Het Kielerkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door jdbvos »

Hallo Harry !

Als je goed kijkt, ligt-ie niet 'op z'n merk' , maar heeft-ie aan SB vloed, en aan BB is het eb. :lol:
Wat een "vrij vloeistof-oppervlak" als een (bijvoorbeeld) IJsselmeer voor effect heeft op een zeilboot, nietwaar ??? :mrgreen:

Ook de stand van de zeilen heeft een redelijke invloed op deze "eb en vloed": op onderstaande foto van mijn toendestijdse bootje (een zgn Duitse rennjol), waarmee mijn jongere broer hier samen met een neef ff onderweg zijn van Hindeloopen naar Medemblik, testten ze dat ff uit door het grootzeil-en-fok zo dicht mogelijk te halen. De vloed trad dan ook ruimschoots over het (vrije !) boord en de kiel zweefde "in's blaue hinein". (Foto door mij gemaakt vanaf een ander schip waarmee ik hen opliep) Ergens eind jaren 60, toen "geluk nog héél gewoon was", en dergelijk ondernemingen door pa&ma altijd werden getolereerd (hoe bestáát het !), en op het IJsselmeer nog geen ritssluitingen van boeien liepen.....
Noli-me-tangere Bert & Boudewijn2.JPG
Noli-me-tangere Bert & Boudewijn2.JPG (48.07 KiB) 4779 keer bekeken
De naam was "Noli me tangere" ; ons buurmeisje studeerde ook Latijn, en die vertelde ooit dat "Noli me tangere" "Raak mij niet aan" betekende. Ik dacht: dat wordt de naam van mijn boot ! 8)
Oost, west...ook best

Ruud (R.I.P.)

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Verder met waar Jos mee bezig was,maar dan vanuit een ander gezichtsveld,tevens vindt ik dat die BLUE LION op de vorige pagina er wat karig af komt,dat plaatje kon beter Jos :wink:
Dus hier nogmaals de BLUE LION:
BLUE LION2009-CC (Large).jpg
BLUE LION2009-CC (Large).jpg (128.19 KiB) 4689 keer bekeken
BLUE LION2009-FF (Large).jpg
BLUE LION2009-FF (Large).jpg (111.86 KiB) 4689 keer bekeken
BLUE LION2009-JJ (Large).jpg
BLUE LION2009-JJ (Large).jpg (113.18 KiB) 4689 keer bekeken
En hier de WILSON GARSTON
WILSON GARSTON ex HANSEATIC SUN1989-FF (Large).jpg
WILSON GARSTON ex HANSEATIC SUN1989-FF (Large).jpg (116.23 KiB) 4689 keer bekeken
WILSON GARSTON ex HANSEATIC SUN1989-HH (Large).jpg
WILSON GARSTON ex HANSEATIC SUN1989-HH (Large).jpg (160.34 KiB) 4689 keer bekeken
De AMBER 1
AMBER1-1997-FF (Large).jpg
AMBER1-1997-FF (Large).jpg (107.54 KiB) 4689 keer bekeken
AMBER1-1997-HH (Large).jpg
AMBER1-1997-HH (Large).jpg (111.04 KiB) 4689 keer bekeken
En tot slot de VERDI:
VERDI1999-OO (Large).jpg
VERDI1999-OO (Large).jpg (99.39 KiB) 4689 keer bekeken
VERDI1999-QQ (Large).jpg
VERDI1999-QQ (Large).jpg (128.21 KiB) 4689 keer bekeken
Wordt vervolgd....dus later meer :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vakmanschap is meesterschap. :lol:
Scheepsspotter Ruud.jpg
Scheepsspotter Ruud.jpg (183.95 KiB) 4649 keer bekeken
Het kontje van de Liva Greta.
Liva Greta.jpg
Liva Greta.jpg (120.56 KiB) 4649 keer bekeken
IDNo: 8801072 Year: 1988
Name: VARNEBANK Keel:
Type: Cargo ship
Flag: NLD
Tons: 851 Link: 3195
DWT: 1280 Yard No: 252
Length overall: 64.2
LPP: 60.0 Country of build: NLD
Beam: 10.5 Builder: Ferus Smit
Location of yard: Foxhol
Speed(kn): 8
Subsequent History:
96 ELSTAR - 08 LIVA GRETA

En dan eindelijk de Prinsendam. :)
Prinsendam-1.jpg
Prinsendam-1.jpg (120.71 KiB) 4649 keer bekeken
Prinsendam-2.jpg
Prinsendam-2.jpg (142.81 KiB) 4648 keer bekeken
hdofferhoff
Berichten: 908
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door hdofferhoff »

Hallo Jos.

