Pagina 1 van 25

Geplaatst: 16 dec 2004 12:06
door frans52
Vraagje
Mijn vriend woont in montfoort,altijd gevaren voor wagenborg,nu gaat hij naar spliet en vind het een leuk bedrijf.
Mag of kan ik daar ook niet gaan varen bij spliet ik kan nog een paar jaar mee.
Maar waarom lopen ze naar spliet,wagenborg lijkt niet meer aangewezen.
Mijn vriend is wtk ,effe bijgezegd hé.
Maar als ik die schepen van wagenborg zie tegen over spliet????
Ja en belgie ,ik heb de ganse lijst na getrokken,gas tankers en olie tankers,maar de goei ouwe schepen de cargo's met hun zware dirken ,het inscheren van blokken ,nou dat bestaat nie meer.
Je moet nu naar de schilderschool,inplaats matroos gaan leren.
Bikken,ondergrondje zetten en dan bovenlaagje,hoe moet ik een bikhammertje vast nemen en ermee bikken.
Ja zeg nu tegen een belgische zeeman bikken ,die weet ineens nog niet wat dat is,die denkt dat het drinken is .

Geplaatst: 16 dec 2004 19:00
door ketelbinkje
frans52 schreef: Maar als ik die schepen van wagenborg zie tegen over spliet????
:shock: dan ?

mvg John

Geplaatst: 16 dec 2004 19:26
door Ger Bauritius
Frans begint met : Vraagje...
Maar wat is nu de vraag?

:?

Geplaatst: 16 dec 2004 22:30
door frans52
Waarom lopen ze naar spliet,is spliet zoveel beter .
Ja ik ken de nederlandse vloot niet,maar als ik die schepen van wagenborg zie denk ik altijd dat het kustertjes zijn.
Maar toch zie je die schepen over gans de wereld,daar is zo'n spreekwoord dat zegd op alle wegen kom je........... tegen.
Maar hier is het op alle zeeén kom je wagenborg tegen en spliet.
Ik heb de belgische vloot na getrokken en blijkt dat wij op CMB na ook niet veel seriuese schepen lopen hebben.
CMB uitgezonderd met zijn mineral boten en zijn tankers,maar als je het zo bekijkt zijn ze de schepen terug aan het kleiner maken,mogelijk veiligheid weet ik zo niet.
Zeg niets van wagenborg,die schepen zijn uiteraard niet mis,maar toch spliet moet iets speciaal zijn ,waarom weet ik niet.
CMB lijkt zich toe te leggen op gas en olie tankers?mijn vraag hierbij dan,wat doen die matrozen daar nog aan boord,de ganse dag rond lopen met een pot verf en een koperen bikhamertje.
Waar zijn die mooie cargo's van vroeger,met hun zware dirken (jumbo's zoals ze in nederland zeggen).
Bestaan die nogwel,tankers en nog eens tankers en containers.
Wagenborg het zelfde,lieren vind je daar haast ook niet meer.
waarom dan nog school gaan volgen .
En ja gaan varen als matroos voor het geld,vergeet het.
Hier in Belgié als matroos kan je het zout op je boterham nog niet verdienen.
Ik heb gevaren als stuur en schipper,als ik mijn loonbriefje in ontvangst nam stonden de tranen in mijn ogen.
Please let my go to spliet.

Geplaatst: 16 dec 2004 23:56
door Ger Bauritius
Ik denk dat Frans het meest gebaat is bij een kaartje 'terug in de tijd'.
De zware spier en het Stulken patent komen gewoon niet meer voor...
Jammer? Ach, toen ik begon, in 1971, had je ook mannen die nostalgisch terugkeken. En toen die terugkijkende mannen begonnen waren er weer nog oudere mannen... enzovoorts. Over twintig jaar kijken de leerlingen van nu terug naar de schepen van nu met een weemoed van was het nog maar zo als in 2004. En dat is maar goed ook, anders liepen we nu nog steeds in onze blote kont met een pijl en boog achter de wilde zwijnen aan te rennen. Soms denk ik trouwens dat dat best leuk geweest moet zijn. Maar dan wel met een eigen bootje, een boomstamkano...

gr, Ger

Geplaatst: 17 dec 2004 08:36
door ronny
Uit de zelfde tijd als de bothniaborg.
Vind dit een van de mooieste schepen die voor spliet hebben gevaren.
De leidsegracht

viktoriaborg

Geplaatst: 17 dec 2004 08:47
door maarten
Ben ik het volkomen mee eens Ronnie,heb daar in 70 opgezeten.
grtn Maarten

Geplaatst: 17 dec 2004 11:35
door frans52
Wel dat waren nog schepen,en daar kon je inderdaad je handen laten wapperen.
Ik herinner nog de tijd als je zo'n zware dirk moest stellen en de blokken inscheren daar had je je werk mee.
Dat was nog zeemans werk,splitsen kwam toen nog veel voor en heb ik zelf ook nog veel gedaan.
Als je de moderne schepen ziet nu,een luik open maken is nu geen vakwerk meer,je hoeft maar op het knopje te drukken en alles gaat vanzelf.
Ik denk zelfs dat het echte zeemans leven aan het uitsterven is.
Ooit zal er een tijd komen dat er alleen nog een kapitein aan boord zal zijn en een wtk'er,de loods zal het schip naar zee loodsen en vanaf daar zal alles automatisch gaan.
Eens het schip terhoogte van bestemming is zal men daar een paar mensen aan boord brengen om het schip aan te meren.
Finland heeft ooit een proef gedaan,een vliegtuig automatisch laten op stijgen zonder hulp van een piloot en hier te zaventem brussel ook laten landen zonder de hulp van een piloot.
Het zal met de scheepvaart ooit het zelfde zijn en bemanningen worden overbodig.
Alles zal overgenomen worden door computers en satelieten en voor de rederijen een eenmalige investering.
Op deze modernisatie zit ik absoluut niet te wachten.

Victoriaborg

Geplaatst: 17 dec 2004 11:48
door Jancorjoh
Ik denk dat de verzekeringsmaatschappijen daar wel een stokje voor steken.

Gr.John

Geplaatst: 17 dec 2004 15:31
door Compass
Ik weet niet of het een reden is waarom velen eerder voor Spliethoff kiezen dan voor Wagenborg maar zelf zou ik dus óók voor Spliethoff kiezen en wel omdat de reizen zich toch wat minder op die koude Baltic en wat méér op het verre Oosten/Pacific afspelen.

Wat betreft een spier optuigen; als je bij spliet eens een kraandraad van zo'n 40 tonner moet vernieuwen dan kun je echt je hart ophalen Frans52 !!

Groetjes,
Bert de Boer