Storm op zee

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Met respect voor de voorgaande meningen over het losgaan van knevels op waterdichte deuren of luiken is het onmogelijk dat dit soort luiken door slecht weer opengeslagen worden als ze goed zijn afgesloten.
Als ze door slecht weer wel open geslagen worden zijn ze niet goed genoeg gesloten. Dus jaco heeft het gelijk aan zijn zijde en Eric en stuurkadotje moeten zich nog maar eens afvragen of het luik voor de aanvang van het slechte weer wel goed gecontroleerd is.

vr gr Henk

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Bedankt Henk
Ik blijf erbij dat een goed gesloten deur, luik Nooit open gaat door over komend water.

Het wordt wat anders als het hele luik van dek af gaat.
Dit bedoelde Eric, denk ik, met het bak luik.
Daar kan de zee het luik hoofd van dek af scheuren en blijft er van de hele constructie niets over om een luik op te leggen.

Natuurlijk is het stuurmachinekamer luik tevens nooduitgang van de Machinekamer, dus van binnen uit te openen.
De Waterdruk druk het luik in de rubbers en er zal dus geen water binnen komen.
Maar dan nog: Moet het wel VAN BEGIN AF AAN GOED DICHT ZITTEN, met goede rubbers........
Als het water dus het rubber nog indrukt, bestaat de KANS dat de knevel, als die niet goed zit, open zal gaan. Is er nog niets aan de hand want er zitten 4 knevels op.
Maar las er 1 schaap gaat volgen de anderen......
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Als het schip met zijn kop in een flink zeetje duikt, heb je een berg water op dat luik staan, met dito gewicht, dat het luik enigzins in zijn rubbers zal drukken.
De knevels zoals ik bedoelde komen daardoor niet vaster te zitten, maar losser.
Er is een groot verschil in de kracht die je op de rubbers kunt uitoefenen middels knevels, en de kracht die zo'n berg water uitoefend.
Het is wel degelijk denkbaar dat zo'n knevel zoveel speling krijgt dat hij los gaat.
Aantrekken met een holle pijp leverd binnen een korte tijd ingedrukte pakkingen op, waardoor je de knevels zonder krachtsinspanning los kunnen gaan.
Knevels kan je tot "haaks" draaien voordat ze tegen hun aanslagpunt komen.
Verder willen ze niet, en met oude ingedrukte pakkingen zitten ze te los.
De remedie is (lijkt) dan de pakkingen regelmatiger vervangen.
Niettemin heb ik eens meegemaakt dat vlak voor aankomst IJmuiden het bakluik open ging, een luik die ik zelf als laatste had gesloten, en die technisch gezien geheel in orde was.
Gelukkig konden we het van de brug af zien gebeuren.
Door af te slacken en bij te draaien hebben we kans gezien het bakluik weer te sluiten.
Omdat ik daarvoor net als Jacco en Henk dacht dat het gewoon flauwe excuses waren voor niet goed dichtmaken waren, maar nu met eigen ogen zag wat er gebeurde, ben ik vanaf dat moment met "boutje/moertje" en de borgstang voor de knevels gaan werken.

Onderschat de zee niet, die is sterker dan je denkt.
Overigens is er nog een factor die ik niet wil uitsluiten, namelijk trillingen.
Ik kan met voorstellen dat door trillingen in het schip, b.v. na een paaltje pikken, zo'n knevel zich los gaat werken.
Dit heb ik gezien op de Maria Green, de eerste uit de M-serie van GenChart. Door een ?ontwerp? fout trilde het achterschip heel erg, met name bij manoeuvreren.
Alles trilde zo'n beetje kapot, beugels van leidingen, ladders, etc.
Met verbazing heb ik toen een knevel van een waterdichte deur, die zwaar dicht ging, gewoon langzaam zien openen, puur door toedoen van de trillingen en het gewicht van de knevel zelf.
OK, dat zijn mechanische trillingen, en het was maar één knevel op het hele schip die dit deed, maar toch kan ik mij indenken dat het een rol speelt.

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Supply Vessel in heavy weather.
[T.Johannsson]
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

A Nightmare View.

Afbeelding
foto: U.Salewski.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

ACT-6.
Afbeelding
[Atlanticviewer]
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Nach Helgoland.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Popeye
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 nov 2005 18:08
Locatie: Julianadorp

Bericht door Popeye »

Ruwe Noorzee
Afbeelding

Ruud M
Varen is fijner dan je denkt
Pluijm

Bericht door Pluijm »

Deze vond ik in een propagandaboekje van de Marine
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

storm op zee

Bericht door Joost.R »

Afbeelding


Plaats reactie