Ik vind ze ook het toppunt van lelijkheid, maar tóch zou ik wel eens aan boord rond willen kunnen struinen...
Niet om alle wowo-attributen, en zeker niet de lading, maar qua techniek zou er wel een tijdje willen kijken....
Alleen al de airconditioning, koel- en vries-installatie, de sewageverwerking, en de drinkwaterverdampers moeten al een wereld op zich zijn... Ook de hele logistiek van de kombuis (kombuizen) is al een wereld op zich, met 'geheime' toe- en afvoerlijnen, een ingewikkeld systeem bij de vriezerij om (bijv) alles op juiste temp te ontdooien...
Al dat soort technieken bedoel ik...
Een motor blijft een motor, of ie nou helemaal in blik is ingepakt en op GTL loopt of niet: dat geloof ik allemaal wel, maar stel je (bijv) de liftsystemen voor... ladingliften, personeelsliften, goederenliften, speciale provianderingsliften wellicht, misschien zelfs noodliften die (stroomloos?) omhoog gaan naar de sloependekken, afijn "your guess is as good as mine"...
Maar een normaal schip is het zeker niet. Starship Enterprise was ook geen 'normaal' vliegtuig...
Een schip als dit heeft een normale scheepslading koper, alleen al voor alle E-kabels !
Nee, ik zou daar, behept met wat tekeningetjes en beschrijvinkjes, vooral niet gehinderd door lading of andere bemoeials, best wel eens rond willen struinen...
Pure vakinteresse en nieuwsgierigheid.
Maar zeker niet om er op te varen... Ik ben zeeman geworden om op schepen te varen, niet om manmade-eilanden voort te duwen...
Ik heb ooit (in S'pore) een rondleidinkje (van minder dan een uur) gehad op de (toen nieuwe) Nimitz, die grote US-carrier. Door de 2nd van de TD, en ik vroeg hem naar de stuurmachineinstallatie van zo'n groot schip. Z'n antwoord is me altijd bijgebleven: "I haven't got a clue...never been in the aftside of the ship, and would'nt even know how to get there"
Brrr...blij nooit zo gevaren te hebben....
(ps: van muh verzameling totaal verbleekte dia's
)