Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jinny »

jeroen schreef: 11 dec 2020 14:02 Jinny, als ik het goed heb onthouden is het 1000 Volt. Is een verplichting in het leven geroepen omdat er teveel ongelukken gebeurde op schepen met een voornamelijk electrische voortstuwing. Gaat voornamelijk over het veilig kunnen schakelen etc en hoe je veilig breakers kunt verwijderen en terugplaatsen.
Tot 1kV dus, hetzelfde als wat ik doe....
Thks.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Co »

jeroen schreef: 11 dec 2020 14:02
Martijn, voor de verlenging kan een alternative ervaring mee tellen echter zie onderstaande via de website van het kiwa
Kiwa schreef:Alternatieve ervaring
In overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt alternatieve ervaring beoordeeld.

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u 24 maanden diensttijd hebben in de afgelopen vijf jaar terwijl u in bezit was van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs. Daarnaast moet u relevante herhalingstrainingen hebben gevolgd.

In artikel 10.7 van de Regeling zeevarenden vindt u een aantal functies die mogelijk in aanmerking komen.

Met alternatieve ervaring kunt u alleen maar verlengen en niet verhogen.

Om alternatieve ervaring aan te tonen, moet u een uitgebreide functieomschrijving op laten maken door uw werkgever en hierin ook uw (gemiddeld) aantal gewerkte dagen te vermelden.
Je zal dus in de afgelopen periode bij elkaar toch 2 jaar gevaren moeten hebben wil je kunnen verlengen. Sinds de 2010 aanvullingen op het STCW verhaal van kracht zijn geworden is het allemaal veel lastiger geworden om je VBB te kunnen behouden.
Ik zelf ben na een periode van een kleine 4 jaar aan de wal weer gaan varen met een nog net geldig VBB maar net net iets minder als 12 maanden vaartijd, dus ik moest ook nog even 2 maanden boven de sterkte gaan varen voor ik deze kon verlengen.
Met de huidige regelgeving komt het er eigenlijk op neer dat het bijna onmogelijk is om je VBB geldig te houden met een walbaan. Dus tenzij je verwacht weer een keer terug naar zee te willen kun je er beter vanaf zien, maar dat is natuurlijk puur mijn persoonlijke mening!!
Hallo Martijn, wat Jeroen hierboven schrijft is helaas realiteit: Kiwa doet erg strikt over de (recente vaartijd).
Voorheen was dat echt makkelijker.
Als "her-intreder" wil ik mijn ervaring op dit forum zetten:
In 2008 was mijn technische werk (>20jaar) aan de wal geen aanleiding om me, na drie maanden vaartijd (seatime) "boven de sterkte"de oude verlopen vaarbevoegdheid terug te geven. Mij werd een bevoegdheid tot "E.O.W." verleend. In de jaren daarna is dit uiteindelijk STCW III/2 (Ch.Eng all ships) geworden.
Net als de bovengenoemde schrijvers schat ik in dat het nu wel moeilijker zal worden.
Van mijn wal ervaring heb ik overigens nog tot eind 2019 heel veel profijt gehad aan boord.

Succes, en wijsheid.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Martijn_H
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2014 20:53
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn_H »

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb er een nachtje over geslapen en ik laat het er inderdaad bij en ga me richten op cursussen en studies voor mijn huidige baan.

Een beetje off-topic :
v+d schreef: 11 dec 2020 17:31 Dit forum wordt bemand door een aantal ex-zeevarenden die na hun werk op zee aan de wal zijn gaan werken.
Na enige en soms langdurige gewenning vonden we ook aan de wal onze plaats in de ratrace :D Als je toch van plan bent om voor een carrière aan de wal te kiezen kan je beter daar in investeren, aan de wal worden nog prachtige technische zaken verricht vaak uitdagender en ingewikkelder als aan boord van schepen.
Ik heb maar negen jaar in machinekamers aan boord gewerkt en dat en alles er omheen is voor mij nostalgie, de echte uitdagingen kwamen pas toen ik aan de wal mijn eigen toko begon.
Ook leuk, ook hard werken, veel reizen en met buitenlanders werken.
Dus...
Niet dat het me iets aan gaat en als ik vragen mag :
Wat voor bedrijf ben je begonnen? Is dat zo leuk als dat het lijkt?

Groet, Martijn.
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door TonyfH »

Hallo Martijn,

Ik kan je in deze niet echt raad geven maar wil je wel veel wijsheid wensen bij je beslissing.

Mocht je op de centrale blijven werken en het later toch niet zo naar je zin hebben kan je altijd nog op zoek naar iets anders, dat heb ik ook gedaan en achteraf gezien heb ik daar geen spijt van gehad.
Al kreeg ik later wel eens de opmerking dat men in een bedrijf waar ik solliciteerde "geen centrale mensen wilde hebben" omdat die te hiërarchisch waren" en "teveel verdienden", als ik zeg de laatste 10 a 15 jaar iemand van een ander bedrijf sprak hoorde ik daarentegen vaak "wij zouden graag machinisten aannemen want er is tegenwoordig niemand meer die in de techniek wil werken en ook nog in continuedienst".
In mijn loopbaan ben ik oud zeevarenden tegengekomen in allerlei beroepen, dus staar je niet blind op de centralewereld alleen.
Verder kan je in de centralewereld meestal nog flink omhoog/veranderen binnen het bedrijf als je maar cursussen volgt.
Ik heb verschillende kollega's gehad die zich zo omhoog gewerkt hadden in het bedrijf.
Daarentegen heb ik ook een enkele kollega gehad die succesvol terug naar de vaart gegaan is want eerlijk is eerlijk, als je van de vaart komt is het wel heel erg wennen aan de walmentaliteit hoor.

@ Jinny, volgens de NEN .... is alles boven de 1000 V (1 kV) toch Hoogspanning?
Zoiets borrelt tenminste bij mij op uit mijn geheugen.
Ik vind het wel belangrijk dat scheepswerktuigkundigen daar ook over leren gezien mijn eigen ervaring.
Ter illustratie, de F-klasse tankers uit de jaren '70 van Shell waren "stoomloos" waarbij de dekwerktuigen hydraulisch aangedreven werden en de ladingpompen elektrisch met 3,3 kV elektromotoren. De 3,3 kV generatoren werden aangedreven via een clutch en een tandwielkast door de hoofdmotoren.
Op een gegeven moment moest er onderhoud gepleegd worden aan de 3,3 kV installatie en dat "mocht" ik gaan doen want "jij bent de derde (deed bij Shell de elektriek) dus succes ermee"
Afijn, boeken opgezocht, boerenverstand aangezwengeld en aan de slag dan maar. Blijkbaar heb ik het toch goed gedaan want het schip heeft nog lang zat rondgevaren en ik heb zonder grote bakkies mijn pensioen gehaald maar ik kan je verzekeren dat ik mij toch niet helemaal lekker voelde toen ik aan die klus begon en bezig was, dus enige vorm van scholing op het gebied van hoogspanning is mijns inziens ten sterkste aanbevolen want er zijn al veel te veel (fatale) ongelukken gebeurd met hoogspanningsinstallaties.

Tot zover mijn bijdrage aan dit onderwerp, groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jinny »

@ Teun
Hoogspanning is net afhankelijk van wie je het vraagt.
Een distributiemonteur noemt 1kV tot 25kV laagspanning en 25kV tot 100kV middenspanning en alles daarboven hoogspanning (as ik me niet vergis).
Een elektronicus noemt alles boven de 100V DC hoogspanning
In principe is in mijn vakgebied alles beneden de 1kV laagspanning.
Let wel, je kan er nog altijd serieus aan doodgaan, die 230V.

3.3kV is wel serieuze hoogspanning overigens en ik snap je wel.
Les 1, altijd afschakelen (en zegelen) bij vingertjeswerk.
Les 2, meten met speciale (geschikte) apparatuur.
Les 3, let op de kruipafstand.
Dan is het in principe niet moeilijker dan 230V.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door v+d »


Niet dat het me iets aan gaat en als ik vragen mag :
Wat voor bedrijf ben je begonnen? Is dat zo leuk als dat het lijkt?

Groet, Martijn.
Martijn, ik begon (na wat geklooi elders) een machinefabriek die zich toelegde op het bouwen van speciale machines voor diervoeding.
Jawel, de kunst had ik afgekeken in Amerika maar hier moest ik het toch wel zelf doen ;)
Het is juist wel boeiend om je ervaringen en kennis te gaan gebruiken op een totaal ander vakgebied.
Inmiddels ben ik ruim 78 jaar en het bedrijf bestaat nog steeds dus het kan...
Of het zo leuk is als het lijkt? ik kan je wel vertellen dat het leven niet altijd leuk is en dat hoeft ook niet, het moet wel een beetje uitdagend zijn voor mij anders ga ik mij vervelen.
Er is niets zo erg als je vervelen daarom vond ik motorschepen beter om op te werken als turbineschepen, wachtlopen was sowieso geen hobby van mij.
Ik heb dat werk nooit gemist wel het varen op zich(en nog wel eens).
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door TonyfH »

@ Jinny,

Als ik het niet dacht, iedere beroepsgroep een eigen definitie van hoogspanning.
Ik had het kunnen weten, als er mensen van Enexis bij ons kwamen werken in een 10 kV installatie hadden zij het altijd over "middenspanning", als het daarentegen over "hoogspanning" hadden ging het steevast over de transportlijnen en/of stations van 110 kV en hoger.

