VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Ik denk dat de K.N.S.M. dit systeem tegen het onderdeks het langst "in ere" gehouden heeft. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 26 nov 2019 17:41 Dat hoorde zo, bij de VNS...
Zo'n boot waarop van alles kon en gebeurde..
Walslurpen begrijpen zoiets niet: daarvoor moet je een paar oceanen met elkaar hebben dungevaren...
...want uitleggen van 'scheepshumor' is niet eenvoudig...
Eerlijk gezegd mag je mij ook nog wat uitleggen: een sparks die aan de Pepsi zit en mensen die bier uit een bierglas drinken???? VNS-gewoontes?
Louis
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: VNS

Bericht door Henk van der Moolen »

Misschien mag ik het uitleggen voor Jan.
Bij de VNS dronken een aantal menden waaronder ik zelf het beroemde Bols-Cola.
Als er een aantal blikjes cola op de bar staan dan is dat het drankje.
Op de eerste schepen van de VNS waar ik op gevaren heb werd het bier alleen uit de tap geschonken dus dat moet wel in een glas.
Er was wel flesjes bier aan boord voor noodgevallen maar dat kreeg je pas als het tapbier op was.
later bij de beroemde bier bel werd het bier gebracht in een flesje maar wel met een glas erbij. Zodoende.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

Henk, bedankt maar weer.
De fles Bols stond zeker onder de kruk van de sparks...
En op zo ongeveer alle schepen waar ik op gevaren heb, moest je alles overhoop halen voordat je een echt bierglas vond (en meestal waren dat de aparte modellen die her en der meegenomen waren). Maar ik heb dan ook nooit bij de VNS gezeten... dus ook nooit tapbier aan boord gezien :mrgreen:
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Op de "Maasdam" bij de H.A.L. werd ook uitsluitend tapbier verkocht.
De bar, een hokje met afgifte balie / plankje, stond in de messroom van de civiele dienst. Dat was dan ook de grootste bemanningsmessroom.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

Bedankt, Henk, da's goed verwoord :-D
Overigens, nu ik er over nadenk, bij alle schepen -en met name bij de Nedlloyd- werd in de (off-, dat dan weer wel)-bar voornamelijk met glazen uit de bekende groene flesjes-met-kort-halzen (of de diverse metalen blikjes) gedronken... Tapbier, of de bel-steward, was in mien tiet verleden tijd...
Stond je elders, bijv. bij het vuile biertje aan dek, knikte je naar het flesje met de woorden "het zit al in een glas"

Maar ook op de khv was dat min-of-meer naar keuze...hieronder op de Geert Bodewes maken we een pak pinda's soldaat, die we bij Ali in Alexandrie hadden gekocht en dus binnenin aardig vol zat met altijd-handig-pakpapier.... :lol: Je zal maar eens zonder pakpapier komen te zitten..
Maar ook hier, in mijn hutje, naar keuze een glas bier of het groene bier-glas...en 'men' koos voor het glas-bier...
Behalve voor de 1e strm: daar is nog net de top van de Ballentyne's fles zichtbaar, wat overigens ook uit een glas werd gedronken

Da's nou een typische Grunneger khv situatie, de meester, de 1e- en 2e strm, en 2 (1 niet zichtbaar maar zit achter de wél zichtbare) matrozen...

Dat 'uit het flesje drinken' brak menigeen na thuiskomst op: de flesjes thuis hadden een langere hals, dus tikte je vaak op gevaarlijke, en pijnlijke, wijze tegen je bovenste voortanden met zo'n bruin flesje. Het benodigde altijd weer enige aanpassingsgewenning :lol: (zoals iemand dat eens noemde). En ik weet van mensen die op die wijze langs de tandarts moesten tbv de plaatsing van een stifttand...
Geert Bodewes 55.JPG
Geert Bodewes 55.JPG (186.64 KiB) 2122 keer bekeken
En bij dit plaatje, ghv en op de Abel Tasman, tijdens een bbq, dus errugunz op de oceaan (Atlanische- of Indische-), eveneens een hoog glazengehalte...
Abel Tasman-16.jpg
Abel Tasman-16.jpg (123.64 KiB) 2120 keer bekeken
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: VNS

Bericht door kabo »

IMG_0634 (1).JPG
IMG_0634 (1).JPG (94.55 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0635 (1).JPG
IMG_0635 (1).JPG (112.54 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0641.JPG
IMG_0641.JPG (102.19 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0638 (1).JPG
IMG_0638 (1).JPG (88.7 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0639 (1).JPG
IMG_0639 (1).JPG (104.02 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0636 (1).JPG
IMG_0636 (1).JPG (86.4 KiB) 1986 keer bekeken
IMG_0640 (1).JPG
IMG_0640 (1).JPG (75.32 KiB) 1986 keer bekeken
Heren hier wat recente beelden van de hutten en verblijfsruimte op een moderne binnenvaarttanker met 5 hutten , keuken, 2 badkamers, zithoek en eethoek. Iets anders als vroeger.
gr. Bas
Patru (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie opname van de Waalekerk.

ms Waalekerk maart 1969.jpg
ms Waalekerk maart 1969.jpg (167.31 KiB) 1825 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong »

De W-kerken waren prachtschepen. Erg fijn op gevaren.
deriddercarl
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 22:05

Re: VNS

Bericht door deriddercarl »

Bob schreef: 17 jan 2013 11:04 Randfontein [DVD (PAL)] [DVD (PAL)].jpg

Geen gegevens waar en wanneer.
Ik vermoed ergens in Afrika gezien het scheepje met baldakijn op de voorgrond.

mvg
Bob
Beste Bob, Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit een foto van de Randfontein is.
Zelf heb ik er nog veel van zo ook originele bemaningslijsten. menukaarten en meer.
Heb er als kind veel met mee gevaren, mijn vader was 1ste stuurman J.A. de Ridder onder kapitein Wassenaar die ik ook nog gekend heb.
Ik zelf was aan boord toen we Vlissingen binnen vaarde voor overdracht en was toen het einde van de Randfontein.
Ik zie Kapitein Wassenaar met mijn vader nog de telegraaf voor ieder jaar van de Randfontein overhalen van Hard vooruit naar hard achteruit en van uit de machinekamer deden ze mee. Ik weet niet hoe ik hier foto,s moet posten maar heb er veel en kan er nog veel over vertellen.
Ik zie ook nog ergens m/s Albetasman staan, mijn vader zijn neef was daar de eerste HWK op, Eddy Pieterse.

Groetjes, Carl de Ridder


Plaats reactie