VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Arie »

Tijdens de opleiding vergaar je niet voldoende vaaruren om dit brevet te kunnen ontvangen (een soort van 'frozen ATPL' zoals we kennen in de luchtvaart), dus hoe gaat dat in zijn werk? Is er interesse van werkgevers voor werknemers die hun uren nog niet behaald hebben of dien je deze uren te halen in een soort van stageomgeving?
Dat word stagevaren, 360 dagen.

* Indien afgestuurd, ben je 'officier van de wacht' als ik dat goed begrepen heb? Ik heb hier wel jobomschrijvingen over gevonden, maar indien iemand zijn persoonlijke werkervaring hierover wenst te vertellen zal dat zeker geapprecieerd worden.
Dan ben je dus, afhankelijk grootte van het schip, 3e c.q. 2e stuurman. Er zijn genoeg voorbeelden en verhalen te vinden op dit forum over werkervaringen.
* Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? Derde stuurman/tweede stuurman/eerste stuurman/kapitein ?
Ja dat is het loopbaanpad. afhankelijk van je inzet maar in het land van blinden is één oog koning (tekort aan officieren)

* Is het mogelijk om een STCW II/2 brevet te bekomen via interne opleidingen van de werkgever en wat zijn de uiteindelijke doorgroeimogelijkheden hiermee ? Of zijnde kapiteinen van grote schepen enkel academisch geschoolde
Haha, nee die zijn niet academisch geschoold. Ik begrijp dat je uit Belgie komt, daar is de hogere zeevaartschool de enige mogelijkheid om kapitein te worden. In Nederland kan dat op zowel mbo als hbo niveau. Cursusmogelijkheden doen zich voor, maar dit is wel sterk werkgever afhankelijk.

* Wat is de werkzekerheid in het huidig economisch klimaat (denk aan goedkope buitenlandse concurrentie) en zeker niet onbelangrijk welke verdiensten mag ik verwachten? (ik begrijp dat dit sterk afhangt van de werkgever en sector en de periode dat je van huis bent) maar misschien kunnen enkele voorbeelden mij wel verder helpen? De rekeningen moeten nog steeds betaald kunnen worden he :)
premie nachtwerk? / weekendwerk??? ......
Alle toelagen etc. zijn verwerkt in je gage (salaris) en dit kan verschillen per type schip/rederij. Bijv. offshore/bagger betaald meer dan een kapitein/eigenaar. Nacht en weekendwerk heb je volop, maar daar krijg je geen aparte toelage voor.Denk dat je aan zo'n 2100 netto per maand moet denken als beginnend stuurman. Offshore en bagger kom je vaak later in terecht zodra je ervaring hebt opgedaan, ze willen niet graag onervaren mensen hebben.
* In geval van internationale koopvaarderij, met de huidige economische optimalisatie en tijd is geld mentaliteit, veronderstel ik niet dat je tijd hebt/krijgt om aan wal te gaan en toch een beetje de sfeer van een ander land op te snuiven?
Daar heb je je verlof voor. Tijd aan de wal is zeldzaam en zeer zeer kort, op de taxi rit naar en van het vliegveld na dan...tijdens aflossing.
* Kan dit brevet ook gebruikt worden voor privé pleziervaart of dient hiervoor nog een ander brevet gehaald te worden?
Nee, daar moet je andere papieren voor behalen.
* En ten slotte maar zeker niet onbelangrijk, zouden jullie mensen aanraden een maritieme loopbaan te kiezen? Hoe ziet u de werkevolutie van werkdruk, internationalisering, ..... etc.
Zie dit forum.

Teamspirit

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Teamspirit »

om op je laatste vraag terug te komen frederik, dit is erg afhankelijk van de persoon die je bent. Zelf had ik het na 1.5 jaar gezien op zee, geen uitdaging, altijd hetzelfde enzovoort. Zelf denk ik dat het voor mensen met een mbo opleiding een erg gave baan is met een dito salaris. Voor een HBO opleiding is het werk relatief saai en simpel. Let wel, dit zijn mijn ervaringen.


Om terug te komen op je vraag mbt de verdiensten, een beginnend 3de machinist verdient bruto tussen 2 a 3 k per maand. Wil je echt geld verdienen en vind je dit zeer belangrijk, ga dan de wereld van het boren in, en zelfs een driller harkt er nog 100k per jaar binnen, met dito risico's...
Bema

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Bema »

zelfs een driller harkt er nog 100k per jaar binnen


Dit is wel erg denigrerend, alsof je als driller niets moet kunnen ... als het zo makkelijk geld verdienen zou zijn was er wel meer animo voor waarschijnlijk
Teamspirit

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Teamspirit »

Als drillers zoveel moeten kunnen waarom is het niveau van de mannen dan zo schrikbarend laag?
Let wel op de gevaren die ook aan deze baan zitten mbt radioactiviteit van de drill string die omhoog komt, verklaart ook wat over het salaris.
Bema

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Bema »

Teamspirit,

Alleen al uit jouw antwoord maak ik op dat je écht geen idee hebt waar je over praat.

Case closed
frederik

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door frederik »

Teamspirit schreef: Om terug te komen op je vraag mbt de verdiensten, een beginnend 3de machinist verdient bruto tussen 2 a 3 k per maand.
2-3k is inderdaad wel aan de lage kant vind ik, had hier meer van verwacht ?
Loopt dit snel op naarmate je stijgt in rang?
Teamspirit

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Teamspirit »

Bema schreef:Case closed
Prima, ik zal mijn ervaringen dan wel niet meer delen. Wordt blijkbaar niet op prijs gesteld dat mensen eerlijk zeggen wat hun ervaringen zijn...

frederik schreef:2-3k is inderdaad wel aan de lage kant vind ik, had hier meer van verwacht ?
Loopt dit snel op naarmate je stijgt in rang?
Vergeet niet dat je maar 26 weken per jaar voor dit geld werkt, dus eigenlijk 5-6k verdient maar het moet uitsmeren over een langere periode. Een HWTK (jaar of 8 varen voordat je dat kan zijn mits je goed bent) zal rond de 5k verdienen. Ik denk dat je in de offshore wel meer kan verdienen, en bij de HAL ook wel.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De een schreef:Alleen al uit jouw antwoord maak ik op dat je écht geen idee hebt waar je over praat.
Case closed
De ander schreef:Prima, ik zal mijn ervaringen dan wel niet meer delen.
Daar schieten we natuurlijk niks mee op. :(
De vragensteller, Frederik, schiet er al helemaal niks mee op en ik, die meelees om er iets van op te steken, ook niet. Ik ben wel gaan zoeken wat een driller is en wat die doet en moet kunnen en wat er van hem verwacht wordt, maar er gaat natuurlijk niets boven informatie uit de eerste hand. Dus als jullie het misschien nog eens zouden willen proberen...? :wink:
Bema

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Bema »

Ik zal er 1 regel aan wijden:

Als je stelt dat het gevaarlijkste wat een driller kan overkomen radioactiviteit is, heb je écht geen idee wat er op een drillfloor gaande is. Dan klets je maar wat.
Verder staat er genoeg in het forum offshore beschreven over kicks/lost circulation/stuck pipe/sheard pipe en dergelijke.

Overigens gaan mensen met een nautische opleiding maar zelden de drillfloor op, als barge-engineer of DP operator kom je ze vaker tegen. Heb ik overigens 1 van mn neefjes ook geadviseerd, haal je vaartijd, zorg dat je volledige DP papieren scoort en ga dan aan de bak in het deep-water drilling segment, of bij een subcontrator als heerema/allseas/seven. Dat is, en wordt steeds meer, booming.
Die andere is gekapt met varen ... oorzaak: juist ja madame vindt t maar niks :-)
Teamspirit

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Teamspirit »

Volgens mij praat jij nog over de conventionele drilling rigs. Ik heb het over de moderne drilling rigs zoals deze zo juist door Huisman zijn opgevelerd waarbij het merendeel van het werk op de drillfloor geautomatiseerd is. (kan ik nog wel op terug komen hier). En de drillers dus 12 uur lang alles bedienen vanuit de drillers cabin. De drillers zijn dus door de automatisering ook operators geworden, wat het werk dus een stuk veiliger maakt voor deze mensen. En natuurlijk lopen er nog mensen rond op de drillfloor, maar dat zijn er dus een stuk minder dan voorheen.


Plaats reactie