VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen
Wat ik hoordde was dat je met MBO maroff tussen MBO en HBO in zit.
Ik weet intussen wel dat de MBO versie vrij pittig is maar dat zie ik meer als een uitdaging. Ik ben echt blij dat ik voor deze opleiding gekozen heb i.p.v. aan 't werk te zijn als ass. elektromonteur :D
Trouwens op de site van de HAL zag ik dat ze ook een aantal vacatures hadden op MBO niveau.
Wat naar mijn(en ik denk naar velen met mij) mening het voordeel van MBO is, is dat je veel meer praktijk hebt. Dat is natuurlijk voor gespecialiseerde beroepen een vereiste.
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst het vak hulpwerktuigen gehad met als practicum: de machinekamer simulator.
Zeer interresant allemaal. Hele procedures om een motor te starten.
Genoeg voor vandaag, ik ga tukken(lange dag gehad vandaag)
Groetjes Jorg
Ik weet intussen wel dat de MBO versie vrij pittig is maar dat zie ik meer als een uitdaging. Ik ben echt blij dat ik voor deze opleiding gekozen heb i.p.v. aan 't werk te zijn als ass. elektromonteur :D
Trouwens op de site van de HAL zag ik dat ze ook een aantal vacatures hadden op MBO niveau.
Wat naar mijn(en ik denk naar velen met mij) mening het voordeel van MBO is, is dat je veel meer praktijk hebt. Dat is natuurlijk voor gespecialiseerde beroepen een vereiste.
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst het vak hulpwerktuigen gehad met als practicum: de machinekamer simulator.
Zeer interresant allemaal. Hele procedures om een motor te starten.
Genoeg voor vandaag, ik ga tukken(lange dag gehad vandaag)
Groetjes Jorg
Het kan misschien wat meer verdienen, maar bij rederijen als ned loyd en de Hal gaat de promotie ook een beetje langzamer, als je bij een (kust)vaart rederij een beetje je best doet denk ik dat je sneller op een zelfde of hoger loon zit. Als dit tenminste voor je belangrijk is, voor mij is lol in m'n werk het eerste en zosnel ik dat niet meer heb ga ik wel een walbaantje zoeken, ik hoop dat dat nog lang duurt.
gr @rie
gr @rie
Dat HBO maroff weinig praktijk heeft klopt helemaal. (Heb dat HBO maroff een half jaartje volgehouden) Wij kregen 1 dag praktijk in 4 weken! De tweedejaars HBO hebben dan een beetje meer praktijk, maar het is nog niet echt een vetpot. Ik hoorde een verhaal van een HBO stagiar die bij Heerema ging varen, de 1e wtk vraagt wat heb je voor opleiding? Hij zegt dat hij HBO doet, oh zegt die 1e wtk, dan weet je geen klote ga maar soppen. grtjs
vond hier een mooi stukje uit de Elsevier
Hbo'ers de loef afgestoken
Zeeschepen worden bestierd door leidinggevenden met `slechts' MBO. Reden: de opleidingen zijn te goed. Mbo'ers dragen op zee een verantwoordelijkheid waarvan Hbo'ers alleen maar kunnen dromen.
Werkgevers stellen steeds hogere diploma-eisen: verpleegsters komen van het HBO en in de bouwsector lijken academici de voorkeur te krijgen boven Hbo'ers. Door de opwaardering van beroepen lijkt het of het middelbaar beroepsonderwijs alleen nog bakkers en loodgieters oplevert. Onzin, want op een zeeschip kun je met MBO als stuurman, hoofdwerktuigkundige of zelfs kapitein aan de slag. Zij doen het wat betreft salaris en verantwoordelijkheid beter dam menig Hbo'er en academicus.
Verschillen in verdiensten tussen als officier varende Hbo'ers en Mbo'ers zijn er niet. De hoogte van het salaris hangt af van de grootte van het schip in plaats van het opleidingsniveau. Als maritiem officier verdien je ook nog eens het hoogste netto maandsalaris van alle Hbo'ers (ruim 1700 euro) en heb je het snelste een vast contract op zak. Dit komt dor het personeelstekort waarmee rederijen al jaren kampen. Jaarlijks houdt 12,5% van de zevenduizend Nederlandse officieren het varen voor gezien en neemt een baan op de wal. Intussen loopt ook het aanmeldingen voor de opleiding tot maritiem officier gestaag terug. De reders verwachten dat het personeelstekort oploopt tot zo'n vierduizend officieren in 2004.
