Stranding Metula 1975

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Theo Horsten schreef:Over de berging is genoeg te vinden en daar lees ik nergens iets over de wonderlijke manier waarop het schip volgens dat artikel zou zijn losgekomen. De lading is heel normaal voor een deel gelost en toen het niet lukte is er nog wat meer gelost en toen lukte het wel. Einde verhaal, zou ik dan denken.
Het onderzoek door de Raad moet toch vrij uitgebreid zijn geweest en daarom zou ik dat verslag nog wel eens willen lezen. Waar kreeg hij die week ontzegging voor?
Onderstaande tekst is overgenomen uit Smit 150, anderhalve eeuw maritieme dienstverlening. Geschreven door Bram Oosterwijk, en uitgegevendoor uitgeverij de Alk schreef: De draden van de drie sleepboten konden vier dagen nadat de laatste olie uit de tanker was gehaald, worden bevestigd: twee op het voorschip en één achterop. Stijf konden ze nog niet worden gezet, want een beestachtige storm die vijf dagen aanhield, verhinderde elke bergingspoging. Maar op 24 september was het moment toch dáár. De tanks werden ontballast en diverse andere compartimenten werden onderdruk gezet. Met het opkomen van de vloed en het trekken op volle kracht, kwam er beweging in het schip. Even later, het was halfdrie in de nacht, was de Metula vrij; 47 dagen nadat de tanker op de stenen van Straat Magelhaen was geraakt. Het stormde nog steeds en de sleepboten manoeuvreerden de tanker in het donker naar een ankerplaats die tien
mijl landinwaarts lag, in Bahia Felipe.?
Het hele verhaal: http://members.chello.nl/rverburg/pagina_metula.html

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt allemaal. Ach, dat artikel in De telegraaf moeten we maar net zo nemen als al die andere krantenartikelen. Schouders ophalen en gewoon doorgaan. Toch zou ik graag wat meer weten over de stroom in Straat Magellan en het getijverschil, maar daar vind ik nergens iets over. Dat staat in the South America Pilot Volume 2 en die heb ik niet.

Intussen heb ik het gevonden en wel HIER.
Daar wordt gesproken van een verschil tussen hoog- en laagwater van 9 tot 10 meter. Toch even iets anders dan die 18 meter.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verplaatst bericht.

phkars
Nieuwe gebruiker



Geregistreerd op: 03 Apr 2008
Berichten: 1

Geplaatst: 03 Apr 2008 10:44 pm Onderwerp: Straat Magelhaen

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst: Do 03 Apr 2008 22:15
Onderwerp: Ontdekking Straat Magelhaen
Ik heb al verscheidene keren iets over mij gelezen en over mijn ontdekking in de Straat Magelhaen. Dan wil ik daarover iets rechtzetten, voordat er zich eigen meningen gaan vestigen. De ontdekking is niet in Punta Arenas gedaan zoals ik las, maar i Bahia Posesion.(O-lijke ingang van de Straat Magelhaen. Vervolgens heb ik mijn ontdekking aan de Hydrografische Dienst van de Chileense Marine verteld in Valparaiso.
Dit door toedoen van Minister van Mijnbouw/admiraal van de Chileense Marine bij wie mijn vrouw en ik op vakantiewaren in febr. 2000
In 2004 is de Chef van Nederlandse Hydrografisch Dienst van de Marine er achter aangegaan. Vanaf dat moment is er actie gekomen. De Chileense Marine heeft eerst in het door mij aangewezen gebied onderzoekingen en metingen gedaan met marine schepen en door daar gplaatste meet apperatuur. Daarna hebben de experts alle metingen bekeken, zelf aparte grafieken en animaties gemaakt om mijn ontdekte stromen beter te bekijken. Na 2 jaren intensief de gegevens bekijken, weer terug naar Bahia Posesion om nog enigen interssante gegevens te bekijken en eindelijk na 8 jaren, kreeg ik de bevestiging van de Chil.Hydrografische Dienst. Er liepen geen 2 stromen, maar 3 stromen over elkaar. Oost - West richting en natuurlijk visa versa.
Dit geld voor het hele gebied. De Metula is komende door de Primera Angostura van de Oost naar West, vrijkomende van bijna die doorgang door de tussenstroom(10-25 mtr onder de oppervlakte) op ongeveer 20-25 graden op zijn BB boeg, stuurboord uitgezet. Op de brug stonden ze machteloos en werden zo opBanco Satelite gezet.
Wij liepen tegen de stroom (voltij)in 13 mijl door het water, maar kwamen geen meter over de grond vooruit. Als, zoals nu door de Chil.Hydro.Dienst doorgegeven is, de tussenstroom anderhalf keer zo sterk is als de oppervlakte stroom en de onderstroom, dan laat ik jullie bedenken door welke krachten de Metula naar SB is gezet.
We(ik)spreken nu over oppervlakte-tussen en onderstroom, omdat er nu een derde stroom aanwezig blijkt, van 25 mtr. onderwater tot de bodem.
Offiele gegevens nu doorgegeven door de Chileense Marine.
Ik heb daar 6 jaren gewerkt, en ken naar ikzelf kan zeggen de hele oostelijke gedeelt tot aan Punta Arenas vrij goed.
15-18 mtr verval, ook niet in Punta Arenas, zoals ik las, maar ook in Bahia Posesion, Zuid West kant. Als daar een Jacket geplaatst wordt(productie platform), dit bij laagwater-spring 15meter boven het wateroppervlakte uitstekend en bij hoogwater spring onder water verdwenen is, kan ik er ook niet onderuit. Oplossing een nieuw cellardeck erop zetten en de schade van de misrekening nemen.
Dat dit allemaal summier vernoemd wordt door Mark Veldkamp in de Telegraaf heeft als reden, dat een reporter gebonden is aan ruimte in de krant en niet voldoende kan belichten, tevens dat hij het van mij moet horen, en als niet deskundig, het wel eenssummier over kan brengen.
Ik hoop dat ik hiermee enige punten heb op kunnen lossen. Hoofdzaak is dat de ontdekking en bevestiging van de marine een stuk veiligheid heeft gegeven aan de toekomstige wereldscheepvaart daar ter plaatse. Het blijft een belangrijke doorgang want de schepen worden in de toekomst steeds groter en het Panama kanaal zal dat in de toekomst ook niet op kunnen vangen. Ik heb 42 jaren gevaren, waarvan 26 jaren als kapitein, ik weet een klein beetje dat ik geen onzin moet verkopen en ben blij dat het ook geen onzin blijkt te zijn en dat ik na 33 jaren van vechten bewezen heb, dat ik gelijk had.

Piet Kars

Staat aan Piet Kars , moet zijn aan: geinteresseerden(ben met dit programma nog niet goed op de hoogte)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, dat is mooi: informatie uit de eerste hand van iemand die weet waar hij over praat. Ik zei het immers van het begin af aan:
De stijl van en het woordgebruik in dit artikel, doen me enigszins twijfelen aan de deskundigheid van de schrijver. Niet aan die van Piet Kars, laat dat duidelijk zijn, maar mogelijk is hij, zoals dat zo vaak gebeurt, verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd.
Het fenomeen "journalist die over scheepvaart schrijft" is hier al meerder malen besproken. :)
Ik zou erop staan om een artikel eerst nog eens te lezen voordat het wordt geplaatst, maar weet uit ervaring dat zelfs dát soms niet helpt. Ik heb al eens verteld dat een vertaling van een heel boek- althans voor mijn gevoel - volledig werd verziekt door een "corrector" die van toeten noch blazen wist en bepaalde dingen ging "verbeteren". Nu wist 98% van de lezers ook van niks, dus geen recensent die er iets van zei. :)
Toch moeten er deskundige lezers zijn geweest die het hoofd hebben geschud en eens voorin zijn gaan kijken door wie dat boek wel vertaald was.
Ik had ze bezworen dat ik het manuscript nog een keer wilde lezen nadat de persklaarmaker er mee klaar was, maar niks: door tijdnood was dat er niet meer van gekomen. Ik voelde me goed voor joker staan.

Bedankt, Piet! Je hebt vast nog veel meer interessante dingen te vertellen, dus ga je gang. :)
phkars

Bericht door phkars »

Ontdekking in Straat Magelhaen.
Zal toch nog even enige verhaaltjes omtrent het loskomen van de Metula oplossen. Ook voor diegene die erbij waren. Tijdens de berging van de Metula was absoluut niets over de onderstroom bekend. In het vorige stuk dus de reden dat de Metula onverbiddelijk snel naar SB werd weggezet, daar was geen helpen aan, wie er ook op de brughad gestaan en welke(2) loodsen er aan boord waren geweest. De berging is al verteld door mensen die erbij waren, maar het loskomen is een andere zaak. Hierbij komt het verhaaltje van Hans Walenkamp(bergingsinspecteur) aan de beurt.
Tijdens een pensioneringsdag van Smit in de Doelen, vroeg ik aan Hans, "Heb je iets bijzonders gemerkt tijdens het loskomen van de Metula ?".We zijn toen even apart gaan zitten en het verhaal dat Hans toen vertelde heeft me werkelijk laten snikken van de lach.
Ze hadden de 3 sleepboten al eerder vastgemaakt, de ballast eruit gepompt, want als ze de olie eruit pompten werd die tank die leeg kwam gelijk weer geballast om te voorkomen, dat de Metula op de rotsen zou gaan klapperen.
2 uur voor HW zijn de sleepboten gaan trekken. Tijdens hoogwater nog steeds geen krimp van de Metula. De sleepboten door laten trekken tot 1 uur na HW. De Metula zat geboeid en bleef geboeid. Mijn vraag aan Hans was omreden, dat ik dat al verwacht had. In zo'n geval zou ik ook zeggen"Mensen we gaan slapen, sleepboten blijven vaststaan en het volgende tij gaan we het weer proberen"". Zo gebeurde ook.
Vervolgens(volgens Hans) begon de Metula twee en half uur na HW ineens te bewegen,dus dat was als de donder de kooi uit en naar dek. Sleepboten halsover kop opdracht gegeven te gaan scheuren. De Metula kwam uitzichzelf los.
Hans vertelde mij, dat ze om hun gezicht te redden de Metula met een sierlijke zwaai in de vaarroute brachten, want ze hadden veel bekijks van de Chileense kant. Die waren in de veronderstelling, dat het de bergers toch gelukt was de Metula los te trekken.
De Metula was na het vastlopen van positie veranderd door de sterke stroom die daar heerst. Nu met het lostrekken, heeft de ebstroom(richting P.A.(tussenstroom door mij ontdekt) loeiend onder water op de BB zijde van de Metula gestaan, daar konden zelfs de sleepboten niet tegen trekken.
In feite zat de Metula niet meer op de bank, maar tegen de bank geboeid.
Toen de druk op de BB zij afnam, in zoverre dat het een stuk minder was. Kwam hij los. Ooit gehoord dat een schip dat ontballast was met HW niet loskomt en twee en een halfuur na hoogwater toch loskomt? Ik niet, bij Smit niemand en verder bij niemand op de wereld. Dan is er wat anders aan de hand.
Maar de Metula was niet de ontdekking, dat waren de door mij gevaarlijke stromen die de ontdekking waren, ik heb later de Metula als voorbeeld gebruikt. Dat gebeurde pas een jaar na dat ik de stromen had ontdekt en ineens op de gedachte kwam, zou dat ook met de Metula zijn gebeurd.
