Hurtigruten Rondtoer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door jdbvos »

Bedankt voor het mee laten genieten, Teun !
Op de laatste foto's zie ik dat het droog was in Bergen... Da's bijna uitzonderlijk !
Aangezien de warme golfstroom daar begint onder te duiken ligt de grens tussen 'warm' en ijskoud water nét bij Bergen, vandaar dat het daar errug veel regent...
M'n moeder zei dan ook dat de mode-winkeliers het daar gemakkelijk hadden: je kon kiezen uit gele of oranje regenpakken, en uit zwarte of witte regenlaarzen... :-D
En idd, de keren dat ik in Bergen was regende het 4x, maar daarentegen was het 2x (een dag) droog
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Meester Drie
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2017 20:44
Locatie: Veldhoven

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Meester Drie »

Ik heb ooit gelezen dat het in Bergen 250 dagen per jaar regent.
Als je er op een droge dag bent, moet je de Fløybanen eens nemen. Dan krijg je een fantastisch uitzicht als dank!
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Frans de Lijster »

Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!, ik heb genoten.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Teun bedankt. Mijn vrouw en ik hebben er van genoten. Wanneer ga je weer? :lol:
Grt.
Klaas.
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor de reacties en ik ben blij dat jullie het mooi vonden.
Ikzelf ook hoor, alleen dat foto's selecteren uit de grote hoop is weleens moeilijk.

Adri, als je zo'n reis maakt moet je wel varen leuk vinden en een natuurmens zijn want als je een stads- of strand mens bent wordt het niets.
Dus ik kan je vrienden best begrijpen.

Jan (V&D) dan had je pech met de regen maar dat kan daar voorkomen, het schijnt dat Bergen ook wel de regenhoofdstad van Noorwegen genoemd wordt.
Als het mooi weer is ziet het er erg mooi uit, zie een foto van een eerdere (land)reis
Bergen vanaf de Floien.jpg
Bergen vanaf de Floien.jpg (206.84 KiB) 3876 keer bekeken
Deze had ik al een keer gescanned, de rest staat op de lijst om gedaan te worden, ooit eens.
De reis van de foto was het weer wel uitzonderlijk hoor, geen drup regen in Bergen en behalve op het hoogste punt van de Oslo - Bergen spoorlijn overal boven de 20 graden, het was zelfs zo erg dat de geplande stoomlocomotief van Hamar via Oslo naar Bergen en terug naar Oslo verboden werd wegens bermbrandgevaar door langdurige droogte. De vervanger was een klassieke electrische locomotief (bouwj 1955) en die deed het nog goed.

Klaas, in december naar Neurenberg maar daar zullen wel weinig nautische zaken te fotograferen zijn schat ik, het is dan meer kerstmarkten en (historische) treinen en trams kijken.
Maar zodra ik weer iets nautisch tegen kom tijdens het scannen of tijdens mijn reizen dan post ik het weer.

Fijne zondag verder en tot een volgende keer maar weer.

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door peelander »

TonyfH schreef: 05 mei 2019 14:28 Oslo - Bergen spoorlijn overal boven de 20 graden, het was zelfs zo erg dat de geplande stoomlocomotief van Hamar via Oslo naar Bergen en terug naar Oslo verboden werd wegens bermbrandgevaar door langdurige droogte. De vervanger was een klassieke electrische locomotief (bouwj 1955) en die deed het nog goed.
Teun.
Welke stoomtrein zou zijn ingezet als deze elektrische loc het niet had overgenomen?
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(61).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(61).jpg (213.44 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(60).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(60).jpg (126.51 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(44).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(44).jpg (175.97 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(58).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(58).jpg (149.3 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(47).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(47).jpg (209.42 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(46).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(46).jpg (130.83 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(50).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(50).jpg (227.13 KiB) 3843 keer bekeken
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(49).jpg
04 07 2017 hamar spoorwegmuseum(49).jpg (100.13 KiB) 3843 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

Jan, helaas, de juiste locomotieven heb je er niet bijstaan.
Ik ben tijdens die reis wel in het museum in Hamar geweest, ik vond het een mooi museum.

De stoomlocomotief die ons zou trekken hebben wij later wel te zien gekregen
stoomlok 271.jpg
stoomlok 271.jpg (260.59 KiB) 3753 keer bekeken
stoomlok nr 271.jpg
stoomlok nr 271.jpg (158.47 KiB) 3753 keer bekeken
En de electrische lok die ons getrokken heeft was een EL 11
Hier gefotografeerd tijdens een schijnvertrek op de hoofdlijn van Oslo naar Bergen
Foto run by op de hoofdlijn.jpg
Foto run by op de hoofdlijn.jpg (336.06 KiB) 3753 keer bekeken
En nog een keer tijdens een stop in Voss
Wachten in Voss.jpg
Wachten in Voss.jpg (298.15 KiB) 3753 keer bekeken
Trouwens, de wagons waren van die mooie met houten latjes, ofwel de Noorse museumtrein.

En om het een beetje nautisch te houden een foto van de ferry Schleswig-Holstein van de Vogelfluglinie
Veerboot Puttgarden Rødby.jpg
Veerboot Puttgarden Rødby.jpg (163.4 KiB) 3753 keer bekeken
En het vervoermiddel waarmee ik onderweg was richting huis tijdens de overtocht met een zusje van de Schleswig-Holstein
Op de veerboot.jpg
Op de veerboot.jpg (173.12 KiB) 3753 keer bekeken
Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

MS Roald Amundsen — First Hybrid Electric-Powered Expedition Cruise Ship
+
ms roald amundsen.jpg
ms roald amundsen.jpg (24.67 KiB) 1808 keer bekeken
+

Hurtigruten, a Norwegian ferry and expedition cruise operator, has put into service, MS Roald Amundsen, the world’s first hybrid electric-powered expedition cruise ship. The 530-passenger ship has twin battery banks that operate in conjunction with the ship’s four diesel generators and are expected to reduce overall fuel consumption by 20%. The MS Roald Amundsen is the first of three hybrid-powered cruise ships ordered by Hurtigruten. Forbes quotes the company as saying that it is investing more than $850 million in building the world’s greenest cruise line.
The company is also moving beyond just hybrid technology in an effort to cut the use of fossil fuels. Last year the company announced that its ships will be outfitted to run on biogas and biofuel. They plan on using waste from Norwegians lumber and fishing industries to fuel their ships. Or as one travel writer noted, “Hurtigruten cruise ships will soon be powered with dead fish.”
“What others see as a problem, we see as a resource and a solution,” the company said in a press release. “By introducing biogas as fuel for cruise ships, Hurtigruten will be the first cruise company to power ships with fossil-free fuel.”
The company said it will operate ships with liquefied biogas (LBG), which is a renewable gas produced from dead fish and other organic waste. Considered the most environmentally friendly fuel available, biogas is already being used in small parts of the transportation sector, particularly in buses, the company said. Biogas is different from biofuel produced from palm tree oil or from soil that could be used for growing crops.
By 2021, Hurtigruten plans to run at least six of its cruise ships using biogas, large battery packs and liquefied natural gas (LNG).
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nordlys.jpg
nordlys.jpg (124.46 KiB) 1536 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door jdbvos »

Valt ze nu al uitelkaar ??
Bijlagen
nordlys2.jpg
nordlys2.jpg (17.66 KiB) 1462 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie