Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jos,
Heel mooi verhaal uit die goeie ouwe tijd. :-D
Maarre...
als 4de WTK op de Poeldyk in de Mexicaanse zon, misschien later meer daar over.
MISSCHIEN????
Gewoon lekker achter je pc gaan zitten, schrijven is ook voor jezelf een heel fijn gevoel. :)
En ook voor ons lezers natuurlijk. :lol:
All the best
Jos

tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

(stegro)
M.S. VOLTA PEACE 1959
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

(stegro)
M.S. KLOOSTERDYK 1957
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Kocht vandaag een boekje in de kringloop wwar deze foto instaat.
Nieuw Amsterdam
Onderhoud buitenboord.

Gr. Arie.
Afbeelding
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding
Bron data Verreniging de Lijn
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dinteldyk (3) Bouwjaar : 1957
Werf : dok- en werfmij. Wilton-Fijenoord
Bruto tonnage : 11.366 ton
L x B x D : 153,69 x 21,10 x 9,14 meter
Snelheid: 16 knopen
Passagiers : 60 (na 1966: 66)
Bemanning : 70
De Dinteldyk werd bij de Schiedamse werf van Wilton-Feijenoord in het gegraven dok samen met de Statendam gebouwd. Op 3 augustus 1952 werd onder bouwnummer 752 de kiel gelegd. Op 9 juni 1956 liet men het dok vollopen met water en werd het schip, nadat eerst de Statendam was uitgevaren, weggesleept uit het dok en aan de afbouwkade afgemeerd. Na de overdracht op 27 februari 1957 vertrok het schip op 2 maart 1957 voor haar eerste reis van Rotterdam naar Vancouver.
Omdat het schip werd benoemd tot vlaggenschip van de westkust was de romp net als de passagiersschepen grijs geverfd. Het was het eerste vrachtschip met een afwijkende kleur. Later zou ook het ms Prinses Margriet met zo'n grijs geverfde romp varen.
In de machinekamer stonden twee W-F stoomturbines die 8500 apk aan de schroefas leverden. In de koelruimen waren diverse koel- en vriescellen geïnstalleerd voor het vervoer van citrusvruchten vanuit Californië naar Europa.
Tot mei 1970 heeft ze gevaren voor de HAL en is daarna verbouwd tot containerschip om als Oriental Fantasia te varen voor Central America Line Inc (C.Y. Tung) te Monrovia. Later werden de masten en laadbomen van het dek verwijderd om de containers beter te kunnen stuwen. In 1972 werd het schip verkocht aan Pacific Union Lines Inc van dezelfde eigenaar en kreeg ze de naam Hongkong Succes. Op 1977 werd het schip onder dezelfde naam verkocht en Oriëntal Central America Lines Inc. Op 10 februari van dat jaar is de sloop van de voormalige derde Dinteldyk begonnen Chen Tai Iron Works Co. te Koasiung, Azië.
(Rob Holdermans, HALlo 1-2002)
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding(Internet)

Nieuw Amsterdam (3)
1983 cruise liner,
1988 taken over by Carnival Cruise Line.
33,930 BRT
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

(Internet)


HAL PIER 40 - NEW YORK
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie »

Gezien dat er toch ook wel passagiersschepen geplaatst worden
denk ik dat een getekende versie van de "ROTTERDAM "ook hier wel op z'n plaats is

Afbeelding

De " ROTTERDAM " ( 1959 ) Holl. Amerika Lijn
Voor meer gegevens over dit schip zijn er natuurlijk de diverse topic's bij Kombuispraat
en natuurlijk kun je ook kijken op de topic:
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart, pag. 4

groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

HAL, de zusjes DAM

Bericht door Ton Pekel »

De zusjes R. en M. dam
De Ryndam en de Maasdam gebouwd bij Wilton-Fijenoord Schiedam in 1951 en 1952 op basis van een vrachtschip Diemerdyk/Dinteldyk. Beide zussen hebben een bewogen leven gehad voordat hun tijdperk teneinde was.
DE MAASDAM

Afbeelding

Afbeelding

Maasdam, in de vaart juli 1952
Stefan Batory 1968 na stevige verbouwing
Stefan 1989
Gesloopt maart 2000 in Aliaga

Het zusje de Ryndam deed haar einde met gepaste trots en zonk op
haar sloopreis naar Alang in maart 2003 bij de Dominicaanse Republiek nadat ze een tijd als Casinoschip had gediend (Copa Casino vanaf 1993)
Voor haar geen snijbranders in de huidplaten maar gewoon rust en stilte voor eeuwig en langzaam weg teren.
Waren toch zeer fraaie schepen om te zien.

Foto's en info van Photoshipco.uk en Miramar shipinfo
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Ton,

dat de Rijndam in haar nadagen voor de HAL met het L.A. Chapman college wereldreizen maakte hadden wij later op de Moerdyk veel plezier van.

Afbeelding

Toch leuke contacten aan overgehouden.

Groetjes, Jos2
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie