Fidusia 2 maassluis 1960 stuurman Piet/kaptein Wijbrand

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Harry, zeer juist Ripmeester, mijn oom heeft er enige jaren op gevaren, zowel de oude als de niet zo oude Audacia, en Fiducia 1 en 2, ook de Diligentia (tankertje trouwens) ze komen regelmatig voor op Groninger Kustvaart Forum, ook dezelfde plaatjes.
Prachtige tijd was dat. De naam Ripmeester was ik ff kwijt, goed dat je hem noemde....thanks
Jan

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De Fiducia ll was eigendom van C.Minnaar,tuinder te Overschie
Dat roept heel goede herinneringen op. We woonden tijdens de oorlog in Overschie een paar huizen van de familie Minnaar af. Het waren bijzonder aardige mensen met heel veel kinderen en zeer gelovig. Ze zullen wel gereformeerd zijn geweest, neem ik aan. Als kind was je daar thuis ook altijd welkom en ik heb heel wat uren in dat grote huis doorgebracht.
Ik ben een "terugkomer" naar plaatsen van vroeger en zo nu en dan ga ik ook nog eens in Overschie kijken, poosje rondlopen, namen op deuren en hekken lezen en zo. Het bord C.Minnaar staat nog altijd op het hek.

Later voeren we in drukke tijden mee in het lijntje Maassluis-Boston met de Jan Kreumer en namen dan ook vaak ladingen van Minnaar mee. Dat was een drukke vaart, samen met al die anderen waaronder de Fiducia. Van wie was de Blue Boy ook alweer? Was dat ook niet een merknaam van een fruitfirma?

.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

De Diligentia er dan ook maar bij, dan is het compleet.

Afbeelding
Groetjes Gerrit.
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Theo,
Minnaar was inderdaad een zeer gelovig man,als we een zondag in een nederlandse haven lagen mochten we niet uitvaren,dit gold trouwens niet voor buitenlandse havens.Nadeel was maandag begon on 00.01 uur.
Harry
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Jan,
Ja,dat was Ripmeester aan de Lombardkade,ze hadden een walmachinist,zijn eigenlijke naam ben ik vergeten,maar we noemden hem Canaris,als je ergens wat had uitgevroten wist ie je dat haarfijn te vertellen.
Ik ben op de Audacia begonnen als lichtmatroos,de kapitein was Schreudering en de meester,ik meen,Knauf.
Later ben ik overgestapt op de Diligentia en wel in de machinekamer.
Daar stond een 480 pk MaK in.Met als bijzonderheid,links draaiend,voordat een nieuwe kapitein dat door had,waren we een luchtflesje verder.
Een andere bijzonderheid was voor de kustvaartmachinisten haar stoomketel.Een enorm geval reikend van een halve meter boven de plaat tot aan het sloependek.Ze moest met het handje afgeregeld worden en dat stak nogal nauw.De meeste machinisten vonden het maar niks maar ik had er wel lol in met als gevolg dat de ketel voor mij was.Helaas het vlampijp rollen ook.
Ik weet niet hoe het bij Broere was maar de bemanning bestond voornamelijk uit mensen van de droge lading vaart.En lang bleven ze nooit.
Met alle gevolgen van dien.
Ik kan me herinneren dat ik eens de glands van de motorpomp moest aandraaien.Had je zo'n helm over je hoofd met een slang eraan en daar weer een blaasbalg.Daar moest dan een matroos op staan trappen.
Na een poosje hoorde ik geen sssj,ssj meer dus naar boven,geen matroos meer te bekennen.Vond ik hem in zijn hut,sigaretten verkopen.
Waarschijnlijk vond hij het flauwe kul want als de tanks schoon gemaakt moesten worden werden ze er ook zo ingejaagd met alleen een waterslang en een stoomslang.Als het tegen viel,kwamen ze er weer dronken uit.
Dat schoonmaken gebeurde trouwens gewoon in de haven,op de boeien,en het spul werd zo overboord gepompt.De haven in.
Behalve als we Tpol in hadden gehad,dan gingen we buitengaats spoelen,lag in je in de kortste keren in een bad met schuim.
Raar spul trouwens dat Tpol,als je er een liter van in een fontein in Gotenburg gooide was het resultaat verbluffend.
Dit waren zo wat herinneringen aan het mts Diligentia.
Groeten Harry
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Hi Harry,
Prachtig verhaal, de naam van mijn oom is Luut Hulshof, hij heeft daarna 40 jaar als kapitein voor Dammers gevaren.
Ik zal begin Sept erop terugkomen want momenteel zit ik in Canada op een cruise schip en heb weinig gelegenheid tot de internet.
Bedankt voor je verhaal
groeten
Jan
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Fiducia

Bericht door Jaap5 »

Theo en medekombuizers

Naast de Fiducia ,Audacia was er ook nog de Ferocia Ook van Cees minnaar. De Blue Boy was een omgebouwde LCT en was ook van een uienexporteur n.l Vonk in Rotterdam Ook was er nog de Geziena van Mast uit Den Bommel Dat was allemaal uienvaart vanaf Goeree Overflakkee naar Boston {Lincs) In het najaar gingen er dikwijls twee per dag weg uit Middelharnis Haven Het gebeurde ook wel dat ze nog niet klaar waren met laden en dat ze al vertrokken naar maassluis om daar nog gauw de laatste vrachtautos die er achter aan gereden waren over te laden en dan met een rot gang naar de andere kant van de noordzee

groeten Jaap5
herman van der hijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2007 21:22
Locatie: maassluis
Contacteer:

ripmeester

Bericht door herman van der hijden »

In1958 heb ik bij Ripmeester gevaren als aflosmachinist eerst op de Diligentia waar ik Dirk van Rijn af moest lossen in Kiel. Ik weet nog na diverse reizen dat we oudejaarsavond hebben doorgebracht op een raffinaderij in Stokholm. Later ben ik naar de Fiducia gegaan, echt een potje met een 4 cilinder tweetact Brons (meen TC).De machinist was daar volgens mij Voois een Katwijker. Later ben ik naar de Fiducia 2 gegaan ook met een Brons motor type 6ED. Kan me nog herinneren dat de kapitein het prachtig vond om de haven van Maassluis in te varen want er stond altijd veel volk op de kade en het was een prachtig geluid als de telegraaf over ging en de motor ( direct omkeerbaar ) opnieuw gestart moest worden
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

De Fiducia 2 werd de Mataora en is in 1990 afgezonken bij Raratonga en dient nu als duikfestatie.
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Fidusia 2 maassluis 1960 stuurman Piet/kaptein Wijbrand

Bericht door A Vriend »

Herman van der Hijden schreef;
In 1958 heb ik bij Ripmeester gevaren als aflosmachinist eerst op de Diligentia waar ik Dirk van Rijn af moest lossen in Kiel.
Bij iets nazoeken kwam ik hier terecht. Ik heb in 1958, 5 mnd op de Diligentia gevaren, als leerling mach. Zijn in febr of mrt 4 weken bij de M.A.K fabrieken in Kiel-Friederichsort geweest voor revisie. Ben je daar toen aan boord gekomen? Ken je ook Oene Wijbenga?
Op het kustvaart forum is een onderwerp over de Diligentia. Zie http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2807
Vr gr Ab


Plaats reactie