En doodgaan aan 230 V, daar werden wij bij de cursussen BEI (hoogspanning) steeds op gewezen, dus respect voor elektriciteit werd er bij ons goed ingestampt.

tot zover maar weer.

Fijn weekend verder en de groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jdbvos »

electric3fp9fz.gif
electric3fp9fz.gif (19.46 KiB) 802 keer bekeken
Oost, west...ook best
Windmolenrat70
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 »

Mathieu schreef: 11 dec 2020 13:04 Hoi Martijn,

Heb je al het high voltage certificaat? Moet je sinds 2016 verplicht hebben als wtk. Refresher doe ik in Duitsland, zijn een stuk goedkoper daar. Of ik nu naar Rotterdam ga of naar Leeer in Duitsland maakt voor mij niet uit, in beide gevallen heb ik een hotel nodig. Als ik jou was zou ik proberen je papieren geldig te houden, hebben is hebben.
let op dat HV alleen nodig is als je een VBB hebt dat geldig is tot 31-12-2016. Als je verlengt vraagt kiwa voor een HWTK alleen om BST / ADFF / PSCRB.

Als je dus een VBB hebt wat is langer geldig is dan 31-12-2016 dan heb je al eens HV overlegt, dat kan ook zijn als het in je diploma zit.

Je kunt ADFF / BST / PSCRB ook halen als je op vakantie bent in Litouwen of Bulgarije, heb zelf destijds voor 400 euro alles behaald terwijl mijn familie 50 km verderop op een mooie camping zat in Litouwen.
Windmolenrat70
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 »

jeroen schreef: 11 dec 2020 14:02 Jinny, als ik het goed heb onthouden is het 1000 Volt. Is een verplichting in het leven geroepen omdat er teveel ongelukken gebeurde op schepen met een voornamelijk electrische voortstuwing. Gaat voornamelijk over het veilig kunnen schakelen etc en hoe je veilig breakers kunt verwijderen en terugplaatsen.

Martijn, voor de verlenging kan een alternative ervaring mee tellen echter zie onderstaande via de website van het kiwa
Kiwa schreef:Alternatieve ervaring
In overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt alternatieve ervaring beoordeeld.

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u 24 maanden diensttijd hebben in de afgelopen vijf jaar terwijl u in bezit was van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs. Daarnaast moet u relevante herhalingstrainingen hebben gevolgd.

In artikel 10.7 van de Regeling zeevarenden vindt u een aantal functies die mogelijk in aanmerking komen.

Met alternatieve ervaring kunt u alleen maar verlengen en niet verhogen.

Om alternatieve ervaring aan te tonen, moet u een uitgebreide functieomschrijving op laten maken door uw werkgever en hierin ook uw (gemiddeld) aantal gewerkte dagen te vermelden.
Je zal dus in de afgelopen periode bij elkaar toch 2 jaar gevaren moeten hebben wil je kunnen verlengen. Sinds de 2010 aanvullingen op het STCW verhaal van kracht zijn geworden is het allemaal veel lastiger geworden om je VBB te kunnen behouden.
Ik zelf ben na een periode van een kleine 4 jaar aan de wal weer gaan varen met een nog net geldig VBB maar net net iets minder als 12 maanden vaartijd, dus ik moest ook nog even 2 maanden boven de sterkte gaan varen voor ik deze kon verlengen.
Met de huidige regelgeving komt het er eigenlijk op neer dat het bijna onmogelijk is om je VBB geldig te houden met een walbaan. Dus tenzij je verwacht weer een keer terug naar zee te willen kun je er beter vanaf zien, maar dat is natuurlijk puur mijn persoonlijke mening!!
Niet correct, de regeling eist 24 maanden ervaring. Als je bijvoorbeeld nu een aanvraag doet dan moet je aantonen dat je tussen 09-02-2021 en 09-02-2019 werkzaam was in een alternatieve functie. Dit was vroeger 12 maanden maar is veranderd omdat hierbij geen rekening werd gehouden met bijvoorbeeld vrije dagen, weekend, keertje ziek zijn. Door op 24 maanden te zitten vangt men dit op.

als je een VBB langer dan vijf jaar laat verlopen is er geen weg meer terug, dat is erg zonde maar wel een eigen keuze.


Plaats reactie