Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Mooie Tankers

Bericht door Douwe J. »

Tahama 1958
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tahama is zo te zien net leeggelost en geballast en verlaat duidelijk not gassyfree Rotjeknor. :)
All the best
Jos
Fuel Supply

Re: Mooie Tankers

Bericht door Fuel Supply »

Jos Komen schreef:duidelijk not gassyfree
??? :roll: Ik heb een poosje naar die foto gekeken, en het zal heus wel zo zijn, maarre ...
ondanks mijn al meer dan 30-jarige carriere op (zoetwater!)tankers :wink: kan ik niet ontdekken waar je dat op baseert Jos! Als er bij ons geen dagtekens (blauwe kegels) meer in de mast hangen is (en als het donker is geen violetkleurige lampies meer branden op de stuurhut) is het allemaal hartstikke veilig.

Gr., Willem
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Dat zie je aan de loods die met z'n neus dichtgeknepen op de brugvleugel staat :shock: 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
deze foto is duidelijk meer dan 30 jaar geleden gemaakt. :lol:
Toen ik die foto zag kwam het spontaan bij me op.
Tja, nu nog de uitleg waarom dit zo spontaan bij me opkwam. :)
Ik praat dus over begin jaren zestig van de vorige eeuw, we hadden toen nog geen violetkleurige lampies en blauwe kegeltjes. :lol:
Als we toen een tanker leegelurkt hadden kwam er een tankinspector aan boord om in de tengen te koekeloeren of ze wel echt leeg waren.
Overdag met een spiegeltje waarmee je het zonlicht in de tengen kon doen schijnen, of met een gassyfree flashlight.
Zodra deze tankinspector het groene licht gaf was het de bedoeling om zo gauw mogelijk het ruime sop te kiezen richting Port Said.
Time is Money.
MAAR...een lege tanker ligt teveel in de kont en het voorschip bijna boven water.
Dan wordt de verzegeling van de dubbele buitenboordafsluiters beneden in de pompkamer verbroken en kunnen we ballastwater pompen in de zojuist leegelurkte tengen. :)
En komt dat heerlijk ruikende gas ook mee omhoog, ideaal voor een aan crudedampenverslaafde stuurman.
Na ongeveer twee uur ballasten, eerst de centertanks vol dus niet omdonderen vanwege het vrije vloeistofoppervlak kunnen we dan vertrekken. :)
Gezien de trim op de foto van de "Reus van Heusden" is dit hier dus ook het geval.
Net genoeg ballast in om te kunnen varen op de Nieuwe Waterweg en tegen de tijd dat ze bij de hoek zijn, ook genoeg om het ruime sop te kiezen.
De pompman en de derde stuurman gaan dan de hele nacht door met butteren om zo snel mogelijk de tengen te cleanen, daarna de ballast shiften om in Port Said gassyfree aan te komen, dat scheelt namelijk kanaalgeld en je hebt een mooier plekkie op de boeien vlakbij het warenhuis van Ali. :)
Als je heel goed kijkt zie je op de foto aan de vlaggenmast de B-vlag hangen, dit betekent: Ik vervoer gevaarlijke lading. :lol:
All the best
Jos
Ton van der Sluijs

Re: Mooie Tankers

Bericht door Ton van der Sluijs »

Jos; Als de schroef nét met zijn tippen boven water uitkomt, hoeveel procent stuwdruk verlies je in vergelijking met diepliggen?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Famous Chinees gezegde from Confucius:

"When man is hungry, standing on hilltop with mouth open so a bird can fly in does not help."

Wat betreft de "Reus van Heusden" heeft die Koomuh daar een heel mooi verhaal uit het losse polsje neergekladderd :roll: gebaseerd op " ZO zou het best eens geweest kunnen zijn"..en het zal me verder ook aan m'n ouwe plaatklompies roesten :lol:zogezeid...........ECHTER de foto is kennelijk uit 1958 en dat was het geboorte jaar van de Reus ( Bouwno.601; Kiel gelegd op 15 April 1957; Stapelloop 22 Februari 1958; Proefvaart 9-10-11 Juli 1958 en Oplevering 17 Juli 1958 )

Het zou dus best eens zo kunnen zijn dat de Reus hier nog nooit een bakkie crude had geroken en dit een van de Proefvaart foto's is OF "Eerste vertrek naar de PG"
Het zonlicht schitterd op de verf bij haar mooie geveegde kontje en de diepgang en Plimsoll merken zijn nog keurig geschilderd :roll:
I rest my case........

PS.je Ton ik heb die schroef even bekeken en nagerekend en in deze situatie scheelt dat 3,46893400 %
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: Mooie Tankers

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mogge Harry; ik had de helft verwacht. Dat valt reuze mee :-D
louis holleman

Re: Mooie Tankers

Bericht door louis holleman »

Jos Komen schreef:Ik praat dus over begin jaren zestig van de vorige eeuw, we hadden toen nog geen violetkleurige lampies en blauwe kegeltjes. :lol:
Mmmm, de zoetwatertankers toen toch wel... in 1957 kwam ik in Rijswijk te wonen, aan het Rijn-Schiekanaal ofwel De Vliet in de volksmond en daar zag ik dat spul wel degelijk...
Er viel me nog meer op aan de Tahama: als eerste van die serie had ze nog een echt ouwe radarinstallatie, het zou wel eens een ouwe RCA kunnen zijn met nog zo'n grote parabolische antenne. De andere schepen lijken toch moderner spul te hebben gekregen. Had Radio Holland toevallig nog zo'n ouwe bak in de voorraadkast staan en die moesten ze natuurlijk toch ook kwijt?
Tot slot: aan de hier en daar al duidelijk aanwezige roestplekken te zien (kijk eens rechts boven de naam op de boeg) lijkt het me niet de proefvaart of 1e reis te zijn...
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Tankers

Bericht door Bob R.I.P. »

Jos Komen schreef:in Port Said gassyfree aan te komen, dat scheelt namelijk kanaalgeld en je hebt een mooier plekkie op de boeien vlakbij het warenhuis van Ali. :)
Jos
Hallo Jos,

Bij mijn weten is het warenhuis van Ali in Ismailia, vlak naast, achter of voor het hoofdkantoor van de kanaalauthorities. Daar kwamen we toch nooit op de boeien? Vreemd, is weet niet meer hoe het met de Reza ging, wel met de Burl. Buiten op de boeien. En dan zorgen dat je met het konvooi mee ging wat op de Bittermeren voor anker ging. (Het nachtconvooi??). Het ander konvooi werd in de bypass vast gelegd. Scheen een rotklus geweest te zijn.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie