Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

https://www.marhisdata.nl/schip&id=4360

Waarschijnlijk gezocht op Moerdijk ipv Moerdyk.

Grt

Klaas

Hans Schild

Bericht door Hans Schild »

Klaas Buytenwegh schreef: 03 feb 2021 12:22 https://www.marhisdata.nl/schip&id=4360

Waarschijnlijk gezocht op Moerdijk ipv Moerdyk.

Grt

Klaas
Dat was mijn foutje. Dankje, Klaas
Lectori salutem
den lezer, heil.

J.Terpstra

Bericht door J.Terpstra »

Beste Hans,

Inderdaad brengt zo'n forum veel herinneringen boven water en bij mij ( en bij anderen ook neem ik aan) ,hoe ouder je wordt des te meer betekenen die herinneringen voor mij.

Zoals vermeld is de Moerdijk aan een Portugese rederij verkocht en hier in Rotterdam als Alvero of Al Cappello een paar keer in de Merwehaven op bezoek geweest: ik herkende haar aan de twee typische hoorntjes aan de voorkant van de schoorsteen als de Moerdijk en ben ik aan boord gegaan.
(Ik werkte toen als chemisch-technisch adviseur bij Vecom en had pasjes om op haventerreinen en schepen te komen. Er kwamen veel herinneringen boven toen ik mijn ex-hut zag...zelfs een poster hing er nog van mij. In de machinekamer was het nodige gemoderniseerd en was de SW homo vanaf de brug met allemaal kettingen en stangen manoeuvreerbaar gemaakt ene was onze bekende stoel en bijbehorend bankje achter het manouvreerwiel verdwenen. Toch leefden de herinneringen aan het "vriezerij bordes" , de 4 Bolnessen, het separatoren hok en de grote SW homo weer op. Maar ook de accommodatie brachten, hoewel wat "kaler" weer oude beelden terug. Ik heb nog steeds filmbeelden alhier van de danspartijen in de hut van de HWTK met jouw speciale Tunesische (of Marokkaanse ?) pantoffels en met pijp tezamen met als. Koedoot, 4e Peter Pleyte met zijn vrouw Lenie, Jos Linders en ondergetekende. Ook stuurman Mencke en zijn vrouw Rosa kan ik mij nog heel goed herinneren. Ik heb ze recentelijk nog een paar keer gezien tijdens reünie bijeenkomsten van het HAL pensioenfonds.

Ik ben in afwachting van leverbaarheid van digitalisering apparatuur voor oude smalfilms om mijn oude beelden op YouTube te kunnen zetten: Zoals eerder vermeld is op YouTube met als zoekopdracht Joop Terpstra zo'n dikke 300 video's terug te vinden, zowel maritiem als reisverslagen wereldwijd. Schroom niet om eventueel contact met mij op te nemen.
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D

J.Terpstra

Beste Ton, Hans, Jan en Jos

Ik heb voor de historie nog even mijn monsterboekje nagekeken en heb op de Moerdijk vanaf 18-03-1971 tot 09-05-1972 op de Moerdijk gezeten, daarna nog een kustreisje in oktober dat jaar ; alle reizen als 4e in de wacht en als "specialiteit" de vriezerij, die, nieuw voor die tijd, met Freon 22 werkte. Door gebrek aan stuurlui, kreeg ik ook het (vries-) stuwplan onder mijn bevoegdheid wat me soms een zalmpje opleverde van de stuwadoor. Ook de inspectie van de ventilatiekamers en koelers op de uitreis vanuit europa was soms wel eens interessant: er slingerde wel eens een losse fles whisky rond. Ik herinner mij dat de hofmeester reeds voor Panama door de Coca Cola, Ginger Ale en Sprite heen was en nog een magazijn vol bier.
Ook de geur van citrusfruit via de ruimventilatie op de thuisreis na LA was aan dek goed waar te nemen.
Er gaan verhalen rond dat ik eens onverhoopt de tornmachine van de Homo in werking zou hebben gesteld; hiervan ben ik mij van geen kwaad bewust...wel de op hol geslagen humo tijdens een havenwacht..een splitpennetje uit de gaffel van de regulateur naar de brandstofregelstang was verdwenen en de motor stond "klokje rond". Een kleinigheidje, maar een ongeluk komt nooit alleen..de gevolgen waren uiteindelijk nogal drastisch: een volledige uitbouw van krukas, wat bij een Bolnes "eenvoudig" zijdelings kon geschieden. Nou ja, eenvoudig en voor ons de eerste keer op een slingerend schip was makkelijk gezegd maar zorgde voor ons wel wat hoofdbrekers. Her-montage op de kustreis door 2 monteurs van Bolnes ging inderdaad in 2 dagen, maar die hadden dat wel vaker gedaan !!
Ook herinner ik me nog de situatie dat ik tijdens manoeuvreren bij het aan boord nemen van de loods op de Thames met de Moerdijk aan de grond liepen: ik zie Basje, mijn olieman, nog met bankje en al tegen het hoofdschakelbord glijden. Ik had nog niet eerder de HOMO zo snel uit zichzelf zien stoppen....paniek alom, maar alles is (redelijk) goed afgelopen en mocht ik samen met de kapitein in Londen een dagje uit om op de ambassade een scheepsverklaring te ondertekenen. Gelukkig was het een zandbank waar we opgeschoven waren en konden we zelf na wat starten op 2 luchtvaten achteruit weer loskomen.
Sweet memories again !!

Jan Sprong

Bericht door Jan Sprong »

Mooi verhaal weer J.Terpstra.
Groet,Jan

Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Ik heb mijn monsterboekje er ook eens op nagekeken Joop, ik was op de Moerdijk van 14-6-70 tot 14-3 71 als 4de WTK en van 10-6-71 tot 9-5-72 als 3de WTK. Die black out werd inderdaad veroorzaakt door de op hol geslagen Bolnes waardoor deze alle vermogen ging leveren en de andere door laag vermogen van het bord viel. DE trammelant met de krukas werd echter veroorzaakt door waterslag op de spoellucht zuiger. Bij de Bolnes zit onder iedere zuiger een spoellucht zuiger. Het lekwater van de uitlaatgassen leiding was via de uitlaat kleppen en de inlaatpoorten op de spoelluchtzuiger terecht gekomen, waardoor er dus waterslag onstond bij het starten met als gevolg een verdraaide krukwang. Het demonteren op zee viel nog wel mee maar het transport door de mk in Antwerpen met een flinke kater van het stappen was minders.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

J.Terpstra

I heb jou dus als 4e afgelost met mijn eerste reis op de Moerdijk op 18-3-71 en toen later op 9-5-72 (jij als 3e en ik nog 4e) samen afgestapt.
Jij hebt, toen je terugkwam als 3e waarschijnlijk Jan Stoopendaal opgevolgd; ik heb in ieder geval 1 reis met hem meegemaakt.
Dat waterslagverhaal door het gaatje in de dubbele wand van de gekoelde uitlaatheader kende ik uiteraard: die Bolnessen waren met ons toemalige gewicht ook moeilijk te tornen (nu zou dat niet zo'n probleem zijn maar toen wogen we wat minder (Groen Wit Groen: weinig eten en veel te doen !!)
Klopt dus helemaal Jos: Als de dag van gisteren zie ik nog Huffmeyer de op hol geslagen Bolnes het zwijgen opleggen door de brandstoftoevoer onder de plaat dichtzetten (met de "losgekomen" regulateur/brandstof regelstang werkte dat niet meer) waardoor de Humo het zwijgen werd opgelegd; wel bleef de andere humo nog doordraaien, maar die was door "onderspanning"van het bord geflikkerd. Het werd toen donker in het schip, behoudens een kersrode uitlaatleiding die zijn verf liet ontbranden...de poederblusser bracht uitkomst: een witte kerst van het bluspoeder in de MK prettig verdeeld door de laatste restjes machinekamer ventilatie. Wel herinner ik mij ook dat voor de black-out de diverse verlichting op "overspanning" was gaan branden: het leek wel daglicht i.p.v. avond.Ik had stille wacht en zat in mijn hut tijdens het voorvalletje.
De tocht met ondersteuning van diverse Yale takels der gedemonteerde krukas van SB voor om de hoofdmotor heen naar BB achter heeft de nodige zweetdruppels gekost en een ieder was opgelucht het apparaat door de MK kap bij aankomst door een havenkraan in Rotterdam te zien verdwijnen naar de reparateur. Na controle/richten van de krukas was hij wel snel weer (o.a. door ervaren Bolnes monteurs)tijdens de kustreis ingebouwd en draaide de kar weer als vanouds !

