Stoomschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoomschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het type schip heette "Trunkschip".
Als je dan op google zoekt lees je dat het ook "Kofferdekschip" werd genoemd.
En je krijgt uiteraard verwijzingen naar Kombuispraat, want we hebben het al vaker over dit soort schepen gehad. :)
All the best
Jos

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

tsintau.jpg
tsintau.jpg (299.42 KiB) 4447 keer bekeken
Tsintau (Reederei M.Jebsen)

Gebouwd door: Blackwood Pt. Glasgow.
Bouwnr: 225.
Tewaterlating: 20-10-1891.
In dienst: 15-10-1898 (Jebsen)

L 72,74m X B 11,65 , holte 6,42 m/ 1588 BRT.

Aandrijving: 1 cilindrische ketel 11,4 bar, vuuropp. 214m², 3 stookplaatsen.
2 triple-Exp. maschines Blackwood, 700 iPk (800 max)
Snelheid: 10 kn.

Passagiers: 1e kl.30, 2e kl.8, 3e kl.129.
Bemanning: 41.

Historie:
3-12-1891 afgeleverd als Santelmo aan Carioca, Rio de Janiero.
15-10-1898 aangekocht door Jebsen voor de dienst Shanghai-Tsingtau, omgedoopt als Tsintau.
18-1-1901 naar de HAPAG voor de zelfde dienst.
1-12-1910 als Too Sui naar Chang, Shanghai.
1914 als Kaho naar China Merchants, Shanghai.
8-1937 als blokkadeschip in de Jangtsekiang voor Shanghai tot zinken gebracht.

Groeten, Hans.
eskatee

Re: Stoomschepen

Bericht door eskatee »

Stoomfluit Mauretania
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Het kabelschip CS Faraday (1874)
Het stoomschip Faraday was na de Deense H.C. Oerstedt de tweede speciaal voor dit doel ontwikkelde en gebouwde kabellegger.
CS Faraday.jpg
CS Faraday.jpg (71.26 KiB) 3922 keer bekeken
De Faraday werd in de jaren 1873 en1874 volgens eenh ontwerp van de gebroeders Siemens door William Froude op de scheepswerf Charles Mitchell and Company in Newcastle upon Tyne gebouwd.
Het schip was 109,88 m lang, 15,93 m breed en hd een diepgang van 12,1 m.
De aandrijving bestond uit twee compoundmaschines die op twee schroeven werkten.
De doorsnede van de hogedrukcilinder bedroeg 99,1 cm, de lagedrukcilinder 172,7 cm en een slag van 121,9 cm.
Om tijdens het kabelleggen zeer goed te kunnen manoevreren was de boeg met een extra roer voorzien.
De zeekabels werden in drie tanks met een doorsnede van 13,72 m en 11,28 m en een hoogte van 8,84 m getransporteerd.
Met behulp van door stoom aangedreven pompen konden deze tanks met water gevuld worden.
De Faraday was een van de eerste schepen in die tijd die over elektrisch licht beschikte.

De Faraday werd op 17 februari 1874 opgeleverd, de traditionele scheepsdoop lag in handen van de vrouw van Wilhelm Siemens die het schip op de naam Faraday, een vriend van Wilhem, doopte.
Wilhelm Siemens was de broer van Werner von Siemens, de oprichter van de Siemens fabrieken.
In 1874 begon Wilhelm Siemens met de Faraday met het leggen van de eerste Trans-Atlantische Telegrafiekabel.
Deze kabel verliep van het Ierse Ballinskelligs Bay via de Atlantische Oceaan naar Halifax.
Na een reeks van technische problemen werd de onderneming toch een succes, de kabel bleef tot 1931 in bedrijf.
In 1879 volgde een tweede kabel van Brest (Frankrijk) naar Cape Cod in het zuidoosten van Massachusetts.
Een derde kabel werd in 1881 gelegd, ditmaal van Cornwall naar het Canadeese schiereiland Nova Scotia, daarna werden nog vijf kabels in de Noord Atlantische Oceaan gelegd.
In 1890 ging de Faraday naar het Caribische gebied, daar werden St. Croix met St. Lucia, St. Lucia met Grenada en Grenada met Trinidad verbonden.
In het volgende jaar kwam een verbinding tussen Bacton in het Engelse Graafschap Norfolk en het eiland Borkum tot stand.
Daarna werd ten westen van Zuid Amerika meer dan 3.300 kilometer kabel tussen Chile en Peru door de Faraday gelegd.

In 1923 werd het schip voor de sloop verkocht nadat het in de kleine 50 jaar ca. 93.000 km kabel voor de gebroeders Siemens gelegd had (incl. de Trans Atlantische kabels).
Omdat de romp nog in een zeer goede staat verkeerde werd het schip in 1924 aan de Anglo-Algiers Coaling Company verkocht en tot kolenverzorger omgebouwd.
Na dat de stoommaschines en de ketels er uit gesloopt waren werd het schip onder de naam Analcoal met 8.500 ton kolen aan boord naar Algiers gesleept.
Omstreeks 1931 kwam het schip naar Gibraltar, waar het als kolenhulk dienst deed.
Vanaf 1941 lag het schip in Sierra Leone als depotschip voor de Royal Navy.
In 1950 werd de voormalige Faraday naar een scheepswerf in Zuid Wales gesleept waar het schip gesloopt werd.

Groeten, Hans.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoomschepen

Bericht door Roy »

Prachtig historisch overzicht Hans !.
Dat de "Faraday" al over elekrtrisch licht beschikte is vrij logisch. Ze had n.l. altijd een kabeltje naar de wal lopen................... 8) :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Stoomschepen

Bericht door cenaprints »

Dit is toch een echt stoomschip, de "Stakesby" uit Bristol, eigenaar Osborn & Wallis. Volgens het boek waar ik waaruit ik de foto heb gescand is het gebouwd in 1894 en had een grt. van 1.370. De voortstuwing was "steam".

met Groeten,

Cor
Bijlagen
Stakesby343.jpg
Stakesby343.jpg (186.4 KiB) 3781 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoomschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens het boek waar ik waaruit ik de foto heb gescand is het gebouwd in 1894
Dat is niet juist.
De STAKESBY werd in 1880 gebouwd op de werf van J.L. Thompson in Sunderland voor rekening van J.H. Barry & Co. Het management was in handen van de Rowland and Marwood Steamship Company uit Whitby.Er stond een coumpound machine in. Twee zelfs.

--------------------------------------------------------------------------Afbeelding
--------------------------------------------------------------------------Die "130 horse power" zal wel NHP zijn geweest, dat wil zeggen krap 350 IHP

In 1891 werd het schip verkocht aan Osborn & Wallis Ltd. uit Bristol en voer onder dezelfde naam Stakesby verder.
Die foto moet genomen zijn tussen 1891 en 1910, want in dat jaar werd ze verkocht aan G.Brischitti uit Napels en omgedoopt tot PERSEVERANZA.
In 1918 werd ze doorverkocht aan de heren F. Dragone & A. Turcio, ook uit Napels, omgedoopt tot EUGENIA en gemanaged door L. Gherardi.
Op 19 0ktober 1921 sprong ze op 15 mijl ZZO van Ischia - vlakbij Napels - lek en zonk. De bemanning werd gered.

--------------------------------------------------------------------------Afbeelding

In mei 1888 overkwam de Stakesby iets dat zeer sterke herinneringen oproept aan het prachtige verhaal De vuurtoren van Piet Verhoog. Als ik straks nog even tijd heb, kom ik daar op terug. :wink:
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door rspeur »

Gespot op 16 mei bij Königstein op de Elbe: Dampfschiff Dresden van de Sächsische Dampfschiffart.
Later die dag zag ik vanaf de Bastei ook de Kurort Rathen van diezelfde toko, maar een foto van dat schip is van te grote afstand genomen.
Vroeger kwamen we niet zo ver op de Elbe.... :wink:
René
Bijlagen
Dtsl. '14 (85) Dampfschiff Dresden bij Königstein..JPG
Dtsl. '14 (85) Dampfschiff Dresden bij Königstein..JPG (316.76 KiB) 3558 keer bekeken
Dtsl. '14 (88) Nogmaals de Dresden..JPG
Dtsl. '14 (88) Nogmaals de Dresden..JPG (307.24 KiB) 3558 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoomschepen

Bericht door v+d »

Mooi, René . Wat een breed schip, lijkt niet erg makkelijk te varen?
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door rspeur »

Ze hebben een hele vloot van dit soort schepen Jan, de geschiedenis gaat terug tot eind 19e eeuw.
Er zullen genoeg mensen kunnen worden opgeleid om ze te behappen.
Idee van een leek: zijn die waterwielen niet te sturen zoals bij een tank of een dragline?
Zo ja ben je natuurlijk best nog wendbaar.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie