Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@Allen die tweede foto dat is 'm, die opheldering brengt over het verhaal.
shipwreck_1.jpg
shipwreck_1.jpg (61.58 KiB) 1342 keer bekeken
hieronder nog zo een voorbeeld van een zogenaamd wrak
shipwreck_2.jpg
shipwreck_2.jpg (25.65 KiB) 1342 keer bekeken
hieronder de gewraakte foto
shipwreck_3.jpg
shipwreck_3.jpg (17.73 KiB) 1342 keer bekeken
shipwreck_4.jpg
shipwreck_4.jpg (45.5 KiB) 1342 keer bekeken
allemaal bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door jdbvos »

Hehehehe....we zijn er nog niet....!
Hoe heette het schip, welke IMO-gegevens, enz....
Hoe heette de kapitein z'n vrouw en hoeveel kinderen had de 3e wtk.....?? Is er al een menukaart ontdekt waarop werd vermeld wat er op tafel kwam...? Was de bootsman wel rechtshandig....?? En heeft die matroos die wat gevulde flesjes in het kabelgat had verstopt, die flessen nog op tijd verkocht ???
Kortom: er blijven nog steeds veel vragen open !
Dus: nix Kees Kloost
..tóch...???
Ok: wat zien we hier... we zien duidelijk 4 Halberg hydraulische kranen aan dek, en op de brugvleugel zien we 2 Observator repeaters staan...En als ik goed kijk meen ik te kunnen zien dat in het achterste toplicht wit- of doorzichtig- glas is gemonteerd.... Van luik2 is aan sb de 3e rol van voren de pen verwijderd... da's een dingetje wat we mee moeten nemen, want dat zie je niet vaak...
Iemand anders nog wat, dat kan helpen bij de identificatie..???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Sterke verhalen.

Bericht door sparky-san »

De eerste reis van de ms "Hollands Diep".
hh57b.jpg
hh57b.jpg (336.43 KiB) 1086 keer bekeken
hh57c.jpg
hh57c.jpg (278.92 KiB) 1086 keer bekeken
bron
oud-HVM-veteraan
a/b HDiep ten tijde van dit incident
(leeftijd nu 86)
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door jdbvos »

Goed verhaal ! Dat doet het altijd goed bij een biertje !
Ach wat,,,zelfs bij een glas sinas, of zoals ik dat noemde: een glas knurft...
Mooi, die laatste opmerking over die albatros
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Uit verschillende bronnen dit verhaal samen gesteld
=============================================


Two men and a woman were rescued from a desert island on Tuesday (9/2) after surviving on coconuts, shellfish and mice for 33 days, the U.S. Coast Guard said, cited in an NBC affiliate report.
rescue of three cubanos.jpg
rescue of three cubanos.jpg (64.58 KiB) 722 keer bekeken
The Coast Guard spotted people waving flags on Monday, during a routine air patrol in the waters around Anguilla Cay, on a chain of islands in the Bahamas, between Lower Keys (Florida) and Cuba. The Coast Guard treated the case as a rescue mission and released water, food and a radio to the isolates on Monday. The three were living under makeshift shelter.
A helicopter crew landed on the small island, which has no freshwater source, and took the group to a Lower Keys medical center. None of the three had a serious injury. They exhibited signs of dehydration and fatigue.
The Coast Guard said the trio was originally from Cuba. They told the helicopter crew that their boat capsized in rough waters almost five weeks earlier, and they were able to swim to the desert island.

It was not immediately clear whether they were emigrants trying to reach the United States or another country, or whether they were fishermen lost at sea, said US Coast Guard Noncommissioned Officer Brandon Murray, according to "Sun-Sentinel".

Hier het verhaal van de helicopter bemanning die de drie ontdekten

He had been winding down the last hours of his 24-hour shift when the pilot’s eyes caught something flapping in the wind some 2 miles away and 500 feet below on what should have been an uninhabited island in the Bahamas.

Lt. Riley Beecher, a U.S. Coast Guard pilot, was trained to look for messages from people in need of help. Messages scrawled on the sand. Words formed by large rocks. But this was a new one: a giant flag flapping in the wind.

So Beecher dropped the plane some 300 feet and circled back around the western side of Anguilla Cay in the Florida Straits. Sure enough, there were people furiously racing around waving flags of white and black. They clearly needed help.

The crew on the plane dropped a so-called “radio bag,” a communication device, and began hearing the group’s stunning story of survival. In an interview with the South Florida Sun Sentinel, the pilots behind the rescue recalled on Wednesday how they raced to get them all aid.

After the team began talking with the survivors through the device, Beecher learned, in Spanish, how two men and a woman were stranded on the deserted island for more than 30 days after running into bad weather on a boat. The three swam to the island, stranded some 45 miles from their home in Cuba.
On the island they survived mostly on coconuts.

Beecher and another pilot who came to their aid learned it was just the three of them, so no need to scour the water and surrounding islands for anyone else.