Mbo'ers dragen op zee een verantwoordelijkheid waar Heao'ers of meesters in de rechten alleen maar van kunnen dromen. Ze besturen 200 meter lange zeeschepen ter waarde van tientallen miljoenen euro's en geven leiding aan ten minste twaalf bemanningsleden. De waarde van de lading loopt eveneens in de miljoenen. Bovendien dragen zij de zware verantwoordelijkheid bij scheepsrampen. Hoe lelijk het kan misgaan, bewees de olietanker `Prestige', die in 2002 in tweeën brak en zonk voor de Portugese kust.
Waarom mag een Mbo'er de lakens uitdelen op de brug van een schip? Dat komt doordat de Nederlandse scheepvaartopleidingen te goed zijn. Toen in 1995 internationale opleidingseisen werden vastgesteld, bleken de Nederlandse scheepvaartscholen op mbo-niveau ruimschoots aan die maatstaven te voldoen. De scheepvaartscholen op Hbo-niveau bieden weliswaar meer diepgang en besteden meer aandacht aan de bedrijfsvoering van rederijen, noodzakelijk is een Hbo-opleiding niet voor officieren. En eigenlijk wisten we dat al sinds Michiel de Ruyter admiraal werd. Hij begon ooit als draaiersjongen in een touwslagerij voor 6 stuivers per week.
Hbo'ers de loef afgestoken
Zeeschepen worden bestierd door leidinggevenden met `slechts' MBO. Reden: de opleidingen zijn te goed. Mbo'ers dragen op zee een verantwoordelijkheid waarvan Hbo'ers alleen maar kunnen dromen.
Werkgevers stellen steeds hogere diploma-eisen: verpleegsters komen van het HBO en in de bouwsector lijken academici de voorkeur te krijgen boven Hbo'ers. Door de opwaardering van beroepen lijkt het of het middelbaar beroepsonderwijs alleen nog bakkers en loodgieters oplevert. Onzin, want op een zeeschip kun je met MBO als stuurman, hoofdwerktuigkundige of zelfs kapitein aan de slag. Zij doen het wat betreft salaris en verantwoordelijkheid beter dam menig Hbo'er en academicus.
Verschillen in verdiensten tussen als officier varende Hbo'ers en Mbo'ers zijn er niet. De hoogte van het salaris hangt af van de grootte van het schip in plaats van het opleidingsniveau. Als maritiem officier verdien je ook nog eens het hoogste netto maandsalaris van alle Hbo'ers (ruim 1700 euro) en heb je het snelste een vast contract op zak. Dit komt dor het personeelstekort waarmee rederijen al jaren kampen. Jaarlijks houdt 12,5% van de zevenduizend Nederlandse officieren het varen voor gezien en neemt een baan op de wal. Intussen loopt ook het aanmeldingen voor de opleiding tot maritiem officier gestaag terug. De reders verwachten dat het personeelstekort oploopt tot zo'n vierduizend officieren in 2004.
Mbo'ers dragen op zee een verantwoordelijkheid waar Heao'ers of meesters in de rechten alleen maar van kunnen dromen. Ze besturen 200 meter lange zeeschepen ter waarde van tientallen miljoenen euro's en geven leiding aan ten minste twaalf bemanningsleden. De waarde van de lading loopt eveneens in de miljoenen. Bovendien dragen zij de zware verantwoordelijkheid bij scheepsrampen. Hoe lelijk het kan misgaan, bewees de olietanker `Prestige', die in 2002 in tweeën brak en zonk voor de Portugese kust.
Waarom mag een Mbo'er de lakens uitdelen op de brug van een schip? Dat komt doordat de Nederlandse scheepvaartopleidingen te goed zijn. Toen in 1995 internationale opleidingseisen werden vastgesteld, bleken de Nederlandse scheepvaartscholen op mbo-niveau ruimschoots aan die maatstaven te voldoen. De scheepvaartscholen op Hbo-niveau bieden weliswaar meer diepgang en besteden meer aandacht aan de bedrijfsvoering van rederijen, noodzakelijk is een Hbo-opleiding niet voor officieren. En eigenlijk wisten we dat al sinds Michiel de Ruyter admiraal werd. Hij begon ooit als draaiersjongen in een touwslagerij voor 6 stuivers per week.