VNS
Re: VNS
Ontworpen door Bouwbedrijf K.N.S.M., Op 20-01-1954 te water gelaten als UPESI II, 18-03-1954 proefvaart op de Eems, 19-03-1954 officiële proefvaart en opgeleverd (LR) aan N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij., 's-Gravenhage, 25-03-1954 vertrokken van Delfzijl naar Afrika, in dienst voor de Holland-Afrika Lijn te Mombasa, Kenia. 09-1954 herdoopt UPESI. 26-09-1959 vertrokken van Mombasa naar Amsterdam, 02-11-1959 gearriveerd te Amsterdam, 26-08-1960 verkocht als UPESI aan Mohamed Said-Al-Naqib, Basrah-Irak.
Bron: http://www.marhisdata.nl/
Bron: http://www.marhisdata.nl/
Re: VNS
De "Aagtekerk" uit 1915;
Built 1915
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschapppij / United Netherlands Navigation Company, ’s-Gravenhage 1920-1970
8,864 Tons
built by J. C. Tecklenborg A.G., Geestemünde |
ex- Isis built for Kosmos Line, Germany ex- Malvolio 1920,
1922 purchased from David Steamship Co. renamed Aagtekerk,
1932 scrapped in Japan.
Photo & details by Gordy
Groets,
Mariner
Built 1915
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschapppij / United Netherlands Navigation Company, ’s-Gravenhage 1920-1970
8,864 Tons
built by J. C. Tecklenborg A.G., Geestemünde |
ex- Isis built for Kosmos Line, Germany ex- Malvolio 1920,
1922 purchased from David Steamship Co. renamed Aagtekerk,
1932 scrapped in Japan.
Photo & details by Gordy
Groets,
Mariner
Re: VNS
Goeie doortekening die foto !. En dat voor die tijd.........
De ankers lijken mij enige problemen bij het thuishalen te krijgen.
m.v.g., Roy
De ankers lijken mij enige problemen bij het thuishalen te krijgen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: VNS
Hoi VNS-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Klipfontein" 1939: Boven: in de afbouw fase. Boven: op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Klipfontein
Imo/ID: 5613964
Naamsein: PFKC
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 10555 Gt
Lengte: 161,70 m - Breedte: 19,17 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1939 als Klipfontein (VNS) - 1942 Klipfontein (beheer SMN) - 1945 Klipfontein (VNS)
Werf: P. Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 517
Motor: 2x B & W diesels, 2x 5 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 12000 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: vracht/passagiersschip
Op 08-01-1953 op de reis van Lorenzo Marques naar Beira met 116 passagiers aanboord, op 5 mijl van Zavora (Straat Mozambique) op een voorwerp onderwater gestoten en drie kwartier later gezonken en verloren gegaan.
Alle opvarenden en bemanning werden een half uur later door het Britse passagiersschip "Bloemfontein Castle" van de Union Castle Line aan boord genomen. Boven: het voorschip zit al onderwater. Boven en onder: zonde van zo'n mooi schip. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Klipfontein" 1939: Boven: in de afbouw fase. Boven: op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Klipfontein
Imo/ID: 5613964
Naamsein: PFKC
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 10555 Gt
Lengte: 161,70 m - Breedte: 19,17 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1939 als Klipfontein (VNS) - 1942 Klipfontein (beheer SMN) - 1945 Klipfontein (VNS)
Werf: P. Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 517
Motor: 2x B & W diesels, 2x 5 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 12000 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: vracht/passagiersschip
Op 08-01-1953 op de reis van Lorenzo Marques naar Beira met 116 passagiers aanboord, op 5 mijl van Zavora (Straat Mozambique) op een voorwerp onderwater gestoten en drie kwartier later gezonken en verloren gegaan.
Alle opvarenden en bemanning werden een half uur later door het Britse passagiersschip "Bloemfontein Castle" van de Union Castle Line aan boord genomen. Boven: het voorschip zit al onderwater. Boven en onder: zonde van zo'n mooi schip. Groetjes Willem
Re: VNS
De ouwe had net geproost met enkele passgiers, met "bottums up !"
Is overigens bekend op welk onderwaterobject hij nou gestoten was ??
Oost, west...ook best
Re: VNS
Zover mij bekend is dat altijd een "grijs" gebied gebleven..........
Het werd in alle toonaarden ontkend dat er een stukkie afgesneden was om tijd te winnen op een concurerend Brits schip, die het op dezelfde ligplaats in de volgende haven voorzien had.
Het blijft dus fijn gissen wat de waarheid is.
Eigenlijk dubbel jammer van een schip dat al zo'n fraai War Record had.............
Maar goed, ook daar wordt niet om gevraagt.
m.v.g., Roy
Het werd in alle toonaarden ontkend dat er een stukkie afgesneden was om tijd te winnen op een concurerend Brits schip, die het op dezelfde ligplaats in de volgende haven voorzien had.
Het blijft dus fijn gissen wat de waarheid is.
Eigenlijk dubbel jammer van een schip dat al zo'n fraai War Record had.............
Maar goed, ook daar wordt niet om gevraagt.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................