De ondergang van de Andrea Doria 1956

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
tina R.I.P.

De ondergang van de Andrea Doria 1956

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding

HOOFDSTUK 1.

Op Woensdag 25 Juli 1956 om 2.40 middag's rook Commodore Piero Calamai,die 39 van zijn 58 jaar op zee had gevaren,mist in de lucht.Onmiddelijk
begaf zich naar de brug van zijn schip,het luxueze Italiaanse passagiersschip ANDREA DORIA.
Als alle gezagvoerders van schepen had deze kapitein vaste orders gegeven,dat hij in geval van slecht zicht gewaarschuwd moest worden.Deze
kapitein was een beetje tobberig van aard.Nooit verliet hij in lange tijd de brug.Van vele plichten die op de schouders van een gezagvoerder
rusten,gaf Kapitein Calamai de voorkeur aan chef van de navigatie.
Dat hij een uitstekend zeeman en navigator was stond buiten kijf,de officieren vonden een beetje "soft",Hij te gevoelig en te goedig om een
strenge disciplie aan boord te kunnen handhaven.Hij placht een overdreder apart een vaderlijke raad te geven.Kapitein Calamai was groot en
stevig gebouwd en had door de zon gebruind gezicht.Het minst voelde hij voor de sociale plchten,zoals cocktailparty's en eten aan de
kapiteinstafel met de passagiers,in plaats daarvan at met wat oudere officieren in een zijzaaltje naast de 1 ste klasse eetzaal.
Bijna zijn hele leven had hij geveren op grote snelle passagiersschepen van de Scheepvaart Mij: ITALIA te Genua.Sinds de ANDREA DORIA
in Januari 1953 haar "Maiden-Trip" had gedaan,was hij gezagvoerder over het schip geweest.
Toen de DORIA op zijn laatste dag van zijn reis van Genua naar New York het mistgebied naderde,draaien de turbines op volle kracht en
persten er een vermogen van 35.000 PK uit.Deze turbines ,gevoed met stoom van hoge druk gaven de twee reusachtige schroeven,elk
4.88 meter,134 omwentelingen per minuut.Het kolossale schip 212.50 meter lang,27.50 meter breed en 11 dekken hoog,verbruikte tijdens
de vaart 10 tot 11 ton stookolie per uur.Nu,tegen het einde van de reis de er vele brandstoftanks leeg waren,werd de DORIA rank en
en slingerde duidelijk meer op de golven en had moeite om zijn 23 mijl per uur te handhaven.De dag daarvoor had de Kapitein Calamai nog
om 2200 ton stookolie besteld in New York.

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: DE ONDERGANG VAN DE ANDREA DORIA 1956

Bericht door Bart the second »

Hai Tina,

Mooi verhaal, een beetje veel spelvouten, maakt niet uit.
Maar 35000 pk en dan 11 ton olie er door heen draaien gaat niet op.
Ik denk dat er een nulletje achter moet.

groetjes
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: DE ONDERGANG VAN DE ANDREA DORIA 1956

Bericht door BU-6 »

Hoi Tina.
Vermoedelijk is het brandstofverbruik per abuis 10 tot 11 ton per dag vermeld, terwijl het per uur zal zijn bedoeld 8) .
Tina, zie uit naar deel 2.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: DE ONDERGANG VAN DE ANDREA DORIA 1956

Bericht door Hannes »

Hallo allemaal.

Wat het vermogen betreft vermoed ik dat Tina de de moderne aanduiding Kilo Watt bedoeld inplaats van PK.
Volgens Wikipedia had de Andrea Doria een vermogen van 37 300 KW (52 900 PK).

Ik kon helaas geen andere bronnen vinden om te vergelijken, de gegevens verschillen wel eens.

Groeten, Hans.
tina R.I.P.

Re: DE ONDERGANG VAN DE ANDREA DORIA 1956

Bericht door tina R.I.P. »

VERVOLG VAN HOOFDSTUK 1.

Op de brug staande wist de gezagvoerder dat de voorschiften eisten dat hij vaart liet minderen naar gelang de dichtheid van de mist.Maar tevens wist hij maar
al te goed dat het noodzakelijk was de max. snelheid van 23 mijl van Gibraltar tot het lichtschip Ambrose voor haven van New York te handhaven,wilde hij zijn
schipop tijd binnenbrengen.Door een storm enkele nachten geleden,was de DORIA een uur op zijn reisschema achter geraakt,en ofschoon de ITALIA-lijn-als alle
rederijen-een gezagvoerder nooit beveelt ter wille van het schema desnoods de voorschiften te overtreden,wist Kapitein Calamai dat te laat binnenkomen een
ernstig financieel verlies betekent.Het reserveren van bunkerinstallaties,het loon van meer 250 havenarbeiders,aangenomen om het schip te lossen,en het grote
belang van de tijdige aankomst van de passagiers,i.v.m. public relations.
Recht vooruit van de DORIA,achter de mistbank,+- 165 mijl en dus geen 8 uur stomens er van verwijderd,lag het rood geschilderde lichtschip Nantucket op de
oceaan verankerd,ongeveer 48 mijl Z.O. van het eiland Nantucket en de verradelijke ondiepten,die zich van dit eiland in zee uitstrekken.Voor de DORIA was
het kleine lichtschip het eerste teken vann de USA en het begin van de laatste etappe langs d kusten van Massachusetts en Long Island naar de haven van
NewYork,waar het schip de volgende morgen om 6 uur a.m. werd verwacht.
Doch voor een ander glanzend schip,volkomen wit geschilderd vaartuig,dat veeleer een groet,slank plezierjacht leek dan een lijnschip met 534 passagiers,
betekende het lichtschip Nantucket het van vertrek uit de USA.

Afbeelding
Dawe Collection.

Original name: MS Stockholm
Shipyard: Götaverken, Göteborg, Sweden
Year: 1948
Tons: 12,165
No of passengers: 390
Delivered to SAL: 1948
Sold: 1960
Sold to: East Germany
Renamed: Völkerfreundschaft
Italia Prima
Valtur Prima
Today: Still sailing as Athena
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: De ondergang van de Andrea Doria 1956

Bericht door henkie »

de " andrea doria " in betere tijden
Afbeelding
groetjes
Henk
scheepsnostalgie


Plaats reactie