Werkspoor-Lugt

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ton van der sluijs

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door ton van der sluijs »

Goedemorgen Lieuwe :-D
Ik had de fout al reeds met een rood hoofd gezien. :oops: :oops: Ik heb defilmpjes op youtube bekeken; erg mooi

met vriendelijke groet

ton van der Sluijs

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Roy »

Hallo Lieuwe,

Leuk dat je zoveel affiniteit met de Werkspoor-Lugt motor blijkt te hebben.
Mijn vader heeft er ook veel mee te maken gehad. Met name bij de nieuwbouw van de "Prins Frederik Willem" en de "Prins Willem van Oranje", heeft hij heel wat voetstapjes bij "De Merwede", bij Boele en bij Werkspoor A'dam gezet.
Op beide schepen heeft hij dan ook als HWTK gevaren.
In een uitgave van Werkspoor, welke uitsluitend over de Lugt motor gaat, staat hij ook op enkele foto's. Helaas heb ik het boekwerkje niet meer................
Misschien heb jij het nog wel en kan / wil er wat van op dit topic plaatsen ?.
Ik zou het in iedergeval een pracht vinden.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Ton Pekel »

In het clubblad van de ver. De Lijn "Hallo" stond een artikeltje Vroeger was alles beter geschreven door dhr H.Held. Een optekening van zijn ervaringen als (leerling/assistent) WTK bij de HAL. Ook een foto van de Werkspoor-Lught van de "Kinderdyk".
Gezien de kleur van het overall (kwam mij zeer bekend voor) weet ik niet meer of alles beter was.... maar wel anders.
En kwam je met zo'n overall op de passagiersschepen te werken dan werd je wel als een soort sukkel aangemerkt. Ik heb mij als "sukkel" altijd wel erg prettig gevoeld en gevaren op die buffelschepen.
Bijlagen
Foto uit Hallo van ver. de Lijn
Foto uit Hallo van ver. de Lijn
WS lught.jpg (223.52 KiB) 4486 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
FredWerkspoor

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door FredWerkspoor »

Wat ik begrepen heb van de Werkspoor Lugt motor is dat Ir Lugt overleden is voordat de motor uitontwikkeld was.
de door Ir Lugt ontwikkelde Lugt motor is door andere afgemaakt om de motor toch te kunnen verkopen.
Dit heb ik altijd gehoord bij Werkspoor, en de monteurs hadden het wel altijd over hondenhokken en schaatsen.


Groetjes,

Fred
hoffmeester75
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2020 01:22

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door hoffmeester75 »

Met bijzonder veel belangstelling het gehele topic gelezen en daardoor aangespoord om iets toe te voegen; mijn eerste daad op dit forum.
Scheepvaart & Agentuur Mij. Van Uden had ooit een dienst op Zuid-Amerika onder de veelzeggende naam: "Havenlijn" waarin o.a. het M.S. Parkhaven voer. De voortstuwing geschiedde door een echt prachtige 4200 pk 7-cilinder Werkspoor-Lugt die als een zonnetje liep op heuse MDO!
Ik heb slechts een kustreis op dit schip gemaakt en kan derhalve niet bogen op enige ervaring met deze kar. Wat me wel direct opviel was allereerst een blinkend schone MK en vanzelfsprekend de kleppenbediening en het gemak waarmee met deze machine kon worden gemanoeuvreerd waarbij overigens wel met enige regelmaat de ontlastkleppen van zich lieten horen. Verder heb ik als een aap in een roestig horloge staan kijken naar de aandrijving van de beide brandstofpompblokken waarvan de ene eens zo snel draaide als de andere. Daar ben ik tot op heden niet achter kunnen komen. Wellicht biedt dit forum uitkomst?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Jacob Bothof »

Beste hoffmeester 75, welkom op dit prachtige forum.
Zelf heb ik als ass. en later als 4de wtk van eind 63 tot eind 64 op de Parkhaven gevaren.
Ik heb er met plezier op gevaren en gewerkt, fijne motor en nooit geen noemenswaardige
problemen mee gehad.Zelfs nooit liggen drijven.Regelmatig onderhoud zoals zuigertrekken,
kruiskoplagers,krukaslagers, brandstofpompen en verstuivers etc. Als ik mij goed herinnner
draaiden we op dieselolie. Veel details weet ik na 56 jaar niet zo scherp :x meer en verdere
aantekeningen heb ik niet meer zoals een memoriaal of zo, allen mijn Groene Boekje :D
Op het forum van Van Uden heb ik in het verleden wel eens foto's uit de machinekamer
tijdens zuigertrekken en anderen werkzaamheden geplaatst.
Daarna heb ik nog bijna 3 jaar op de Lekhaven met een MAN motor gevaren, draaide ook op
diesenl en liep als naaimachientje.
Jacob
dikke-daf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2020 21:16

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door dikke-daf »

Ton Pekel schreef: 14 okt 2009 16:42
Nog een fotootje van de PWA in haar volle glorie bijgevoegd, ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar het lijstje van de 36 stuks Lughtjes.
Een stuk of 10 kunnen we ons wel voor de geest halen, nu de rest nog.... :lol:
Ik heb in het forum gezocht of ergens dat lijstje te vinden was (van hoeveel Werkspoor Lugt-motoren er gebouwd zijn), maar helaas. Heeft iemand dt lijstje ooit gekregen? Ik zou het graag willen inzien. Weet iemand dan ook hoeveel Sulzer-motoren (en welke types) er bij Werkspoor van 1930 (toen ze begonnen met ook de Sulzer-motor te maken) gebouwd zijn?
Groeten van,
Bram
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik kom niet aan 36 stuks, maar dit is mijn lijstje. Het is vast niet compleet.

1e Proefmotor, later gemaal De Lynden 1947, 2 cil, 730 pk, VE 602/110, 110 rpm
Angolakust 1955, 6 cil, 3300 pk, VEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼)
Fravizo (motornr. 2123) 1957, 6 cil, 3600 pk, VEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼), 135 rpm
Guineekust 1955, 6 cil, 3300 pk, KES 686/125 (26¾ x 49¼), 120 rpm
Huesca 1954, 4 cil, 1600 pk, VES 604/90, 165 rpm
Kamperdyk 1958, 9 cil, 7200 pk, 689/125 (26¾ x 49¼)
Kerkedyk 1958, 9 cil, 7200 pk, KEBS 689/125 (26¾ x 49¼)
Kinderdyk 1955, 9 cil, 7200 pk, KEBS 689/125 (26¾ x 49¼)
Kloosterdyk 1956, 9 cil, 7200 pk, KEBS 689/125 (26¾ x 49¼)
Korendyk 1958, 9 cil, 7200 pk, KEBS 689/125 (26¾ x 49¼)
Liberiakust 1960, 6 cil, 3600 pk, VEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼)
Nunnalahti 1957, 9 cil, 7200 pk, KEBS 689/125 (26¾ x 49¼)
Parkhaven 1956, 7 cil, 4200 pk, 687/125 (26¾ x 49¼), 125 rpm
Prins Casimir 1954, 4 cil, 1800 pk, KES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16), 165 rpm
Prins Frederik Willem 1951, 4 cil, 1800 pk, KES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16), 165 rpm
Prins Willem George Frederik 1954, 4 cil, 1800 pk, KES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16), 165 rpm
Prins Willem II 1954, 4 cil, 1800 pk, KES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16), 165 rpm
Prins Willem V 1956, 4 cil, 1800 pk, KES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16), 165 rpm
Prins Willem van Oranje 1953, KEBS 12 cil, 9600 pk, 6812/125 (26¾ x 49¼), 125 rpm
Teruel 1955, 4 cil, 1600 pk, VES 604/90, (23 5/8 x 35 7/16)
Tjiliwong 1959, 6 cil, 3200 pk, KEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼), 130 rpm
Tjimanuk 1959, 6 cil, 3200 pk, KEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼), 130 rpm
Tjitarum 1959, 6 cil, 3200 pk, KEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼), 130 rpm
Togokust 1958, 6 cil, 3600 pk, KEBS 606/110 (23 5/8 x 43¼), 125 rpm
Gert
- Varen is Leven -
Patru (R.I.P)

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Patru (R.I.P) »

dieselmotor schreef: 13 okt 2009 19:33 Deze Werksppor- Lugt stond inderdaad in de Prins Willem van Oranje van de Oranje lijn, het was volgens mij de enige 12 cilinder die gebouwd is. Ik heb eens een lijst opgesteld van alle gebouwde Werkspoor-Lugt motoren en in meende dat het er 36 stuks waren.
Hallo Gert,
De aangehaalde posting staat op pagina 13 van dit topic.
Ik heb "dieselmotor" een PB gestuurd en gevraagd om die lijst, maar tot op heden geen reactie. Ook niet zoiets als: onbezorgbaar.
Maar het is ook wel lang geleden. :(
Groet, Paul G.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Jacob Bothof »

Ik heb in '63 o.a. als 4de wtk op de Parkhaven gevaren, zal eens kijken of ik daar nog gegevens van heb en /of foto's.
Regelmatig zuigertrekken maar alleen in de havens.
We draaiden wel op diesel, goede herinneringen. ;)
Weinig problemen. :)


Plaats reactie