Ik kan jullie verzekeren, dat alles maar werkelijk alles klopt. IK heb na een lezing in Hoorn de rapporten van het onderzoek van het NMI in opdracht van Shell van een mederwerker gehad. Daar staat het hele verslag in, het hele brug gebeuren, de orders , de peilingen. Ik kon geen beter bewijs krijgen, dat de Metula door mijn onderstroom door mijn ontdekte stroom op Banco Satelite is gezet. Roer geven paniek reacties niets hielp., de Metula stevende met wegzetting over stuurboord op de bank af. De peilingen om de 2 minuten genomen wezen uit dat ze steeds verder aan SB van de koerslijn kwamen.
Zoals ik al zei, toen ze in de Primera Angostura zaten(7 mijl lang en 1mijl breed) was er geen sprake van wegzetting, tegen de eb een snelhijd van 6 mijl per uur, maar toen ze bijna uit de Primera Angostura kwamen en ze iets verderop(kwartmijl) 20 graden koers naar BB moesten veranderen, stond de tussenstroom op zijn sterkst, want zoals ik uitgedoktert had,was het aan de oppervlakte stroom nagenoeg eb-slack.
dan loopt de tussenstroom al 3 uur tegen de eb in en geeft vloed.
De tussenstroom stond op een graad of 15-20 op de BB zijde, dus géén dwarsstroom
Zoals de Chil. Marine nu heeft ontdekt is de tussenstroom anderhalf keer zo sterk als de oppervlakte stroom. Als het aan de oppervlakte hoogwater-slack is heeft de tussen stroom al 3 uren eb veroorzaakt en is met hoogwater dan het sterkst. De tussen stroom loopt 3 uren tegen de oppervlakte en bodemstroom in en 3 uren mee.
Daaom heb je heel snel heel hoog water(omdat ze 3 uren tegelijk voor hoogwater zorgen)aande andere kant geven ze samen heel snel laagwater, omdat ze samen op een gegeven moment voor 3 uren eb geven. Ingewikkeld, maar zo is de situatie. Volgens mij zijn behalve een paar ingewijden er zich van bewust, hoe belangrijk dit voor de toekomst en toekomstige scheepvaart is. Iedereen vind het een mooi verhaaltje en dan is het over. Maar dit blijft eeuwig bestaan en de schepen worden steeds groter. Chili moet nu alles herzien, de getij tabellen de pilots etc, want zoals ik toen al heel snel in de gaten had, ER KLOPT GEEN REET VAN. Ik heb toen eigen tabellen gemaakt.
Dan nog even de kwestie loodsen. Die komen met 2 loodsen van Santiago gevlogen. Landen na 4 uren in P.Arenas. Gaan per auto 3 uren naar Pta. Delgada. Stappen daar op de landingsbak Cruz Austral en worden naar het te beloodsen schip gebracht. Niet in het geval van de Metula, die kreeg zijn loodsen van een uit de Pacific komend schip. 10 uur na aankomst van de Metula stapten ze over via de Cruz Austral.
Ze hadden er al 5 dagen op het andere schip opzitten, nog 6 dagen op de Metula te gaan dus de heren wilden wel naar huis.Toen maakten ze de rampzalige fout om tegen de eb de Primera Angostura in te gaan. Laat ik het kort houden, als ze niet door mijn stroom waren gepakt, waren ze toch een halve mijl verderop aan de grond gelopen.
Ik kan nog heel wat vertellen, maar jullie hoeven niet meer te gissen, want dit is het verhaal van mijn kant en is nu meer dan bevestigd.
Groeten

Piet Kars
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heel interessant, Piet. Bedankt.
Hoe gaat dat nu verder? Alles moet worden aangepast, niet alleen de getijtafels, maar ook de zeilaanwijzingen. Is dat allemaal al in gang gezet?
phkars

Bericht door phkars »

