Holland Amerika Lijn
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Holland Amerika Lijn
Volgens Wikipedia kloppen geen van beide genoemde aanvaringen met de schade op de foto maar is deze veroorzaakt doordat de Maasdam tegen de kade van Holland America Line is gevaren. Maar waar dit is gebeurd staat er niet bij.
Zie hieronder:
Zie hieronder:
Groet,
Hans
Hans
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Holland Amerika Lijn
Hans bedankt. Ik heb net op Delpher gezocht. Daar staat ook dat het schip, de reis naar New York heeft voortgezet.
Weer een probleem opgelost.
Grt.
Klaas,
Weer een probleem opgelost.
Grt.
Klaas,
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Holland Amerika Lijn
Waarbij aangetekend dat e.e.a heeft plaatsgevonden op zaterdag 17 februari 1962 en niet, zoals Wikipedia meldt, in de vijftiger jaren.
Hieronder het stukje uit de Volkskrant van maandag 19 februari.
Hieronder het stukje uit de Volkskrant van maandag 19 februari.
Groet,
Hans
Hans
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Holland Amerika Lijn
Hans bedankt.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Holland Amerika Lijn
Het verhaal van Hans blijkt dus de enige juiste te zijn.
Ik vond de schade na aanvaring met de tanker "Ellen" al zo gering, ondanks dat gesteld werd dat het schip geen schade opgelopen had !.
Dat het niet de schade kon zijn die in de Weser opgelopen werd, is wel erg duidelijk. Simpelweg omdat daar vlakschade opgelopen werd. De schade voor New York opgelopen kon ook niet. Op de foto is duidelijk het clubhuis van de zeilvereniging in de Veerhaven te zien.
De "Maasdam" ligt op de foto dus gewoon aan de Wilhelminakade.
Blijft wel m'n vraag open staan over de "Kinderdijk" of "Eemdijk" zonder verhoogde kampanje.
m.v.g., Roy
Ik vond de schade na aanvaring met de tanker "Ellen" al zo gering, ondanks dat gesteld werd dat het schip geen schade opgelopen had !.
Dat het niet de schade kon zijn die in de Weser opgelopen werd, is wel erg duidelijk. Simpelweg omdat daar vlakschade opgelopen werd. De schade voor New York opgelopen kon ook niet. Op de foto is duidelijk het clubhuis van de zeilvereniging in de Veerhaven te zien.
De "Maasdam" ligt op de foto dus gewoon aan de Wilhelminakade.
Blijft wel m'n vraag open staan over de "Kinderdijk" of "Eemdijk" zonder verhoogde kampanje.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Holland Amerika Lijn
Roy,
Op 25 maart 2006 plaatste Vaerderij op dit forum een stuk uit Ons Vaderland 1920 over de Nederlandsche Zeestoomvaart:
viewtopic.php?f=1&t=1297&p=46928&hilit=eemdijk#p46928
Kijk eens bij punt 17.
Ik weet er te weinig van om er iets van te zeggen maar misschien ligt daar de oplossing van jouw vraag over de Kinderdijk / Eemdijk.
Op 25 maart 2006 plaatste Vaerderij op dit forum een stuk uit Ons Vaderland 1920 over de Nederlandsche Zeestoomvaart:
viewtopic.php?f=1&t=1297&p=46928&hilit=eemdijk#p46928
Kijk eens bij punt 17.
Ik weet er te weinig van om er iets van te zeggen maar misschien ligt daar de oplossing van jouw vraag over de Kinderdijk / Eemdijk.
Groet,
Hans
Hans
Re: Holland Amerika Lijn
Bedankt voor de link Hans,
Echter de schepen van Solleveld, v.d. Meer & van Hattum's Stoomvaart Maatschappij zagen er geheel anders uit. Bovendien waren ze kleiner dan van de H.A.L. Niet zo vreemd daar zij de trampvaart / bulkvaart beoefenden. Dit hielt direct in dat ze ook veel minder laad- en losgerei nodig hadden.
Deze rederij heeft van 1897 tot 1931 bestaan en totaal 23 schepen gehad waarvan de naam altijd eindigde op DIJK. In 1930 werd in enen 8 schepen aan de Nederlandsche Lloyd verkocht. Het laatste schip, de "Waaldijk", werd in 1931 naar Italië verkocht.
Deze rederij stond ook bekend als Rotterdamsche Vrachtvaart Maatschappij.
Best wel een interessante maatschappij waar ik me eens wat meer in zou moeten verdiepen............
m.v.g., Roy
Echter de schepen van Solleveld, v.d. Meer & van Hattum's Stoomvaart Maatschappij zagen er geheel anders uit. Bovendien waren ze kleiner dan van de H.A.L. Niet zo vreemd daar zij de trampvaart / bulkvaart beoefenden. Dit hielt direct in dat ze ook veel minder laad- en losgerei nodig hadden.
Deze rederij heeft van 1897 tot 1931 bestaan en totaal 23 schepen gehad waarvan de naam altijd eindigde op DIJK. In 1930 werd in enen 8 schepen aan de Nederlandsche Lloyd verkocht. Het laatste schip, de "Waaldijk", werd in 1931 naar Italië verkocht.
Deze rederij stond ook bekend als Rotterdamsche Vrachtvaart Maatschappij.
Best wel een interessante maatschappij waar ik me eens wat meer in zou moeten verdiepen............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Holland Amerika Lijn
gr.Bas
Re: Holland Amerika Lijn
Mvg. Bertus.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: Holland Amerika Lijn
Overslag van stukgoed in Rotterdam. De HAL deskundigen herkennen het schip wel. Tijdsbeeld uit de zeventiger jaren.