Ik heb vanmiddag even twee foto's gemaakt van een voor jou vertrouwd plekje.
Foto's heb ik gemaakt via skype en de webcam die Pieter even op de brug had geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Huub.
Gr. Huub.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi Huub, bedankt. :)
Ruud (R.I.P.)

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Trouwe volgers van dit topic zullen zich afvragen, waar blijven ze toch met het vervolg van deze reis :?:
Het doet mij pijn dit te vertellen,maar het moet maar,ik vind dat jullie hier recht op hebben.
Het zit namelijk zo:
Ik had gedurende de wintermaanden, reeds een boeking gedaan om dit voorjaar[27 mei] wederom naar naar ons stekkie te gaan,wel een ander adres dan in het verleden, daar er bij Arie niet meer gerookt mocht worden, en wij beiden graag een cigaartje/cigaret roken en had een nieuw onderdak gevonden vlakbij in de buurt waar dit wel mocht,maar onverhoopt kwam er een kink in de kabel, mijn in geplande belasting teruggave, was nog geen 10% van wat ik verwacht had[lag altijd tussen de 1500-2000 teruggave], daarbij kwam er nog een financiële tegenvaller,geheel door eigen schuld :cry: , en dus moest ik onze reis cancellen,en dat doet zeer, erg zeer zelfs,voor mij, maar ook voor Jos, een afknapper van jewelste, vandaar dat ik even niet heb gereageerd, en Jos ook niet, waarvoor mijn dank :!: , want zoiets hakt er in, ben je 65+ geworden, en je vaste aftrekposten gaan in rook op,ja 65+ worden is/wordt een straf op deze manier.
Niet dat deze reis en ook de vorig-en ons een fortuin zou gaan kosten, maar toch genoeg om het dit voorjaar niet te doen,want je wilt niet op een dubbeltje kijken als je daar bent,en normaal doen wat je altijd doet,en dat deden wij, geen uitspattingen of iets dergelijks, misschien later in het seizoen, wanneer de lucht hier weer wat geklaard is, zal ik proberen om alsnog een trip naar ons welbekende stekkie te regelen, maar dat is nog ver weg, en zeker nu nog niet aan de orde.
Ik vind dat jullie hier recht op hebben, om hier kennis van te nemen, daar wij onze reisverhalen hier geplaatst, door jullie met vele positieve reacties beantwoord werden.
Het zij zo, wie z'n reet brandt, moet op de blaren zitten, en dat doe ik nu. :oops:
Dus maken wij onze reis van verleden jaar af,ik met gemengde gevoelens, ondanks dat ik het nu met een iets ander gezicht bekijk, maar het is niet anders.
Hier de PRINSENDAM, waar Jos ook nog een fraai filmpje van heeft, uit een andere hoek dan dat Jos die genomen heeft.
PRINSENDAM1988-EE (Large).jpg
PRINSENDAM1988-EE (Large).jpg (119.08 KiB) 4387 keer bekeken
PRINSENDAM1988-BOW-BB (Large).jpg
PRINSENDAM1988-BOW-BB (Large).jpg (118.34 KiB) 4387 keer bekeken
PRINSENDAM1988-HH (Large).jpg
PRINSENDAM1988-HH (Large).jpg (133.45 KiB) 4387 keer bekeken
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Albert »

Hoi Ruud,

Da's zwaar kl.te en niet alleen voor jou trouwens, ook wij trouwe lezertjes worden zo door de belastingen genaaid.
Laten we hopen dat "het schip met geld" bij jou afmeert.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ruud,

'Alles sal reg kom' zei eens een Zuidafrikaanse Boerenleider.
Hou je daar maar aan vast.
Ik zal de foto's missen, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
dickwfm

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door dickwfm »

Ruud dat is een enorme afknapper, ik weet er van mee te praten sinds de belasting hervorming voor wat betreft de ziektenkosten e.d krijgen wij ook heeeel wat minder terug van de fiscus.
Laat de moed niet zakken Ruud, je hebt al voor hetere vuren gestaan voor wat je arm betreft, en ook deze ellende zal eens het verleden betreffen en dan zeg je "vroeger was alles beter"
Sterkte met het verwerken van deze tegenvaler.

groet Dick
Jos Komen (R.I.P)

Re: Het Kielerkanaal

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dan houden we het toch op het najaar, Ruud. :)
HIER is te horen hoe de Prinsendam ons uitbundig begroet. :)
All the best
Jos


Plaats reactie