Holland Amerika Lijn
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
HAL Atlantic Star
Speciaal voor Jos2, de achterkant van de Atlantic Star
Zo krijgen we een beter beeld wat hij bedoelde met de messroom die gesloten werd ivm trillen achter de schoorstenen.
De foto komt van Photo ship.co.uk
Een site trouwens waar niet alleen ontzettend veel mooie ouwe plaatjes op staan maar ook veel info hierover is te vinden.
Zo krijgen we een beter beeld wat hij bedoelde met de messroom die gesloten werd ivm trillen achter de schoorstenen.
De foto komt van Photo ship.co.uk
Een site trouwens waar niet alleen ontzettend veel mooie ouwe plaatjes op staan maar ook veel info hierover is te vinden.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Atlantic Star
Ik heb indertijd de vierdaagse proeftocht van de Atlantic Star meegemaakt en de enorme vibraties tijdens het varen mogen ervaren. Op de betreffende pagina op mijn website spreek ik dan ook mijn mededogen uit met de toekomstige crews die op dit schip moesten varen. Niet zomaar van 9 tot 5 maar 24/7..... Wat een ramp!
Lameyer van de TD dacht dat een paar stutjes aanbrengen na de proeftocht het probleem wel zou oplossen. Whistfull thinking heet dat.
Atlantic Star
Ferry
Lameyer van de TD dacht dat een paar stutjes aanbrengen na de proeftocht het probleem wel zou oplossen. Whistfull thinking heet dat.
Atlantic Star
Ferry
Ook op enkele schepen gevaren die last hadden van vibraties, maar ja dit was dan ook met een glad zeetje en weinig ballast in alleen voorpiek.
En zoals Jos ook al opmerkte wat extra ballast er in en het was verholpen, maar vaak deden we dat niet en namen de vibraties op de koop toe.
Het enigste lastige was als je op de brug stond en door de verrekijker moest kijken dan kreeg je een beeld van een foto die genomen is terwijl de camera bewoog alleen dan nog veel erger,dit kon je voorkomen door op je tenen te gaan staan als je door de kijker keek.
En zoals Jos ook al opmerkte wat extra ballast er in en het was verholpen, maar vaak deden we dat niet en namen de vibraties op de koop toe.
Het enigste lastige was als je op de brug stond en door de verrekijker moest kijken dan kreeg je een beeld van een foto die genomen is terwijl de camera bewoog alleen dan nog veel erger,dit kon je voorkomen door op je tenen te gaan staan als je door de kijker keek.
Holland amerika Lijn, de verkochte zusjes
Ik heb maar eens de twee halfzusjes bij elkaar gebracht, de Korendyk en de Kloosterdyk. De foto's doen mij denken aan de ontmoeting die we hadden in Lagos/Apapa Nigeria in januari 1973. De ex.Kloosterdyk voer als Brezice vanaf 1970 (Joegoslavie) en wij als ex. Korendyk als Volta Wisdom vanaf 1972 (Ghana). We lagen beiden achter elkaar aan die lange kaai in Apapa. Er lag alleen nog een ander schip tussen ons in. Wij hadden geen passagiers accommodatie maar wel een Sulzer hoofdmotor en de Brezice had accommodatie voor 12 passagiers en nog steeds die fijne!! Werkspoor Lugt. Komt er opeens op een ochtend rond de koffie een Duitse dame van middelbare leeftijd,helemaal over haar toeren, bij ons aan boord stappen. Sie sollte unbedingt der Kapitän sprechen. Onze Ghaneesjes helemaal van slag want die spraken geen Duits. Toen de dame bemerkte dat er ook Nederlanders aan boord waren begon ze wat rustiger te worden. Ze is inderdaad bij de kapitein geweest en had daar een lang gesprek, ach onze kapitein was een vaderlijk figuur hoor. Daarna is ze weer wat rustiger vertrokken.
Wat bleek nu, ze was met een paar andere oudere mensen passagier op de Brezice en volgens haar ging dat daar niet goed meer, er was daar al lang veel ruzie aan boord en van bediening was al helemaal geen sprake meer, sterker nog de kapitein van Brezice had veel proviand onderhands verkocht en nu was er bijna niets meer te eten aan boord hier in Apapa. Ze wilde daar onmiddellijk af en met ons mee varen naar Europa. In hoeverre dat verhaal waar was weet ik natuurlijk niet maar onze kapitein had haar geadviseerd om via de Duitse ambassade dit probleem op te lossen. Ze kon samen met haar lotgenoten niet met ons mee in ieder geval. Dat voorval had toch een diepe indruk op ons achtergelaten.
