Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
ik bedoelde de toko van Simon Artz, daar had Ali natuurlijk ook aandelen in.
In Port Said gingen de eerste tankers tegen de middag naar binnen en kwam je op de boeien te liggen.
Ik praat nu dus over de jaren 60.
Na het passeren van het Northbound convooy vertrok het southbound 's avonds laat.
Soms moesten we in een bypass vastmaken, daarvoor stonden die mooringboats aan dek en soms ankeren in de bittermeren, dat was 's middags.
Hing ook af van het tegemoetkomende convooy. :)
All the best
Jos

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Tankers

Bericht door Bob R.I.P. »

Inderdaad had je het avond/nacht convooi en het dagconvooi. Op de Reza hebben de H.H. stuurlui een nieuwe kapitein zo gek gekregen dat we boven langs gingen in de Middellandse Zee. Waren we toch net te laat voor het dagconvooi. :)
De stuurlui hadden daar de pest aan, want dat convooi ging de bypass in.
Met de Burl bleven we altijd ver van Port Said wachten. Ik denk i.v.m. de grootte van het schip.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
ik heb heel wat reisjes door die pokkesloot gemaakt, maar we vertrokken altijd 's avonds vanaf Port Said en 's ochtends vanaf Suez en gelukkig maar een paar keer in de bypass hoeven vastmaken, wat inderdaad niet zo aangenaam was, die mooringbootjes moesten die zware natte manillatrossen naar de kant roeien en daar op een bolder gooien.
En vaak met krabbend anker voor de kant, die gasten gingen dus met een grote boog om de boven hun hoofd hangende ankers heen, vooral als ze al eerder veel te dure souveniers van inferieure kwaliteit aan boord verkocht hadden. :)
Begin jaren 60 werden die kinkende manilla's geleidelijk vervangen door nylontrossen, dat ging aan boord ook niet zonder slag of stoot.
Van een manillatros hoorde je het vantevoren als die op breken stond, dan hoorde je een soort gekraak.
Die nylontrossen braken onverwacht en vlogen alle kanten op.
Wires met nylon voorloop waren toen ook opeens in zwang, lekker makkelijk hoor, een staaldraad stijfhieuwen op de kop van de winch en dan afstoppen met kettingstoppers.
Tja, voor en achter maken op een tanker was vroeger geen pretje. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

voor en achter maken op een tanker was vroeger geen pretje
Kom nou Jossie Uno......... :lol: wie probeer je nou wat wijs te maaaak'n :roll: eerst Uren, dagen , maanden metd e blote bast op die brugvleugel in de zon hangen, af en toe met die ouwe neuzelen over een "kruispeilinkie" in de kaart, bij tijd en wijle wat snuffen boven de "tengen" en de rest van de tiet met de elec ouwehoeren over het sexs leven van berggeit in de Oeral :wink: en oooh ja....Ook nog af en toe " Voor en achter"....naar de matrozen en een sleepbootje koekeloeren en in dat Papegaaikassie mekkeren :wink: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo ging het voor en achtermaken op de oude Caltex Nederland (1937-1960). :)
All the best
Jos
cent5.jpg
cent5.jpg (19.96 KiB) 1687 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaaaaaaaaa :lol: :lol: de stuurman heeft de foto genomen-------DIE deed toch net FF niks :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: Mooie Tankers

Bericht door louis holleman »

Harry toch, die man was al buiten adem vanwege het gesjouw met zijn Motorola!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze foto is in 1958 gemaakt, ik heb deze jaren geleden van de zoon van Willem Hoek gekregen. Willem Hoek is degene rechts met alpinopet. :)
Toen waren er nog geen motorola's aan boord van tankers.
De communicatie geschiedde middels zo'n telefoon met een slingertje eraan, je stond je soms suf te slingeren voordat je verbinding met de brug had en als de winches draaiden kon je nog geen moer verstaan, dus meestal werd er direkt vanaf de brugvleugels naar voren geschreeuwd, soms met behulp van een roeptoeter of loudhailer. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de bewuste Caltex Nederland. :)
Caltex_Nederland-04.jpg
Caltex_Nederland-04.jpg (69.02 KiB) 1443 keer bekeken
IDNo: 5614764 Year: 1937
Name: NEDERLAND
Type: Tanker :
Flag: NLD
Tons: 8147 Lin
DWT: 11910 Yard No: 660
LPP: 141.1 Country of build: NLD
Beam: 18.1 Builder: Wilton-Fijenoord
Location of yard: Schiedam
Speed(kn): 1D-11
End: 1960
Subsequent History:
50 CALTEX NEDERLAND
Disposal Data:
BU Rotterdam 3.10.60
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Wat is dat bovenop het schavotje ?? :shock:
lijkt wel een gezellig onderonsje :-D
.....of verkijk ik me nu op de kompaszuil en andere tankerattributen ???
Oost, west...ook best


Plaats reactie