Holland Amerika Lijn
Hallo Jos,
Heel mooi verhaal uit die goeie ouwe tijd.
Maarre...
Gewoon lekker achter je pc gaan zitten, schrijven is ook voor jezelf een heel fijn gevoel.
En ook voor ons lezers natuurlijk.
All the best
Jos
Heel mooi verhaal uit die goeie ouwe tijd.
Maarre...
MISSCHIEN????als 4de WTK op de Poeldyk in de Mexicaanse zon, misschien later meer daar over.
Gewoon lekker achter je pc gaan zitten, schrijven is ook voor jezelf een heel fijn gevoel.
En ook voor ons lezers natuurlijk.
All the best
Jos
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Bron data Verreniging de Lijn
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dinteldyk (3) Bouwjaar : 1957
Werf : dok- en werfmij. Wilton-Fijenoord
Bruto tonnage : 11.366 ton
L x B x D : 153,69 x 21,10 x 9,14 meter
Snelheid: 16 knopen
Passagiers : 60 (na 1966: 66)
Bemanning : 70
De Dinteldyk werd bij de Schiedamse werf van Wilton-Feijenoord in het gegraven dok samen met de Statendam gebouwd. Op 3 augustus 1952 werd onder bouwnummer 752 de kiel gelegd. Op 9 juni 1956 liet men het dok vollopen met water en werd het schip, nadat eerst de Statendam was uitgevaren, weggesleept uit het dok en aan de afbouwkade afgemeerd. Na de overdracht op 27 februari 1957 vertrok het schip op 2 maart 1957 voor haar eerste reis van Rotterdam naar Vancouver.
Omdat het schip werd benoemd tot vlaggenschip van de westkust was de romp net als de passagiersschepen grijs geverfd. Het was het eerste vrachtschip met een afwijkende kleur. Later zou ook het ms Prinses Margriet met zo'n grijs geverfde romp varen.
In de machinekamer stonden twee W-F stoomturbines die 8500 apk aan de schroefas leverden. In de koelruimen waren diverse koel- en vriescellen geïnstalleerd voor het vervoer van citrusvruchten vanuit Californië naar Europa.
Tot mei 1970 heeft ze gevaren voor de HAL en is daarna verbouwd tot containerschip om als Oriental Fantasia te varen voor Central America Line Inc (C.Y. Tung) te Monrovia. Later werden de masten en laadbomen van het dek verwijderd om de containers beter te kunnen stuwen. In 1972 werd het schip verkocht aan Pacific Union Lines Inc van dezelfde eigenaar en kreeg ze de naam Hongkong Succes. Op 1977 werd het schip onder dezelfde naam verkocht en Oriëntal Central America Lines Inc. Op 10 februari van dat jaar is de sloop van de voormalige derde Dinteldyk begonnen Chen Tai Iron Works Co. te Koasiung, Azië.
(Rob Holdermans, HALlo 1-2002)
Gezien dat er toch ook wel passagiersschepen geplaatst worden
denk ik dat een getekende versie van de "ROTTERDAM "ook hier wel op z'n plaats is
De " ROTTERDAM " ( 1959 ) Holl. Amerika Lijn
Voor meer gegevens over dit schip zijn er natuurlijk de diverse topic's bij Kombuispraat
en natuurlijk kun je ook kijken op de topic:
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart, pag. 4
groetjes
Henk
denk ik dat een getekende versie van de "ROTTERDAM "ook hier wel op z'n plaats is
De " ROTTERDAM " ( 1959 ) Holl. Amerika Lijn
Voor meer gegevens over dit schip zijn er natuurlijk de diverse topic's bij Kombuispraat
en natuurlijk kun je ook kijken op de topic:
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart, pag. 4
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
HAL, de zusjes DAM
De zusjes R. en M. dam
De Ryndam en de Maasdam gebouwd bij Wilton-Fijenoord Schiedam in 1951 en 1952 op basis van een vrachtschip Diemerdyk/Dinteldyk. Beide zussen hebben een bewogen leven gehad voordat hun tijdperk teneinde was.
DE MAASDAM
Maasdam, in de vaart juli 1952
Stefan Batory 1968 na stevige verbouwing
Stefan 1989
Gesloopt maart 2000 in Aliaga
Het zusje de Ryndam deed haar einde met gepaste trots en zonk op
haar sloopreis naar Alang in maart 2003 bij de Dominicaanse Republiek nadat ze een tijd als Casinoschip had gediend (Copa Casino vanaf 1993)
Voor haar geen snijbranders in de huidplaten maar gewoon rust en stilte voor eeuwig en langzaam weg teren.
Waren toch zeer fraaie schepen om te zien.
Foto's en info van Photoshipco.uk en Miramar shipinfo
De Ryndam en de Maasdam gebouwd bij Wilton-Fijenoord Schiedam in 1951 en 1952 op basis van een vrachtschip Diemerdyk/Dinteldyk. Beide zussen hebben een bewogen leven gehad voordat hun tijdperk teneinde was.
DE MAASDAM
Maasdam, in de vaart juli 1952
Stefan Batory 1968 na stevige verbouwing
Stefan 1989
Gesloopt maart 2000 in Aliaga
Het zusje de Ryndam deed haar einde met gepaste trots en zonk op
haar sloopreis naar Alang in maart 2003 bij de Dominicaanse Republiek nadat ze een tijd als Casinoschip had gediend (Copa Casino vanaf 1993)
Voor haar geen snijbranders in de huidplaten maar gewoon rust en stilte voor eeuwig en langzaam weg teren.
Waren toch zeer fraaie schepen om te zien.
Foto's en info van Photoshipco.uk en Miramar shipinfo
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen