VNS
Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij
23-01-1940
24-01-1940
27-01-1940
Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij
Om het verhaal van de ARENDSKERK compleet te maken:
Het schip werd getorpedeerd door de U-44 onder Kapitänleutnant Ludwig Mathes. Het was een gloednieuwe boot van het type IX, gebouwd bij AG Weser in Bremen en op 4 november 1939 in dienst gesteld. De U-44 was op 6 januari 1940 uit Wilhelmshaven vertrokken voor haar tweede oorlogspatrouille.
Op 15 januari 1940 torpedeerde Mathes kort na middernacht de Noorse Fagerheim op 80 mijl ZW van Ouessant. Het schip zonk zeer snel. Van de 20 man aan boord kwamen er 15 om, de overige vijf werden opgepikt door het Griekse m.s. Iris dat onderweg was naar Napels en de geredden twee dagen later in Vigo aan land zette. Volgens een Frans rapport waren de torpedo's die in de eerste maanden van de oorlog werden gebruikt veel krachtiger dan de latere. De torpedo die de Fagerheim trof, was zo krachtig, dat het schip in drie stukken brak. Het voor- en achterschip zonken onmiddellijk terwijl het middelste gedeelte al na 45 seconden verdwenen was.
Op diezelfde 15de januari torpedeerde Mathes de Arendskerk, waarna volgden:
Oorlog is een hard bedrijf.[/color]
Het schip werd getorpedeerd door de U-44 onder Kapitänleutnant Ludwig Mathes. Het was een gloednieuwe boot van het type IX, gebouwd bij AG Weser in Bremen en op 4 november 1939 in dienst gesteld. De U-44 was op 6 januari 1940 uit Wilhelmshaven vertrokken voor haar tweede oorlogspatrouille.
Op 15 januari 1940 torpedeerde Mathes kort na middernacht de Noorse Fagerheim op 80 mijl ZW van Ouessant. Het schip zonk zeer snel. Van de 20 man aan boord kwamen er 15 om, de overige vijf werden opgepikt door het Griekse m.s. Iris dat onderweg was naar Napels en de geredden twee dagen later in Vigo aan land zette. Volgens een Frans rapport waren de torpedo's die in de eerste maanden van de oorlog werden gebruikt veel krachtiger dan de latere. De torpedo die de Fagerheim trof, was zo krachtig, dat het schip in drie stukken brak. Het voor- en achterschip zonken onmiddellijk terwijl het middelste gedeelte al na 45 seconden verdwenen was.
Op diezelfde 15de januari torpedeerde Mathes de Arendskerk, waarna volgden:
- 16 januari - Panachandros - Griek - 4661 ton - zonk binnen 3 minuten, 30 man, geen overlevenden.
- 18 januari - Canadian Reefer - Deen - 1831 ton - Aangehouden. Bemanning kreeg een half uur om het schip te verlaten. 26 man, allen opgepikt door een Spaanse trawler.
- 20 januari - Ekatontarchos Dracoulis - Griek - 5329 ton - Mathes had 1 torpedo afgeschoten en zag dat de bemanning het schip verliet. Hij besloot geen tweede torpedo als coup de grâce af te vuren omdat de sloepen nog te dicht bij het schip waren en voer weg, aannemend dat het schip wel zou zinken. Dat bleek later ook het geval te zijn.
- 24 januari - Alsacien - Frans - 3819 ton
- 25 januari - Tourny - Frans - 2769 ton - 8 doden, 9 overlevenden
- 28 januari - Flora - Griek - 2980 ton - 25 man, geen overlevenden. Mathes wist niet wie hij getorpedeerd had, alleen dat het een Griek was. Pas later bleek dat dit de Flora moest zijn geweest die al enige tijd werd vermist.
Oorlog is een hard bedrijf.[/color]
Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij
Hallo VNS sers
Hier een brochure uit 1937/38 met afbeelding neus je ms "Arendskerk"
groet Hans Keetlaer (Jacko)
http://www.timetableimages.com/maritime ... aul37a.jpg
Hier een brochure uit 1937/38 met afbeelding neus je ms "Arendskerk"
groet Hans Keetlaer (Jacko)
http://www.timetableimages.com/maritime ... aul37a.jpg
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij
hier een link naar een site met gegevens van alle schepen van de VNS.
veel "kerk" schepen zijn in de 70-er jaren omgedoopt naar Nedlloyd......
frapant is wel dat halverwege de 80-er jaren het Nedlloyd ervoor weer verdween om enkele jaren later er weer voor gezet te worden ( ) waarna ze verkocht werden of gesloopt.
iemand enig idee wat de reden daarvoor was
http://www.theshipslist.com/ships/lines/vns.htm
veel "kerk" schepen zijn in de 70-er jaren omgedoopt naar Nedlloyd......
frapant is wel dat halverwege de 80-er jaren het Nedlloyd ervoor weer verdween om enkele jaren later er weer voor gezet te worden ( ) waarna ze verkocht werden of gesloopt.
iemand enig idee wat de reden daarvoor was
http://www.theshipslist.com/ships/lines/vns.htm