Wat bleek nu, ze was met een paar andere oudere mensen passagier op de Brezice en volgens haar ging dat daar niet goed meer, er was daar al lang veel ruzie aan boord en van bediening was al helemaal geen sprake meer, sterker nog de kapitein van Brezice had veel proviand onderhands verkocht en nu was er bijna niets meer te eten aan boord hier in Apapa. Ze wilde daar onmiddellijk af en met ons mee varen naar Europa. In hoeverre dat verhaal waar was weet ik natuurlijk niet maar onze kapitein had haar geadviseerd om via de Duitse ambassade dit probleem op te lossen. Ze kon samen met haar lotgenoten niet met ons mee in ieder geval. Dat voorval had toch een diepe indruk op ons achtergelaten.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Tja,die naam Atlantic Star roept weer "leuke"herinneringen op. .
Je had de Atlantic Star,Rotterdam voor Atlantic Container Lines van de
Hal.
En je had de Atlantic Star,Rotterdam voor Atlantic Lines van DvdH .
Werd in '69 als stuurman naar "de Star" van DvdH in New York gestuurd.
Ze lag bij de Belgian Fruit terminal in Manhatten dus van JFK met de taxi
daar naar toe doch daar aangekomen bleek ze daar niet te liggen .
Dus met de havendienst gebeld......en die wist helemaal van niks .
Toen met de douane gebeld en die wist het...ze lag in New Jersey .
Op naar N.J. en ja hoor.....daar lag de "andere" Atlantic Star uit Rotterdam . Je had het verbaasde smoelwerk van die New Yorkse taxichaffeur moeten zien toen ik tegen hem zei..."dit is hem niet" Maar dit is de Atlantic Star uit Rotterdam zei hij.....hoe kan dit hem nu niet zijn? Omdat er meerdere met die naam zijn ,deze is
"lelijk zwart" en die van mij "mooi wit" .
Daar het al rond middernacht was ben ik naar het internationale zeemanshuis op Manhatten gegaan om te gaan pitten.
De volgende ochtend werd ik door de stuurman gebeld en bleek het schip in Hoboken te liggen. .
Ook wel eens door een Amerikaanse dame gebeld die er ook helemaal
niets van snapte , ik was toch de stuurman van de A.S. uit R'dam...
Jawel....maar mijn naam is Brouwer en niet mister XYZ.....Maar dat kon
toch niet??? Jahoor dat kan wel dus weer een hoop ui te leggen .
Schepen met dezelfde naam.... , regelmatig op zee via de satcom A gebeld worden met iemand die passagier XYZ wil spreken .
Blijkt er een passagiersschip met dezelfde naam rond te varen
Groeten,K.Brouwer.
Je had de Atlantic Star,Rotterdam voor Atlantic Container Lines van de
Hal.
En je had de Atlantic Star,Rotterdam voor Atlantic Lines van DvdH .
Werd in '69 als stuurman naar "de Star" van DvdH in New York gestuurd.
Ze lag bij de Belgian Fruit terminal in Manhatten dus van JFK met de taxi
daar naar toe doch daar aangekomen bleek ze daar niet te liggen .
Dus met de havendienst gebeld......en die wist helemaal van niks .
Toen met de douane gebeld en die wist het...ze lag in New Jersey .
Op naar N.J. en ja hoor.....daar lag de "andere" Atlantic Star uit Rotterdam . Je had het verbaasde smoelwerk van die New Yorkse taxichaffeur moeten zien toen ik tegen hem zei..."dit is hem niet" Maar dit is de Atlantic Star uit Rotterdam zei hij.....hoe kan dit hem nu niet zijn? Omdat er meerdere met die naam zijn ,deze is
"lelijk zwart" en die van mij "mooi wit" .
Daar het al rond middernacht was ben ik naar het internationale zeemanshuis op Manhatten gegaan om te gaan pitten.
De volgende ochtend werd ik door de stuurman gebeld en bleek het schip in Hoboken te liggen. .
Ook wel eens door een Amerikaanse dame gebeld die er ook helemaal
niets van snapte , ik was toch de stuurman van de A.S. uit R'dam...
Jawel....maar mijn naam is Brouwer en niet mister XYZ.....Maar dat kon
toch niet??? Jahoor dat kan wel dus weer een hoop ui te leggen .
Schepen met dezelfde naam.... , regelmatig op zee via de satcom A gebeld worden met iemand die passagier XYZ wil spreken .
Blijkt er een passagiersschip met dezelfde naam rond te varen
Groeten,K.Brouwer.