Wagenborg
Scheldeborg
De Scheldeborg de eerste nieuwbouw van Wagenborg nadat de 75 meter lengtegrens was ingevoerd.
Kwam de Scheldeborg voor het eerst tegen in juni 1970 in Rauma en ze was het gesprek van de dag want we zaten zelf nog op een ouderwetse coaster uit de jaren vijftig en we hadden al zo door de wandelgangen gehoord hoe modern dat schip was en wat een luxe aan accommodatie en etc en vooral de patentluiken natuurlijk.
Wij moesten hout laden voor Cherbourg (losse plankjes) en de Scheldeborg pakketten met eigen laadgerei voor ergens in Nederland denk ik, maar wij hadden s,avond,s het ruim nog niet vol en de Scheldeborg was al volledig geladen en vertrok diezelfde avond en ze was wel zo,n 5 keer groter dan ons.
Eigenlijk niet echt beseffend toentertijd dat dit een omkeer was in de kustvaart en lange laad en lostijden met hout uit de mode ging geraken met de pakketvaart.
Trouwens we hebben ons daar best vermaakt met allerlei toestanden want het was midzomerfeest en de nodige lui aan boord kwamen voor drank en erg agressief werden op een moment omdat we ze geen drank wouden leveren, ze hebben toen wel drank kennen krijgen van een HMG boot die daar ook lag maar daar hebben ze ook niet echt veel plezier gehad want de politie kwam en nam hun het drank af en goot de flessen leeg in de haven.
Trouwens er was ook een dorstige zigeuner die ons aldoor achterna kwam, gingen we ergens met de boot heen om te zwemmem dan kwam hij ons weer achterna en zijn zus maar achter hem aan om hem naar huis te brengen nou ja huis het was een onbewoond huis.
Onze bootsman is daar genezen met problemen met de maag (had dagen al niet meer gegeten) we namen hem mee met de boot en roeiden naar ergens weet niet meer wat maar de bootsman de wal op vrat wat aan de stammetjes die daar lagen en ging over de nek en had nadien weer een gezonde eetlust, trouwens we hadden het ook al geprobeerd met Haarlemmer olie maar dat mocht niet baten.
Trouwens heb zelf de eerste pakketen meegemaakt in 1969 maar deze waren nog ongestropt en het waren maar zo,n 10 a 15 stuks die onderin het ruim kwamen en bestemd waren voor Teignmouth en daar hadden ze de grootste moeite om ze er uit te krijgen zo stijf zaten ze naast elkaar.
Trouwens mijn laatste vaart met losse plankjes meegemaakt eind 1973 voor West Bay Engeland en niet weer met hout gevaren tot eind 1981 maar toen was het allemaal pakketten natuurlijk en was het niet zo mooi meer als vroeger.
Trouwens een van de 500 tonners de Noordborg heeft nog een hele tijd nog gevaren met pakketten hout, ze hadden zelf een kist aan dek gelast waar de stroppen in kwamen weet niet of er nog meer 500 tonners van Wagenborg dit hadden.
Heb nog met een ass machinist gevaren die deed zijn stage op de Scheldeborg en kwam op zijn eerste reis er op al in het ijs maar dan kruiend ijs en het schip werd die reis wat smaller gemaakt door het ijs.
Kasteelborg in Gegraven dok in Halifax
Opgestuurd door Harry G.Hogeboom.
All the best
Jos
De " Kasteelborg" vertrok vanmiddag weer na een snelle reparatie van de schroefas-afdichting.
Het gegraven dok bij Halifax Scheepswerf is het "eerste" Marine dok in " Noord Amerika" en werd in 1889 in bedrijf gesteld.
All the best
Jos
De " Kasteelborg" vertrok vanmiddag weer na een snelle reparatie van de schroefas-afdichting.
Het gegraven dok bij Halifax Scheepswerf is het "eerste" Marine dok in " Noord Amerika" en werd in 1889 in bedrijf gesteld.
- Bijlagen
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM.JPG (37.02 KiB) 3312 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(1).JPG (62.08 KiB) 3311 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(2).JPG (53.16 KiB) 3302 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(3).JPG (50.29 KiB) 3302 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(4).JPG (53.37 KiB) 3303 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(5).JPG (56.67 KiB) 3302 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(6).JPG (49.4 KiB) 3300 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(7).JPG (47.5 KiB) 3300 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(8).JPG (58.21 KiB) 3298 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(9).JPG (51.31 KiB) 3297 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(10).JPG (39.29 KiB) 3293 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(11).JPG (40.58 KiB) 3293 keer bekeken
Re: Wagenborg Shipping
We gaan gewoon door met de Kasteelborg.
- Bijlagen
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(12).JPG (34.58 KiB) 3270 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(13).JPG (38.32 KiB) 3268 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(14).JPG (42.14 KiB) 3268 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(15).JPG (48.4 KiB) 3268 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(16).JPG (47.94 KiB) 3265 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(17).JPG (47.74 KiB) 3265 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(18).JPG (40.72 KiB) 3265 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(19).JPG (40.45 KiB) 3263 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(20).JPG (41.57 KiB) 3264 keer bekeken
-
- Kasteelborg-Hfx-30-09-2008PM_(21).JPG (39.91 KiB) 3264 keer bekeken
Re: Wagenborg Shipping
Hoi,
Ik zeil er even tussendoor met wat anders over Wagenborg. De Virtual Sailor simulator toonde ergens op hun forum de Dintelborg die gedownload kon worden als addon en waar je dan mee zou kunnen varen. Deed ik en zie ik vaar af en toe met de Dintelborg (en Kaapgracht) de wereld over. Hier wat plaatjes waar ze in Rhodos ligt.
Groetjes Ed
Ik zeil er even tussendoor met wat anders over Wagenborg. De Virtual Sailor simulator toonde ergens op hun forum de Dintelborg die gedownload kon worden als addon en waar je dan mee zou kunnen varen. Deed ik en zie ik vaar af en toe met de Dintelborg (en Kaapgracht) de wereld over. Hier wat plaatjes waar ze in Rhodos ligt.
Groetjes Ed
Re: Wagenborg Shipping
Rederij Wagenborg doet mee aan proef met technici
DELFZIJL - Rederij Wagenborg in Delfzijl doet mee aan een proef om het tekort aan technici op schepen in de kustvaart op te vangen.
Het tekort aan met name hoofdwerktuigkundigen in de kustvaart is nijpend. Het vak kampt met een imagoprobleem. Bovendien geven de hoofdwerktuigkundigen die er nog zijn de voorkeur aan een baan op een groter schip, omdat ze op schepen in de kustvaart te weinig om handen hebben.
Daarom wordt nu gekeken of het werk op die kleinere schepen ook door maritiem officiers gedaan kan worden, die een minder gedegen technische opleiding hebben gehad. Die worden dan vanaf de wal begeleid bij hun werkzaamheden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat investeert samen met de sector 1,1 miljoen euro in het plan. Daaraan doen 23 kustvaarders mee. De proef duurt twee jaar.
Zie hier video.
DELFZIJL - Rederij Wagenborg in Delfzijl doet mee aan een proef om het tekort aan technici op schepen in de kustvaart op te vangen.
Het tekort aan met name hoofdwerktuigkundigen in de kustvaart is nijpend. Het vak kampt met een imagoprobleem. Bovendien geven de hoofdwerktuigkundigen die er nog zijn de voorkeur aan een baan op een groter schip, omdat ze op schepen in de kustvaart te weinig om handen hebben.
Daarom wordt nu gekeken of het werk op die kleinere schepen ook door maritiem officiers gedaan kan worden, die een minder gedegen technische opleiding hebben gehad. Die worden dan vanaf de wal begeleid bij hun werkzaamheden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat investeert samen met de sector 1,1 miljoen euro in het plan. Daaraan doen 23 kustvaarders mee. De proef duurt twee jaar.
Zie hier video.
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Wagenborg Shipping
Vanmiddag op de Nieuwe Waterweg:
Diezeborg
Frans
Diezeborg
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Re: Wagenborg Shipping
De Rijnborg hout aan het lossen aan het Eemskanaal, Groningen in 1956
RIJNBORG - PHFP - 5294981
Scheepswerf `Welgelegen', fa. C. Amels & Zoon, Makkum (168)
454 b, 225 n, 600 d - L x B x H = 50,75 (46,84) x 8,49 x 3,54 (3,15) meter - G 30.000, B 28.000
4 tew 6 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam, type 6 ED (nr. 10118) (290 x 450), 375 r.p.k. (320 omw/min), 9,5 kn.
k. 10 dm.secember 1952; t.w. 27 april 1953; o. 9 juli 1953
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 2999 Z. GRON. 1953
1953: 'RIJNBORG', E. Wagenborg's Scheepvaart & Expeditiebedrijf N.V, Delfzijl
1970: (7 augustus) 'RIJNBORG', R.H. Hall, J.R. Ducan & F. Jones, Porto Cortez
1971: (mei) `SEA TRADER', Sea Trader Corporation Ltd., Panama
1975: `SEA TRADER', Sea Trader Ltd., Panama
deleted 1999 - existence in doubt
Re: Wagenborg Shipping
EGBERT WAGENBORG 1950
PDWF - 5098038
N.V. Temeuzensche Scheepsbouw Maatschappij, Temeuzen
498 b, 200 n, 784 d - L x B x H = 64,22 (60,72) x 9,56 x 3,25 (2,69) meter - G 59.600, B 54.910
2 tew 6 cil. dieselmotor van Gebr. Sulzer, Winterthur (nr. 25304)(290 x 450), 600 r.p.k., 11,5 kn.
t.w. 11 maart 1950; o. 22 juni 1950
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 2547 Z. GRON. 1950
1950: `EGBERT WAGENBORG', E. Wagenborg's Scheepvaart & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
1966: (1 augustus) `FRANCO PIERACCINI', Adelio Pieraccini, Savona
1966: (mei) `FRANCO PIERACCINI', Manilo Pagan, Chioggia 1981: (augustus) `FRANCO PIERACCINI', Compania Giuseppe de Scalzo, Chioggia
1985: `FRANCO PIERACCINI', Compania Giuseppe de Scalzo, Genua
1985: `FRANCO PIERACCINI', Sidem SrL, Napels
1999: Niet meer geregistreerd