The three survivors all had signs of living under the harsh sun by day and the fierce winds and cold that can rip through the middle of the sea in the winter. The woman was in distress, showing signs of low blood sugar. She needed sugar quickly.
The Cubans, whose names weren’t released, were taken to Lower Keys Medical Center on Tuesday. And by Wednesday, they were in federal custody after being moved to an immigration facility in Pompano Beach, U.S. Customs and Border Protection said.

After dropping the radio bag, Beecher needed to make the 150-mile trip back to the Coast Guard Air Station at the Miami/Opa-locka Airport. He had already been flying some five hours, and fuel was getting low.

“When we dropped the first radio [canister], you could see the relief on the woman’s face as she put her hands on her face — that they had been found and help was on the way,” Beecher said.
It was tough to leave, but another pilot, Lt. Justin Dougherty, was on his way.

Dougherty and his crew dropped water, MREs [meals ready to eat] and packets of sugar for the woman. He and his crew also got a chance the speak with the people on the island below. They had plenty of coconuts, he said, and some limited foliage not sheltering them completely.

“It’s incredible that they were there for as long as they were,” Dougherty said.

Monday marked Day 33 on a deserted island. The three of them — Cuban nationals trying to flee their country for the United States — would have to wait one more day before being plucked from the island because the planes Beecher and Dougherty were flying were unable to make a water landing.

A cutter was called into action, but that would take a day. So the Coast Guard also chose to bring in a helicopter from Clearwater. The faster someone could get there to get them off the island, the better, said Dougherty.

“Even if they were to be picked up a half-hour earlier, it would be worth it,” Dougherty said.

Leaving the three people behind also troubled Dougherty. He had trouble sleeping that night knowing the men and woman were still out there.
picking up one by one.jpg
picking up one by one.jpg (34.6 KiB) 722 keer bekeken
“Departing was not easy to do, but we left telling them that someone would be coming to help — whether it was a cutter or aircraft — we let them know that they are going to be in good hands as well,” Dougherty said.
The following morning Dougherty got the news he was waiting for: The men and woman had been rescued and were being taken to a hospital for treatment. “That was a big relief weighing on me.”

After being treated at a hospital in Islamorada, the three Cubans were arrested and taken into custody by U.S. Border Patrol, said Adam Hoffner, a spokesman for the field office in Miami.

Agents with Border Patrol learned the woman was married to one of the men and the three of them had fled Cuba in a makeshift boat with the dream of landing in the Keys. Instead the boat had a mechanical failure.

“Thankfully, our U.S. Coast Guard partners arrived in time to safely rescue the group of individuals. We continue to warn migrants about the dangers associated with traveling by sea,” Hoffner said.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

Een mij toegekomen verhaaltje uit den ouden doosch... (jaren '80)
Uit de tijd dat van sommige mensen het haar nog zwart was en de meisjes nog floten...
Dit aan de hand van het bakkie met de Ever Given
Opgetekent door de sparks.

Lang geleden bevond ik me als officier aan boord van het goede schip Y.. (we zullen de rederij niet alsnog in verlegenheid brengen).
We sloten achteraan aan in het konvooi voor de volgende dag door het Suezkanaal.
Het leek een goed idee 's nachts de rij voorbij te sneaken, zodat we de volgende ochtend bright 'n early aan de beurt waren.
Het werkte!

Andere ochtend mooi en trots voorin in de rij.
Vervolgens... begaf de motorregeling het, zodat ook wij het hele konvooi ophielden.
Ik kan je zeggen, je voelt je dan tamelijk dwaas!
Als ik toen aantekeningen had gemaakt, had ik voor twintig jaar elke dag een andere vloek, in diverse talen, op voorraad gehad.

Nu was de Y.. veel kleiner dan de Ever Given, en met behulp van een grote steeksleutel, een kleine moker, en een 'doorschreeuw-relais-systeem' van man tot man over de trappen van brug tot machinekamer, konden we de brandstof regelen en haar langs de kant krijgen zodat de rest erlangs kon.
Klappie erbij, beuk op de steeksleutel, klappie eraf, beuk onder de steeksleutel, dat werk.
Het is dan ook nog een poosje de running gag aan boord geweest, hoeveel klappies?

Onder de bemanning waren er, die er vast van overtuigd waren dat de motorstoring (eigenlijk: klepstoring) een straf was voor het voorkruipen!
Wie zal het ontkennen?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Opgetekent door de sparks.
Tjaaa...die mooie verhalen van die vonkentrekkers.....DAT heeft me vroegaah veeel Hooghoudt-Bols-Wijnand Focking en weet ik veel wat voor andere prik gekost.....ik moet NU -overigens met zeer warme en in drank gedompelde heimwee gedachten :lol: - denken aan zo'n ontiegelijke ludieke vonkentrekker waar ik een mooi pikheetje mee heb gevaar'n en NOOIT weer zal vergeet'n...die dan met eeeen vloeiende flitsende beweging het gordijn aan de kant ritste en in eeen gestroomlijne beweging de fles jenever van het boekenplankie greep...neerzeeg op de bank en zichzelf een borrel in schonk in een klein bloemenvaassie :lol: ....die oogbadjes da's niks meester...DAT schiet niet op :roll: .....en de borrel achter de knopen had ondertussen "diplomatiek" om de reeds bekende en zelf bevestigde toestemming voor een borrel vragende met de vermelding erbij dattie vroegaah dus NOOIT dronk...maaar "drinken had geleerd" bij Erhardt & Deckers omdat ie daar een fles jenever in de week kreeg "en DAN moet je wel wat" :lol: Nou waren er in die dagen maar heeel weinig die mijn jenever fles van het zeevaste plankie grepen zonder mijn toestemming....maaar die sparks was er dus zeker eentje van!!! :lol:
Nou wil ik hier niet staan te beweren dat me dit soort drankgebruik " heden ten dage" nog gelegen zou komen...ik val van m'n krukkie na 2 borrels!! :mrgreen: .....maaaar "over heimwee gesproken".....zoooo maken ZE "ze" nait meer teugenswoordig!!

