Maritieme filatelie
Re: Maritieme filatelie
Groeten, Hans.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
een blokje uit een automatenboekje (1997) van Groenland, Naam van het schip: s.s. 'Gertrud Rask',
Roepnaam: OYDA,
Bouwjaar: 1923,
Eigenaar: Greenland Government.
Op 7 februari 1942 leed het s.s. 'Gertrud Rask' schipbreuk tijdens een storm langs de kust van Nova Scotia ter hoogte van Baccaro Point. De bemanning heeft het overleefd.
Groeten, Wim.
een blokje uit een automatenboekje (1997) van Groenland, Naam van het schip: s.s. 'Gertrud Rask',
Roepnaam: OYDA,
Bouwjaar: 1923,
Eigenaar: Greenland Government.
Op 7 februari 1942 leed het s.s. 'Gertrud Rask' schipbreuk tijdens een storm langs de kust van Nova Scotia ter hoogte van Baccaro Point. De bemanning heeft het overleefd.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Tweede velletje uit hetzelfde automatenboekje.
Name: Hans Egede
Type: Steam merchant
Tonnage 900 tons
Completed 1905 - Burmeister & Wain´s Maskin & Skibsbyggeri A/S, Copenhagen
Owner Grönlands Styreise, Copenhagen
Homeport : Copenhagen
Date of attack: 6 Mar 1942
Nationality: Greenland
Fate: Sunk by U-587 ( Ulrich Borcherdt)
Position: 46N, 55.30W - Grid BB 6759
Complement: 23 (23 dead - no survivors)
Route: Ivigtut, Greenland (27 Feb) - Philadelphia
The Steam schooner named 'Hans Egede' was sailing from Copenhagen to Greenland with provisions. In the second world war it was sailing between the United States and Greenland. In 1942 the ship was torpedoed by a German boat.
Groeten, Wim.
Name: Hans Egede
Type: Steam merchant
Tonnage 900 tons
Completed 1905 - Burmeister & Wain´s Maskin & Skibsbyggeri A/S, Copenhagen
Owner Grönlands Styreise, Copenhagen
Homeport : Copenhagen
Date of attack: 6 Mar 1942
Nationality: Greenland
Fate: Sunk by U-587 ( Ulrich Borcherdt)
Position: 46N, 55.30W - Grid BB 6759
Complement: 23 (23 dead - no survivors)
Route: Ivigtut, Greenland (27 Feb) - Philadelphia
The Steam schooner named 'Hans Egede' was sailing from Copenhagen to Greenland with provisions. In the second world war it was sailing between the United States and Greenland. In 1942 the ship was torpedoed by a German boat.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
Bovenste rij v.l.n.r.:
'Astrid' - galjas
gebouwd in 1947, lengte: 25 m, breedte: 7.1 m, zeiloppervlak: 275 m², vlag; Finland.
'Jacobstads Wapen' - galjas
Length: 82 ft (25 meters)
Length (overall): 131 ft (40 meters)
Bowsprit: 49 ft (15 meters)
Width: 25 ft (7.6 meters)
Draught: 8 ft (2.5 meters)
Sails: eight, total sail area 5 813sq/ft (540 square meters)
Main mast height: 105 ft (32 meters) above the waterline
Flag: Finland.
'Suomen Joutsen'
Suomen Joutsen (Swan of Finland in English) (former names are Laënnec, Oldenburg) is a three-mast, steel hull, full rigged ship. She was built in 1902 in St. Nazaire, France to serve in the trade between Atlantic and Pacific ports. In 1930 she was bought by the Government of Finland to serve as Finnish Navy training ship. Before World War II she made eight long ocean voyages. From 1956 she was a stationary Seamen's School for the Finnish Merchant Navy. Since 1991, she has been a museum ship owned by City of Turku, Finland.
Length: 84.3 m
Width: 12.2 m
Depth: 6.3 m
Onderste rij:
'Tradewind' - haringlogger, later topzeilschoener.
lengte: 37 m, breedte: 6,85 m, diepgang: 2,95 m, tonnage: 195 t, bouwjaar: 1911.
'Merikokko' - reddingboot
Gebouwd in 1938, lengte: 13.1 m, breedte: 3,5 m, diepgang: 0.9 m, vlag: Finland, snelheid: 9 kn.
'Sigyn' - barkentijn
Bouwjaar: 1887, l.o.a.: 57,5 m, breedte: 9 m, diepgang: 4.0 m (geladen), zeiloppervlak: 1000 m², snelheid: 11,5 kn.
Vlag: Finland.
Groeten, Wim.
Bovenste rij v.l.n.r.:
'Astrid' - galjas
gebouwd in 1947, lengte: 25 m, breedte: 7.1 m, zeiloppervlak: 275 m², vlag; Finland.
'Jacobstads Wapen' - galjas
Length: 82 ft (25 meters)
Length (overall): 131 ft (40 meters)
Bowsprit: 49 ft (15 meters)
Width: 25 ft (7.6 meters)
Draught: 8 ft (2.5 meters)
Sails: eight, total sail area 5 813sq/ft (540 square meters)
Main mast height: 105 ft (32 meters) above the waterline
Flag: Finland.
'Suomen Joutsen'
Suomen Joutsen (Swan of Finland in English) (former names are Laënnec, Oldenburg) is a three-mast, steel hull, full rigged ship. She was built in 1902 in St. Nazaire, France to serve in the trade between Atlantic and Pacific ports. In 1930 she was bought by the Government of Finland to serve as Finnish Navy training ship. Before World War II she made eight long ocean voyages. From 1956 she was a stationary Seamen's School for the Finnish Merchant Navy. Since 1991, she has been a museum ship owned by City of Turku, Finland.
Length: 84.3 m
Width: 12.2 m
Depth: 6.3 m
Onderste rij:
'Tradewind' - haringlogger, later topzeilschoener.
lengte: 37 m, breedte: 6,85 m, diepgang: 2,95 m, tonnage: 195 t, bouwjaar: 1911.
'Merikokko' - reddingboot
Gebouwd in 1938, lengte: 13.1 m, breedte: 3,5 m, diepgang: 0.9 m, vlag: Finland, snelheid: 9 kn.
'Sigyn' - barkentijn
Bouwjaar: 1887, l.o.a.: 57,5 m, breedte: 9 m, diepgang: 4.0 m (geladen), zeiloppervlak: 1000 m², snelheid: 11,5 kn.
Vlag: Finland.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
Een 'presentation pack' van Team New Zealand m.b.t. de America's Cup.
Groeten, Wim.
Een 'presentation pack' van Team New Zealand m.b.t. de America's Cup.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
de eerste uit een Noorse serie van drie: 1. Statsraad Lehmkuhl, 2. Christian Radich en 3. Sørlandet.
De scheepsromp van de Statsraad Lehmkuhl heeft een lengte van 84,6 meter. De totale lengte, inclusief boegspriet, bedraagt 98 meter. De maximale breedte is 12,6 meter. De masthoogte is 48 meter. De 22 zeilen hebben een totale oppervlakte van 2.026 m². Maximale snelheid is 11 knoop met motor en 17 knoop met zeil. Het schip heeft een vaste bemanning van 17. Er kunnen maximaal 150 leerlingzeilers mee. Het maximale aantal passagiers bedraagt 350.
Het van oorsprong Duitse schip werd gebouwd door de rederij Johann C. Tecklenborg in Bremerhaven in 1914 en werd Grossherzog Friedrich August gedoopt, naar groothertog Frederik August van Oldenburg. Het diende oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Britten en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl (1855-1949), minister (statsråd) van werkgelegenheid in de Noorse regering. Het schip werd ook vernoemd naar Lehmkuhl.
In de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip na de Duitse bezetting van Noorwegen in 1940 weer een Duitstalige naam: de Westwärts. Na de oorlog, in 1945, kreeg het schip weer de naam Statsraad Lehmkuhl.
In 1967 leek het erop dat het schip naar het buitenland verkocht zou worden, maar de Noorse reder Hilmar Reksten kocht het op en schonk het in 1978 aan een stichting, Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, dat het schip tot op de dag van vandaag in beheer heeft. (Wikipedia)
de eerste uit een Noorse serie van drie: 1. Statsraad Lehmkuhl, 2. Christian Radich en 3. Sørlandet.
De scheepsromp van de Statsraad Lehmkuhl heeft een lengte van 84,6 meter. De totale lengte, inclusief boegspriet, bedraagt 98 meter. De maximale breedte is 12,6 meter. De masthoogte is 48 meter. De 22 zeilen hebben een totale oppervlakte van 2.026 m². Maximale snelheid is 11 knoop met motor en 17 knoop met zeil. Het schip heeft een vaste bemanning van 17. Er kunnen maximaal 150 leerlingzeilers mee. Het maximale aantal passagiers bedraagt 350.
Het van oorsprong Duitse schip werd gebouwd door de rederij Johann C. Tecklenborg in Bremerhaven in 1914 en werd Grossherzog Friedrich August gedoopt, naar groothertog Frederik August van Oldenburg. Het diende oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Britten en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl (1855-1949), minister (statsråd) van werkgelegenheid in de Noorse regering. Het schip werd ook vernoemd naar Lehmkuhl.
In de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip na de Duitse bezetting van Noorwegen in 1940 weer een Duitstalige naam: de Westwärts. Na de oorlog, in 1945, kreeg het schip weer de naam Statsraad Lehmkuhl.
In 1967 leek het erop dat het schip naar het buitenland verkocht zou worden, maar de Noorse reder Hilmar Reksten kocht het op en schonk het in 1978 aan een stichting, Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, dat het schip tot op de dag van vandaag in beheer heeft. (Wikipedia)
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
de tweede uit de serie van drie: 1. Statsraad Lehmkuhl, 2. Christian Radich, 3. Sørlandet.
Christian Radich
De Christian Radich is een zeilschip van het type windjammer, varend onder Noorse vlag. Het schip (bouwjaar 1937) is bekend door de film Windjammer uit 1957.
IMO-nummer 5071729
gegevens:
GT: 663
NT: 198
Lengte inclusief boegspriet: 62,5 meter (205.05 voet)
Lengte exclusief boegspriet: 53,35 meter
Breedte: 9,7 meter
Diepgang: 5,7 meter
Aantal kooien: 78
Hoofdmotor: 850 pk (626 Kw) Caterpillar diesel
(Wikipedia)
Groeten, Wim.
de tweede uit de serie van drie: 1. Statsraad Lehmkuhl, 2. Christian Radich, 3. Sørlandet.
Christian Radich
De Christian Radich is een zeilschip van het type windjammer, varend onder Noorse vlag. Het schip (bouwjaar 1937) is bekend door de film Windjammer uit 1957.
IMO-nummer 5071729
gegevens:
GT: 663
NT: 198
Lengte inclusief boegspriet: 62,5 meter (205.05 voet)
Lengte exclusief boegspriet: 53,35 meter
Breedte: 9,7 meter
Diepgang: 5,7 meter
Aantal kooien: 78
Hoofdmotor: 850 pk (626 Kw) Caterpillar diesel
(Wikipedia)
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Maritieme filatelie
Hallo Wim,
Onderstaand een kleine aanvulling op de Christian Radich. De Christian Radich is naar de Noorse cavallerie-officier, ondernemer en reeder Christian Radich genoemd.
In 1889 gaf Christian Radich 90.000,00 NKR aan een stichting voor de bouw van een zeilend schoolschip, onder de voorwaarde dat het schip naar hem benoemd zou worden.
Reeds in 1916 zou door de aankoop van een volschip (Transatlantic ex Mersey, 1847 brt, voor het bedrag van NKR 410.000,00) als vrachtdragend zeilend schoolschip met de naam Christian Radich aan de wens van Radich tegemoet gekomen worden.
Echter kon het plan niet doorgaan, door de enorm gestegen prijzen van schepen werd het schip naar Kristiana (sinds 1924 weer Oslo) beorderd en een jaar later voor NKR 800.000,00 verkocht.
Het zou nog 20 jaar duren voordat de wens van Christian Radich in vervulling zou gaan.
Tenslotte liep in 1937, bijna 40 jaar na de dood van zijn naamgever, de Christian Radich van stapel.
In 1877, toen Radich nog leefde, werd het comitee tot aankoop van een schip als schoolship voor als zeelui bestemde jongeren (Commite for Innkjøp af Skib til Skoleskib for Gutter bestemte til Sømend ) opgericht (heden Det Stiftelsen Christian Radich), die eerst de Engelse Bark Lady Grey kochten en in Christiana om doopten, om daarmee sinds 1881 zeelui op te leiden.
In 1901 werd ze door de van de Marine opgekochte Statsraad Erichsen vervangen, waarna in 1937 de Cristian Radich de opvolging aantrad.
Haar eerst reis leidde haar naar Halden (toendertijd Frederikshald bij de Zweedse grens), naar de Orkney's en naar Leith, Schotland, daar vandaan weer naar de Oostzee.
In 1939 liep ze onder kapitein Alf Bryde uit voor haar eerste Trans Atlantische reis naar New York.
1940 werd het schip door de Duitsers in beslag genomen en als depotschip voor duikboot bemanningen gebruikt.
In 1945 zonk tijdens een bombardement op Flensburg het schip na een paar treffers in de haven van Flensburg.
Na de oorlog werd het schip gelicht, naar Sandefjord gebracht en voor £ 70.000 weer gerepareerd, het slopen zou duurder geweest zijn.
In het jaar 1957 werkte het schip mee in de Film Windjammer en in de 70er jaren in de TV serie Onedin Line.
Tijdens de opnames van de film Windjammer kwam de Christian Radich de Pamir tegen, die kort na de filmopnames in een storm ten onder ging.
Dat waren de laatste filmopnames van de Pamir.
Sinds 1999 vaart de Christian Radich niet meer als schoolschip maar vaart in charter om met betalende gasten cruises te ondernemen.
Christian Radich
Roepsein: LJLM
Gebouwd door: Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norwegen
Constructeur: Kap. Christian Blom, Direktor der „Marinens Hovedverft“, Horten, Norwegen
Bouwnr: 115
Bouwkosten: NKR 609.293,04
Tewaterlating: 5-2-1937
Lengte o.a.: 72,5 m/ 74,5m
Lengte (romp): 62,5 m
Lengte (aan dek): 59 m
Lengte (waterlijn): 53 m
Breedte: 9,80 m
Diepgang: 4,9 m
Groote: 676 BRT/ 207 NRT
Zeilopp: 1234 m² (1330 m²)
Aantal zeilen: 27
Masthoogte: 44 m ( kiel-top), 39 m (dek-top)
Hulpaandrijving: Dieselmotor von 220 bHP (Deutsche Werke AG, Kiel); later 12 Zylinder-Viertakt Caterpillar Dieselmotor von 850 PS (8 kn)
Topsnelheid: 17 kn
Eerste gezagvoerder: Alf Bryde
Bemanning: 16 man stampersoneel, 80-100 kadetten.
Groeten, Hans.
Onderstaand een kleine aanvulling op de Christian Radich. De Christian Radich is naar de Noorse cavallerie-officier, ondernemer en reeder Christian Radich genoemd.
In 1889 gaf Christian Radich 90.000,00 NKR aan een stichting voor de bouw van een zeilend schoolschip, onder de voorwaarde dat het schip naar hem benoemd zou worden.
Reeds in 1916 zou door de aankoop van een volschip (Transatlantic ex Mersey, 1847 brt, voor het bedrag van NKR 410.000,00) als vrachtdragend zeilend schoolschip met de naam Christian Radich aan de wens van Radich tegemoet gekomen worden.
Echter kon het plan niet doorgaan, door de enorm gestegen prijzen van schepen werd het schip naar Kristiana (sinds 1924 weer Oslo) beorderd en een jaar later voor NKR 800.000,00 verkocht.
Het zou nog 20 jaar duren voordat de wens van Christian Radich in vervulling zou gaan.
Tenslotte liep in 1937, bijna 40 jaar na de dood van zijn naamgever, de Christian Radich van stapel.
In 1877, toen Radich nog leefde, werd het comitee tot aankoop van een schip als schoolship voor als zeelui bestemde jongeren (Commite for Innkjøp af Skib til Skoleskib for Gutter bestemte til Sømend ) opgericht (heden Det Stiftelsen Christian Radich), die eerst de Engelse Bark Lady Grey kochten en in Christiana om doopten, om daarmee sinds 1881 zeelui op te leiden.
In 1901 werd ze door de van de Marine opgekochte Statsraad Erichsen vervangen, waarna in 1937 de Cristian Radich de opvolging aantrad.
Haar eerst reis leidde haar naar Halden (toendertijd Frederikshald bij de Zweedse grens), naar de Orkney's en naar Leith, Schotland, daar vandaan weer naar de Oostzee.
In 1939 liep ze onder kapitein Alf Bryde uit voor haar eerste Trans Atlantische reis naar New York.
1940 werd het schip door de Duitsers in beslag genomen en als depotschip voor duikboot bemanningen gebruikt.
In 1945 zonk tijdens een bombardement op Flensburg het schip na een paar treffers in de haven van Flensburg.
Na de oorlog werd het schip gelicht, naar Sandefjord gebracht en voor £ 70.000 weer gerepareerd, het slopen zou duurder geweest zijn.
In het jaar 1957 werkte het schip mee in de Film Windjammer en in de 70er jaren in de TV serie Onedin Line.
Tijdens de opnames van de film Windjammer kwam de Christian Radich de Pamir tegen, die kort na de filmopnames in een storm ten onder ging.
Dat waren de laatste filmopnames van de Pamir.
Sinds 1999 vaart de Christian Radich niet meer als schoolschip maar vaart in charter om met betalende gasten cruises te ondernemen.
Christian Radich
Roepsein: LJLM
Gebouwd door: Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norwegen
Constructeur: Kap. Christian Blom, Direktor der „Marinens Hovedverft“, Horten, Norwegen
Bouwnr: 115
Bouwkosten: NKR 609.293,04
Tewaterlating: 5-2-1937
Lengte o.a.: 72,5 m/ 74,5m
Lengte (romp): 62,5 m
Lengte (aan dek): 59 m
Lengte (waterlijn): 53 m
Breedte: 9,80 m
Diepgang: 4,9 m
Groote: 676 BRT/ 207 NRT
Zeilopp: 1234 m² (1330 m²)
Aantal zeilen: 27
Masthoogte: 44 m ( kiel-top), 39 m (dek-top)
Hulpaandrijving: Dieselmotor von 220 bHP (Deutsche Werke AG, Kiel); later 12 Zylinder-Viertakt Caterpillar Dieselmotor von 850 PS (8 kn)
Topsnelheid: 17 kn
Eerste gezagvoerder: Alf Bryde
Bemanning: 16 man stampersoneel, 80-100 kadetten.
Groeten, Hans.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
Hans bedankt voor de aanvullende informatie van de Christian Radich.
De laatse uit de serie van drie : de 'Sørlandet'.
Gegevens:
Naam: Sørlandet
Scheepstype: Driemast Volschip
Thuishaven: Kristiansand, NO
Bouwjaar: 1927
Restauratie: 1948, 1958, 1977, 2006
Bemanning: 15
Capaciteit: 70 pers.