Hans Schild

Bericht door Hans Schild »

Joop, je vermelde dat je op de Statendam gevaren had. Heb je ook wtk Ben Kerklaan gekent?
Ik heb met hem mijn VD in Dordrecht en B1 in R´dam gedaan. Hij woonde in Schiedam.
We hebben elkaar uit het oog verloren en jouw herinneringen kunnen mij verder helpen.
Dank voor je antwoord.
Hans Schild.
Bijlagen
DSCI4593.JPG
DSCI4593.JPG (126.74 KiB) 278 keer bekeken
Lectori salutem
den lezer, heil.

J.Terpstra

Hallo Hans,

Ik heb (gelukkig, want ik hield totaal niet van die bontjassenboten) maar heel kort op de Statendam gezeten.
Op 22 maart 1968 ben ik met een complete afloscrew (zo'n 70 man meen ik) per KLM met een oude DC7-C 4 motorig propellervliegtuig in 17 uur via een tussenstop in Soderstom in Groenland naar San Francisco gevlogen en als ass. wtk in de dagploeg (lampjes ventilatie en sanitair) geplaatst. We zijn toen bijna rechtstreeks naar Nederland gevaren waar wij (zonder passagiers) op 17 april aankwamen bij Wilton-Schiedam voor groot onderhoud en verbouwingen. Ik ben toen nog een paar keer wezen bijwerken en kon op 2 april gelukkig weer vertrekken op de Poeldijk ( 4 reizen Mexico).
De naam Ben Kerklaan komt mij vaag voor: was het een blonde met redelijk krullend haar en brildragend?? In ieder geval, mede gezien mijn korte periode op de Statendam, heb ik weinig herinneringen en geen contacten overgehouden aan die reis.
Waarschijnlijk had PZ mij voor dit reisje uitverkoren door mijn "stoomervaring" op mijn eerste boot ( ss Dinteldijk) en later mijn ervaringen in 1969/70 op de Ryndam uitnuttend. Stoom heeft mij nooit echt kunnen bekoren en voelde mij prettiger op de motorschepenvloot met als favoriet de Moerdijk en Poeldijk (hoewel die laatste wel een slingerbakje kon zijn !!) De Grotedijk en Gaasterdijk waren met hun Hotlo's iets minder favoriet maar je leerde wel kleppen trekken en slijpen. Totaal een 6 tal reisjes op deze 2 gemaakt; als leerling slechts 1 kustreisje op de Gorredijk, dus met Sulzer helaas geen ervaring, maar die scheen aanmerkelijk beter te zijn als Homo.
Van jouw pantoffels heb ik zelfs nog filmbeelden, gemaakt in de hut van de HWTK waar wij onze danslessen uitoefenden ! Jij met pantoffels en pijp, Lenie Pleyte, Jan Koedoot, Maupi de Vries e.a. roepen weer (onuitwisbare) herinneringen op.
Woon jij momenteel in Duitsland ??? (Bremen).
Ik ben al 25 jaar gesetteld in Maassluis met een riant uitzicht op de scheepvaart door de Nieuwe Waterweg. Het verkeer is wel wat afgenomen door de toename van container vrachtschepen naar de Maasvlakte 2 en de sluiting van vele "droge lading" havens in Rotterdam (zoals bv ons bekende Rijnhaven.) Ook, wegens Corona, is er weinig cruisevaart dus ook momenteel geen zeekastelen aan mijn balkon voorbij behalve voor crewchanges en supply.
Wel de 2 grootste kerstbomen ter wereld deze winter voor mijn deur: de Thiaf (ruim 14.000 ton hefvermogen) & de Sleipnir (20.000 ton) van Heerema liggen hier voor onderhoud en reparaties. Er is hier in de "natte" wereld altijd wat te doen.
Ook Maassluis, als eerste STAD aan de Waterweg ,is maritiem (Smit Internationale) wereld bekend. Het sleepvaartmuseum is uniek en in de haven liggen de nodige (zee- en haven-) slepers uit de vroegere jaren.
Bekende namen??: de ss Furie (Hollands Glorie/Jan de Hartog/Avro TV serie), Hudson, Steenbank, Vikingbank, en als grootste sleper uit de 50-er jaren de Elbe (ook bekend als ex Greenpeace) welke ik ruim 10 jaren tijdens een complete restauratie (video-technisch) heb vastgelegd.
Kortom levendig en bruisend alhier !!

Groeten ,
Joop

kabo

Bericht door kabo »

rotterdam.jpg
rotterdam.jpg (99.17 KiB) 207 keer bekeken
ms. Rotterdam bij binnenkomst in de Hoek.
gr. Bas

Plaats reactie