Koks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ErikP

Koks

Bericht door ErikP »

In mijn herinneringen waren de koks altijd een beetje vreemd, ik denk aan kok H. uit Eindhoven, die zijn 25e druiper uitbundig vierde en die `s morgens vroeg al een kegel van 7,5 mtr had.
Ook kok Joepie (achternaam?) uit Groningen was een heel apart type, die lustte ook wel een slok en in Nigeria hield hij wel eens een pan met overtollig eten uit de kombuis, om te kijken hoe snel de Nigerianen die leeg hadden.
Trouwens, alletwee uitmuntende koks.

ed

Bericht door ed »

Ik ben nog nooit een normale kok tegen gekomen :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Erik,
Ik heb de naam van kok H. maar ingekort, lijkt me niet zo leuk voor eventuele familie die dit toevallig leest.
Uiteraard wel een mijlpaal! :lol:
Maar wie waren er niet een beetje vreemd vroeger? :wink:
Wat deed jij trouwens aan boord?
All the best
Jos
ErikP

Bericht door ErikP »

Sorry, had ik niet aan gedacht, de achternaam in te korten, ik zal me beteren.
Ik heb bij Seatrade Groningen gevaren, helaas niet zo lang, maar wel een hele mooie tijd gehad. Ik was matroos, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Erik,
dan val je met je neus in de boter, er is momenteel een topic over Seatrade actueel. :)
All the best
Jos
ErikP

Bericht door ErikP »

Weet ik, da`s mijn broer z`n topic haha
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

koks

Bericht door P.M. Noppeney »

Als ex koksmaat/bakker en later bakker bij de koopvaardij voel ik me behoorlijk op mijn edele delen getrapt. Hoezo geen normale koks? Heb met verschillende koks gevaren die heel normaal waren en daarnaast een prima hap eten konden maken. Wat is trouwens normaal? Heb met stuurlieden en machinisten gevaren die die gekste dingen deden. Wat te denken van een 2e stuurman die voor we gingen passagieren met een mes een tros van een voor ons liggend schip doorsneed. Normaal?Of een HWTK die een bootje van souvenierverkopers dat langszij lag met de dekwasslang vol water spoot zodat het bootje zonk en de handelswaar van de toch al niet rijke verkoper in de haven dreef. Humor?, of toch een beetje vreemd. Denk niet dat ik een kort lontje heb, maar onder ieder deel van de bemanning zaten rare vogels. Zo het is er uit en staat er.

Groeten uit Nieuwediep ( sans rancune)

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
aegis R.I.P.

Re: koks

Bericht door aegis R.I.P. »

[quote="P.M. Noppeney"]Als ex koksmaat/bakker en later bakker bij de koopvaardij voel ik me behoorlijk op mijn edele delen getrapt. Hoezo geen normale koks? Heb met verschillende koks gevaren die heel normaal waren en daarnaast een prima hap eten konden maken. Wat is trouwens normaal? Heb met stuurlieden en machinisten gevaren die die gekste dingen deden. Wat te denken van een 2e stuurman die voor we gingen passagieren met een mes een tros van een voor ons liggend schip doorsneed. Normaal?Of een HWTK die een bootje van souvenierverkopers dat langszij lag met de dekwasslang vol water spoot zodat het bootje zonk en de handelswaar van de toch al niet rijke verkoper in de haven dreef. Humor?, of toch een beetje vreemd. Denk niet dat ik een kort lontje heb, maar onder ieder deel van de bemanning zaten rare vogels. Zo het is er uit en staat er.

Groeten uit Nieuwediep ( sans rancune)

Helemaal mee eens op alle afdelingen van een schip kwamen en komen aparte figuren voor en in de 10 jaar dat ik als leerlingkok tot chef heb meegemaakt waren dit mensen die meestal prima werk afleverden maar in de vrije tijd banjerden.
Ik heb voor deze tijd wel 10 tallen voorbeelden maar die hou ik voor me en kan tijdens een reunie met deze collega's nog geweldig om lachen!
Op 30 augustus komen we weer samen met de civile dienst van de KNSM altijd een geweldige happening!

groet Feike.(sans rancune!)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Feike,
en kan tijdens een reunie met deze collega's nog geweldig om lachen!
Mooi toch! :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Bericht door lp »

:? Een oud gezegde luidt: Het zijn niet allen koks, die lange messen dragen. Maar de koks en bakkers waar ik in de jaren 60 mee heb gevaren, waren stuk voor stuk vaklieden. In die tijd had je geen half-fabrikaten, dus moest er elke dag brood, cacke en taart worden gebakken. En voor het dagelijkse vlees, moesten er bouten worden uitgebeend. Deze mensen waren feitelijk kok, bakker en slager tegelijk. Een zwaar beroep en altijd onder tijdsdruk in een heet kombuis met een meestal bewegende vloer onder je voeten. Tuurlijk liep er wel eens een vreemde vogel tussen door. Maar die had je onder alle rangen en standen. Zo voer ik eens met een kok die het niet zo op had met automatisering. De maatschappij had bedacht dat er tussen de kombuis en de pantry een interkom moest komen. Nou dat ding heeft niet lang gewerkt. De berichtgeving was op een gegeven moment onverstaanbaar. Deze man werd daarop zo kwaad, dat hij met een mes naar boven stormde en onder luid gevloek het mes dwars door het gewraakte kastje stak. Dit tumult werd ook in de salon gehoord, waar men zat te eten. De kapitein vroeg aan de hofmeester wat er gaande was. Waarop deze droog antwoordde "O iets met de intercom geloof ik, kapitein". Nou wij lagen natuurlijk in een deuk. Vanaf dat moment verliep de communicatie gewoon weer als van ouds via de spreekbuis met de bekende fluitjes.
quo vadis


Gesloten