Lengte (loa): 64 m
Breedte: 9 m
Diepgang: 4.5 m
Zeiloppervlak: 1200 m2
Waterverplaatsing: 891 t
Masthoogte: 35 m
Motor: 560 PK
Geschiedenis.
De Sørlandet wordt afwisselend bemand door cadetten van de Koninklijke Noorse Marine en
passagiers. Het schip is in 1927 gebouwd en werd na een koninklijke inspectie door de
Noorse koning Haakon en kroonprins Olav nog in hetzelfde jaar in gebruik genomen als
lesschip voor toekomstige zeevaarders. In 1933 stak het als eerste Noorse schip de
Atlantische Oceaan over. Na WO II kreeg het een opknapbeurt en in de jaren '50 werd er een
motor met schroef ingebouwd. In 1977 kwam de Sørlandet, na diverse particuliere eigenaren,
in handen van een non-profit stichting die het schip tot op de dag van vandaag onderhoudt.
Het Noorse Departement van Cultuur erkent het belang van dit varend erfstuk en is
medefinancier. Nog altijd steekt de Sørlandet de Atlantische Oceaan geregeld over en ook
stond het schip meermaals in de spotlights.
Groeten, Wim.
Hans bedankt voor de aanvullende informatie van de Christian Radich.
De laatse uit de serie van drie : de 'Sørlandet'.
Gegevens:
Naam: Sørlandet
Scheepstype: Driemast Volschip
Thuishaven: Kristiansand, NO
Bouwjaar: 1927
Restauratie: 1948, 1958, 1977, 2006
Bemanning: 15
Capaciteit: 70 pers.
Lengte (loa): 64 m
Breedte: 9 m
Diepgang: 4.5 m
Zeiloppervlak: 1200 m2
Waterverplaatsing: 891 t
Masthoogte: 35 m
Motor: 560 PK
Geschiedenis.
De Sørlandet wordt afwisselend bemand door cadetten van de Koninklijke Noorse Marine en
passagiers. Het schip is in 1927 gebouwd en werd na een koninklijke inspectie door de
Noorse koning Haakon en kroonprins Olav nog in hetzelfde jaar in gebruik genomen als
lesschip voor toekomstige zeevaarders. In 1933 stak het als eerste Noorse schip de
Atlantische Oceaan over. Na WO II kreeg het een opknapbeurt en in de jaren '50 werd er een
motor met schroef ingebouwd. In 1977 kwam de Sørlandet, na diverse particuliere eigenaren,
in handen van een non-profit stichting die het schip tot op de dag van vandaag onderhoudt.
Het Noorse Departement van Cultuur erkent het belang van dit varend erfstuk en is
medefinancier. Nog altijd steekt de Sørlandet de Atlantische Oceaan geregeld over en ook
stond het schip meermaals in de spotlights.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Beste lezers,
Op deze postzegel met de Sorlandet staat ook de vuurtoren Lindesnes rear , B3058-1.
Locatie; 57 59 0 noord , 7 02 8 oost. Zuidelijkst punt van Noorwegen, ingang Skagerak-Baltische zee vanaf de Noordzee.
Dit lichtstation is van 1656-.verbouwd 1725-1822-1851
Deze vuurtoren is van 1915- 1992 gerestaureerd.
De toren is 16meter hoog.
Karakter; FFL20Ws.
Het licht komt van 49meter boven gemiddeld hoog water, zichtbaar over 18nm.
Groet
Jaap
Op deze postzegel met de Sorlandet staat ook de vuurtoren Lindesnes rear , B3058-1.
Locatie; 57 59 0 noord , 7 02 8 oost. Zuidelijkst punt van Noorwegen, ingang Skagerak-Baltische zee vanaf de Noordzee.
Dit lichtstation is van 1656-.verbouwd 1725-1822-1851
Deze vuurtoren is van 1915- 1992 gerestaureerd.
De toren is 16meter hoog.
Karakter; FFL20Ws.
Het licht komt van 49meter boven gemiddeld hoog water, zichtbaar over 18nm.
Groet
Jaap
ja