Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Nam de foto's van de "CASABLANCA" ( bouwnummer: 398 ) in april 1980 Pieter, zij was de laatste van de acht, proefvaart was op 19 Mei '80.



Groeten Bert.



Afbeelding


Afbeelding

hdofferhoff
Berichten: 908
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door hdofferhoff »

Zaterdag 14-12-2019 is er weer Winterwelvaart op de historische werf Wolthuis .

Afbeelding

Afbeelding

Toegang voor iedereen gratis .
Tevens is er een maquette voor een te bouwen brug in de Noorderstraat in Sappemeer waardoor er weer een open verbinding komt tussen het Winschoterdiep en de werf .

M.vr.gr. Huub .
Gr. Huub.
hdofferhoff
Berichten: 908
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door hdofferhoff »

Na enige tijd op een laag pitje te hebben gedraaid op de metaal afdeling is er weer werk op de Historische werf Sappemeer .
Een schokker is vanmorgen op de dieplader aangekomen om in de komende tijd te worden hersteld .
Een deel van het vlak moet worden vernieuwd dat , dit ondanks de een dikte van 20 mm , van binnenuit is beschadigd door een koelkast zonder een goede lekwaterafvoer .
Ook moet er een motor worden ingebouwd en nog div. andere kleine reparaties .

Afbeelding

De voorbereidingen om de schokker op 2 hellingwagens te kunnen zetten .

Afbeelding

Vanmorgen 15-01 de aankomst van het schip .

Afbeelding

Het schip in de takels .

Afbeelding

idem .

Afbeelding

Op de hellingwagens .

Afbeelding

Afbeelding

idem .

Met dank aan Wiebo Kooi maker van de foto's .

M.vr.gr. H. Dofferhoff
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

weer werk op de Historische werf Sappemeer .
Mooooi zo Huub....hou ons op de hoogte a.u.b. dankie wel!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door K.Brouwer »

Bedankt voor die twee foto's van de Casablanca Bert. Heb ze opgeslagen. Heb ze ook aan m'n vrouw laten zien, zij was samen met mij op de proefvaart. Op de proefvaart waren natuurlijk veel technische mensen aanwezig zoals van de R/T installatie, elektronische log etc. Heb ze de hele dag allerlei vragen kunnen stellen wat ze wel leuk vonden daar ze toch niets anders te doen hadden. Heb hier heel veel voordeel van gehad. Zelfs later in Kaapstad toen de 3e (?) stuurman van de Rio Frio op bezoek kwam ( had samen met hem op de Atl. Sky gevaren ) en vertelde dat hun elektrische log niet goed de snelheid aangaf ben ik met hem meegegaan en dat ding opnieuw afgesteld. ...tig jaren later hoorde ik dat hij sindsdien prima werkte. Wel leuk hoor. We zijn vanuit Delfzijl toen naar Hull vertrokken en dozen bevroren vis geladen
voor Sapele in Nigeria waar we nog aan de bomen moesten vastknopen. Toen die ouwe zijn term er op zat heb ik het na lang aandringen van hem overgenomen In Tema waar we volle bak tonijn moesten laden voor Ponce en Mayaguez in Puerto Rico waar hij mij weer zou aflossen. Nu die reis vergeet ik nooit meer! Twee dagen na vertrek loopt plots roestbruin water vanuit het plafond en langs de wanden. De afvoer van de centrale airco was geblokkeerd en liep nu m'n hut in! Halverwege de oversteek hoor ik voor de 2e keer die term een ratelend geluid, bleek een klep van de homo afgebroken en naar beneden gevallen te zijn en dit bij 600 tpm. We hebben vijf dagen liggen repareren...Hebben ook het gyrokompas nog 4 graden gedraaid zodat die nu wel in de lijn van kiel en steven stond...Tja,komt weer van alles bovendrijven!

Groeten, K. Brouwer.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Bert bedanken heeft niet zoveel zin.
Hij heeft al een tijdje geleden aangemonsterd op de NCBL.
RIP dus, of zoals onze krijgers van de landmacht oneerbiedig plegen te zeggen:
Rust In Putje. :oops:

@Huub, zoals @Harry al schreef:
we wachten in spanning op de vervolg tekst met illustraties.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja,komt weer van alles bovendrijven!
Tjaaa K.B.......DIE "Casablanca"..... memoriiiees!! :lol:
Tijdens de mijne was het trouwens OOK baaie baaie koud en sneeuwerig :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door HarryW »

https://www.rtvnoord.nl/tv/aflevering/e ... 970039A514

Afgelopen zaterdag was de werf onderwerp in TV Noord's Expeditie Groningen.
Het is het eerste onderwerp en zeker de moeite waard!

Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
hdofferhoff
Berichten: 908
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door hdofferhoff »

De plaat met de , van binnenuit , doorgerotte gaten is door de vorige eigenaar al verwijderd maar ook de kettingbak van de ankerketting is niet ongeschonden gebleven .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bodenplaat kan in ieder geval nog wel even mee .

M.vr.gr. Huub .
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nieuwe scheepsluikenbouwer verwacht veel werk: ‘Over paar maanden kunnen we écht los'
nz-1.jpg
nz-1.jpg (44.68 KiB) 888 keer bekeken
Als alles goed gaat dan neemt de productie van innovatieve scheepsluiken en luikenkranen aan het Winschoterdiep de komende jaren een vlucht. Dit dankzij een samenwerking tussen het nieuwe bedrijf PMT Hatchcover Solutions in Delfzijl en scheepswerf Pattje Shipyards in Waterhuizen.
Ronald Dalebout (47) en Mark Prins (46) zijn de initiatiefnemers. De twee kennen elkaar al jaren en deden diverse klussen in de wereld van de scheepvaart. Prins, die in Haren woont, voltooide de zeevaartschool in Delfzijl en zat dertien jaar op de grote vaart. Hij ging de hele wereld over en was soms zes maanden achter elkaar van huis. ‘Ik ben in 2009 gestopt, omdat ik mijn kinderen wilde zien opgroeien.’
Dalebout is geboren en getogen in Delfzijl en heeft iets met de zee. ‘Toen ik jong was ging ik regelmatig naar de haven om namen van schepen te noteren en dat allemaal bij te houden.’ Hij werd accountant met rederijen als klant, zodat het gevoel met de zee bleef.
Schepenmanagers
Beider wegen kruisten elkaar in een leidinggevende rol bij Abis Shipping in Harlingen. Deze reder ging in 2016 failliet. Een klant kocht schepen op uit het faillissement. Prins en Dalebout gingen deze schepen managen vanuit het nieuwe bedrijf Gronberg Ship Management in Delfzijl.
Dit gevoegd bij de totale ervaring van beide ondernemers in de nautische wereld zorgt ervoor dat ze een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de scheepvaart in Groningen en Scandinavië. Ze kwamen in contact met het wereldwijd opererende Peak Martine Tech (PMT). Dit Noorse bedrijf is al dertig jaar actief in het maken van scheepsluiksystemen en ook actief in Nederland, maar de wens is hier een stevigere positie te krijgen.
nz-2.jpg
nz-2.jpg (35.01 KiB) 888 keer bekeken
Dalebout hierover: ‘Om de Nederlandse markt te versterken is het logisch dat je de scheepsluiken hier ook maakt.’ ‘In onze zoektocht naar een productiefaciliteit kwamen we bij Bauke Adema van Pattje uit. Ze bleken de beste partij voor ons’, resumeert Prins. Beiden runnen het initiatief vanuit het nieuwe bedrijf PMT Hatchcover Solutions.
Je hebt te maken met weinig toleranties. Het is millimeterwerk
Bauke Adema van Pattje Shipyards over het maken van scheepsluiken
De in Broek in Waterland geboren Adema (49) begon in 1998 als inkoper bij de werf van Van Diepen in Waterhuizen en via onder meer de Meyer werf in Papenburg begon hij in 2008 met staal- en scheepsbouw bij Pattje. ‘Ik vind ons een boerenscheepswerf. Niet teveel poespas. Gewoon bouwen. Het liefst met de overall aan.’
Lasvolgorde belangrijk
Prins en Dalebout kwamen onder andere bij Adema uit vanwege de productie van pontons. De manier waarop deze gemaakt worden is vergelijkbaar met scheepsluiken. ‘Je hebt te maken met weinig toleranties. Het is millimeterwerk. Lassen is handwerk, maar het moet precies passen en waterdicht zijn. De lasvolgorde is daarbij belangrijk. Die ervaring hebben wij, omdat we al langer grote staalconstructies maken.’
Een scheepsluik is een soort deksel om geladen goederen op een schip droog af te dekken en weegt ongeveer 15.000 kilo en bestaat in combinatie met luikenkranen in diverse vormen. PMT Hatchcover Solutions richt zich op het maken van luiken en bijbehorende kranen specifiek voor het type schip dat op de Nederlandse en Duitse werven gebouwd wordt.
nz-3.jpg
nz-3.jpg (40.53 KiB) 888 keer bekeken
Gezien het gewicht en de ligging aan het Winschoterdiep zijn alle werven in Noord-Nederland via het water goed bereikbaar vanuit Waterhuizen. ‘Dat scheelt enorm, want over de weg is het vervoeren van zware luiken wel een stuk complexer’, constateert Dalebout.
Meer dan drie duizend schepen in Noord-Europa staan op de nominatie om vervangen te worden
Mark Prins, operationeel directeur PMT Hatchcover Solutions
Dat ze nu te starten heeft te maken met de ontwikkeling van de markt. ‘De laatste jaren is maar één partij actief in Nederland (Coops en Nieborg in Hoogezand, red) en eentje in Noord-Duitsland’, stelt Prins. ‘We zien nu ruimte voor ons.’ Dalebout licht toe waarom: ‘De markt komt uit een crisis en de middelen ontbraken om nieuw te bouwen. Maar als je naar de vloot kijkt zijn veel schepen aan het einde van hun latijn. Zeker ook in combinatie met veranderde milieuregels.’
Maar één aanbieder
Hij vervolgt. ‘Meer dan drieduizend schepen in Noord-Europa staan op de nominatie om de komende periode vervangen te worden. We zien een groeimarkt en met maar één aanbieder op de markt in Nederland is het lastig om te voldoen aan de vraag. We denken een schot in de roos te hebben door dit te gaan doen.’
Dat merken ze al tijdens een rondgang langs alle werven aan het Winschoterdiep na de officiële start in november. Dat leidde tot interesse en aanvragen, zegt Prins. ‘Wat je ziet is dat als een klant een schip wil bouwen het luikenpakket een apart onderdeel is. Daar doen we nu prijsaanbiedingen voor. Dat heeft even doorlooptijd nodig, maar over een paar maanden kunnen we echt los, denk ik. Er zit al veel in de pijplijn.’
nz-4.jpg
nz-4.jpg (48.53 KiB) 888 keer bekeken
Een voordeel is dat er behoudens een aantal infrastructurele aanpassingen op de werf nauwelijks geïnvesteerd hoeft te worden. Prins: ‘Adema heeft veel productiecapaciteit staan en dat leent zich bij uitstek voor wat wij willen. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de engineeringcapaciteit bij PMT. We beginnen zeker niet out of the blue. PMT bouwt al jaren, maar nog niet in Nederland.’
Adema op zijn beurt voorziet mogelijkheden. ‘Door de samenwerking met PMT gaan deuren in Noorwegen gemakkelijker open. Daar zie ik wel nieuwe klanten.’ Bijvoorbeeld vanuit fishfarming. Het kweken van vis in kooien. Door veranderde regelgeving moeten de kooien steeds groter worden en dat kan niet in de fjorden. Daarom moet dat verder op zee.
Lasrobot
‘In die kooien zit veel staal. Dat kunnen wij ook maken. Zoveel mogelijk staal verwerken, daar gaat het bij ons om’, resumeert Adema. Hij voorziet net als Prins en Dalebout een hausse aan werk de komende jaren. ‘Ik wil van de zomer een lasrobot in gebruik nemen om 24 uur per dag te kunnen produceren. En ik verwacht in de loop van het jaar twintig personeelsleden extra nodig te hebben.’
nz-5.jpg
nz-5.jpg (36.66 KiB) 888 keer bekeken
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ondernemers vinden elkaar en zijn gegarandeerd onderweg naar succes. Zijn er geen risico’s? Daar is Prins duidelijk over. ‘Die zien we eigenlijk niet. Wat we doen is een aanvulling op elkaars activiteiten en we hoeven niet eerst miljoenen te investeren. En niet onbelangrijk we hebben een goede persoonlijke klik. Wat ons betreft geldt één plus één is drie.’
We zien ons als versterking van het gebied
Ronald Dalebout, financieel directeur PMT Hatchcover Solutions
Dalebout onderschrijft dit: ‘Als het een vlucht neemt zijn we snel een serieus bedrijf. De orderintake kan tijdrovend zijn waardoor de groei even kan duren, maar als we op stoom zijn kan het snel gaan. De belangstelling is er. We zien ons als versterking van het gebied. We liggen vlakbij zee en kunnen ook de Scandinavische markt gaan bedienen.’
Wat volgens Prins een positief effect gaat hebben is de verbeterde concurrentie positie van Nederland. ‘Twintig jaar geleden was bouwen in Polen veel goedkoper, maar de levenstandaard neemt daar toe. Het verschil in kostprijs verdwijnt daardoor deels en hier kunnen we efficiënt werken.’
Made in Groningen
Zo kan het maken van scheepsluiken een economische impuls zijn voor de scheepsbouw aan het Winschoterdiep. Iets wat de heren ook nastreven. Dalebout. ‘We proberen het in wat we nodig zijn voor de productie zoveel mogelijk lokaal te regelen.’ En Prins. ‘De Groningse werven staan hoog aangeschreven. Made in Groningen is een kwaliteitskenmerk. Dat willen we graag zo houden.’

Bron: Theo sikkema
RTVNoord
Jan 2022


Plaats reactie