Van Mailboot tot Cruiseschip

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door johan.H »

S.S Auguste Victoria van de Hamburg America Line

Afbeelding
(foto Threebs )

build 1881 at Stettin by AG Vulcan tonnage 7,661 gross
1888 Dec. 1, launched as Augusta Victoria
1889 May 10, maiden voyage Hamburg-Southampton-New York
1896 1896-1897 rebuilt by Harland & Wolff, new length 520.8 feet, new tonnage 8,479 gross
1896 Two masts, and name corrected to "Auguste Victoria"
1897 June 3, first voyage Hamburg-Southampton-New York as "Auguste Victoria"
1902 July 7; in Trondheim harbor with 355 tourists on cruise the Norwegian vest-coast to Nordkap
1904 Sold to Russia, renamed "Kuban"
1907 Scrapped at Stettin

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Hannes »

Een plaatje uit een oude doos met een blik in de haven van Hamburg.

Het Passagiersschip op de afbeelding is de Orion van de Orient Steam Navigation Company die waarschijnlijk dienst doet als Hotelschip van mei t.m. september 1963.
hamburg.jpg
hamburg.jpg (540.64 KiB) 4889 keer bekeken
Orion-03.jpg
Orion-03.jpg (71.16 KiB) 4889 keer bekeken
Orion (Orient Steam Navigation Company 1935)

Gebouwd door: Vickers-Armstrong (Barrow-in-Furness)
Bouwnr: 697
Reg. nr: 164493
Tewaterlating: 7-12-1934
In dienst: 28-9-1935

Lengte (o.a.): 202,70 m
Breedte: 25,60 m
Diepgang (max): 9,10 m
23.371 Brt.

Aandrijving: 6x Parsons SRG turbines, 2 schroeven.
Vermogen: 24.100 APk.
Snelheid (max) 21 kn.

Passagiers: 1e kl 708, Touristenkl: 700.
Bemanning: 466.

RMS Orion werd op 7 december 1934 in Barrow-in-Furness tewater gelaten, het schip werd gedoopt door Henry, Duke of Gloucester.
Het was de eerste keer dat een Engels schip via afstandbediening gedoopt werd, de Duke of Gloucester bevond zich op dat tijdstip in het Australische Brisbane.
Dit had men van een eerdere tewaterlating van een schip van de Holland Amerika Lijn afgekeken.
De Orion behoorde toen, samen met haar zusterschip, de RMS Orcades (1937) tot de grootste schepen van de Orient Steam Navigation Company.

De Rederij plaatste met de Orion nieuwe standaards bij het onderbrengen van de Passagiers.
Ze was o.a. het eerste Engelse schip waarbij de grotere verblijfplaatsen voor de passagiers met airconditioning uitgerust werden.
Tevens het eerste schip van de rederij waarbij de scheepsromp een mais-gele kleur kreeg, die later karakterestiek voor de Orient Line werd.
Verder was de Orion het eerste schip van de Rederij sind 1902 dat slechts een schoorsteen had en het aller eerste schip dat slechts over een mast beschikte.
Het sinds 1896 verschenen Architektuurblad The Architectural Review, noemde de Orion een Mijlpaal in de Evolutie van de moderne Liners.

Het interieur van de Orion werd door de Nieuw Zeelandsche ontwerper en architekt Brian O’Rorke ontworpen.
O’Rorke pastte het interieur van het schip aan voor reizen naar Australie, lange tijd op zee en hoge temperaturen.
Het resultaat was een vrij luchtig ontwerp, met talrijke verschuifbare wanden, glazen schuifdeuren en een groot promenadedek om zoveel mogelijk frisse, koele zeelucht in het schip te krijgen.

In augustus 1935 kwam het schip gereed en maakte daarop enige rondvaarten vanuit Londen.
Op 28 september 1935 vertrok de Orion voor de eerste reis vanuit Tilbury naar Australie.
Tot het begin van de tweede wereldoorlog was het schip in dienst voor het passagier- en postverkeer naar Australie.
Tussendoor deed het ook dienst als cruiseschip met plaats voor 600 personen.

