Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Nog twee plaatjes van de MOERDYK sloep / tender met o.a. voor mij nog bekende personen: aan het roer 2e stm. Mencke, bb-liggend in witte overall 4e wtk Peter Pleyte, Op het midden-bankje voor de motor op de rug gezien/filmend ondergetekende 4e wtk Joop Terpstra met rechts naast hem de hwtk (Bosschaart/Bruintje Beer ?).
Stb voor achter val en op voorste bankje 4e stuurman (Blondie). Verder herken ik nog onze hutten steward Alfonso en de dame in wit met shawl de vrouw van de 2e stuurman: Rosa.
Verder Stb achter een bootsmansjongen en naast de steward/hut bediende de bootsman (geel overhemd).

Verdere namen, aanvullingen of correcties ??

Groeten, Joop Terpstra
Bijlagen
sloep2_edited (1024 x 1004).jpg
sloep2_edited (1024 x 1004).jpg (247.78 KiB) 1401 keer bekeken
sloep1_edited (Medium) (2).jpg
sloep1_edited (Medium) (2).jpg (159.79 KiB) 1401 keer bekeken
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Deze foto's zijn door mij gemaakt. :D

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Bedankt Jos: sweet memories !!
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

In Los Angeles kwamen altijd de meisjes van het Chapman college aan boord.
bezoek_edited (1024 x 979).jpg
bezoek_edited (1024 x 979).jpg (169.04 KiB) 1049 keer bekeken
Zij hadden met de Rijndam een wereldreis gemaakt met het college en kwamen kijken of er soms bekende daarvan aan boord waren. Het was soms ook wel makkelijk want ze hadden allemaal een grote auto en gingen we met zijn alle naar een pretpark.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Voor de MK dienst (ook voor andere rederijen) krukas vervangen van het ms ZAANDAM
een drie jaar geleden te Montevideo Uruguay.

https://www.youtube.com/watch?v=2drej_qeRSA
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos »

