Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos »

Had eoa Duitse maatschappij niet dit soort schepen/schoorsteenbanden ? Hamburg SüdAfrika Linien of zoiets ?
Ik weet niet zoveel van (Duitse) wowo-boten... Maar sinds ik ooit zo'n boot aan de HAL toebedacht, die bij het lezen erover zo'n Duitser bleek te zijn, ben ik wat voorzichtig met 'toewijzen'..
Pa had ooit zo'n boek met alle destijdse internationale wowo's op (ca) A3-formaat, met uitklap-doorsneden en beschrijvingen en al...
Maar 3 successievelijke zoontjes (ik nr.2) later, die die boeken ook verslonden, heeft pa de verzameling losse en gescheurde pagina's tussen de ouwe kranten gestopt... :roll:
Wie weet heeft men vis ingepakt in de ouwe wowo's... :D
Oost, west...ook best

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Evert Sikkema »

Deutsche Ost-Afrika Linie.jpg
Deutsche Ost-Afrika Linie.jpg (238.57 KiB) 1273 keer bekeken
Dan zou het misschien een schip van deze rederij zijn dat daar aan de Boompjes ligt z0'n 130 jaar geleden.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Op youtube nog door mij gemaakte 8mm filmbeelden van de te waterlating bij de Merwede van het ms. Prinsendam : directe link naar mijn video:
https://www.youtube.com/watch?v=-lF_IqJogos

Een verslag van onze jubileumreis ter ere van het 70 jarig HAL pensioenfonds is te zien op onderstaande link:
https://www.youtube.com/watch?v=QhxkV9w8Lrw

Voor diverse door ons gemaakte cruises per HAL schip en andere reisverslagen zet u mijn naam Joop Terpstra in het zoekkader van YouTube.
Ook via deze zoekmethode kunt u vele beelden van de berging en 10-jarige restauratie van de Smit zeesleper ELBE (ex Elbe , Maryland, Greenpeace) vinden.

Joop Terpstra
(swtk HAL 1967~1973 Gorredijk/Grotedijk/Gaasterdijk/Dinteldijk/Moerdijk/Poeldijk/Rijndam/Statendam)
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Joop. wij hebben nog samen gevaren, ik dacht op de Moerdijk, ik moet ook nog ergens een DVD'tje hebben liggen die jij aan boord gemaakt hebt.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Klopt helemaal; je was mijn "rechter" buurman en deelden hetzelfde toilet/douche op de Moerdijk. Ik heb nog steeds warme herinneringen aan de Moerdijk reizen met ook voor jou bekende namen zoals Peter Pleijte (waar ik nog steeds contact mee heb) Hufmeyer, Stoopendaal, Koedoot, Terschegget, Maupi de Vries (sparks), Opa Schild, etc.
Ik heb jaren later, onder Portugese vlag, de Moerdijk hier in Rotterdam nog eens bezocht en k reeg tranen in mijn ogen.....veel goede herinneringen aan mijn reizen als 4e wtk voor o.a. de vriezerij (F22 2traps Grasso). Ook het "bakkie" met de op hol geslagen Bolnes Humo met waterslag waardoor we de krukas "even" eruit moesten halen. Een fijne SW hoofdmotor met een goede manouvreerstand ( in vergelijk met de Hotlo's die ik kende van de Grotedijk en een 2tal KNSM schepen) Een fijn schip en goede reizen zowel qua duur als bezochte havens op de Westcoast, Tonnen zalm en citrusfruit als retourvracht met een uitdaging voor de vriezerij. Ook overal nog prettige "ligdagen" in de diverse havens. Ik ben een paar jaar geleden nogmaals op (cruise)vakanties in Vancouver, New Westminster, Seattle, San Francisco, Accapulco en Panama geweest.
Op YouTube staan wat westkust USA/ Panama kanaal video's (smalfilm kopieën) en video cruise-reis vakanties.

Ook fijn gevaren op de Poeldijk, vooral het reisschema naar Mexico, maar ook de technische uitdagingen in de MK, hoewel ik aldaar een ernstig ongeval heb ervaren wat eigenlijk de grond van ontslag nemen in 1973 bij de HAL betekende.

Toch, tot mijn pensionering (reeds een 20 jaar geleden), altijd betrokken gebleven bij de (internationale) scheepvaart: (Vecom/ AVD / VAF).
Geniet dagelijks van voorbijvarende schepen op de Nieuwe Waterweg vanuit mijn appartement in Maassluis maar " oude" tijden keren helaas (of maar goed?) nooit meer terug....gelukkig blijven de goede herinneringen ook via dit forum !!

PS: ik ben wel pensioengerechtigde van he t additioneleHAL pensioenfonds, naast het BFK ! ( Ton Peekel ook niet ?!!)
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Joop, leuk je weer te lezen, samen een reis op de Moerdyk gemaakt, Jos was toen op verlof een grote reis. Jos kwam terug en ik samen met Jan Stoopendaal eraf, we gingen samen naar school terug in Utrecht. Jan voor B2 en ik voor A. Achteraf best mooie tijden gehad. Jan en ik gingen samen met de auto naar de bruiloft van Jos... heen ging nog wel maar terug... pfff... toen had je nog geen BOB.... en die was ook niet in de auto van Jan aanwezig.. Na het beiden slagen voor diploma gingen we beiden naar de Grebbedyk.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild »

Joop je hebt herinneringen los gemaakt!
Ik weet nog dat de HoMo een gebroken nok had opgelopen, deze werd vervangen door Hufmeyer en Linders. Als ass. mocht ik de oliepan schoonmaken en de gebroken rest van de oude nok er uitvissen.
Hufmeyer had als maxime de veel genoten uitspraak "de pestpokke"
Tijdens een stroom uitval starte ik een Humo veel te snel in het bijzijn van de 1ste wtk, deze gaf de nooit vergeten uitspraak "Heee jonge het is geen bromfiets!"
2de Strm Menke met echtgenote hadden mij uitgenodigt voor een autotour in de bergen van Vancouver. Prachtig was dat.
Na de Moerdijk mijn A gedaan waar ik Hufmeyer trof voor zijn C1.
Bijlagen
DSCI4563.JPG
DSCI4563.JPG (99.01 KiB) 820 keer bekeken
DSCI4564.JPG
DSCI4564.JPG (98.42 KiB) 820 keer bekeken
DSCI4561.JPG
DSCI4561.JPG (111.54 KiB) 820 keer bekeken
Lectori salutem
den lezer, heil.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Hans, volgens mij hebben we samen op de Moerdyk gezeten. Vlg mijn monsterboekje van 1 sept 1970 t/m 27 juni 1971. Drie grote reizen en 1 kustreis. Foto's komen mij bekend voor. Mijn hut was aan BB voor. De bovenbuurman was Huffmeier (Huffie) De Hwtk was Cor Bosschard. Ik was 4e in de dag + electricien. Ik heb alle winches en ankerspil wel gezien en wel 100 x ruimlampen in de revisie gehad. Sommige moest ik eerst uitdeuken voor de reparatie kon beginnen. Na een Amerikaanse haven kwam de kabelgast (was ook een Cor) ze brengen voor de E-werkplaats.Sommige gaf ik dan gelijk maar een verfje, zilverpaint maar die bus was wat ingedroogd dus verdunner zoeken. Ha... een bus electrolite voor reinigen van electromotoren. Even mengen en gelijk stond het blik in de hens. Zal het nooit vergeten Was in het Panamakanaal en de breakdeur stond open. Rennen en de hele handel in het Panama gegooid via die deur.
Foto van bezoek in mijn hut van Jan Stoopendaal (L 3e wtk) en Huffie R 2e wtk)
Bijlagen
Moerdyk100.jpg
Moerdyk100.jpg (130.14 KiB) 749 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild »

Hoi Ton, Leuke foto van die twee. Of ik mijn fotos al eerder had geplaatst wist ik niet meer zo goed.
Nadat de HAL de Moerdijk had afgestoten, hoe is de verloop van het schip verder gegaan ? Weet jij of Joop Terpstra daar meer van ?
Bij het afmonsteren van de Moerdijk had Huffmeyer mij een oud motorenjournaal gegeven. Zoals dat gaat na vele jaren weggemietert, jammer,jammer!
Lectori salutem
den lezer, heil.
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Mathieu »

Op marhisdata.nl kan ik de Moerdijk niet vinden, wel op deze site: https://www.rdm-archief.nl/RDM-NB/RDM-315.html


Plaats reactie