douwe,
Prachtig! :-D
Een van de eerste containerschepen. :)
All the best
Jos
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Bericht door Jaap van Dorp »

Die boot heb ik ook nog op gevaren als 6 yaar oud.
Kaptein Penning was toen onze gast heer.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

Naam: ANNIE COSYNS-N
Imo nr: 8411621
Bouwjaar: 1986
Roepnaam PCSA
Rederij: Van Nievelt Goudriaan & Co, Rotterdam,managers
l.l.:/l.o.a.: 101,07/105,60/BR 15.93/H 7.83/D 5.92 METER
GRT 3.957 /NRT 2.350/DWT 4.407
TEU: 306
4 tew 6 cil MaK diesel, 2.435 kW/3.310 PK
Sn.:14 mijl
Geb. bij: Niestern Sander - Delfzijl
Bouwnr 765
Te w.: 12-1984/Oplev.: 05-05-1986
HISTORIE
Geb. Als: WAPPEN VON BARSSEL, Duitsland, reder failliet gegaan
05-05-1986; Afgebouwd en gedoopt door mw A.van der Veeken-Cosyns.
1986:
ANNIE COSYNS-N, Toros Line, Rotterdam (VNGC). ,PCSA
1987:
MERAK, VNGC, Rotterdam.
1987:
BALTIC SUN, Baltic Sun CV, Haren (Sandfirden). ,PCYO
1995:
EVANGELIA IV, Cyprus.
Afbeelding
P.v.D
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
GROOTS ONTHAAL VOOR DE SS ALHENA BIJ DE NIEUWE WATERWEG.

Grootste reddingsoperatie in archieven verdwenen

Voor de kust van Brazilië verging in 1927 een Italiaans schip met emigranten.
De bemanning van het Nederlandse koopvaardijschip Alhena onder leiding van kapitein Hendrik Smoolenaars redde 536 mensen van een wisse dood. Hendrik was de vader van Bep Veldkamp - Smoolenaars.
'Mijn vader was een en al bescheidenheid. Heeft ons eigenlijk nooit verteld hoe het allemaal gegaan is op die 25 oktober 1927.
We zagen hem ook maar weinig en ik wist zelfs niet precies hoe hij met de voornaam heette. In die tijd sprak je je vader alleen met u aan."

Toch weet mevrouw Veldkamp (81) uit Bredevoort vrij veel van het gebeurde, want ze heeft er veel boeken, foto's, artikelen en beelden van.
"Vader is destijds ruimschoots geëerd.
Werd ereburger van Buenos Aires en kreeg 6000 pesos.
De wereldpers dook erop."
Een scheepsescorte voer vanuit de Lekhaven om de Alhena in te halen en Prins Hendrik decoreerde de kapitein na terugkeer in Nederland. Bep Veldkamp heeft ook de echte Polygoonfilm met de massale huldiging in Rotterdam.

Maar nu, bijna tachtig jaar later, is zelfs de grafsteen van Hendrik Smoolenaars in Bilthoven er niet meer. De 'grootste reddingsoperatie die door de bemanning van één schip is uitgevoerd', is bij veel mensen nauwelijks meer bekend.
En dat vindt mevrouw Veldkamp onterecht.
Als jongste en enig overlevende van de acht kinderen vindt ze dat ze het verhaal moet doorgeven.
"Je hoort en leest altijd over de ramp van de Titanic (1912), die verhalen zijn helemaal geromantiseerd en verfilmd.
Maar de grootste reddingsoperatie op zee is in de archieven verdwenen."

Tekenend voor de bescheidenheid van vader Hendrik was dat die na de reddingsoperatie naar de rederij Van Nievelt Goudriaan in Rotterdam liet seinen dat men later aankwam omdat er 'oponthoud' was.

Hendrik is omschreven als een korte gedrongen man met vastberaden uitdrukking, vriendelijk maar ook streng als het moest.
Hij was als twaalfjarige jongen al naar zee gegaan.
Toen de ramp met de Italiaanse Principessa Mafalda zich voltrok, was hij 48 jaar.

De Italiaanse overheid heeft de ramp bij Bahia naderhand in de doofpot gestopt.
Geen wonder, er was van alles mis op de Mafalda.
Of het echt de laatste vaart van het luxe passagiersschip uit Genua was, zoals Italië beweert?
Het vaartuig was helemaal afgekeurd en in plaats van de toegestane duizend mensen waren er wel 1300 aan boord; het aantal verdronkenen van 300 komt treffend overeen met het teveel aan opvarenden.
Naar later bleek, was van het schip een schroefas afgebroken en het water liep door de astunnel naar binnen, waar de deur naar de machinekamer niet dicht was of niet waterdicht bleek.

Op het langzaam zinkende schip was geen enkele discipline en de bemanning probeerde zich als eerste het vege lijf te redden, het massale gegil van de passagiers ten spijt.

Toen de Alhena op de terugtocht naar Nederland de Italiaan passeerde, had de bemanning eigenlijk al in de gaten dat het iets scheef hing.
Maar de telegrafisch gestelde vraag of er iets aan de hand was, werd beantwoord met: 'alles wel'. Echter, even later zag marconist Wentzel in de verte dat het schip overdwars lag.
Toen hij de radio aanzette, klonk volop het SOS-signaal.
Op de vraag hoeveel mensen aan boord waren werd slechts geantwoord: 'veel, kom langszij.' Smoolenaars liet direct omkeren en binnen een half uur lag de Alhena vlak naast het zinkende passagiersschip.
Wat men er aantrof, was ronduit verschrikkelijk.
De mensen waren wanhopig en verdrongen elkaar om als eersten in de sloepen te komen.
Die waren zo overvol dat ze meteen omsloegen.
De bemanning van de Alhena, bestaande uit 27 Nederlanders en 19 Chinezen, haalde de drenkelingen massaal met reddingsboeien uit het water.

Nog waren er mensen aan boord die, zelfs onder bedreiging van vuurwapens, niet te bewegen waren in de slechte sloepen te gaan.
Tot in het donker duurde de reddingsoperatie, waarbij ook nog vijf andere zeeschepen betrokken waren.

Dat de Nederlanders de meeste mensen konden redden kwam omdat ze grote risico's namen door heel dicht bij het zinkende gevaarte te gaan liggen.
'Voor opoffering en moed' staat op het wandbord, dat de mensen van de Alhena allemaal kregen.
Afbeelding
HULDIGING KAPITEIN KAN VNGC

Copyright © 2003-2008 P.E.J. Kroos Design. Alle rechten voorbehouden
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Bericht door wil »

Afbeelding.

ALNATI
waar een wil is is een weg en wil wil wel
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

M.S. ARNEB
Eigenaar : Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Maatschappij N.V., Rotterdam
Werf : Sölvesborgs Varv A/B, Svendborg / 60
Bouwjaar : 1961
Brt : 1190 / DWT 2200
Imonummer : 5024946
Roepnaam : PCUG
Indienst : 28-12-1961
HISTORIE:
1961 / Albertina
1969 / Marika
1988 / Tricon
1989 / Sea Point
1991 / Tarasco (indienst marine Mexico onder nummer A 25)

Afbeelding

1961 built by Sölveborgs Varv A/B, Svendborg | Ordered as Albertina for Lion Steamship Co., Sweden, purchased while building renamed Arneb, 1969 sold to Greece renamed Marika, 1979 sold same name, 1988 sold to Cayman Islands renamed Tricon 1,969 BRT, 1989 sold to Panama renamed Sea Point, 1991 sold to Mexican Navy renamed Tarasco A 25.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Heb zelf als leerling gevaren op de Alnati (PCMY, 1977) en Alhena (PCLJ, 1977) in 1982/83

Zijn daar foto's van.
Heb zelf niet zoveel.
Voeren op Brasil.
Weet dat er foto's zijn van de Alphacca in Santos.
Destijds gemaaakt vanuit een hotel, daar aan de Rua General Camara.............
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
arendnet

Bericht door arendnet »

Halo Jaco

Afbeelding
Afbeelding

En hier staat nog meer
http://www.wivonet.nl/nieveltrederij.htm

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie