Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Arie »

Jeroen,

Daar ben je iderdaad helemaal vrij in...varen voor een uitzendbureau.

Anyway, die 3 maanden mag je dus ook halen voor het verlopen van je vbb, m.a.w. als je vbb nog een jaar of anderhalf jaar geldig zou zijn en je vaart in een 1:1 systeem lukt je dat dus ook niet maar als je in die tijd 3 maanden "opdoet" krijg je dus gewoon je vbb terug?

Die 3 maanden moet dat in je monsterboekje staan of een getuigschrift van een reder? Als je boven de sterkte vaart kan je immers ook niet gemonsterd zijn of?



Vreemde materie.

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

Geen idee, als gewone leerling ben ik altijd wel gemonsterd geweest dus aantekeningen in mn monsterboekje, ik neem aan dat dit nog steeds zo is, maar die detail vragen heb ik nog niet gesteld.
Groeten Jeroen
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Arie »

ok,

benodigde cursussen, zijn dat basic safety en adv. ff ? Geen andere zoals bijv sch. gezondheidszorg?
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

dat is ook idd ook weer zoiets, Basic safety en AFF zijn nog geldig tot mei volgend jaar en daarna niet meer, tenzij je aan die jaar regel voldoet dan zijn ze ook weer 5 jaar geldig.... Scheepsmanagement en de basis gezondheid zijn nog wel geldig.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Hoi Jeroen,
Het kriebelt dus toch weer?
Hier weer aan de wal, weer als docent/instructeur bij de Maritieme Academie in IJmuiden.
Hebben hier ook advanced en basic, maar volgens mij is Falc Nutec voor jou dichterbij?

Pas op voor ene Santoe, al weet ik niet zeker of die ook naar het KIWA is verhuist.
Die weet namelijk helemaal niets.
Mbt de cursussen Basic Safety en Advanced Firefighting, die moeten vanaf 1 jan. j.l. ook elke vijf jaar over gedaan worden, ongeacht of je wel of niet vaart.
Da's iets nieuws, google op Manilla amendments.

Groet,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

Heej Eric,

Het kriebelt niet weer, nog steeds....
Falc Nutec is inderdaad een stuk dichter bij, dat kan ik op de fiets doen als ik zou willen.... :?

Ah zal van de week eens googlen op de Manilla toevoegingen.
Groeten Jeroen
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Arie »

Jeroen,

Als je die 3 maanden boven de sterkte hebt behaald voor het verlopen van je vbb mag/kan je dan al een nieuwe aanvragen of moet je dan wachten tot alles verlopen is?
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

Arie,

Ik weet het niet zeker maar als jij zorgt dat op het moment van aanvragen ook je basic safety en AFF herhaald zijn zou je dat volgens mij kunnen doen voor het verlopen van de huidige vbb.
Groeten Jeroen
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door albert s »

Zover ik weet kun je altijd als je denk een hogere of nieuwe vaarbevoegdheid te kunnen krijgen deze aan vragen bij het KIWA. Je hoeft dus niet te wachten op het verlopen, je moet natuurlijk wel o.a. geldige medische papieren hebben, zie hun internet site.

Verder heb ik hier al een paar keer gelezen dat mensen boven de sterkte gevaren hebben om hun vaarbevoegdheid terug te krijgen, vaak ook zelfs voor vrij lange tijd.
Ben hier een beetje verbaast over, want weet dat zeker in het verleden het mogelijk was om deze tijd te halen in een lagere rang of dispensatie te krijgen ( reder moest dit aanvragen).

Is nu wel al meer dan 10 jaar geleden maar weet dat we 1ste stuurman aan boord kregen die zo ‘n 8 jaar op kantoor had gezeten , en na 3 weken boven de sterkte gevaren te hebben kreeg hij al dispensatie en na nog 6 weken al weer zijn hoogste vaarbevoegdheid.

Maar kan best zijn dat regels nu wat strenger zijn geworden?
Toen werd elke situatie apart bekeken, en had een beetje het idee dat er niet een echt duidelijke regel was, lag er maar net een beetje aan wie je situatie beoordeelde of wat vooreen mooi verhaal jij of de rederij ophing.
Edwin M.

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Edwin M. »

Albert,

De regels zijn veel strenger geworden. Ik heb nu weer mijn VBB terug maar heb wel 3 maanden boven de sterkte moeten varen. Is in 1x gelukt op de eerste reis. Mijn rederij heeft de hele papierwinkel voor me geregeld dus ik had mijn VBB binnen 4 dagen op de mat liggen. Als ik het zelf had moeten doen zouden er 4-5 weken over heen zijn gegaan bij de KIWA...

Verder hebben zij nu ook mijn VBB voor St. Vincent and The Grenadines aangevraagd en die is ook maar 5 jaar geldig. er is dus een hoop veranderd...

Mijn verhaaltje staat in dit topic eerder vermeld dus dan kun je zien wat voor rompslomp en onzekerheden er mede door de KIWA worden veroorzaakt.


Plaats reactie