Van Mailboot tot Cruiseschip
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
IDNo: 2216018
Roepsein: RLVN
Gebouwd door: Vulcan, Stettin.
Tewaterlating: 14-9-1900
In dienst: 14-12-1900
L 166,10 m X B 18,34 m, holte 10,57 m/ 10911 BRT.
Aandrijving: 6 stoomketels 15 bar, vuuropp, 1836 m², 27 stookplaatsen.
2 IV exp. maschines 8000 iPK (9000 max), 2 schroeven.
Snelheid: 15,2 kn.
Passagiers: 1e kl 206, 2e kl 86, 3e kl 80.
Bemanning: 247.
Historie:
Geplande namen: Bavaria, Teutonia.
25-12-1900 Maiden voyage Bremerhaven-Yokohama; Oost Azie dienst vanuit Hamburg en Bremerhaven.
2-5-1902 eerste reis Hamburg-New York.
2-1904 als Princess Alice naar de N.D.L.
22-3-1904 eerste reis Bremerhaven-New York.
31-8-1904 eerste reis Bremerhaven-Yokohama, voornamelijk in deze dienst, af en toe naar New York.
8-1914 in Cebu opgelegd.
4-1917 in beslag genomen, als als Princess Matoika naar US Shipping Board, New York.
27-4-1918 Transportschip voor de US Navy.
1919 terug naar US Shipping Board.
1922 omgedoopt als President Arthur.
1923 opgelegd.
?-1925 naar American Palestine Line, geplande naam White Palace.
?-1925 naar Dimon, New York.
?-1926 naar Los Angeles SS Co.
6-1927 omgedoopt als City of Honolulu.
25-5-1930 in Honolulu uitgebrand.
In Los Angeles opgelegd.
8-1933 voor de sloop naar Osaka.
vanaf 5-10-1933 in Osaka gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Even weer een update
de " IMPERIO " ( 1948 )
gebouwd bij John Brown te Clydebank
in opdracht vn Companhia Colonial
voor de dienst op Africa
gesloopt in 1974
groetjes
Henk
de " IMPERIO " ( 1948 )
gebouwd bij John Brown te Clydebank
in opdracht vn Companhia Colonial
voor de dienst op Africa
gesloopt in 1974
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Empire Orwell
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Empress of Britain
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
m.s. "Kungsholm" Swedisch American Line
length 660 feet , gross tons 26,677
length 660 feet , gross tons 26,677
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
IDNo: 5601805
Roepsein: RMNV
Gebouwd door: FSG, Flensburg.
Bouwnr. 210
Tewaterlating: 27-2-1902
In dienst: 18-6-1902
L 129,54 m X B 14,67 m, holte 8,65 m/ 5904 BRT.
Aandrijving: 3 stoomketels 13 bar, vuuropp. 966 m², 18 stookplaatsen.
2 Triple exp. maschines FSG, 3600 iPK, 2 schroeven.
Snelheid: 13,5 kn
Passagiers: 1e kl. 100, 2e kl 80, 3e kl 90.
Bemanning: 136.
Historie:
20-11-1902 Maiden voyage Hamburg-rond om Afrika.
8-1914 in Hamburg opgelegd.
20-2-1919 aan Frankrijk afgeleverd.
10-9-1920 als Macoris aan CGT, Le Havre.
Vanaf 12-1934 in St. Nazaire gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
IDNo: 4018925
Roepsein: RHNT
Gebouwd door: Blohn & Voss, Hamburg.
Bouwnr. 63
Tewaterlating: 27-4-1889
In dienst: 31-7-1889
L 97,90 m X B 11,59 m, holte 7,13 m/ 2645 BRT.
Aandrijving: 2 stoomketels 11,3 bar, vuuropp. 364 m², 6 stookplaatsen.
1 Triple exp. maschine 1300 iPK.
Snelheid: 10,5 kn.
Passagiers: 1e kl. 16, 2e kl. 12.
Bemanning: 43.
Historie:
24-4-1905 naar de HAPAG, Hamburg.
25-1-1906 omgedoopt als Assyria.
27-3-1914 als Urayasu Maru naar Kishimoto Kisen, Japan.
1930 gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
41 jaar oud ! voor een (ijzeren) schip uit die tijd !
eigenlijk had ze een zeemansgraf verdiend......
Oost, west...ook best
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Deze had eigenlijk ook een beter lot verdiend. H.H. Meier (NDL)jdbvos schreef:
41 jaar oud ! voor een (ijzeren) schip uit die tijd !
eigenlijk had ze een zeemansgraf verdiend......
IDNo: 5600401
Roepsein: QFSC
Gebouwd door: Armstrong, Mitchell & Co, Walker-on-Tyne.
Bouwnr. 573
Tewaterlating: 19-9-1891 als Lucania voor D.& C.MacIver, Liverpool.
In dienst: 24-12-1892
L127,95 m X B 13,92 m, holte 8,86 m/ 5481 BRT.
Aandrijving: 3 stoomketels, 2 Triple exp. maschines Hawthorn, 4000 iPK, 2 schroeven.
Snelheid: 13 kn.
Passagiers: 1e kl. 75, tussendeks 1000.
Bemanning: 101
Historie:
Gebouwd als Lucania voor D.& C.MacIver.
12-1892 door de NDL aangekocht, omgedoopt als H.H. Meier.
27-12-1892 Maiden voyage Bremerhaven-New York.
20-7-1893 eerste reis Bremerhaven-Baltimore.
23-3-1894 eerste reis Bremerhaven-Zuid Amerika, daarna verder op de Noord- en Zuid Atlantische dienst voor de NDL.
1899 enige maanden aan de Spaanse regering vercharterd.
1901 als Manuel Calvo naar Cia. Trasatlantica Espanola, Cadiz. (vanaf 1907 thuishaven Barcelona)
29-3-1919 tijdens een repatrieeringsvaart voor de Turkse kust op een mijn gelopen (151 doden).
1953 als Drago naar Transoceancia Hispana SL, Barcelona.
1958 voor de sloop verkocht aan Don. M. Varela, Barcelona.
vanaf 12-1958 te Bilbao gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
69 jaar !!
zelfs stalen schepen halen dat niet....
prachtig !
toen was er blijkbaar tijd en geld voor behoud/onderhoud
zijn ze er nog ouder ?
zelfs stalen schepen halen dat niet....
prachtig !
toen was er blijkbaar tijd en geld voor behoud/onderhoud
zijn ze er nog ouder ?
Oost, west...ook best