Ontdekking in Straat Magelhaen.
Hiermee zal ik de vraag van Theo Horsten beantwoorden.
Ik weet het niet !!!!!
We hebben te maken met een vreemde mogendheid. Ook een erg gesloten groep. Ik had het geluk dat ik bij de Hydrografische Dienst van Chili met de Minister van Mijnbouw en tevens admiraal aan kwam zetten. Carlos heeft drastisch stappen genomen en gelijk opgebeld, dat kon niet genegeerd worden, dus zat ik er de volgende morgen al.
Als ik die kruiwagen niet had gehad, was ik niet eens door de wachten heen gekomen. Ik spreek vrij goed Spaans, was ook in mijn voordeel, maar zoals gezegd, ik had geluk dat ik daar mijn zegje kon doen.
Dan gaan we weer een langdurige strijd leveren, tot het moment dat de Ned. Chef van de Hydr.Dienst mijn verhaal begint te geloven en de Britse Hydro.Dienst verwittigd en tevens weer de Chileense Hydro Dienst.
Dan wordtv er aanstalten gemaakt. Met horten en stoten loopt de correspondentie en dat duurt zo 6 jaren. De laatste maanden hebben ze door laten schemeren, dat we eens serieus over publicatie moesten gaan praten. Dat gaf mij de aanleiding te denken dat ze inderdaad hadden gevonden wat ik had aangegeven. Eindelijk 8febr. de brief, geen 2 (zoals ik had aangegeven), maar drie stromen ontdekt. Uitgebreid de details etc, met grafieken , animaties etc. Vervolgens gaat het weer intern, want op mijn vraag, wat er nu verder gaat gebeuren , heb ik na 10 dagen geen antwoord op.
We duiken weer onder in geheimzinnigheid. Ik mag heel blij zijn dat ze me nog steeds op de hoogte hebben gehouden. Dat heb ik aan de 2e man van de Chileense Hydro. Dienst te danken. Toen ik het daar vertelde
en daaropvolgend Carlos zei, Heren het is na 400 jaren weer een Hollander die wat belangrijks in onze wateren heeft ontdekt, werd dat helemaal niet met enthousiasme ontvangen. Eeen Chileen had daar moeten staan. Wat doet Nederland daaraan om het een Nederlandse ontdekking te behouden, totaal niets, zelfs hier in Waalwijk weet het gemeente bestuur er niets van. Koopvaardij is toch niet belangrijk, veel belangrijker is een selfkicker als Wilders etc. Dus ik ben bang, dat als ik mijn eigen gevecht zelf door moet voeren, het op den duur toch een Chileense ontdekking wordt. Iemand kan het alleen aantonen als die ooit eens mijn archief in handen zou krijgen en mijn jarenlange coorespondentie zal lezen.Dan zal hij tevens het getekende bewijs vinden, dat ik het wel heb laten tekenen door de heren dat ik het aan hen verteld heb.
Dus hoe het verder zal gaan weet ik niet. Eigenlijk vind ik het wel genoeg, na 33 jaren heb ik het wel gezien. Als ik zelf maar weet hoe het zit, maakt het mij niet verder uit wat Nederland er mee doet.
Dat was ook de reden toen ik jullie gissingen op een gegevn moment zag en jullie conclusies, daarom wilde ik dat rechttrekken.
In ieder geval gegroet daar in Griekenland.

Piet Kars
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de uitleg, Piet.
Dat van die gesloten groep en de houding van de autoriteiten daar in Chili, ken ik uit eigen ervaring. Ik deed een moeilijke klus in Huasco, op een OBO die na een gronding tot Constructive Total Loss was verklaard. Dat was een heel uitgekookte verzekeringsfraude, iets om bewonderend je ouwe petje voor af te nemen, maar dat mag natuurlijk niet. Het schip zou nergens meer heen kunnen; er was aan die kant van het continent geen dok dat hem kon hebben en slepen over de Pacific naar het Verre Oosten om daar te dokken, was veel te duur. Ze hebben daar negen maanden over liggen steggelen voordat hij tot CTL werd verklaard, maar dat gaf niet, want hij was in timecharter en zelfs de daghuur was verzekerd. Hij lag daar negen maanden lang geld te verdienen. Net voor de fatale stranding was de verzekerde som aanzienlijk verhoogd, dus dat kwam ook mooi uit. :)

