Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Edwin M.

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Edwin M. »

Cor,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met deze wetsartikelen niet veel kan. Ik heb contact gezocht met Redwise en alle paperassen toegestuurd die ik had van de tijd dat ik bij hen heb gevaren. Zij gaan het een en ander voor me uitzoeken en laten weten wat ik er mee kan en wat ik moet doen om alles weer geldig te laten verklaren. Ben wel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Jij ook veel succes!

Cor Kr
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2010 17:18
Locatie: IJmuiden

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Cor Kr »

Edwin, hou er in ieder geval rekening mee dat je een aantal STCW cursussen moet volgen b.v. radar navigator, scheepsmanagement etc.,niet goedkoop allemaal. Via het O & O fonds van de koopvaardij kun je 40 % vergoed krijgen. Moet je wel 3 jaar blijven varen om de vergoeding weer goed te maken. Zie onderstaande link:

http://www.scheepvaartnet.nl/?pagina=266&menu=14&GID=1

Suc6 Cor
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Vaartijd eisen

Bericht door Arie »

Hallo,

Ik heb begrepen dat je met 1 jaar vaartijd als werktuigkundige een vaarbevoegdheid kan verkrijgen als 2e wtk alle schepen (als je je "alle schepen" mbo diploma hebt) maar in hoeverre is aan deze vaartijd een voortstuwingsgrens gekoppelt, mag je ook ervaring opdoen op schepen < 750 KW en telt deze behaalde vaartijd??

Van de site's van Kiwa en de S.I. word je ook niet veel wijzer, misschien is hier iemand die er wel antwoord op heeft :roll:
Edwin M.

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Edwin M. »

Dank je wel Cor voor deze info. Ik heb tevens bericht van Redwise om een afspraak te maken en eens te komen babbelen...

:idea:
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Eric »

Even een update van mij dan maar.
Uiteindelijk viel het dus allemaal mee, alleen ene Meneer S. van het IVW had meer verstand van trams en treinen dan van zeevaartdiploma's.
Afijn, voor de heren die weer willen gaan varen geldt het volgende:
- Minimaal drie maanden boven de sterkte mee, of in een lagere rang.
- Alle STCW cursussen die ze nog niet hebben gedaan, of meer dan 5 jaar geleden, moeten opnieuw gedaan worden, en dat zijn er ondertussen aardig wat.
- Zeker na 10 jaar of meer verdient het aanbeveling om weer even de theorie op te frissen, en ook de NIEUWE dingen te leren.

Er is in 10 jaar tijd (te)veel veranderd.
Stuurman of kapitein zijn is tegenwoordig voor een groot gedeelte een administratieve baan.
Daarnaast is de apparatuur op de brug erg veranderd.

Op de Maritieme Academie in IJmuiden kunt u een speciale cursus volgen voor herintreders.
Eerst vindt er een orienterend gesprek plaats, en vervolgens wordt bekeken waar de zwakke plekken zitten.
Die worden vervolgens aangepakt, en uiteindelijk stapt u met alle parate kennis voorhanden, en alle STCW cursussen op zak weer aanboord.
Voor meer info, zie http://www.novacollege.nl/Bedrijfsschol ... iding=1531

Last but not least: Na een zeer plezierige periode bij Jumbo ben ik voor anker gegaan achter Kaap Kont, heb Portugal verruild voor Nederhorst den Berg, en werk alweer bijna vier maanden aan de genoemde Maritieme Academie.
Geef daar diverse Scheepsmanagement cursussen, Crisis Management & Human Behaviour, maar ook de Basic Training, Advanced Fire Fighting, alle ISPS cursussen en ook Navigatie en Reisvoorbereiding. Ook op de simulator ben ik de komende tijd weer te vinden.
Bevalt prima, leuk afwisselend werk, wat niet wil zeggen dat ik het varen niet mis.
Maar zoals ik heel in het begin al schreef, I go with the flow, en ook bij mij speelde het sociale deel een grote rol om weer aan de wal te gaan.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Cor Kr
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2010 17:18
Locatie: IJmuiden

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Cor Kr »

Edwin M. schreef:Dank je wel Cor voor deze info. Ik heb tevens bereicht van Redwise om een afspraak te maken en eens te komen babbelen...

:idea:

Suc6 Edwin, mss komen we elkaar nog tegen. Ga zaterdag uitvliegen naar Hong Kong voor een ship delivery van een AHTS voor Redwise richting Bahrein.

Groet

Cor
Edwin M.

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Edwin M. »

Eric,

Ook bedankt voor je verfrissende kijk op herintreders. Heb ik wat aan!

:wink:
Edwin M.

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Edwin M. »

Na lange tijd getwijfeld te hebben ben ik me nu echt aan het oriënteren wat ik allemaal moet gaan doen om mijn VBB weer laten gelden.

De betreffende instantie die de VBB afgeeft is tegenwoordig het KIWA Register in Rijswijk.

De procedure zal zijn:

- Marcom A halen (mijn RTA is verlopen)
- Advanced fire fighting
- Basic safety training
- 3 maanden vaartijd halen dus boven de sterkte meevaren
- Keuringen (oog, oor, lichamelijk)
- Monsterboekje aanvragen (ook verlopen)

Daarna kan ik een aanvraag doen bij het KIWA Register voor een nieuw VBB en dan zou ik mijn rang weer terug hebben...

Al met al zal het een kleine €4.000,- gaan kosten dus dat is toch even slikken en goed nadenken wat te doen. Verder ben ik aan het kijken of ik in mijn huidige baan mijn vakantiedagen kan opnemen om diverse cursussen te gaan doen zodat ik nog geen ontslag hoef te nemen bij mijn huidige baas waar ik nog steeds een vaste baan heb. Per cursus zal ik toch steeds een week vrij moeten nemen.

En ook ben ik aan het kijken waar en hoe ik mijn vaartijd zal kunnen halen. Misschien niet even makkelijk omdat ik boven de sterkte mee zal moeten varen. Iemand suggesties?

Verder heb ik nog 1 vraag. Heeft iemand ervaring met de studie Marcom A (manier van lessen volgen en examen doen) want de tijd dat ik in de schoolbanken zat is toch al weer een tijd geleden...

Al met al een hoop twijfel hoe ik dit ga aanpakken en hoe dit alles in te passen.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

Wellicht heb je hier wat aan. Was in '94 ook in het bezit van RTA en moest Marcom A halen ( dit werd internationaal
verplicht, RTA vond men niet voldoende meer) dus kreeg ik ( met vele anderen) een opwaarderings cursus van twee dagen op de zeevaartschool in R'dam. Kreeg een paar dagen voor die cursus begon een boek van ze opgestuurd
met de nodige leerstof hierover. Wellicht bestaat zoiets nog,vraag eens bij ( meerdere?) een zeevaartschool.

Staat mij bij dat als je je vaarbevoegdsheids weer geldig wilt krijgen dat je ook je vaartijd in een lagere rang kan doen voor een bepaalde tijd,dus niet boven de sterkte. Doch het fijne weet ik hier niet van.

Succes gewenst.

Groeten,K.Brouwer.
Edwin M.

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Edwin M. »

Henk,

Ik probeer ook een boek en examenvragen van Marcom A in mijn bezit te krijgen om eens te gaan snuffelen in de theorie. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Ik wil het niet zo maar aanschaffen voordat ik mijn stappen ga zetten...


Plaats reactie