Pagina 39 van 53

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 15 nov 2019 15:12
door Co
kabo schreef: 15 nov 2019 14:55 ALHENA_3_VNGCo_s.jpg Alhena in aug. 1977 op weg voor de proefvaart, komend van Alblasserdam van de Verolme werf.
sloop 1999.
gr.Bas
Leuk om te zien Bas,
Ik was aan boord, 42 jaar geleden, waar blijft de tijd...
Van de serie van 4, was de Alhena de enige die bij Verolme IJsselmonde gebouwd was.
Op de proefvaart werd bij hoge snelheid "vol achteruit" gegeven,
Waarschijnlijk door het niet werken van de omkeerbeveiliging (maar dat weet ik echt niet meer) werd de omkeercilinder geactiveerd en schoven de ACHTERUIT nokken onder de rollers bij een door de schroef aangedreven VOORUIT draaiende machine. Met het starten werd zelfs de brandstof vrijgegeven en was de chaos compleet. Buiten het feit dat de boel zwart zag, de blower protesteerde, scheurde de 30 bar aanzetluchtleiding van verschillende koppen af en door de overdruk werd de veiligheid op de aanzetluchtleiding met draad en al uit zijn stomp gestript en met grote kracht gelanceerd. :cry:
Groeten van Co.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 15 nov 2019 15:35
door jdbvos
Wow !! Da's geen kattepis Co !
Geen persoonlijke ongelukken daarbij (afgezien van ongetwijfeld een serie verbleekte neusjes) ?

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 15 nov 2019 20:07
door Co
jdbvos schreef: 15 nov 2019 15:35 Wow !! Da's geen kattepis Co !
Geen persoonlijke ongelukken daarbij (afgezien van ongetwijfeld een serie verbleekte neusjes) ?
Hallo Jan, nou behoorlijk schrikken en de werf, garantiemachinist en wijzelf best wel witjes.
Maar ja zoals je weet op de chr---telijke koopvaardij: "aanpakken".
Het bleek dat er tussen elke, op de cil.kop geboute T-koppelingen (soort Straub) er verschillende lengtes aanzetluchtleidingen liepen die er uitgeblazen waren.
Iedereen had hiervoor als verklaring dat dit door de verbrandingsdrukken en de rare kleptiming moest komen.
Maar zoals je weet, mooi omdat achteraf te beredeneren, maar nu even niet, en als de wiedeweerga de boel weer in elkaar zien te zetten.
Dat is gelukt en we zijn zelf thuisgevaren.
Wel met een prop, en dus zonder veligheid op de leiding na de hoofdstartklep... :oops:
Wel heb ik me later gerealiseerd dat als dit een jaar later was gebeurd, met een smeerolie fim in de aanzetluchtleiding, dit heel anders (BOEM) had kunnen aflopen.
Vlamdovers bij iedere poot kan ik me namelijk niets meer van herinneren en de luchtcomprssoren van een niet nader te noemen engels merk zopen olie!
Soms is ervaring gecondenseerde ellende...
Groeten van Co.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 16 nov 2019 10:09
door Jinny
Soms is ervaring gecondenseerde ellende...
Klopt als een zwerende vinger.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 16 nov 2019 10:28
door Koos
Goedemorgen Co.
Bijgaand een plaatje van de "Alnati" en zo te zien een zusje.
Aan de Parkkade.
Zal ook wel met oplevering te maken hebben.
Zelfde verhaal als met de "Alhena" ????:cry:
Of hadden ze die ervaring ook zojuist gehad en waren ze daar aan de kade nog even aan het "knutselen" ? :mrgreen:
Gr. Koos
NB: Foto er weer af gehaald.
Bleek al eens eerder te zijn geplaatst

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 16 nov 2019 10:49
door koosbos
met de alhena het zelfde euvel met de proefvaart
groetjes koos bos

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 21 nov 2019 15:40
door Bertus.
RDM 1950

ms Toulouse hier in dock 3 en het
ms Aldabi van "Nievelt Goudriaan & Co
in dock 4.

RDM 1950.PNG
M.v.g. Bertus.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 21 nov 2019 15:50
door jdbvos
Mooi plaatje, Bertus.
Jammer dat e foto wat flets is geworden....

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 21 nov 2019 17:15
door koosbos
co ik zat ook aan boord met de proefvaart van de alhena met winkelman hwtk de lange 2 e stuurman arends de 2wtk in ik als bootsman koosbos

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Geplaatst: 28 nov 2019 22:31
door kabo
3034950.jpgalcor.jpg
3034950.jpgalcor.jpg (71.98 KiB) 1765 keer bekeken
Binnenkomst van de Alcor in de Hoek vanuit Santos op 6-7-1970. bwj. 1957 sloop 1979.
gr.Bas