Na het uitbreken van de oorlog, werd de Orion door de Britse regering als Troepentransporter gevorderd.
Het schip werd via Egypte naar Wellington gestuurd om vandaar troepen naar Europa te brengen.
Ze verliet Wellington op 6 januari 1940 en was tot Sydney in een konvooi waar ook haar zusterschip, de Orcades, bij behoorde.
Op 15 september 1941 was de Orion in een konvooi dat troepen naar Singapore bracht.
Ze voer op de Zuid Atlantische Oceaan achter het slagschip HMS Revenge, dat plotseling problemen met het roer kreeg.
De Orion kon niet meer uitwijken en knalde op het achterschip van de HMS Revenge waarbij de boeg zwaar beschadigd werd.
Ze redde het nog tot Kaapstad waar het schip provisorisch gerepareerd werd, daarna voer ze verder naar Singapore waar de schade geheel hersteld werd.
Omdat op dit tijdstip Japanse troepen Singapore naderden, kreeg de Orion opdracht om de burgers te evacueren.
In oktober 1943 behoorde de Orion tot de vele voormalige Passagierschepen die bij de landing in Noord Afrika (Operation Torch) aanwezig waren.
Later werd ze nog in het gebied van de Stille Oceaan ingezet.
Toen ze uit de oorlogsdienst ontslagen werd, had de Orion meer dan 175.000 militairen vervoerd en meer dan 380.000 mijlen afgelegd.

Op 1 mei 1946 arriveerde de Orion bij Vickers-Armstrong in Barrow-in-Furness om weer tot Passagierschip omgebouwd te worden.
De renovatie duurde meer dan een jaar, na de ombouw vonden 546 passagiers in de 1e kl plaats, en 706 in de touristen klasse.
Op 25 december 1947 vertrok de Orion voor de eerste keer na de oorlog van Tilbury naar Australie.
Daarna voer ze o.a. drie maal als cruiseschip aan de westkust van Amerika en op de route van Europa naar Australie.
In 1958 werd het schip opnieuw omgebouwd (342 1e kl, 722 touristenkl.) en tenslotte werd in 1961 werd de 1e kl afgeschaft en had men plaats voor 1691 reizigers.
Het aantal reizigers op de route naar Australie ging rond deze tijd echter al sterk achteruit.

Op 28 februari 1963 vertrok de Orion de laatste keer via Piraeus en Suez naar Sydney.
Op 8 april 1963 volgde de terugreis via Melbourne en Fremantle naar Tilbury waar het schip op 15 mei aan kwam.
Kort daarna werd de Orion door de Otto Friedrich Behnke GmbH uit Hamburg gecharterd om als Hotelschip voor 1150 gasten tijdens de Internationalen Gartenschau 1963 te dienen.
Op 23 mei arriveerde de Orion in Hamburg, de Gartenschau eindigde op 30 september 1963.
De volgende dag vertrok de Orion naar Antwerpen waar het schip in het zelfde jaar bij Jos Boel et Fils gesloopt werd.

Groeten, Hans.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Roy »

Mooi overzich Hans !.
De P.& O. heeft vele vooruitsrevende ontwerpen voor haar passagierschepen laten zien.
De "Canberra" en "Oriana" waren hier zo'n beetje de hekkesluiters van. Hierna werden alleen nog maar cruiseschepen gebouwd.
P.& O. Cruises is, net als de H.A.L. ingelijft bij Carnival Cruises uit Seattle.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

Goeie Middag,
Ik vond een foto van de "Empress Of Britain" en heb er een scan van gemaakt.
Eigenaar Canadian Pacific, London, U.K.
Gebouwd 1931 bij Brown Shipbuilding, Clydsbank, U.K.
Geregistreert in U.K.
Grt. 42.383, l.o.a. 231.82 mt., breedte 29.69 mt., voortstuwing Stoom, 66.500 apk, snelheid 25.5 kn.
Scheepstype Passagiers.
Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden is het schip op 11 Junie 1930 tewater gelaten, op 5 April 1931 afgebouwd en opgeleverd en is de maidentrip Southampton-Quebec begonnen op 27 Mei 1931. In de wintermaanden werden er cruise reizen gemaakt. Op 26 October 1940, op weg van Canada naar Engeland is de E of B aangevallen door een Duitse lange afstands bommenwerper, op 70 mijl noord-west van Ierland en is toen in brand gevlogen. De passagiers en bemanning hebben zich in de sloepen in veiligheid gebracht en zijn opgepikt door marine schepen. De E o B is door het Poolse fregat Burza, nog steeds brandend, op sleeptouw genomen. Op 28 October heeft de Duitse onderzeeer U 32 de Empress met twee torpedo's tot zinken gebracht.

Wanneer ik heel eerlijk ben, zie ik honder maal liever een schip zoals de "Empress of Britain" dan een van die nieuwe
drijvende flatgebouwen die nu voor passagiersschip moeten doorgaan. Staat er dan ook een Italiaanse kapitein, die z'n hoofd vol heeft van z'n balkan poes, op de brug, kan je beter met het pontje achter het CS mee varen. Vaar je van wal tot wal en er zijn geen onderwater rotsen.

Met groeten,

Cor
Bijlagen
Empress of Britain023.jpg
Empress of Britain023.jpg (343.8 KiB) 4054 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

Hier heb ik nog zo'n mooi schip en een van m'n eerste scheepsfoto's.
"Edinburgh Castle", eigenaar Union Castle Line, London, U.K., vlag U.K.
Gebouwd 1948 door Harland & Wolff in Belfast, U.K.
Grt. 28.705, l.o.a. 227.78 mt., breedte 25.64 mt.
Voortstuwing Stoom, 35.000apk, snelheid 22 kn.
Scheepstype Passagiers.

met groeten,

Cor
Bijlagen
edinburgh castle.jpg
edinburgh castle.jpg (80.67 KiB) 4049 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Roy »

Indrukwekkende platen Cor !.
De "Empress of Britain" is het grootste schip dat in de W.O.II tot zinken gebracht is.
Persoonlijk vindt ik dit schip een van de mooiste klassieke lijners.
Nu dus vol met water geladen.............. :cry:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

Roy,

Die "oude" schepen hebben Stijl, iets wat van de nieuwe bakken niet kan worden gezegd. Wat er zo mooi aan is weet ik niet.
Ok, ze kunnen 4.000 touristen vervoeren, hebben een rotswand om te beklimmen (wat gebeurt er wanneer je bijna boven aan de wand hangt en het "schip" pikt net een paaltje?) shopping arcades en wat nog meer. Wat zou nou meer in stijl zijn, reizen per mailboot van b.v. de Philippijnen naar Europa of vier dagen lang op een drijvend flatgebouw gedwongen worden met een kudde touristen overdag van de ene "bezienswaardigheid" naar de andere te worden gedreven en s'avond en s'nachts afgepeigert je bed in te rollen omdat je bekaf bent.
Misschien ben ik wel te oud.

Met Groeten,

Cor.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Hannes »

Wanneer ik heel eerlijk ben, zie ik honder maal liever een schip zoals de "Empress of Britain" dan een van die nieuwe
drijvende flatgebouwen die nu voor passagiersschip moeten doorgaan.
Hallo Cor, @all,

Hieronder een nachtelijk plaatje uit een oude doos van de Hanseatic in Hamburg, vermoedelijk uit de jaren 60.
Misschien niet zo mooi als in de oorspronkelijke toestand, maar toch veel beter dan die varende wolkenkrabbers die de Meyer Werft in Papenburg regelmatig verlaten.
hanseatic.jpg
hanseatic.jpg (474.29 KiB) 3827 keer bekeken
Hanseatic (ex Empress of Japan, Empress of Scotland, Scotland).

Roepsein: DABR (als Hanseatic).
Gebouwd door: Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Govan.
Bouwnr: 634.
Tewaterlating: 17-12-1929 als Empress of Japan.
In dienst: 6-1930 bij CP Ships, 7-1958 bij Deut6sche Atlantik Linie.

Lengte (o.a.): 205,15 m, Breedte: 24,50 m, Diepgang (max): 13,80 m, 30.030 brt.

Aandrijving: 6 olie gestookte stoomketels 30 bar, verwarmd opp. 4920 m², 2 stoomturbines met een vermogen van 24.000 apk, max 30.566 apk.

Passagiers: 1.260 (lijndienst), 960 (cruises).
Bemanning: 480 (lijndienst), 540 (cruises).l

Omdat men in de 1920/30er jaren op de snelste weg van Europa naar het Verre Oosten via Canada kon reizen, bood CP Ships een rondom verzorging van zee- en treinreis met op elkaar afgestemde dienstregelingen aan.
Het transport van de Canadese oostkust naar de westkust vice versa, lag in handen van de Canadian Pacific Railway.
Om de daardoor gereduceerde reistijd van twee dagen te zekeren, schafte de rederij rond 1930 twee nieuwe schepen aan.
De Empress of Britain werd op de Atlantische Oceaan ingezet, de Empress of Japan op de Stille Oceaan.
Hoewel ze niet als zusterschepen golden hadden ze wel enkele overeenkomsten.
Naast de kleur was dit o.a. door de drie schoorstenen een soortgelijk profiel.
Bovendien hadden de schepen de naam op hun route de snelste en meest luxe schepen te zijn.
Empress of Japan.jpg
Empress of Japan.jpg (157.91 KiB) 3827 keer bekeken
Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog lag de Empress of Japan in Shanghai.
Omdat men de Japanners niet vertrouwde, gaf men bevel om niet naar Yokohama verder te varen maar via Honolulu naar Victoria terug te keren.
Daar werd het schip o.a. van een grijze kleur en geschut voorzien om dienst te doen als troepentransport schip.
In de volgende jaren transporteerde het schip o.a. soldaten uit Australie en Nieuw Zeeland naar het Midden Oosten.
In oktober 1940 behoorde het naast zes andere voormalige Passagierschepen tot een „multi-million dollar convoy“ genoemd konvooi dat van Australie naar Zuid Afrika voer.
Op 9 november 1940 kwam de Empress of Japan voor de Ierse westkust, in de buurt waar twee weken eerder de Empress of Britain door een Duitse onderzeeboot getorpedeerd was, in een Duitse luchtaanval terecht.
Het schip werd hierbij door twee bommen aan de railing en een reddingssloep geraakt waardoor lichte schade ontstond.
Tijdens de aanval hielden kapitein J. W. Thomas en zijn Chinese bediende Ho Kan het stuurhuis bezet en voeren uitwijk manoevres, waarbij Ho Kan de bevelen van Thomas liggend uitvoerde.
Beide mannen werden daarvoor onderscheiden met de Order of the British Empire, Thomas met de op drie na hoogste- en Ho Kan met de laagste klasse.
In de jaren 1941/42 voer het schip regelmatig naar Singapore waar het met 1200 ge-evacueerde vrouwen en kinderen een Japanse luchtaanval doorstond.

Als Empress of Scotland.
Empress of Scotland.jpg
Empress of Scotland.jpg (157.72 KiB) 3827 keer bekeken
Pas in oktober 1942, ongeveer tien maanden na de Japanse aanval op Pearl Harbour, werd het schip omgedoopt als Empress of Scotland, waarmee de betrekking op de naam van een vijandelijk land verdween.
De reden van deze vertraging lag in een verbod om schepen in oorlogstijd van naam te veranderen.
Er wordt aangenomen dat Winston Churchill zich persoonlijk voor deze uitzondering sterk gemaakt heeft.
In 1943/44 transporteerde de Empress of Scotland in het kader van de voorbereidingen voor de landing in Normandie troepen vanuit Noord Amerika naar Groot Britannie.
In 1948 werd het schip uit militaire dienst ontslagen, nadat het meer dan 250.000 mensen, 30.000 ton oorlogsmateriaal vervoerd en daarbij ca. 600.000 mijl afgelegd had.
Naast kapitein Thomas behoorde de bakker Tom Patten tijdens de gehele oorlog tot de bemanning.
Dit schip was slechts een van de vijf schepen van deze rederij die de oorlog overleefden.

In mei 1948 keerde de Empress of Scotland naar Liverpool terug en werd in oktober bij Fairfield in Glasgow omvangrijk gerenoveerd.
Daarbij werd o.a als bescherming tegen het ruwe weer op de Noord Atlantische Oceaan het promenadedek van glas voorzien.
Omdat CP Ships de route op de Stille Oceaan geannuleerd had, deed het schip nu hoofdzakelijk dienst op de Atlantische Oceaan en vulde daarbij als vlaggeschip het gat op dat door het verlies van de Empress of Britain ontstaan was.
Op 9 mei 1950 stak het schip voor de eerste commerciele reis van Liverpool naar Québec in zee waarbij een nieuw snelheids record gehaald werd.
Toen ze in december 1950 New York City bereikte werd ze wegens haar verdiensten tijdens de oorlog door een Amerikaanse Torpedobootjager naar de ankerplaats begeleid.
Het was de eerste keer dat de US Navy een schip van de handelsvloot deze eer bewees, ook werd ze door de bevolking feestelijk ontvangen.
Daarna voer het schip voor de eerste maal als cruiseschip, een van de eerste schepen van deze rederij voor dat doel.
Empress of Scotland-04.jpg
Empress of Scotland-04.jpg (175.02 KiB) 3827 keer bekeken
Van 12 tot 17 november 1951 vervoerde de Empress of Scotland onder grote belangstelling van de media, Prinses Elizabeth en haar echtgenoot Philip Mountbatten, Duke of Edinburgh, na een bezoek in Canada van New Foundland naar Liverpool.
Door een verandering in het reis schema nam ze de plaats in van de Empress of France.
Voor de eerste zeereis van de Prinses werden aan stuurboord op het A-dek drie cabines tot Koninklijk verblijf ingericht.
Ondanks het slechte weer genoot de Prinses zichtbaar van de reis, o.a. bracht ze een bezoek aan de boordbioscoop.
Een uitnodiging van kapitein C. E. Duggan voor een maaltijd aan zijn tafel sloeg ze echter af, toch kreeg hij aan het eind van de reis een paar manchetknopen en een foto met handtekening.
Prinses Elizabeth kreeg in naam van de bemanning twee poppen voor Prins Charles en Prinses Anne.

In het volgende jaar maakte de rederij Montreal tot eindpunt van haar reizen tijdens de zomermaanden, waardoor de haven van Montreal aangepast moest worden.
Ook de masten van de Empress of Scotland werden 45 ft korter gemaakt om onder de Québecbrug door te kunnen.
Op weg van Québec naar Montreal moest het schip een afstand van 140 mijl over de bochtige Saint Lawrence rivier afleggen.
Onder veel bekijks aan de oevers lukte dit op 13 mei 1953 in tien uur, tegen acht uur 's avonds bereikte het schip veilig haar ligplaats.
Het was het grootste schip wat tot die tijd de haven van Montreal bereikt had, deze prestatie hadden velen niet voor mogelijk gehouden.
Empress of Scotland-19.jpg
Empress of Scotland-19.jpg (192.7 KiB) 3827 keer bekeken
Na het einde van de oorlog had CP Ships besloten om de vloot van Passagierschepen stapvoets te vervangen, vanaf 1956 werden de plannen uitgevoerd.
In September 1957 werd de Empress of Scotland voor de verkoop uitgeschreven.
Op 17 januari 1958 werd het schip aan de nieuw opgerichte Hamburg Atlantik Linie GmbH verkocht.
Als Scotland arriveerde het schip in de morgen van 22 januari 1958 in Hamburg en werd bij de Howaldtswerken omvangrijk omgebouwd.
O.a. werd de capaciteit voor de passagiers verhoogd tot ca. 1350 waarvan 1165 in de touristenklasse, op de plaats van de verwijderde derde schoorsteen werd een zwembad ingebouwd.
Op 2 juli 1958 vertrok het schip voor de eerste reis onder de nieuwe naam Hanseatic van Cuxhaven naar New York.
Het schip werd hoofdzakelijk op deze route in de lijndienst ingezet en was na de oorlog het eerste passagierschip dat na de oorlog deze route in de lijndienst weer bevoer en tevens het enigste schip onder de vlag van Hamburg.
Bovendien werd het schip gebruikt voor cruises in het Caribische- en Middellandse Zee gebied.

Toen de Hanseatic op 7 september 1966 in de haven van New York lag brak er brand uit in de maschinekamer en door het vele houtwerk kon de brand zich snel uitbreiden.
De brandweer had ruim tien uur nodig om de brand onder controle te krijgen.
Hoewel het schip van buiten nauwlijks, maar in technisch opzicht toch zwaar beschadigd was besloot men om het schip te slopen.
Voor de reis naar Hamburg werd de Hanseatic door de slepers Pacific en Atlantic van de Bugsier-Reederei naar Hamburg gesleept waar de „schöne Hamburgerin“ bij de sloperij „Eisen und Metall“ in Altenwerder gesloopt werd.
Een deel van het interieur vond een plaats in het Restaurant van Kaufhof in Hamburg.
Een gedeelte van de romp doet tegenwoordig nog dienst als werkponton bij een Scheepswerf in Cuxhaven.

Groeten, Hans.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Roy »

Prachtig compleet overzicht Hans !.
Dank hiervoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

Hans,
Dat was een mooie beschrijving over een echt schip.
Wanneer je die stories leest lijkt het wel of schepen, net als mensen, na een zwaar en werkzaam leven naar het einde verlangen. Jammer dat het bijna altijd gebeurt door brand aan boord: JvO, Oranje, Monte Rosa, om er maar een paar te noemen die me zo in gedachten komen.

Met groeten,

Cor


Plaats reactie