Vier keer Eemsborg in 55 jaar
foto Henk Zuur
Koninklijke Niestern Sander (KNS) in Delfzijl heeft bouwnummer 838 Eemsborg opgeleverd aan Koninklijke Wagenborg. De 28 maart van stapel gelopen Eemsborg is de eerste van een viertal ijsklasse 1A multipurpose containtercarriers die KNS voor Koninklijke Wagenborg in portefeuille heeft.
Deze vier zijn niet alleen de grootste schepen ooit die in Noord-Nederland dwarsscheeps te water zijn gelaten, het zijn ook de grootste schepen die door de zeesluizen te Farmsum worden geschut. De algemene gegevens van deze 11.300-tonners luiden: lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, GT/NT 7196/3607, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek. De voortstuwing geschiedt door een Wärtsilä 9L32C van 4500 kW, goed voor een snelheid van 15 knopen.
Gladdekker
In exact 55 jaar gingen drie kustvaarders met de typische Wagenborgnaam Eemsborg haar voor. Ook het eerste schip was een Niestern-product. Op 14 september 1954 gleed ze van de helling.
De tweede Eemsborg (5030 dwt) werd onder bouwnummer 877 gebouwd bij A. Vuyk & Zonen's Scheepswerven BV in Capelle aan den IJssel en kwam 13 november 1976 in de vaart. Dit schip, toentertijd Nederland's grootste kustvaarder, was volledig gebouwd op efficiency en het maken van snelle rondreizen in de houtvaart vanuit de Oostzee. Het schip haalde met haar twee 1600 pk NOHAB diesels een snelheid van ruim elf mijl. Dankzij de ballastcapaciteit van 2260 ton kon het schip onder alle weersomstandigheden varen. Ook de nautische uitrusting was hierop afgestemd: Anschütz gyrokompas en automatische piloot, Decca navigator, twee Raytheon radarinstallaties.
In oktober 1984 werd de ‘supercoaster' verkocht en kwam als Eos onder de vlag van Linde Lloyd te Ursem, waarna het bij de Falkenberg Varv AB in het Zweedse Falkenberg werd verbouwd tot 6200 tons zelflossend vrachtschip voor bulkvervoer. Het schip is nog steeds in de vaart.
Minibulker
De derde, op 5 oktober 1990 opgeleverde Eemsborg was de tweede uit een serie van zeven zusterschepen van het type minibulker die Wagenborg bij Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek bestelde. het schip is 82 meter lang, 12,60 meter breed, heeft een holte van 6,60 meter en een draagvermogen van 3030 ton. De containercapaciteit bedraagt 128 teu. Deze minibulker vaart als Emsborg nog steeds bij Wagenborg.
De jongste Eemsborg (roepletters PBMD, IMO 9423748) is onder gezag van kapitein Leo de Jong kort na overdracht aan haar eerste reis begonnen. In Emden moesten windturbines worden geladen voor het Italiaanse Bari. (HZ)
bron Schuttevaer