Machinist 3000 KW er ook maar af....

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers.
WTK onder 3000kW afschaffen?
DOEN, Afschaffen met ingang van nu! Is beter voor millieu, veiligheid en economie.
Computers kunnen alles beter, en lopen natuurlijk op gasolie, want alleen met die kl.. zware olie heb je deskundigheid nodig... :wink:

Pompje haalt niet tijdens ballasten?
Oh sorry, we ballasten niet (meer)...
Pompje heeft geen opbrengst?
Hoe kan dat nu, de computer registreerde druk, of misschien wel druk verschil en heeft automatisch een andere gestart...
Generator op het bord?
Heeft de computer al gedaan
Motortje start niet?
Expert sysyeem levert foutzoek boom, alleen nog invullen voor een wat-als-dan analyse, oh we hebben stand-by...
Geluiden en trillingen van een of ander mechanisme?
De computer vergelijkt de oorspronkelijke geluiden van de proefvaart...
Water in olie of branstof?
Meten we toch online, hoe kan dat nu...
Verschil in uitlaatgassen temp.?
Expert systeem beslist dat een cilindertje uit pikt. Hup dan maar, karretje op slow down, oh ja eerst generatortje bij want anders gaat het licht ook uit...
Enfin, vul zelf maar in.
Heb lang geaarzeld om op dit onderwerp te reageren maar ik "moet" (van mezelf) hier wel een reactie plaatsen.
Ben zelf met 54 jaar een her-intreder geworden, dus "niet modern" maar dit terzijde.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Bart the second »

Prima Ragnar,
ik ben benieuwd. Zelf hebben we voor onze motoren MONIC aangekocht. (monitoring ignition control)
Alle bougie spanningen live te zien op een schermpie als grafiek of digitaal. Boven de 25 kilovolt dan bougietje afstellen.
(ik heb het over aardgas motoren)

groetjes
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Bart the second »

Heb lang geaarzeld om op dit onderwerp te reageren maar ik "moet" (van mezelf) hier wel een reactie plaatsen.
Ben zelf met 54 jaar een her-intreder geworden, dus "niet modern" maar dit terzijde.

Groeten van Co.[/quote]

Co,

Knap hoor dat herintreden ik leef met je mee!
carry on

groeten
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Ragnar »

Ha Co,

Ben het met de meeste dingen wel eens dat, computers niet alles kunnen oplossen maar, het meeste wel qua elektronisch gestuurde systemen, tuurlijk zal je een zuiger nog altijd met mankracht moeten vervangen maar, zoals als ik al eerder heb vermeld kan ieder vogel dit met behulp van de manual. Hiervoor hoef je geen HBO papiertje te hebben.


Heb zelf veel met MAK en Wärtsilä motoren gevaren (op MDO en HFO 780) en kan je zeggen dat die een hoop kunnen hebben, meeste systemen aangestuurd door een Praxis of Kongsberg control unit en als je eenmaal de wachtwoorden hebt om inteloggen op het algehele programma systeem kan je praktisch alles zelf doen. Het enige wat je nodig hebt is kennis van de Engelse taal en wat behendigheid in de windows of linux cultuur.

Afijn ik denk niet dat het ophoudt aangezien het niet bij de machinekamer blijft, het schip waar ik momenteel op vaar kunnen wij zonder interactie van punt a naar z varen alles gestuurd door pc's, de stuurman van tegenwoordig, met name in de offshore doet alleen maar papierwerk en nog eens papierwerk, je wordt er af en toe scheitziek van, al die onzin die je moet invullen maar, toch in de shredder verdwijnt.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo machinisten,

Ik ben een leek op motorengebied maar wil toch graag weten wat ik me moet voorstellen voor motor van 3000 kW. In welke schepen worden dergelijke motoren geplaatst?

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Co »

Hallo Ragnar,

Dank je voor de reactie.
Als ik het zo lees komt bij mij de vraag op WIE dan straks degene is die de wachtwoorden invult en de software omzeilt?
En hoe weet die dan hoe het WEL moet? Zo iemand was toch niet meer aan boord?
Oh ja daar was ook al antwoord op: die vliegen we in... :wink:

Hallo Bart,
Dat lijkt me nu nuttig spul om de onstekingen van zo'n mager lopende grote gasmotor te controleren, ook hier heb je even zo goed mensen nodig die vervolgens bepalen dat die cilinder niet (goed) meedoet.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Bram

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Bram »

:-D Hoi Bob

In de volksmond is het een verkrachte kuster,zelfde model maar met wat verdiepingen achterop,net als die kleine Gracht bootjes(bruine drollen) :wink:

Groets BRam
Tino Karunding

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Tino Karunding »

Bob schreef:Hallo machinisten,

Ik ben een leek op motorengebied maar wil toch graag weten wat ik me moet voorstellen voor motor van 3000 kW. In welke schepen worden dergelijke motoren geplaatst?

mvg

Bob
Wij gebruiken ze om stroom op te wekken. En ze draaien op zware reut en ze worden nog gemonitored dmv een computer ook.
Maar effe wat anders. 't kan (wanneer alles goed werkt) een hele verademing zijn als je zaakje goed geautomatiseerd is. Op onze geintegreerde schepen regel je alles vanaf de brug, je kunt ballasten, hulpmotorenstarten etc.
Maar je moet 't niet vergeten dat 't slechts hulpmiddelen zijn, je moet wel objectief blijven en niet altijd geloven wat 't schermpje zegt..........
En de kontrolekamer wordt wat eenvoudiger, daar staan alleen 2 monitoren, 2 toetsenbordjes en 2 muizen. Oja en ook nog 2 burootjes.........
Bram

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Bram »

Hoi Tino
Varen is een groot circus....
Ik geloof je :shock: :lol: :wink:

groets Bram
Jos Komen (R.I.P)

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

motor van 3000 kW. In welke schepen worden dergelijke motoren geplaatst?
Ik mis nog steeds het juiste antwoord op deze vraag, is dat nou zo moelijk?
Hoeveel PK zou dit zijn?
Kijk, DIT snapt Bob en ik zelf zelfs ook. :oops:
Een S-boot van Spliet kan ik trouwens niet echt een kuster met hoogmoedswaanzin noemen. :roll:
All the best
Jos


Plaats reactie