VNS
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: VNS
Nog een aanvulling op de LEKKERKERK (1943)
Gebouwd als S HALL YOUNG bij Permanente Metals Corpn. Richmond CA
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 BREDERO
1948 LEKKERKERK
1961 MARIA SANTA
1967 B.U. te Kaohsiung
+
LEUVEKERK (1943)
Gebouwd als FRANKLIN MACVEAGH bij Oregon Ship Building Corp.
Grt 7180t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 HUGO DE VRIES
1947 LEUVEKERK
1961 MITSA
1963 ATHAMASSIOS K
1967 B.U. te Shanghai
+
LIEVE VROUWEKERK (1944)
Gebouwd als RUFUS E FOSTER bij Delta Shipbuilding Corp. New Orleans
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 LEEGHWATER
1947 LIEVE VROUWEKERK
1960 20 januari 'wrecked' bij Vlieland. B.U. bij Dunston on Tyne
Gebouwd als S HALL YOUNG bij Permanente Metals Corpn. Richmond CA
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 BREDERO
1948 LEKKERKERK
1961 MARIA SANTA
1967 B.U. te Kaohsiung
+
LEUVEKERK (1943)
Gebouwd als FRANKLIN MACVEAGH bij Oregon Ship Building Corp.
Grt 7180t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 HUGO DE VRIES
1947 LEUVEKERK
1961 MITSA
1963 ATHAMASSIOS K
1967 B.U. te Shanghai
+
LIEVE VROUWEKERK (1944)
Gebouwd als RUFUS E FOSTER bij Delta Shipbuilding Corp. New Orleans
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 LEEGHWATER
1947 LIEVE VROUWEKERK
1960 20 januari 'wrecked' bij Vlieland. B.U. bij Dunston on Tyne
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: VNS
LEOPOLDSKERK 1943 Gebouwd als GEORGE P McKAY bij Oregon Shipbuilding Corpn. Portland
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 - HEMONY
1947 - LEOPOLDSKERK
1962 - ATTICOS
1969 - B.U. te Shanghai
+
BERLAGE 1943 Gebouwd als LUCIUS FAIRCHILD bij Oregon Shipbuilding Corpn. Portland
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6mtr Br 17.3mtr
1947 - BERLAGE
1950 - AMSTELVAART
1960 - COSMOPOLITAN
1963 - VIGILANT
1968 - B.U. te Kaohsiung
+
JOOST VAN DEN VONDEL 1943 Gebouwd als PAUL CHANDLER bij California Shipbuilding Corpn. Terminal Island
Grt 7176t Dwt 10865t L.o.a. 134.6m Br 17.3m
1947 - JEROEN BOSCH
1947 - OOTMARSUM
1949 - JOOST VAN DEN VONDEL
1950 - SPARTO
1963 - IRENA
1971 - B.U. te Bilbao
Re: VNS
Dat was nog in het pré-radartijdperk vlgs mij....
Een dappere kapitein en een branie-loods bij dergelijk zicht....
Zo ben ik ooit op de Alert de Schelde omhoog gegaan: minder dan de scheepslengte zicht !
"Vertrouwd u me, kapitein ? Want dan gaan we anker-op en naar binnen !" zei de loods bij het binnenkomen
"Nou...", zei de kapitein, mij aankijken "zou jij aan het roer kunnen staan, meester, en jij op het voorschip met een matroos, stuur, dan staan die loods en ik bij de open ramen, en gaan we naar Antwerpen !" En nog even tegen mij "Snel reageren meester: wie 't eerst roept volg je..."
Ik zei steeds welke koers ik voorlag na elk commando, de stuurman riep door wat hij zag, en ik heb nog nooit zoveel ankerbellen gehoord: het leek wel of we door een carillon doorvoeren ! Op een gegeven moment zei de loods rustig "bakboord aan boord...….steady.....motor deadslow…" en zag ik vanaf mijn plekkie ineens de donkere schaduwcontouren van de openstaande Kruisschanssluis (geloof ik) links en rechts aan komen zetten....
Ik was behoorlijk onder de indruk: dat hadden ze knap gedaan.
In dikke mist varen... Ik vond dat zelfs op jachtjes verrekte spannend, of zag er gewoon van af. In 1964 ooit met m'n zeilbootje bijna een hele dag ten anker gelegen nét buiten de vaargeul op de Fluessen (Heegermeer) De boeien waren toen nog niet genummerd, en ik wist niet meer in welke geul ik zat: onderweg richting Heeg, of misschien wel naar het Var (Koudum-Heidenschap). Ik had geen idee meer....
Pas om een uur of 4 's middags klaarde het op dat ik een volgende boei kon zien, en zigzagde ik van de groene- naar de rode boeien door naar Heeg...
Een dappere kapitein en een branie-loods bij dergelijk zicht....
Zo ben ik ooit op de Alert de Schelde omhoog gegaan: minder dan de scheepslengte zicht !
"Vertrouwd u me, kapitein ? Want dan gaan we anker-op en naar binnen !" zei de loods bij het binnenkomen
"Nou...", zei de kapitein, mij aankijken "zou jij aan het roer kunnen staan, meester, en jij op het voorschip met een matroos, stuur, dan staan die loods en ik bij de open ramen, en gaan we naar Antwerpen !" En nog even tegen mij "Snel reageren meester: wie 't eerst roept volg je..."
Ik zei steeds welke koers ik voorlag na elk commando, de stuurman riep door wat hij zag, en ik heb nog nooit zoveel ankerbellen gehoord: het leek wel of we door een carillon doorvoeren ! Op een gegeven moment zei de loods rustig "bakboord aan boord...….steady.....motor deadslow…" en zag ik vanaf mijn plekkie ineens de donkere schaduwcontouren van de openstaande Kruisschanssluis (geloof ik) links en rechts aan komen zetten....
Ik was behoorlijk onder de indruk: dat hadden ze knap gedaan.
In dikke mist varen... Ik vond dat zelfs op jachtjes verrekte spannend, of zag er gewoon van af. In 1964 ooit met m'n zeilbootje bijna een hele dag ten anker gelegen nét buiten de vaargeul op de Fluessen (Heegermeer) De boeien waren toen nog niet genummerd, en ik wist niet meer in welke geul ik zat: onderweg richting Heeg, of misschien wel naar het Var (Koudum-Heidenschap). Ik had geen idee meer....
Pas om een uur of 4 's middags klaarde het op dat ik een volgende boei kon zien, en zigzagde ik van de groene- naar de rode boeien door naar Heeg...
Oost, west...ook best
Re: VNS
Dichte mist in het drukke Kanaal, waarbij je de boeg niet eens meer zag, is mijn engste ervaring op zee. Acceleren en 'remmen' met alleen de radar als bril, doffe geluiden van misthoorns. Maar, als je in een druk waggelend, stotend en soms stukjes vallend, dalend vliegtuig zit waarbij je door de dichte grijze wolken zelfs de vleugeltips niet ziet, vraag je je ook af waar men mee bezig is en hoop je vurig dat er je in dezelfde wolken geen andere schaduw tegemoet raast.
Re: VNS
gr.Bas
- Bijlagen
-
- spaarnekerk.jpg (84 KiB) 1846 keer bekeken
Re: VNS
Te koop op marktplaats .
- Bijlagen
-
- $_86.JPG-1.jpg (70.03 KiB) 1557 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.