Toen verschenen wij op het toneel na het wrak in opdracht van anderen voor de schrootprijs te hebben gekocht en zeiden dat we van plan waren om hem op eigen kracht over de Pacific naar Taiwan te stomen. Als dat kon, stond iedereen voor joker, niet alleen Det Norske Veritas, maar ook de Chileense marine die daar de taak van scheepvaartinspectie heeft. Dan had de verzeketing onterecht uitgekeerd en zou mogelijk alsnog aan het licht komen wie er allemaal beter van waren geworden.

Ik heb daar in Valparaiso een gevecht met die mannen moeten leveren dat wekelnlang duurde. Ruim twee maanden, om precies te zijn. Ik zie die lieden nog voor me in zo'n statige kamer van een indrukwekkend oud gebouw in Valparaiso. Mannen in gouden pakken met zwarte strepen en ik geen Spaans spreken. En boos worden mocht uiteraard niet, want dan kwam ik in geen twee jaar met die boot weg.
Het is me op den duur gelukt en we hebben hem veilig overgestoomd, maar toen heb ik die "gesloten groep" dus leren kennen. :)

Toch zou ik iets met dat archief van je doen, Piet. Zorg dat het op den duur ergens terechtkomt waar het met de juiste zorg en aandacht wordt behandeld en bekeken. Kan niet schelen wanneer dat is, al is het ook na je dood. Mijn eerste gedachte is het scheepvaartmuseum.

.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Straat Magelhaans

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Piet, Theo et all,

Het is natuurlijk "oud nieuws" dat er personen zijn die graag "met andermans veren pronken" :wink: , da's zo oud als de weg naar Rome, dus dat die Chilenen niet zitten te wachten om aan de weg te gaan timmeren omdat weer een " Jan Kaas" daar iets interessants heeft uitgevogeld is ook niet zo verwonderlijk voor een ieder die wel eens " een Cuba Libre" in Zuid Amerika heeft gedronken :lol:

Piet z'n ontdekking en het hele gedetaileerde verhaal er om heen is m.i. materiaal voor op z'n minsts een " EngelsTalig-Paper" om te worden gepresenteerd op een Internationaal forum " In welke vorm dan ook", of een klein Boekie???

Verder stel ik me voor dat , mits goed gedocumenteerd, dit een bijzonder interessante presentatie is voor de " Hydraugrafische wereld" ( Alhoewel OOK daar vanzelf allerlei vogels van allerlei pluimage rondlopen die liever hun "eigen slimme idee-en" an de weg timmeren i.p.v. de heldere momenten van " Jan de Zeeman" voor het voetlicht te brengen.

Ik zou b.v. wel eens wat meer willen weten van dat " nieuwe cellardekkie" :lol: waar Piet het over heeft, ik ZIE het gebeuren :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
fvk
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2016 14:36

Re: Stranding Metula 1975

Bericht door fvk »

Lees hierboven dat de stranding mogelijk een gevolg zou zijn van onderstroming.
Heb reeds op de Zeevaartschool (Rotterdam) geleerd dat dit een klassiek geval was van een fout in de navigatie.
De Chileense loodsen hadden hun eigen kaarten mee die gebaseerd zijn op een iets ander coordinaten systeem. Bij het overzetten van de positie van de Britisch Admirality kaart naar de Chileense kaart is de positie overgezet door de lengte en breedte over te nemen in plaats van peiling en afstand van een kenbaar punt. Hierdoor is met de verkeerde positie verder gerekent waardoor het schip op een ondiepte is gelopen.


Plaats reactie