Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik zit nu alweer op verhaal nummer 4 te wachten Jef,
maar een vraagje, wat is een Fakteur precies?
Doet me aan een boekhouder denken, maar die brengt geen brieven rond, of is het toch een postbode?
All the best
Jos

Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

Dag Jos,
Een fakteur is inderdaad een postbode.
Fakteur is eigenlijk geen correct Vlaams maar eerder spreektaal hier.
In dat verhaal zullen mogelijk nog wel van die woorden opduiken.
Maar dat is allemaal niet onoverkomelijk, ik zal dat dan wel duiden.
Heb hier zelf ook een uitdrukking die ik niet onmiddellijk kan vatten.
Wat is "pikheet" ?

Verhaal 4 komt er straks aan.

mvg. Jef
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jef,
Laat het maar lekker in het Vlaams staan, ik had een discusie met mijn vrouw over den fakteur en ik had uiteraard gelijk.
Pikheet is aan boord koffietijd om 10 uur 's ochtends en 's middags om 15.00 uur theetijd.
Deze uitdrukking stamt uit de zeiltijd toen men pek aan het verwarmen was.
Als de pek heet was gingen ze "Pekheet" houden en de Pikbroeken hebben er destijds "Pikheet" van gemaakt en zo heet het nog steeds aan boord.
Als ik op mijn werk aan de wal om 10 uur zeg dat het Pikheet is staan de dames me met grote ogen aan te kijken, dus houd ik mijn mond maar.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan »

Schitterend Jef,kom zelf veel in Antwerpen, woon in de buurt van Breda dus stappen in Antwerpen komt nog al eens voor.We stappen wel netjes in tegenstelling tot vele landgenoten die menen in het buitenland,want dat beschouwen ze Belgie, te zijn er zich dingen kunnen permiteren die ze thuis niet doen.Houden ons daar van afzijdig en doen soms maar of we ook Belgen zijn.Schaam me soms wel eens.Je verhalen zijn prachtig en ik versta de taal.Gr Jan
Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

:lol: :lol: :lol:

Dat hedde gij heel proper uitgelegd Jos !
Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

jan schreef:Schitterend Jef,kom zelf veel in Antwerpen, woon in de buurt van Breda dus stappen in Antwerpen komt nog al eens voor.We stappen wel netjes in tegenstelling tot vele landgenoten die menen in het buitenland,want dat beschouwen ze Belgie, te zijn er zich dingen kunnen permiteren die ze thuis niet doen.Houden ons daar van afzijdig en doen soms maar of we ook Belgen zijn.Schaam me soms wel eens.Je verhalen zijn prachtig en ik versta de taal.Gr Jan
Ge moet u niet schamen Jan, ook de Belzen gaan al eens over de schreef.
En Antwerpenaars staan erom bekend dat ze " een groot bakkes" hebben, die kunnen dus wel tegen een stootje.
:lol:
En de Hollander en Belzen moppen vind ik een prachtige traditie.
Moet kunnen.
Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

Hieronder dus deel 4 ,
want subiet is het hier pikheet en daarna ga ik een dutje doen.

Na een paar weken
Begin ik mijn draai te vinden.
We zijn dat ellendig Kanaal uit, de Azoren gepasseerd en zitten nu op den Atlantic richting Noord-Amerika.
Het zijn lange werkdagen maar ik vind dat ik mijn 55 frank per uur waard ben.
Heb ondertussen ook de zwalpende zeemansgang aangeleerd.
Dat schip beweegt op en neer en af en toe ook zijwaarts, maar er zit een vast ritme in want het weer is redelijk. Het went.
Diet ies een koed skip zei de derde stuurman.
De bemanning doet niet moeilijk over het eten, afgezien van het normale klagen.
Onaangekondigd is er inspectie in de kombuis door de tweede en de derde stuurman en ik moet op het matje komen bij den Ouwe.
Bakker zegt hem, gij hebt geen grote blokken ijs in de frigo's klaarliggen.
Blijkt dat die nodig zijn om in geval dat er iemand appendicitis krijgt , die te kunnen koelen want een doktoor is niet mee vertrokken met ons schip.
Ik ben overtuigd van de noodzaak en maak er werk van.
Terug in de kombuis merk ik dat de chef-kok en de koksmaat rel hebben gehad.
De koksmaat zijn neus bloed, hij ziet wat bleek en is heel stillekes.
Danny de koksmaat is een gastje van zeventien en is gaan varen op aanraden van de jeugdrechter omdat ze dat krapuuleke beu werden.
Ik moei mij er niet mee maar krijg later van de kok te horen dat Danny in mijnen deeg had gepist tijdens mijn afwezigheid om mij te pesten omdat ik nen bleu ben.
Ik beschouw de zaak als afgehandeld, Danny heeft loon naar werken gehad.
's Middags doe ik dat rolluik open voor de service en zie daar in de mess van de matrozen, den dekboy liggen in een plas kots.
Zeeziek brabbelt hem.
Komaan dekboy zegt de kok, uw tafels moesten al gedekt zijn.
Zwette Jaak komt binnen en zegt tegen het hoopje ellende : zeeziekte telt niet aan boord, rechtstaan of anders wat lappen.
Hij krijgt wat lappen.
Vijf minuten later staat hij de tafels te dekken.
Na de service heb ik een uurtje vrij en besluit om wat frisse lucht te happen boven op het achterdek
Daar ligt Pascal, één van de twee stewardessen, te zonnen in bikini.
Dag bakkerke zegt ze, kunt gij voor mij vanavond een extra ijskreem arrangeren ?
Ik zeg nee. En ga naar mijn kajuit om nog een half uur uit te rusten.
Daar probeer ik na te denken.
Wat bezielt die vrouw toch ?





.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het oude forum Kombuispraat vond ik een foto van de Chertal, via Google!
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Sjefke, d'n broodbakker van den LANGEN Omvaart.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :D Aaahwel Sjefke, den bakker van den langen Omvaart!

Gij schrijft ja goei verhaalen gij: "Uw spek opvreten of anders op mijn bakkes slagen" Daaar hou ik wel van NIET teveel zeuren en gelijk met de bootsman maar beginne niewaaar!! :shock:

Ik heb hier in Canada van Uw verhaal genooote en zal met spanning de volgende afwachten!!

Ik had gedacht dat gij dien zwarten bootsman zou vrage'n :

" Het uh braand gehad zulle!" :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hallo Jef, je verhalen zijn zeer goed geschreven , zonder enige pretentie ,zo uit het hart, heb je er wel eens over na gedacht om je verhalen in boekvorm uit te brengen?
Ga zo door.

gr.Rob


Plaats reactie