Mooi filmpje !
Maar wat me het meest opvalt is de grootte van de krukas: op ghv-schepen heb ik nog nooit zulke kleine krukassen gezien, maar wél op de khv...
Toen ik de wagen met die krukas aan zag komen heb ik ff het filmpje stopgezet om te kijken of het het voorste- of het achterste gedeelte was.....maar het blijkt de héle krukas te zijn !
Daarna vroeg ik me af wat de reden voor die wisseling was....
Veel schade zie ik niet, maar de loopvlakken waren dan ook keurig netjes ingepakt, dus veel viel er dan ook niet te zien....jammer...
Als het om een té grote onrondheid van de loopvlakken is, is dat niet bepaald een visitekaartje voor de bouwer; daarbij: ik heb geen berichten gehoord of gelezen over motorproblemen van de Zaandam die eea verklaren konden...
Nou weet ik van Jinny (en van allerlei andere wowo mk-bouwers) dat het heel gebruikelijk is om tegenwoordig een hele kudde hobbelaars beneden te hebben in die wowo's, waar nét zo makkelijk 1 of 2 stilgezet worden voor onderhoud of reparaties...
Logisch ook, als je er goed over nadenkt: je hoeft voor een reparatie het schip niet eens uit de vaart te nemen...
Deze klus is wat anders natuurlijk: je wilt een op blokken gezette motor niet boven je hoofd hebben hangen op een knobbelig zeetje....
Hoewel de rederij en de motorbouwers er anders over zullen denken, vind ik het een mooi klusje, en een mooi stukkie werktuigkundigenschap wat hier effe in kolibrivlucht (vanwege de snelheid, idd) wordt weergegeven...
Bedankt voor het plaatsen ! Ik vond het de mooiste film van de hele Coronatijd !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Een mooi verhaal en filmpje van het wisselen van de krukas van EEN van de voortstuwing motoren op de moderne Zaandam. Veel vak personeel van buiten. Ach dat doet me denken aan de Volta Wisdom de ex. Korendyk. Wij waren als Nederlandse bemanning officieren tot de betaling rond was van verkoop geregeld was kort gezegd. Daar liepen voor de kust van Afrika ergens tussen Abidjan (Ivoorkust) en Tema (Ghana) een paar tunnellager blokken eruit. Op mijn wacht 00:30—4:30 was er nog niks aan de hand. Na 2 uurtjes slaap wakker door geen motorgeluiden meer. Even later gewekt door een Ghanese motorman. Tunnel stond vol met rook en het anker lag erin. Ja hoe gaan we dat oplossen. Het schip boog al lang door (kattenrug) Er was een lager spare in de tunnel maar drie nee. Het middelste lager van de drie maar vervangen. Wat een werk zeg takels ophangen, oude eruit, nieuwe erin, blauwen schrapen enz enz. Van de Volta Lines mocht geen sleepboot besteld worden dus zelf maar oplossen. Ook contact met de TD Hal in R’dam. De chef (dhr .v.Berg) zou naar Tema vliegen met 3 nieuwe lagers. Langzaam naar Tema. Niks geen veel personeel om te helpen Twee nieuwe lager zelf geblauwd en geplaatst. En heet in die tunnel….. tijd voor biertje… dacht je maar. Het is allemaal voor elkaar gekomen en die week kon ik 80 werkuren noteren met al het werk dus mooie overwerkuren erbij. Waren we bijna klaar op de zaterdagochtend… ha ha ging de 2e wtk (waarom nu) de noodmiddelen beproeven… draaide hij de waterdichte deur dicht van de tunnel vanaf dek. Wij probeerden met ons wiel ter plekke dit tegen te houden maar helaas.. alle luchtslangen en elec.kabels van de looplampen vanuit de MK afgesneden. “Ik was het vergeten” was zijn melding na afloop. Het was best een aardige man maar het credo bij hem was wel..”wat z’n ogen zien maken zijn handen kapot” Tenslotte toen we eindelijk vertrokken uit Tema hadden we ook nog een botsing met achteruit varen met een betonnen paal die door de schroef werd geraakt. Schade viel mee ach volgende ronde zouden we toch gaan dokken in Tema wat ook weer een verhaal op zich was. Misschien later nog maar eens op terugkomen
Bijlagen
Schroefastunnel.jpg
Schroefastunnel.jpg (140.59 KiB) 745 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor de MK dienst (ook voor andere rederijen) krukas vervangen van het ms ZAANDAM
Zo'n krukas klussie OF wisselen OF astappen slijpen.... veelal dan de introduktie naar een wisseling.... gebeurt meer als "we denken". Ik probeer me de laatste jaren wat te koncentreren op glimmende plankies en niet meer op wat Jan " hobbelaars" noemt...wil dus nog net niet de kreet "routine" hier in de discussie gooien.... maar heb het op de punt van de tong!!. Het feit dat die jongens van ALE zo goed gesteld staan met spullen en handelwijze spreekt voor mij OOK boekdelen.Slijpen van meerdere astappen ook wel meegemaakt "onder de vaart" op een zusterschip Bontjassen boot.
Persoonlijk dus meerdere malen betroken geweest bij EN slijp EN as wissel klussen alsmede toen ik nog jong en fit was in de vorige eeuw ooit eens mijn krukas ervaring een fikse opsteker gegeven komplimenten van een Works Poor TM 410 bakkie :mrgreen: ....daarvoor moest ook de bedplate er uit en DUS de hele kar worden vernieuwd...alsmede ooit eens een nieuwe krukas gestoken in de Pielstick van het Canadese Halifax Fregat, waar ik een paar jaar eerder bij de proefvaart aan boord was als ingeleende Schelde Tandwielkast medewerker...maaaar zo zeeeziek was als een hond! :roll: . Voor die krukas wisseling was het " Marine Jongens plan" om een gat in de huid te maken..maaaar DAT zou indien toegepast?? IN de MK eeen kleine ramp tot gevolg hebben gehad i.v.m. de diverse aanwezige hulphandel-pijpies-kabels-marinetroep-trammelant...DUS tegen de Marine lieden wensen IN en als bewijs dat het mogelijk was!!!.....eeeerst het ouwe assie er uuut geknutseld en gepiekeld en toen het nieuwe assie er kop voor door de lucht inlaten weer in laten zakken en de snijbrander mooi IN de gereedschaps kist gelaten :lol: Klinkt heel eenvoudig nu ik het schrijf...maaaar was een "nagelbijtertje"...maaar wel gefikst...ooook mede door en veelal ook "dank zij" de drie dimensionale visie van een medewerker uit NewFoundland.. die dan het e.e.a. kon "ZIEN"... met name betreffende waaaar een takel te hangen etc....WANT je mag die assies niet krom buigen! :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax-class_frigate
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Meestertje »

Slypar.. riepen de mannen van Wartsila steevast bij inspectie.
De 8l32 was ruim 6 maanden voor inbouw vast op de werf gezet(onder stikstof). Ergens tussen levering en inbouw zijn de carterdeuren losgehaald.
Na de plaatsing werd tijdens carterinspectie de nodige oxidatie aangetroffen....Slypar, slypar... :D
Dat werd nög een avondje Shanghai 8)
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Zoals eerder toegezegd, bij deze een YouTube-link naar een Westkust reis met het toenmalige "vlaggeschip" (zij was grijs en had toen nog een gouden bies) van de West Coast USA ; de s.s. DINTELDYK, mijn eerste schip bij de HAL en een stevige (stoom-) leerschool gedurende een maand of zeven in 1967.

https://www.youtube.com/watch?v=o6nTcghTelI
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D


Plaats reactie