Over Suez Kanaal bakkies heppik het Memoriaal er op nageslagen....GEEN woord over dat Black out Bakkie op mijn eerste Blauwe Maandag reis door die sloot.....daaar praat je niet over en ZEKER maak je daar geen melding van "zwart op wit in een boekwerk als je Memoriaal"...DAT werd me destijds dus wel gelijk AFgeleerd....en is me GOED bijgebleven!!! Wat je NIET opschrijft...DAT hoef je dus later ook NIET te verdedigen!!! :lol:

Sterke Verhalen uit de tijden dat het haar nog zwart was EN ik nog niet doof was EN dus met regelmaat kon luisteren naar "fluitende meisjes".....d.w.z....as ik nait op zee zat!

Da's natuurlijk een baaie baaie mooi verhaal van die vonkentrekker en met klappen van de Bahco aangeven wat er beneden moet gebeuren in de Marlboro sloot....klappie d'r bij of klappie er af met een rustig sjakkende kar...kind kan de was doen.
En zooo kon het gebeuren...zoals reeds eerder hier op KBP vermeld dat ik in die dagen met zwart haar persoonlijk getuige was van een soortement "mini Ever kop in het zaaand bakkie" in die zandbak sloot waar ik tijdens mijn latere avonturen nog vaak terug zou komen alsmede ooook NU 40 jaar geleden meselluf bezwoer dat "ze" me daar noooit meeer zouden zien!!

Als volgt:
Gebaseerd op het vakkundige advies van mijn dorpsgenoot en goede vriend Jan Halfwerk ( R.I.P.) alias Juan Medio Trawacho,die reeds enkele reissies had gemaakt bij Muller &Co haddik Meneer Poot gebeld en hem medegedeeld dattik een kers-vers & met natte inkt Masisnissies pampiertje had verworven en of tie misschien een oliepotje voor me had en zooo geschiede DAT volgens HET ouwe dikke Memoriaal:
Donderdag 10 September 1964.
aangemonsterd m.t. "Forest Hill" Verolme Scheepswerf te Rozenburg. Groen als het gras op de uiterwaarden van de Ijssel.
Dinsdag 29 September 1964. Palermo Sicily. Cantiery Navali Riunity Sheepswerf.
Cylinder koppen-zuigers #-4-6-7-8-9 getrokken i..v.m. Survey werk
Woensdag 30 September 1964. Cylinder voeringen #-4-6-7-8-9 getrokken i.v.m. Survey werk.
Vrijdag 9 Oktober 1964. Aankomst Port Said.
Woensdag 14 Oktober 1964. Aankomst Little Aden. Diagrammen getrokken.
Maandag 19 Oktober 1964. Op zee gestopt i.v.m. lekkende telescooppijpen.
Woensdag 28 Oktober 1964. Havenwacht gelopen te Ceuta.
Toen we dus met de "Forest Hill" om de Noord en geladen door het Suez Kanaal voeren hadden we een Black OUT van heb ik jou daar...lege dag tank en volop lucht in het systeem. Het staat in mijn geheugen gegrift...maaar GEEN woord erover in het Memoriaal.....over zulke bakkies "praat je niet"...dat lesje is me de rest van mijn leven tot de dag van vandaag bij gebleven. Zoals eerder vermeld ik was in de dagen van " Overal met klauwtjers af blijven Hogeboom".... ik weet nu niet meer hoe lang we daar plat lagen maar weet wel dat sinds dat bakkie de " Forest Hill" altijd als laatste en achter in het konvooi voer. Waarvan akte.
Ik weet nu niet meer of we voor de lekkende telescoop pijpen in de Rooie Zee of Noord van Port Said zijn gestopt? Maar dat black out bakkie was dus op 19 Oktober 1964 " give or take a day"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

Ja Harry, dat kan zomaar.
Nu ben ik wel nieuwsgierig of er Kombuizers zijn die de naam vh scheepje bovenwater kunnen toveren.

Hint 1, naam bestaat uit twee woorden, eerste letter eerste naam klopt.
Hint 2, general cargo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door jdbvos »

Dus het 1e woord begint met een Y ??
Yemen Pioneer of de Yemen Pride
Dat zijn de enige waarvan de oorspronkelijke naam uit 2 woorden bestaat en het 1e woord met een Y begint.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

Yemen Pionier inderdaad..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie