VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Denis

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Denis »

Het zal veel makkelijker zijn geweest als je in het begin van je opleiding soort van stage ging lopen
Mijn zoon zit op de zvs in Vlissingen en ik ben blij dat ze niet eerst stage gaan lopen, ik ben bang als hij eerst een half jaar naar zee gaat, dat ik hem met geen tien paarden meer naar school krijg ( en ik spreek uit ervaring).
Hij vindt de theorie, m.n wis en natuurkunde incl electro al moeilijk genoeg.
Maar ik snap wel dat dat voor een groot aantal mensen wel heel goed zou zijn.

Gr
Denis

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

Na schooltijd erachter komen dat je het varen niet ziet zitten is natuurlijk wel jammer.
Echter, om nu gelijk, zonder enige scholing al aan een "stage" te beginnen......is weer het andere uiterste.
Het is vandaag de dag toch vaak al zo (af niet soms?) dat begeleiders nauwelijks tijd hebben voor de studenten.
Als ze nog geen scholing gehad hebben wordt dit alleen maar moeilijker. (Weten niet waar ze naar staan te kijken...) :?
De tijd van zeevader is voorbij... :wink:
Met de bemanning meewerken is even leuk, maar de aspirant officier, over wie het hier toch gaat, is hierop, vanwege cultuur verschillen, vaak snel uitgekeken. :(
Zou niet echt goed weten hoe het wel zou moeten.

Let wel, bovenstaande is gebaseerd op een gemiddelde vrachtvaarder, doosjesboot.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door schokker »

Gelijk het eerste schooljaar een leerling een half jaar op stage sturen zal ook niet goed gaan waarschijnlijk. Ze weten dan te weinig als ze geen achtergrond uit de vaart hebben. Vroeger was er het oefenschip en dan moest je in het eerste jaar al 1 of 2 weken mee. Na zo'n reisje van 2 weken waren er al die afhaakten vanwege zeeziekte,heimwee enz. Helaas is dit allemaal weg bezuinigd. Het voordeel voor de afgehaakte leerling was wel dat ze max 1 schooljaar kwijt waren in plaats van nu 2 of 3 jaar als ze er dan pas achter komen dat het toch niks is. Het STC in Rotterdam gebruikt nu sinds kort het zeilschip Eendracht om leerlingen te laten " proeven " , een goeie zaak.
Het is zeer frustrerend als je iemand aan boord krijgt voor stage die totaal niet weet wat hem te wachten staat.
Jongeren die het plan hebben om naar zvs te gaan raad ik ook altijd eerst aan om eens een zomervakantie mee te varen met een schip.
Dit is bij de meeste rederijen mogelijk.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

Dit is het dilemma bij alle scholen, vrees ik.....
Overal staan bedrijven met grote hekken eromheen en bij de ingang een portier die opdracht heeft niemand zonder pasje en/of schriftelijke toestemming (liefst met voormelding) binnen te laten.
Bij de havens staan de hekken zover weg dat je de schepen niet eens meer kan zien (liefst staan er 2 à 3 hoog containers langs het hek gestapeld om zicht -en dus schootsveld- te voorkomen; dat wil Amerika nou eenmaal zo, en dus is het internationaal verplicht).
Ik weet wel: het heeft allemaal met eventuele claims en juridische aansprakelijkheid te maken....
Maar toen ik jong was, kon je bij zowat alle bedrijven naar binnen lopen, de sfeer proeven, met mensen praten, ja soms zelfs ff 'helpen'.
Je ging naar de haven, en keek rond, en vaak werd je vanzelf uitgenodigd voor een rondleidinkje...
Je kon sfeer proeven, kijken, en informatie opslaan waar je je beroepskeuze mee maakte...
Hoeveel van ons hebben niet wel eens een stukkie mee mogen varen met een binnenschipper, of een klein reisje in een vakantie met een coaster mee mogen varen ?
Je kon destijds -ook als "kouwegronder"- een redelijke indruk krijgen van het varen....

Tegenwoordig is voor jeugd de beroepskeuze niet zo gemakkelijk meer, en kun je alleen maar kiezen naar wat in je folders staat.
En dat kan in de praktijk behoorlijk tegenvallen.....vooral in "ons vak" waarbij je werkvloer ook nog eens de gekste bokkensprongen maakt.
Vraag me af hoe dát tegenwoordig nog mogelijk is binnen de ARBO-wetgeving: een bewegende werkvloer en de temperaturen en gassen in een MK.....
Elders is dat allang streng verboden !

Maar goed, ik aborteer weer....
Ik blijf iig bij de stelling, dat de beroepskeuze (in het algemeen) erg moeilijk is geworden, zo niet een aardig vergelijk met de loterij, of roulette......
Vooral dat laatste is dan link, want wellicht is het Russisch roulette :mrgreen:
Oost, west...ook best
Jolly Sailor

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jolly Sailor »

05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-0.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-0.jpg (275.7 KiB) 3341 keer bekeken
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-1.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-1.jpg (335.43 KiB) 3341 keer bekeken
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-2.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-2.jpg (216.63 KiB) 3341 keer bekeken
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-3.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-3.jpg (307.41 KiB) 3341 keer bekeken
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-4.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-4.jpg (95.92 KiB) 3341 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Co »

Dit is het dilemma bij alle scholen, vrees ik.....
Overal staan bedrijven met grote hekken eromheen en bij de ingang een portier die opdracht heeft niemand zonder pasje en/of schriftelijke toestemming (liefst met voormelding) binnen te laten.
Bij de havens staan de hekken zover weg dat je de schepen niet eens meer kan zien (liefst staan er 2 à 3 hoog containers langs het hek gestapeld om zicht -en dus schootsveld- te voorkomen
Jan, daar ben ik het hardgrondig mee eens!
Als jeugdige zo maar in aanraking komen met wat voor industrieel- of scheepvaart proces dan ook is heel moeilijk.
Dat sluit helemaal aan bij wat Schokker/Henk zegt: Hoe kan dan zo iemand ooit enthousiast raken als er niemand in de familie is die er wat van af weet...

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Mennojan

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Mennojan »

schokker schreef:Gelijk het eerste schooljaar een leerling een half jaar op stage sturen zal ook niet goed gaan waarschijnlijk.
Ze zouden ook niet gelijk een half jaar stage hoeven lopen natuurlijk. Een maandje varen zou eigenlijks al genoeg zijn na het behalen van de basic safety training. Wagenborg heeft nou snuffelstages van een week of 3 op een S-borg.

Het idee wat je oppert om vakantie werk te doen zou ook al veel helpen. Mijn ervaring is met jongens (en meisjes) die vakantie werk doen op een schip al weten wat ze willen en met hun komt het over het algemeen wel goed want ze hebben tenslotte al de juiste motivatie :)
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Co »

Mennojan,
Een maandje varen zou eigenlijks al genoeg zijn na het behalen van de basic safety training
of vakantiewerk, daar ben ik het helemaal mee eens !
Dat het een hoop geregel is voor zo'n korte periode, (voor de aspirant zeevarende, aan boord, en de reder) zal niet meewerken.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Bob R.I.P. »

In mijn vrienden- en kennissenkring waren er heel wat die de zee opgingen. Maar geen een heeft zijn pensioen daar gehaald. Allen gingen ergens aan de wal werken. Soms in baantjes die niets met hun zeevaartkundige opleiding te maken had. Wie heeft er wel zijn pensioen op zee gehaald?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door K.Brouwer »

Ik :-D .

Groeten,K.Brouwer


Plaats reactie